Äsch, klart du får vara kräsen! Just lakan hade jag definitivt velat köpa nyttÅåh vad jag känner mig kräsen. En bekant lämnade av två stora sopsäckar med bebis- och barnkläder och jag tackade såklart så mycket men efter att hon åkt hem gick jag igenom kläderna och plockade ut kanske en liten ICA-kasse med kläder som jag tyckte var vettiga. Vill inte ha kläder som måste krängas över huvudet på nyfödd, vill inte ha kläder med fläckar på, vill inte ha kläder som känns sträva och hårda i tyget, vill inte ha... fula(!) kläder. Herregud jag känner inte igen mig själv. En kollega sa att hon hade en massa lakan att sälja, och jag kände bara... begagnade lakan, när det finns nya till en liten peng på IKEA? Och en begagnad bröstpump att sälja, vilket jag också kände direkt: nix. Ja jag VET mycket väl att det inte är något fel alls på dessa begagnade grejer, det är snarare fel på mig som vill lägga mer pengar än nödvändigt på saker här, men jag får väl skylla på att det är första barnet.
På tal om lakan, hur ska man tänka? Ett lakan i spjälsängen under babynestet i början - ska man ha lakan i babynestet också? Ska man ha lakan i barnvagnen? Jag vill nog ha en fårskinnsfäll i vagnen, läste att det är toppen även på sommaren. Men har man lakan under det då? Ska det vara några superlakan som är vattentäta eller behövs inte det med tanke på hur bra blöjorna är idag? Riktiga rookie-frågor här!
Jag kan bara berätta hur vi gjorde förra gången, men vi hade ett vattentätt lakan underst i spjälsängen, vanligt ovanpå. I nestet hade vi inget lakan, det hade nog blivit väldigt knöligt. Däremot en halv filt, som jag drog ut vid fotändan och upp över bebis. Svårt som tusan att förklara vi hade fårskinn och inget lakan i vagnen.