Hej relationsrådet
. Jag har en manlig vän som jag bara ser som vän som jag inte helt förstår mig på. Nu beter han sig som om jag sårat honom när jag inte hört av mig på länge. (Han är 40+, så det är ingen fjortis) Vi har mötts av och till på olika aktiviteter och har varit på en resa tillsammans med ytterligare en gemensam vän. Han är trevlig och jag är trevlig tillbaka SOM MAN ÄR mot vänner. Nån enstaka gång har han försökt närma sig lite försiktigt (typ lägga huvudet nästan i mitt knä) och där ville jag inte ha honom så jag reste mig och bytte sittplats. Men thats it när det gäller närmanden. Jag känner noll attraktion.
Utöver resan (3dagar i början av sommaren) hängde vi i kanske tre dagar under en tvåveckorsperiod i slutet av sommaren, (vi var på ett par cykelturer ihop) och då pratade vi om saker som vore kul att göra, (som man ju kan göra vänner emellan) bokade inget. Han var under sommaren en ganska intensiv mailskrivare (inget messenger/FB utan mail!) och jag svarade oftast relativt snart om jag hade något vettigt att skriva. Frånsett när jag tyckte att det blev lite mycket, då tog jag en paus. (Och fick något halvmartyr-svar vid ett tillfälle om att han är van vid att folk slutar svara efter ett tag...)
Hursomhelst så är det väl 3mån sedan vi sågs eller hördes, så mailade han häromdagen och undrade vad han gjort för fel och eller om han sagt något dumt. Och om jag bestämt mig för att åka iväg på något av det vi pratat om men valt att inte fråga honom.
Jag svarade som det var: att jag periodvis har ett väldigt lågt behov av att vara social och därför inte hört av mig, och att jag inte genomfört det vi pratat om på grund av den usla regniga hösten. Och att han istället för att gå och grubbla kunde ha frågat. Plus att jag är likadan med de flesta av mina andra vänner, ibland går det veckor eller månader mellan det att man hörs, men när man saknar att umgås så går det fint att ringa eller skriva och sen är det som regel alltid kul när man ses igen även om det gått ett tag.
Noll respons tillbaka. (Och det är flera dagar sedan jag skrev)
Jag orkar inte med drama, jag är helt enkelt inte jättesugen på att hänga på tu man hand med denne man, och jag har ingen lust att behöva förklara mig mer än vad jag har gjort.
(Jag har varit ganska nere under hösten och velat vara ensam mest möjligt på fritiden eftersom jag inte orkat vara social)
Jag känner att som vuxen människa så är det väl snarare hans problem än mitt om han tycker att min frånvaro är ett problem, och då ska han inte lägga det på mig. Saknar jag någon och vill träffa den så hör jag av mig, även om det var jag som hörde av mig sist... Jag förstår att han tyckte att det blev abrupt tyst, men om det plågade honom är det väl rimligt att han hör av sig?
Jag misstänker att han hoppats på mer än bara vänskap och generellt är ganska ensam och missnöjd med det. Han har hintat en del om det och jag tycker såklart att det är tråkigt för honom, men jag började känna mig lite kvävd och trängd av de förväntningar jag kände att han hade på vänskapen. Och av att offerkoftan snarare hängde i hallen än i en låda på vinden. (lättillgänglig...)
Äh, jag vet inte var jag vill komma. Kanske höra att jag har rätt.
Ja det är osympatiskt att bryta kontakt utan förklaring men förklaring hade getts om det efterfrågats. Om han fortsätter att ge mig dåligt samvete ska jag höra med honom om han förväntar samma saker av våra gemensamma manliga vänner.
Vi lär säkert ses igen i något socialt sammanhang framöver. Det var tal om redan nu i helgen via en annan vän, men då var jag uppbokad på annat håll. Vi får se hur stelt det blir nästa gång... själv tänker jag vara som vanligt.