Vi dejtar vidare - del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det samverkar i någon mån, utifrån vad som är möjligt med "materialet" (kropparna). En norm som sa att det är attraktivt att kunna hoppa jämfota sju meter upp i luften, skulle ju ha svårt att få fäste. Men över tid har så konstiga saker ansetts attraktiva, att vi nog kan tillskriva normer och kultur det mesta av betydelsen här.

Men som längd: män är i snitt längre än kvinnor. Det vore svårt för en norm som såg motsatt ut mot den vi har att få fäste.

Precis, normerna uppstår ju mer eller mindre av biologiska orsaker.

Det skrev jag inte och det vet vi inte. Jag skrev snarare att vissa normer skulle ha svårt att få fäste på grund av "begränsningar hos materialet". Du läser antingen slarvigt eller medvetet tendentiöst.

Näe, men det är ju relativt troligt. Om vi tar längd som exempel så är mannen i genomsnitt längre. Det finns ju en biologisk orsak till varför mannen är längre, här påverkar gener och män med dessa gener kanske exempelvis kunde försvara kvinnan mot andra män bättre. Vilket skulle kunna vara varför kvinnor finner detta attribut som attraktivt. Så varför skulle inte normen bygga på attraktion ?
Nu känns det lite offtopic, men jag känner att normer bara är ett annat ord för attraktion. Även om normerna är mer generella, dvs inte stämmer in på alla.

Precis, normerna uppstår ju mer eller mindre av biologiska orsaker.
Jag tror inte skönhetsideal främst handlar om biologi.
Varför är då skönhetsidealet tex i vissa asiatiska områden att ha så "västerländska ögon" som möjligt? Det gick ett program på tv med kvinnor som opererade ögonen så de skulle se "västerländska ut."
Jag har läst om att tex i antikens Egypten hade man halsringar som sträckte ut halsen och detta ansågs som mkt attraktivt.
I vissa tider i Sverige sägs det ha ansetts attraktivt att ha varit vit.

Jag tror inte ovanstående handlar om biologi. Snarare om makt och pengar och status. Att visa att man tillhör en grupp som har detta.

Tack för all input jag fått från er. :)
Blir till att fortsätta umgås med min häst, fortsätta vara queer och söka mig vidare istället. :heart

Bra att du kan ta det så!
Tycker terapeuten uppfört sig helt gränslöst och mkt märkligt. Tyckte varningslampor blinkade av att kalla dig förvirrad. Men att härma dig och kalla dig för barn går ju verkligen inte att misstolka. Och det går ju snarare honom att framstå som ett. Vem fan härmar andra i vuxen ålder? Och vem gör så mot sina patienter?
Det är ju väldigt vanligt att en häst/hund/etc är vad som håller en över ytan om man mår dåligt.
Hoppas du kan hitta någon som kan hjälpa dig! Någon som kan känna in vad DU behöver och inte måste pressa in dig i olika mallar..

Jag tror inte skönhetsideal främst handlar om biologi.
Varför är då skönhetsidealet tex i vissa asiatiska områden att ha så "västerländska ögon" som möjligt? Det gick ett program på tv med kvinnor som opererade ögonen så de skulle se "västerländska ut."
Jag har läst om att tex i antikens Egypten hade man halsringar som sträckte ut halsen och detta ansågs som mkt attraktivt.
I vissa tider i Sverige sägs det ha ansetts attraktivt att ha varit vit.

Jag tror inte ovanstående handlar om biologi. Snarare om makt och pengar och status. Att visa att man tillhör en grupp som har detta.

Fast normer och ideal är ju inte samma sak.
Normer är mer det normala och många ideal är inte särskilt normala.

Jag måste väl erkänna att han inte bara ifrågasatte min sexualitet, utan han hade även en rätt aggressiv och provocerande framtoning. Bland annat har jag en tendens att gråta när jag pratar om hur mycket min häst betyder för mig, att han gör så att jag håller mig ovanför ytan i vardagen. Han var det som hjälpte mig ur en sex år lång sjukskrivning.
Under studietiden brände jag dock ut mig, och det var nog delvis pga. stressen över att få det att gå ihop ekonomiskt och tidsmässigt då jag jobbade samtidigt för att ha råd med hästen.
Terapeuten kallade mig då ett barn, att jag var som en barn för att jag behövde en häst. Att jag måste förstå att jag inte kunde ha en häst, att mitt tänk var barnsligt. Han härmade mig även.

Men herregud! :meh:

Bra att du har fått lite tips i tråden om vart du kan vända dig istället.

Endel bygger på vad jag läst och endel bygger på fakta. Biologi är ingen slump det har uppstått av en orsak.

Fast nu var det väl normer ni diskuterade.
Inte biologi.

Dina kunskaper inom normer och strukturer verkar begränsade, men jag vet att detta har varit uppe på tapeten förr, cirka samma diskussion. Varför ska du ta upp samma saker om och om igen? Likadant med längd-frågan. Du verkar liksom inte komma längre än till dina egna åsikter om saker.

Då känner du fel. :banghead:

Man måste inte svara på alla inlägg i en tråd, särskilt om det innebär att man kapar trådar med irrelevanta sidospår bara för att man måste få sista ordet hela tiden.

Fast om jag vill svara måste jag väl få göra det ? Är det inte så forum fungerar ? Varför gnäller du hela tiden på mina inlägg ? Är det inte bättre att hålla tyst så dör den ut snabbare om du tänker lite logiskt ?

Jag har aldrig fått en puss eller pussat någon efter en första dejt. Aldrig velat det heller :p Vissa har jag dock träffat igen och sedan blivit mer action ;) På de förstadejter jag har haft hade jag nog tyckt det varit märkligt med en puss, för stämningen har inte alls varit sådan, men känner båda för det så varför inte :up:

Jag hånglade med maken första gången vi sågs, på mitt initiativ :p :D
Men, då hade vi hängt På Excet ett tag och druckit halva priset - drinkar :p

Men hur kan du vilja kalla normer för attraktion?
Det är som att jag kallar bilar för attraktion.

Det är tex norm att vi i Sverige står i kö som vi gör. Var finns attraktionen i det?

Därför att det är som är normalt i vissa kretsar är oftast det som är normalt att attraheras av. Det har inget med bilar att göra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 595
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 789
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Ja! Nu fick jag öppna tråden! Nu kör vi vidare här :heart
7 8 9
Svar
175
· Visningar
10 741
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka