Vi dejtar vidare - del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast mansplaining heter ju "man" just för att det är ett manligt fenomen? Att använda något könsneutralt blir ju bar att förminska problemet och fenomenet.
¨
Fast ordet missbrukas ju här. Om jag inte håller med någon så har det inget med om personen är kvinna eller man att göra ?

Förövrigt måste jag säga att killgissa är det sämsta ordet på länge. Det låter mkt nedlåtande när det är lika vanligt bland tjejer. Tjejsamla är lika dåligt.
https://www.sydsvenskan.se/2018-01-10/varfor-killgissa-nar-det-finns-konsneutrala-uttryck
Tror du inte det finns en biologisk anledning till att ord som killgissa och mansplaining blir populärt?? Du som gillar biologi

När jag sökte på hur det använts i media läste jag att det kan ha med testosteron att göra att män är snabbare på att gissa än tänka efter

https://www.sydsvenskan.se/2017-04-30/forskare-darfor-killgissar-killar

Eller är det bara populärt med biologiska förklaringar till normer och inget annat?? ;)

ETA: Jag tror inte ett skit på biologiska förklaringar själv men ni är ju många som gör det men som tycker om att "välja" när nåt är biologiskt och inte

Då är jag nyfiken på vad hennes forskning bygger på och hur hon kom fram till resultaten. Jag tror inte hon kan avfärda att attraktion bygger på biologiska orsaker.
Ja fast varför skulle hon var intresserad av att ta det med dig som är en random man på ett forum när hon antagligen får det granskat och diskuterar av de bästa i fältet. Om du verkligen är intresserad så sök upp närmaste universitet och utbilda dig istället. Det fåniga blir ju när du börjar argumentera med forskningen.

Då är jag nyfiken på vad hennes forskning bygger på och hur hon kom fram till resultaten. Jag tror inte hon kan avfärda att attraktion bygger på biologiska orsaker.
Vad vinner du på att tjata emot, utan välgrundade argument, mot de som verkligen har kunskap i frågan?
Att du håller på och gissar och ”förklarar” saker för folk som är mer pålästa i frågan, och faktiskt försöker få dig att förstå, förbättrar ju inte direkt din image här inne...

¨
Fast ordet missbrukas ju här. Om jag inte håller med någon så har det inget med om personen är kvinna eller man att göra ?
Mansplaining är ju när random man förklarar för kvinnor som har högre kunskap i ämnet hur deras ämne egentligen ser ut. Så jag skulle säga att du precis gjort det som definitionen anger. Möjligen ovetande om att det finns många här i diskussionen som står på väldigt stabil grund i ämnena som diskuteras. Men att utgå från att man vet bättre än andra och berätta för dom hur det ligger till trots att man i bästa fall är en intresserad amatör är ju total brist på självinsikt.

Vad vinner du på att tjata emot, utan välgrundade argument, mot de som verkligen har kunskap i frågan?
Att du håller på och gissar och ”förklarar” saker för folk som är mer pålästa i frågan, och faktiskt försöker få dig att förstå, förbättrar ju inte direkt din image här inne...

Fast hon har ju inte heller några välgrundade argument mer än hennes ord? Bara för att hon är forskare måste man väl få kunna ifrågasätta ? Eller accepterar du all forskning som sanning ?

Mansplaining är ju när random man förklarar för kvinnor som har högre kunskap i ämnet hur deras ämne egentligen ser ut. Så jag skulle säga att du precis gjort det som definitionen anger. Möjligen ovetande om att det finns många här i diskussionen som står på väldigt stabil grund i ämnena som diskuteras. Men att utgå från att man vet bättre än andra och berätta för dom hur det ligger till trots att man i bästa fall är en intresserad amatör är ju total brist på självinsikt.

Jag har ingen aning om vad Petruska har för tidigare kunskaper i ämnet. Hur ska jag veta det? Bara för någon har längre utbildning i något behöver det inte betyda att man har rätt i sin sak.

