Nä, att sluta med tillskotten med de värdena och den av kroppen mest resurskrävande delen av graviditeten kvar känns som ett dåligt råd. Det är jobbigt att inte ha förtroende för sin BM, jag hade samma upplevelse min första graviditet. Jag kan önska i efterhand att jag hade vågat säga ifrån och byta, men när man börjar gå regelbundet hos BM så är det ju rätt långt fram i graviditeten och då tyckte jag inte det kändes lönt. Sen har jag haft en och samma BM under graviditet 2, 3 och nu 4 och det har varit en mycket bättre upplevelse.
Jag tänker att det är så mycket med en graviditet som man inte kan kontrollera, så om man inte känner förtroende för den medicinskt kunniga person som ska ha koll på det som går, så skapar det en osäkerhet och det är ju ingen behaglig känsla.
Ferritin unde 20 räknas som anemi för gravida enligt vårdgivarguiden hittade jag nu.Ferritin har jag ingen aning om, men mitt Hb ligger på 120 nu, vilket bm tyckte var bra i v 27 (jag har ju inte riktigt kommit mig för att köpa järntillskott än...). Finns det möjlighet för dig att byta bm, det kanske vore värt att hitta någon du kan känna mer förtroende för?
Jag har väl lite tyckt att ett byte av barnmorska är mycket nog (det var ett byte jag inte kunde styra över, eftersom den förra slutade) och jag känner en smålöjlig rädsla för att byta och sen få en jag trivs ännu sämre med och ha listat om mig och varit krånglig helt i onödan (det finns inte fler tillgängliga på samma mottagning). Dessutom tänker jag lite som du gjorde, @Ja88 , att det ändå inte är så lång tid kvar och den här är för all del trevlig och rar...