Vårmammor 2010 del 7

Sv: Vårmammor 2010 del 7

Visst är det roligt!!? :banana: Det är jätteintressant att studera pulskurvor! När jag powerwalkar ökar pulsen väldigt långsamt och efter ca 10 minuter blir det en liten topp och därefter går pulsen ner något och håller sig stabil. När jag springer ett lopp är pulsen hög från början och ökar därefter hela tiden. Då är det också lätt att se hur länge till man hade orkat. Det är dessutom intressant att jämföra tempo och puls vid olika konditionsnivåer, eller vad det nu heter. Ju bättre tränad man är, destå lägre puls vid samma tempo. Direkt efter förlossningen hade jag ca 70% av maxpuls när jag promenerade långsamt medan jag förra sommaren kunde jogga 6 min/km på under 65% av maxpuls.

Det stör mig att all min statistik försvann med datorn. Ett år sedan imorgon.... :(

Senast ändrad:

Vilken skillnad! :D Men jag tycker att du ser lite ledsen ut på sista bilden, men det kanske är en kombination av att jag vet hur jobbigt du haft det samt att du faktiskt ser väldigt nöjd ut på första bilden.

Kl
Vad ska alla göra idag då? Själv har jag ingen aning. Har lust att åka iväg nånstans, sitter ju mest hemma i veckorna, men vi skulle behöva städa, röja i förrådet, åka iväg med sopor och klippa gräsmattan. Usch så tråkigt...

Ger ni era bebisar vatten till maten? Vilgot vägrar dricka vatten och jag vet inte riktigt hur jag ska få i honom det. Har iofs bara provat nappflaska. Kanske pipmugg är bättre?

Theo fattar inte pipmugg, har visserligen en som han måste suga rätt hårt på för att få ut nåt vatten. Flaskan blir han bara förbannad över ifall man ger honom vatten i. Nae, det som funkar bäst är glas eller mugg. Jo det blir lite spill men det funkar!

Jaaa, vet inte alls vad vi ska hitta på idag. Hade tänkt åka å kika på lillasysters skola, har Öppet Hus, men jag tror jag skippar det...dom hade redan åkt, skulle iofs vart kul å kika när hon kör grävmaskin men jag och Theo får väl åka på studiebesök hos henne nån annan dag. Ska ut med hästen så klart, sen får jag väl fortsätta städa ladugården och stallet hos mamma & pappa. Måste försöka organisera om så jag får in mina kaniner nånstans i vinter =)

Senast ändrad:

*kl*

Ni som gått Babysim med era småttingar, är ni nöjda?! Vad har ni fått göra?! Vi ska börja i slutet av november, vet nästan inte alls vad det innebär:o....tyckte mest att det skulle vara kul å komma ut å träffa lite nya människor...nu består dock typ hela Theos grupp av vår föräldragrupp i stan + min syster så så många nya människor kanske man inte träffar :p

Vi ska snart åka till Ramnäs på match med sonen, sen blir det stress ut till stallet för att fixa hästarna och laga hage. Sen hem om svida om för att åka på kalas. Blir inget gjort på huset idag :( Och imorgon vill jag åka på Elittävlingarna på Strömsholm. Någon som ska dit?

Vad ska alla göra idag då?

Mocka ut bädden i boxen. Har alltid gjort petnoga mockningar, plocka ut skit och kiss, tog jämt en evighet. Nu så har tiden varit knapp, då har det bara varit att gå in snabbt och plockat ut det värsta. Så nu är det jättesunkit i boxen :o
Får trösta mig att jag har fri tillgång på gratis spån.
Ska även komma ut på en lång ridtur.
Får inte glömma att åka till ica och hämta ut mitt paket som kom igår med dvd boxen Lilla huset på prärien säsong 8 :bump:
(Barnslig i know, men jag älskade serien när jag va yngre)

jävla inbrott. Hoppas vi båda slipper fler och ingen annan behöver drabbas!
igår skickade jag in alla kort på thea som vi tagit mellan april-augusti, ca 400 bilder från kameran för framkallning.
Visst kan man gå in på fotoaffär med minneskort och framkalla så också? Har typ.... minst 500 bilder på mitt minneskort från mobilen!
Ska förstora några bilder också :)

Idag jobbar jag till 13 sen ska vi på UnderbaraBarn mässan! Jag har inga pengar att shoppa för...eller...eller....moahhaha.

Så där är jag också, mockar supernoga och kan lätt hålla på i över en halvtimme för en box. Höjden var när min fd hästägare lät meddela via sitt ena barn att hon tyckte att jag mockade slarvigt. :eek: Grejen var att hennes barn mockade alltid själva och när hon (eller jag) gjorde det var det alltid jätteskitigt... :grin: Ena dottern tävlar nog i Strömsholm i helgen, så Ia kanske får se henne. Kul, för då var hon 8 år och red ett litet russ som hon bara trillade av hela tiden. Nu är hon vuxen och tävlar höga klasser på fina hästar!

Man ska inte skämmas för sina tv-intressen. ;) Själv tittar jag på Beverly Hills varje eftermiddag och tycker att det är skitbra! :D

Nu har jag lyckats få ur min man hur han tänker vara pappaledig. Har överlåtit beslutet till honom, för jag vill vara hemma så länge som möjligt. Tycker det är skitskönt att bara hemma! :o Nu har vi kommit överens om att vi delar (jobbar halvtid båda två) på augusti och sen är han hemma september, oktober och ev en bit in i november. Det blir kort tid för honom, men tror det blir en ganska bra lösning eftersom han precis börjat på nytt jobb, han tjänar mycket mer än mig och att han faktiskt är en högst närvarande pappa de stunder han är hemma nu när han jobbar.

kl
Till alla som har en iPhone - maken rekommenderar VintageMaker appen. Allt blir lite roligare med pianomusik a'la stumfilm från 20-talet (Piano 1).

Mmm, det är först nu som jag börjar känna mig helt bekväm med att gå och lägga mig på kvällen och att vara ensam hemma när det är mörkt utan att jag tror att det står 100 tjuvar utanför och bara väntar på att få döda mig och ta allt vi har. Typ så kändes det i flera månader efteråt. :crazy: Men fortfarande går jag ALDRIG utanför huset utan att ta med iPhonen (mitt liv + första kontaktnummer för Securitas om larmet går) och mina vigsel-/förlovningsringar och jag har inte gett upp planen på att utöka vårt larm med en extra detektor och kamera när vi börjar jobba igen... Har också säkerhetskopierat datorn till förbannelse och har gömt hårddisken på ett ställe som tjuvarna aldrig hittar.

Det är lätt att bli nojig.
jag känner mig utsatt när jag är ensam hemma. Bor ju i skogen så det blir ju grönjävligt mörkt ute, så jag sätter alltid larmet på hemmaläge.
Vi har maxat vårat larm, har sensorer i nästan varje rum, utomhussiren med blixtljus, inomhussiren, magnetkontakter på varenda fönster och dörrar, glaskross i alla rum och fönsterlås på de fönster som inte har magnetkontakt.
Jag känner mig ganska trygg ändå, men skulle det hända igen skulle jag flytta direkt.

På tal om Ihpone! beställde 4an för 4 veckor sen, KAN DEN KOMMA SNART?!

Jag skulle också vilja ha ett så maxat larm för att känna mig helt trygg, men tyvärr kostar ju varje komponent så mycket. Får bygga ut det med tiden. Men jag förstår verkligen din känsla om att vilja flytta om det händer igen. En gång är en gång för mycket, men tre, nej, det är definitivt mer än man skulle klara av. Hörde en historia om ett par som fick inbrott i sitt hus. De flyttade eftersom de kände sig otrygga, men kort efter flytten fick de inbrott i nya huset. De flyttade igen och fick inbrott igen i tredje huset!! :eek: Snacka om maximal otur!

Hejja iPhone 4! :banana: Du borde få den när som helst, för den finns i lager i Västerås iaf och nånstans läste jag att de (Telia) inte levererar till butikerna innan deras internetbeställningskö är avbetad. Fast har du en annan operatör så kanske det är annorlunda med leveranserna. Maken var in på Telia igår för att köpa en, men så blev han snål och struntade i det. :p Hans nuvarande telefon funkar knappt, så han måste snart bestämma vad han ska ha.

men fy! Otursförföljda!!!! undrar om jag hade gett upp och flyttat till lägenhet vid det laget.

jo det är dyrt, men vi har fått massa saker uppsatta gratis av larmfírman eftersom larmet inte gick av när det var inbrott.
tror sammanlagt saker för 17.000. Dessutom kostar dom inget extra i månaden heller, så vi betalar som vi gjorde innan typ 340 kr i månaden men har saker för mycket större värde insatta..

Har beställt från Tele2! Telia= noll täckning hemma, så det blev tele2 dårå. Det stog att det skulle ta uppemot 6 veckor så det borde ju KOMMA SNART :D

Vid vilken ålder började ni med brödet? var det smör på?

Första gångerna var han nog runt fyra månaders korrigerad ålder, men det är först nu efter att vi pausat ett tag som han sitter själv i sin stol och håller i brödet själv - så drygt fem månader korrigerat då.

Han har ätit med smör ibland, men nu när han "kan själv" kör vi utan för att minska kladdet något :p. Jag har då blandat en egen saltfri smör/oljeblandning, och brödet har jag också gjort själv utan salt. Vet inte om det är nödvändigt att vara så försiktig egentligen, men några vänner hade blivit rejält saltskrämda av sitt BVC så jag har tagit det säkra före det osäkra.

Lånar min egen knapp...

Igår var vi på date med E:s kompisar från Neotiden. Alla hade med sig sina små barnmatsburkar och satt vid bordet och blev matade, och när man såg det kändes det så otroligt att det bara var månader sedan vi sällskapade i salarna på Neo och sondmatade våra små. Vilken helt annan värld! Vi pumpade och pumpade och lämnade mjölken till mjölkköket, där fryste de in allt och tinade sedan upp deras mat, dygn för dygn. Varje portion var beräknad på millilitern, och räknades kontinuerligt upp när de gick upp i vikt. Eftersom deras kroppar inte klarade att hantera så stora mängder mat som behövdes för att de skulle gå upp i vikt berikades maten med fett, kolhydrater och protein för att bli mer energität. Vid nästan varje mål var det någon medicin de skulle ha. Innan man började "mata" skulle man dra retention (dra upp lite av den gamla maten ur magsäcken) för att se att sonden satt rätt och att de inte hade en massa luft i magen. Sedan skulle "matningen" ta tjugo, trettio minuter - och från allra första början rörde det sim om bara ett par milliliter under den tidsrymden! Matade man för fort riskerade man att de mätare de var kopplade till började plinga hejvilt för att de inte klarade att hantera maten och att syresätta sig ordentligt samtidigt.

Efter några veckor började de bli så pass starka att de vaknade till och tittade innan vissa av sina mattider, och till slut fick vi börja amningsträna också. Med amningsnapp, eftersom de själva inte klarade av att skapa vakum när de skulle suga. Det var svårt för dem att koordinera andning, sugning och sväljning, så återigen hade vi en hel del plingfester från maskinerna när de helt enkelt glömde att andas... Men de började att få i sig lite mat i alla fall, så vi kunde börja amningsväga. Varje mål, för att dra av det de själva ätit från det totala antalet millilitrar de skulle ha.

Att någonsin bli av med sonden kändes som en utopi. Att någonsin klara sig utan amningsnappen likaså. Att åka hem (med sond) och att inte längre kunna väga vid varje mål och VETA att de fick i sig tillräckligt var superläskigt. Och igår satt de alltså runt bordet och åt allihop :laugh:

(Oups, långt... Sorry!)

wow vilken insikt jag fick nu om livet för er den jobbiga tiden ni måste haft.
Måste varit kul att träffa folket från den stunden i livet :)

Ja vilket superjobb- En anna har ju haft riktigt gräddfil ;)

Idag har jag varit o kollat på min 2åring :)
66473_1592508489315_1133984997_1614079_7566925_n.jpg

Jag tog bort ventilen, det var helt döfött. Jag testade själv när han blev sur och fick knappt ut något vatten ur den. Nu är han säkert mer hemma på att suga än vad jag är men ändå.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Så känns det... Startar en ny depptråd på dagboksforumet. Behöver ventilera mig. Jag blev sjukskriven. Men jag är dålig på det. Blev...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 915
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Det har gått ytterligare ett år sedan den här sidan startades 14 maj 1996. Under året har jag väntat på att genomföra en större...
Svar
0
· Visningar
5 175
Senast: Gunnar
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
26 27 28
Svar
546
· Visningar
43 085
Senast: Ray
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 223
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar