Vi dejtar vidare - del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är ju lite korkad, tihi, men jag hittade inget jag skulle uppfatta som fancy words i det inlägg som citerades. Gjorde du?

Nä. Och det är ju även så att om man ser ett ord man inte förstår, så finns ju google inte så långt borta. Så kan man googla, utöka sin kunskap OCH sitt ordförråd, och vara nöjd så. Istället för att avfärda det som "fancy words". Man vet ju trots allt inte allting, det är ju omöjligt. Förutom för en stor del män, då. Of course.

Jag har inget emot @Petruska och jag höll med i mkt av det hon skrev men inte allt. Det jag sätter mig emot är två saker. Dels de att någon utnämner att Petruska forskare i ämnet fast hon själv inte antytt det och därför är inte min åsikt valid och en gissning.

Sen nr två. Varför mocka mig för att jag råka vara av manligt kön som inte håller med om åsikt. Hon har ju dessutom inte backat sina åsikter med någon form av fakta så hennes åsikter kan vara lika mkt gissningar och spekulationer som i mitt fall. Det enda som gör hennes åsikt mer valid är att någon utnämnt henne till forskare. Det känns lite lågstadienivå över det. Jag har flest meriter därför är min åsikt den enda rätta. Istället för att argumentera med att jag är mkt bättre än dig så kan man ju faktist plocka fram lite fakta istället. Annars blir det åsikt mot åsikt.

Jag har flest meriter därför är min åsikt den enda rätta.

Fast just när det kommer till vetenskap så är det ju inte gissningar eller åsikter, utan tänkbara eller rimliga slutsatser av forskning. Om allas kompetens var densamma, utbildning eller inte, så skulle vi ju kunna lägga ner hela akademien i ett nafs. När min läkare säger att det sannolikt är ett virus så säger ju inte jag emot och hävdar att min gissning på cancer är lika sannolik.

Jag har inget emot @Petruska och jag höll med i mkt av det hon skrev men inte allt. Det jag sätter mig emot är två saker. Dels de att någon utnämner att Petruska forskare i ämnet fast hon själv inte antytt det och därför är inte min åsikt valid och en gissning.

Sen nr två. Varför mocka mig för att jag råka vara av manligt kön som inte håller med om åsikt. Hon har ju dessutom inte backat sina åsikter med någon form av fakta så hennes åsikter kan vara lika mkt gissningar och spekulationer som i mitt fall. Det enda som gör hennes åsikt mer valid är att någon utnämnt henne till forskare. Det känns lite lågstadienivå över det. Jag har flest meriter därför är min åsikt den enda rätta. Istället för att argumentera med att jag är mkt bättre än dig så kan man ju faktist plocka fram lite fakta istället. Annars blir det åsikt mot åsikt.
Poängen är ju att dina åsikter uppenbart är gissningar och tyckande som inte är förankrat. Man behöver inte skriva dit eller utelämna referenser för att skillnaden mellan sådant å ena sidan och mer välgrundade uppfattningar å den andra sidan ska bli tydlig - det gäller i alla fall för alla som har någon inblick i det kunskapsområde som diskuteras.

I det här fallet tycks alla som har skrivit i frågan se den skillnaden, utom just du. Samtidigt är du den som framhärdar.

Fast just när det kommer till vetenskap så är det ju inte gissningar eller åsikter, utan tänkbara eller rimliga slutsatser av forskning. Om allas kompetens var densamma, utbildning eller inte, så skulle vi ju kunna lägga ner hela akademien i ett nafs. När min läkare säger att det sannolikt är ett virus så säger ju inte jag emot och hävdar att min gissning på cancer är lika sannolik.
Jo, men i så fall kan ju vem somhelst komma in och säga att jag har forskat i dittan och dattan så därför kan du gå hem och lägga dig. Ja, jag gör det när du har visat din forskning?. Eller litar du på allt som skrivs på nätet ? Skulle du lita på om Kalle kom in på forumet och skrev att jag har forskat i dittan å dattan så nu har jag rätt. Om denne Kalle inte visade någon form av slutsatser/reslutat från sin forskning ?

Jo, men i så fall kan ju vem somhelst komma in och säga att jag har forskat i dittan och dattan så därför kan du gå hem och lägga dig. Ja, jag gör det när du har visat din forskning?. Eller litar du på allt som skrivs på nätet ? Skulle du lita på om Kalle kom in på forumet och skrev att jag har forskat i dittan å dattan så nu har jag rätt. Om denne Kalle inte visade någon form av slutsatser/reslutat från sin forskning ?

Nej, men om det var ett ämne som intresserade mig så pass mycket att jag ville ge mig in i en diskussion kring det så hade jag läst på lite och sett om det verkade stämma det som Kalle säger, innan jag började argumentera emot med mina egna gissningar tagna från luften.

Det jag skriver är min åsikt och det @Petruska skriver är hennes.
Varför är hennes mer fakta ? Är det fakta att flera håller med henne ? De flesta höll med om att jorden var rund innan det motbevisades.

Men @Petruska s åsikt är mindre värd för att hon inte levererar fakta, medan din åsikt är mer värd, så du slipper redovisa fakta? Nä, don't think so. Om du begär att någon ska visa fakta som underbygger dennes åsikt, börja med det själv vettja.

Jorden är btw rund.

Om någon backar Kalle och säger till det att Kalle faktiskt pga av sitt yrke har stor insyn i frågorna kanske man ska ta och vara lite mer ödmjuk. Eller tror du att vi ljuger isåfall kan vi ju ända diskussionen.

Nej, men om det var ett ämne som intresserade mig så pass mycket att jag ville ge mig in i en diskussion kring det så hade jag läst på lite och sett om det verkade stämma det som Kalle säger, innan jag började argumentera emot med mina egna gissningar tagna från luften.

Vad är det som säger att @Petruska är påläst i sitt ämne mer än att hon är duktig på att formulera sig ?

Men du är ju helt otrolig! Här har vi ju alltså en lång rad personer, med olika utbildning och erfarenheter, som alla ser skillnad mellan ett någorlunda kunnigt resonemang och ett totalt okunnigt. Utom du. Och du råkar då vara identisk med den person som skriver de totalt okunniga inläggen.

Sådant som huruvida resonemang hänger ihop, begripliggör saker, uttrycks med någorlunda tydliga ordval etc, är ju i hög grad vad som skiljer någorlunda grundade resonemang från gissningar som dina. Du ser inte den skillnaden alls, alltså? Har du själv inget formellt kompetensområde, som du kan använda som jämförande exempel?

Om hela frågan om parbildning, sexuell attraktion, normer, heterosexualitet osv vore frågor som kunde avgöras med entydiga fakta på bordet - jämförbart med att jorden är rund - så vore det ju inte diskussionsfrågor överhuvudtaget. Du kommer inte att få de fakta du efterfrågar, och hade du kunnat något om problemområdet så hade du förstått varför.

Kunniga personer kan tycka helt andra saker än jag om samma frågor, men ändå föra otvetydigt insatta och upplysta resonemang. Där skulle vi kunna ha en intressant oenighet, där parterna kunde lära sig saker av varandra.

Men du kan ju inte, och du fattar inte ens att du inte kan.

Men @Petruska s åsikt är mindre värd för att hon inte levererar fakta, medan din åsikt är mer värd, så du slipper redovisa fakta? Nä, don't think so. Om du begär att någon ska visa fakta som underbygger dennes åsikt, börja med det själv vettja.

Jorden är btw rund.

Tvärtom. Min åsikt är mindre värd för att jag inte är självutnämnt forskare i ämnet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 619
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 838
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Ja! Nu fick jag öppna tråden! Nu kör vi vidare här :heart
7 8 9
Svar
178
· Visningar
11 095
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka