Vi dejtar vidare - del 14

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jo, men i så fall kan ju vem somhelst komma in och säga att jag har forskat i dittan och dattan så därför kan du gå hem och lägga dig. Ja, jag gör det när du har visat din forskning?. Eller litar du på allt som skrivs på nätet ? Skulle du lita på om Kalle kom in på forumet och skrev att jag har forskat i dittan å dattan så nu har jag rätt. Om denne Kalle inte visade någon form av slutsatser/reslutat från sin forskning ?

Fast skillnaden i hur människor på detta forumet bemöter dina inlägg @Hero och @Petruska s (förutom då alla som själva är pålästa i ämnet), är att Petruska har trovärdighet. Många av oss som läst här ett tag har läst andra inlägg av henne som visat sig ha stor giltighet. De är dessutom uttryckta på ett bra sätt.
Du Hero är däremot känd för att inte läsa vad folk skriver till dig, inte ta åt dig av välmenande inlägg, samt sprida misogyna sexistiska åsikter.

Jag menar inte detta för att vara elak, även om det kan låta lite hårt. Jag vill bara förklara varför din trovärdighet automatiskt är på minus då du både i denna diskussionen och tidigare varken lyssnar eller tar åt dig..

Sååå, är det någon som har något att säga som faktiskt handlar om dejting? :idea:

Ska träffa min dejt ikväll! :) Men ja, det är inte så mycket spännande att berätta om oss just nu, vi fortsätter att ses och känner oss fram. Något som är intressant dock är att jag upptäckt hur stor makt vi har att styra över våra egna tankar och vårt känsloliv. Sedan vi bestämde oss för att faktiskt dejta och inte bara hänga så känns det som att jag ser honom med helt nya ögon. Det är samma kille, men jag ändrade min mentala inställning och då kom nya glasögon på. Väldigt intressant.

Det var samma när jag bestämde mig för att försöka skaffa barn. Jag har aldrig riktigt tänkt på barn och dessutom har det varit långt fram i tiden eftersom jag ändå inte haft någon att skaffa barn med. När jag kom på tanken att jag faktiskt kunde skaffa barn själv, och inte behöver vänta på någon, då kom barnlängtan som ett brev på posten och jag kunde inte tänka på något annat.

Samma liv. Nya glasögon. Väldigt intressant.

Men du är ju helt otrolig! Här har vi ju alltså en lång rad personer, med olika utbildning och erfarenheter, som alla ser skillnad mellan ett någorlunda kunnigt resonemang och ett totalt okunnigt. Utom du. Och du råkar då vara identisk med den person som skriver de totalt okunniga inläggen.

Sådant som huruvida resonemang hänger ihop, begripliggör saker, uttrycks med någorlunda tydliga ordval etc, är ju i hög grad vad som skiljer någorlunda grundade resonemang från gissningar som dina. Du ser inte den skillnaden alls, alltså? Har du själv inget formellt kompetensområde, som du kan använda som jämförande exempel?

Om hela frågan om parbildning, sexuell attraktion, normer, heterosexualitet osv vore frågor som kunde avgöras med entydiga fakta på bordet - jämförbart med att jorden är rund - så vore det ju inte diskussionsfrågor överhuvudtaget. Du kommer inte att få de fakta du efterfrågar, och hade du kunnat något om problemområdet så hade du förstått varför.

Kunniga personer kan tycka helt andra saker än jag om samma frågor, men ändå föra otvetydigt insatta och upplysta resonemang. Där skulle vi kunna ha en intressant oenighet, där parterna kunde lära sig saker av varandra.

Men du kan ju inte, och du fattar inte ens att du inte kan.

Just därför att frågan är så komplex går det inte att få ett entydigt svar. Men det är ju bara att titta på hur vi är skapta idag och utifrån det kanske du kan lista ut att det beror på biologiska orsaker som genetik till hur vi ser ut idag. Attraktionen är endel i detta. Att vi attraheras av saker som historiskt sett har varit fördelaktiga.
Normer och ideal är också endel i detta. Men dessa bygger mkt på attraktion. Om många attraheras av en viss sak blir det en norm och att vara normbrytare är svårt för vissa och därför kan normer även vara en orsak till partnerval.

Just därför att frågan är så komplex går det inte att få ett entydigt svar. Men det är ju bara att titta på hur vi är skapta idag och utifrån det kanske du kan lista ut att det beror på biologiska orsaker som genetik till hur vi ser ut idag. Attraktionen är endel i detta. Att vi attraheras av saker som historiskt sett har varit fördelaktiga.
Normer och ideal är också endel i detta. Men dessa bygger mkt på attraktion. Om många attraheras av en viss sak blir det en norm och att vara normbrytare är svårt för vissa och därför kan normer även vara en orsak till partnerval.

Referenser på det, tack.

Förklara mer för @Petruska.

Ska träffa min dejt ikväll! :) Men ja, det är inte så mycket spännande att berätta om oss just nu, vi fortsätter att ses och känner oss fram. Något som är intressant dock är att jag upptäckt hur stor makt vi har att styra över våra egna tankar och vårt känsloliv. Sedan vi bestämde oss för att faktiskt dejta och inte bara hänga så känns det som att jag ser honom med helt nya ögon. Det är samma kille, men jag ändrade min mentala inställning och då kom nya glasögon på. Väldigt intressant.

Det var samma när jag bestämde mig för att försöka skaffa barn. Jag har aldrig riktigt tänkt på barn och dessutom har det varit långt fram i tiden eftersom jag ändå inte haft någon att skaffa barn med. När jag kom på tanken att jag faktiskt kunde skaffa barn själv, och inte behöver vänta på någon, då kom barnlängtan som ett brev på posten och jag kunde inte tänka på något annat.

Samma liv. Nya glasögon. Väldigt intressant.
Så var det för mig en gång när jag typ blev ihop med en person jag hade känt väldigt länge. Vi hade känt varandra väldigt länge, som sagt, och vi hade helt klart haft ett gott öga till varandra ungefär lika länge. Men så plötsligt en dag kom vi på att vi kunde ju testa att ha ett förhållande, och då blev båda råförälskade i ett slag.

Jag kände inte att jag styrde mina känslor, men kanske att jag tittade på både känslorna och personen från ett nytt håll?

Förklara mer för @Petruska.
Åh, jag suger i mig visdom här. Vad vore jag utan män som kan förklara saker för mig?

Och nu vet jag! Högklackade damskor med smal klack och smal tå. Du vet, de kan framstå som en smula opraktiska att så att säga i. Men det anses ju attraktivt, och det blir den där vinkeln vid rumpan och allt vad det är. Och nu vet jag! Den evolutionära fördelen med dessa skor är att kvinnan blir oförmögen att vare sig gå eller springa från tjatiga män! Förr eller senare kommer hon att ha sex med de män som hänger efter henne av pur leda. :idea:

Så var det för mig en gång när jag typ blev ihop med en person jag hade känt väldigt länge. Vi hade känt varandra väldigt länge, som sagt, och vi hade helt klart haft ett gott öga till varandra ungefär lika länge. Men så plötsligt en dag kom vi på att vi kunde ju testa att ha ett förhållande, och då blev båda råförälskade i ett slag.

Jag kände inte att jag styrde mina känslor, men kanske att jag tittade på både känslorna och personen från ett nytt håll?

Ja, precis så tänker jag också. Att man tittar på personen, eller på andra saker i livet, på ett helt nytt sätt helt plötsligt och då dyker nya saker upp. Det jag menar med att styra är såklart inte att man styr vad man känner, men genom att ändra inställning till en sak så kan det skapa helt nya glasögon.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Alltså jag spricker! Jag träffade precis en kille som va sååå söt! Hade jag inte varit i en monogam relation hade jag definitivt velat...
2
Svar
35
· Visningar
2 619
Senast: Palermo
·
Relationer Jag har en bror som blev diagnostiserad med autism i barndomen, aspekter hette det då. Vi är båda runt 40 år nu, så vi båda har levt med...
19 20 21
Svar
414
· Visningar
16 838
Senast: Mineur
·
Övr. Hund Ja! Nu fick jag öppna tråden! Nu kör vi vidare här :heart
7 8 9
Svar
178
· Visningar
11 083
Relationer Skapade ett nytt nick för detta inlägg för att inte outa mannen. Jag har kommit till insikt om att jag lever i en, för mig, toxisk...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
9 251

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka