Nej jag vet hur det är... jag kan fortfarande ta illa upp när jag säger att jag gick upp över 30 kg med sonen och deras reaktion är ”åh HERREGUD!”
Blev även lite stött av att barnmorskan i vecka 20 konstaterade att jag gått upp de 12 kilo som räknas som ”normal” viktuppgång och att jag nog skulle börja tänka på vad jag stoppade i mig.
Jag levde i förhoppningen att kilona skulle rasa av mig med amningen som de gör för många men jag var så extremt hungrig att jag gick upp ytterligare första tiden.
Jag har släppt alla viktnojjor... Har gått från att vara lätt underviktig innan graviditeterna till att nu vara lätt överviktig. Denna graviditet har jag inte lagt på mig mer än något enstaka kilo trots att jag ätit precis vad jag känner för och fikar flera ggr/vecka så det varierar nog från gång till gång.
Det är tillräckligt mycket press att vara gravid och nybliven mamma utan vikt-shaming. Om jag går runt med några extrakilon spelar väl mindre roll om jag är en härlig och kärleksfull mor till mina barn.
Sen ska man självklart ta hand om sig och älska och vårda sin kropp men är sååå trött på allt skammande. Jag tycker småbarnsbubblan handlar mycket om att få vardagen att fungera, sen om man älskar promenader och går av sig alla kilon på ett par månader eller bara sitter parkerad i soffan med en ammande bebis och chokladmuffins får var och en komma fram till själv.
Kram till dig och alla andra gravida som skapar liv!
Tack för ditt svar Elin_B Det känns bättre nu men imorse var det tufft att handskas med, att fokuset liksom kändes så orättvist. Jag ska ta mod till mig och ta upp detta igen och säga hur jag känner trots att jag har stora svårigheter att prata om sådant som gjort mig ledsen. Det känns som detta är en sak som faktiskt måste få komma ut och inte bara försöka tryckas ner.