¨
Om flera personer uppfattar det som att du mansplainar så kanske det vore en bättre idé att se över hur du bemöter och ifrågasätter andras åsikter och erfarenheter istället för att kategoriskt bestämma att det är ordet som missbrukas.

Fast hon har ju inte heller några välgrundade argument mer än hennes ord? Bara för att hon är forskare måste man väl få kunna ifrågasätta ? Eller accepterar du all forskning som sanning ?
Antagligen bygger hennes argument på forskning. Tycker du är väldigt nedlåtande och förminskande nu.
Var gärna kritisk mot forskning, det kan vara bra, men läs då på lite först så att du öht vet vad forskningen säger.

Jag har ingen aning om vad Petruska har för tidigare kunskaper i ämnet. Hur ska jag veta det? Bara för någon har längre utbildning i något behöver det inte betyda att man har rätt i sin sak.
Man behöver hålla med för att respektera någon annans kunskap och erfarenhet av ett ämne. Om någon har X antal års forskningserfarenhet inom ett område och du har 0, så kan det kanske vara vettigt att höra vad de säger, fråga om det man inte förstår och respektera att dina personliga åsikter inte väger lika tungt som väl grundade och bevisade fakta om saker.

Om flera personer uppfattar det som att du mansplainar så kanske det vore en bättre idé att se över hur du bemöter och ifrågasätter andras åsikter och erfarenheter istället för att kategoriskt bestämma att det är ordet som missbrukas.
Eller så borde man sluta att se personer som kön och lägga till könsord som bara för hos längre och längre ifrån ett jämställt samhälle.

Man behöver hålla med för att respektera någon annans kunskap och erfarenhet av ett ämne. Om någon har X antal års forskningserfarenhet inom ett område och du har 0, så kan det kanske vara vettigt att höra vad de säger, fråga om det man inte förstår och respektera att dina personliga åsikter inte väger lika tungt som väl grundade och bevisade fakta om saker.

@Petruska har inte någonstans redogjort för mig vilka meriter hon har och hur många års forskningserfarenhet hon har ? Hur kan ni säga att jag mansplainar henne när jag inte vet ett skit om hennes bakgrund ?

Eller så borde man sluta att se personer som kön och lägga till könsord som bara för hos längre och längre ifrån ett jämställt samhälle.
Att du som man säger just det här och förminskar kvinnors erfarenheter av att bli ifrågasatta på ett systematiskt sätt av män, är mansplaining. Du talar om för kvinnor att vi minsann inte har rätt att säga att fenomenet existerar och att vi in fact är problemet som vidhåller ojämställdhet genom att använda uttrycket. Du tar ifrån oss erfarenheter som du som man inte kan förstå. Det är mansplaining. Att du inte kan se det är en del av själva problemet med mansplaining.

@Petruska har inte någonstans redogjort för mig vilka meriter hon har och hur många års forskningserfarenhet hon har ? Hur kan ni säga att jag mansplainar henne när jag inte vet ett skit om hennes bakgrund ?
Men var någonstans har du redogjort för faktan bakom dina gissningar?? Du har ju inte ens kommit så långt att du berättat om din doktorsgrad i ämnet. Du skriver ju själv att det är gissningar och vad du tror. @Petruska skriver ju att hennes inlägg är baserade på forskning osv. Du kan väl granska din egen argumentation lite innan du begär att alla andra ska få nobelpriset innan du kan lyssna på dem?

Men var någonstans har du redogjort för faktan bakom dina gissningar?? Du har ju inte ens kommit så långt att du berättat om din doktorsgrad i ämnet. Du skriver ju själv att det är gissningar och vad du tror. @Petruska skriver ju att hennes inlägg är baserade på forskning osv. Du kan väl granska din egen argumentation lite innan du begär att alla andra ska få nobelpriset innan du kan lyssna på dem?
För allt jag vet så gissade @Petruska också... hon har inte berättat om sin doktorsgrad i ämnet heller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 599
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 790
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Ja! Nu fick jag öppna tråden! Nu kör vi vidare här :heart
7 8 9
Svar
177
· Visningar
11 018
Senast: Sleepan
·
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka