Andning? Menar du den i syrgasmasken? Annars vet jag inte vad du menar nä men allvarligt så tror jag inte att jag brydde mig nämnvärt om någon andning. Om det hjälper en att slappna av genom att tänka på den, så är det säkert jättebra. Men jag tror inte att det är någon magisk universallösning som funkar för alla, och om det får dig att stressa upp dig så tror jag det gör mer skada än nytta.
På profylaxen fokuserar de ju mycket på andningen också. Generellt då och inte för lustgasen. Bland annat djupandning men de har lite olika andningstekniker för var man är i förlossningen och så.
@Luktpion - jag läste också "föda utan rädsla" inför min förlossning och tyckte den var väldigt bra. Så tyckte du det sättet verkar bättre där man mer fokuserar på tyst och mjuk andning och inte bryr sig så mycket om djupet tror jag det funkar väldigt bra med
Jag födde min son för en vecka sedan och jag tyckte jag hade bra hjälp av att tänka på andningen under ffa öppningsfasen. Jag tänkte då i huvudsak på mjuk och tyst andning men det blev även naturligt ganska djup andning då jag även tänkte mantrat "lugn-tung" (lugn på inandning och tung på utandning) Krystfasen var klarade jag inte av att tänka så mkt på det men det gick ju ändå såklart