Varför fel med korsningsavel?

Sv: Varför fel med korsningsavel?

Diskussionen dyker upp under många andra rubriker som handlar om specifika fall. Startar därför en tråd som handlar om ämnet rent generellt. Är nämligen väldigt nyfiken på varför det skulle vara fel att få fram önskade egenskaper genom att korsa två individer som kompletterar varandra - av samma ras eller inte. Berätta för mig!

Har man ett mål, en idé och plan för avkommorna finner jag inte nåt fel i korsningsavel. Jag motsätter mig "infallsavel" på sämre ston och med icke godkända hingstar. Lånade själv syrrans stos mage då den hästen är av god typ och med suverän skalle, betäckte med godkänd Painthingst. Avkomman ska vara enbart min kommande tävlingshäst. Att jag valde Paint beror på att mankhöjden är låg utan att bärigheten blir sämre. Hingsten sticker inte ut åt nåt håll utan är korrekt. Avkomman har visat sig vara över förväntan så här långt...

*KL*
Definitionen av ordet avel finns lika många som det finns uppfödare.
Likaså finns det många definitioner av uppfödare.

Jag ger mig inte på något av dem, men kan ger min syn på varför man inte bör producera "billiga" hästar.

Har man sett en slakttransport (som inte har destination Sverige) någongång, eller gjort besök hos diverse hästhandlare som inte uppfyller en enda paragraf i djurskyddslagen, kan man konstatera att det inte är hästar som har ett större värde. De är inte reggade hos någon avelsförening heller.
Exempelvis fanns i en hästhandlares ägo ett antal riktigt fina ridhästar och ponnyer. Men de fanns inte på gården naturligtvis, för eftersom de hade ett högre värde, togs de hand om på ett bra sätt.
Vid ett tillfälle när jag åkte ut till gården mitt i vintern, gick ett par hästar utan skydd och mat med kvarka ute. De var riktigt dåliga... Jag konfronterade handlaren som kontrade med att "de som klarar sig blir immuna, att ta ut veterinär kostar mer än vad de är värda".
Hästarna flyttades troligen till en annan gård i samma ögonblick som jag åkte, för tidigt nästa morgon när min veterinär åkte ut, var de borta....

Jag har sett bägge delar, och det är den upprörda känslan som infinner sig när jag läser om diverse hopplös korsningsavel. Därför kanske jag ibland kan bli onödigt hård. För att jag ser vanskötta hästar på näthinnan...

Det finns mycket organiserad korsningsavel, och Part Breed. Varför kan man inte hålla sig inom de ramarna? För djurens skull?
Och djurens faktiska värde på papperet.

mvh

Tack för att du kunde formulera dina ord bättre än mig. Men jag har liksom du åkt med och sett alldeles för mycket, av vanvårdade hästar utan varken stam eller pass.

*kl*

Med tanke på trådens ämne så vill jag tipsa om bloggen "Fugly Horse of the Day". ;)

Det finns en hel del inlägg där om mer och mindre lyckad korsningsavel bl a. Och bilder på hästar som sannerligen ser ut som om man tagit kroppsdelar från div. hästar och monterat ihop. Samt tar upp ödet för många av dessa hästar som hoppsan skriver om.

Senast ändrad:

Ja, vad skall man säga....
Fastnade helt i din länk.
Ett par av de hästarna som var typ c-ponny fram och stor häst bak, har jag sett ett par av.
Det är ingen skojig syn.

mvh

IMG]http://www.pixbox.se/alb587480[/IMG]
Vad är detta för korsning??
ni som är mot korsnings avel säg vad som är fel på honnom

alb587480

provar igen:angel:

Inget större fel alls skulle jag vilja säga.

Lite lång i ryggen kanske, men det kan renraser vara också.

Det intressanta är ju ffa när han blir äldre, vilka egenskaper har plockats från de olika raserna.
Och nästa steg är ju om han ska säljas, kommer någon att vilja köpa. (såvida man inte har producerat hästen helt för eget bruk och garanterat kommer att kunna ha kvar den)

Inget större fel alls skulle jag vilja säga.

Lite lång i ryggen kanske, men det kan renraser vara också.

Det intressanta är ju ffa när han blir äldre, vilka egenskaper har plockats från de olika raserna.
Och nästa steg är ju om han ska säljas, kommer någon att vilja köpa. (såvida man inte har producerat hästen helt för eget bruk och garanterat kommer att kunna ha kvar den)

Hej. Jag kan säga att jag garanterat kommer att ha hästen kvar.
enda skälet till att inte ha honnom kvar är om han måsste avlivas eller att jag dör eller blir förlamad.
Obs endast ca 4 mån på fotot ryggen är nog lite lång efterssom han står som han gör också skulle jag tro.

använder du bara Melle då? det är väl den enda i sverige som korsar med andra raser?

jag tror på kombinationen arab/frieser. har sett massa bilder på denna kombination. det va väl även ngt 4 spann i globen med denna kombination för några års sen.
Helt rätt, det är Melle jag använder. Har oxå hört talas om men inte sett 4-spannet i globen. Vet inte om det är samma men i Belgien har arab/frieser vunnit belgiska mästerskapen i 4-spann flera gånger.

Jamen snälla rara!!
Det är väl självklart att det dyker upp fina hästar även om de är korsningar!
Det är liksom inte DET saken handlar om!

Det handlar om VÄDLIGT mycket mer än en enskild korsningsfölunge - som kan vara ett ÖK att rida som vuxen, även om den är vacker att se på på bild...
Det handlar bland annat om att ge hästen ett faktiskt värde!

Jamen snälla rara!!
Det handlar om VÄDLIGT mycket mer än en enskild korsningsfölunge
Och hur använder man den sedan i avel? Jag har svårt att kalla det avel om det är så kortsiktigt som att få fram en bra häst. Nej, snarare betäcks det för mycket och avlas för lite.

Avel handlar om obehagliga frågor:

Exakt vad vill du uppnå med dina arabfriser-blandningar och använder du denne Melle för att han är den ende tillgänglige hingsten? Har du verkligen haft sådan tur att den ende tillgänglige hingsten också är lämplig för ditt avelsmål och de araber du har tillgängliga? Vad har han och hans släkt visat och lämnat som stödjer din hypotes att hans blod är vad som krävs för att nå ditt mål? Vilket arabblod har du satsat på? Hur stämmer detta in med ditt avelsmål? Hur sorterar du bort de dåliga araberna (sorry, men min uppfattning är att ca 1/3 av de ung 300 araber som föds i Sverige varje år är direkt usla som ridhästar). Hur har dina avkommor utvecklats och hur stämmer de med ditt avelsmål? Finns det något intresse för hästar som uppfyller dina avelsmål?

Ägnar du dig åt seriös avel upplever du ingen av frågorna som en förolämpning. Ägnar du dig åt seriös avel väljer du individer och inte raser. Du producerar inte arabofriser för att de är "bra" hästar och för att några individer av den blandningen går bra i internationell tävling - du avlar fram dem för att de är lämpliga till X och för att hingst Y dokumenterat har egenskap Z som med generna från sto Ä kan...

I tråden om halvblod-PRE handlar det mycket om att korsa ett halvblod med en PRE vilken som helst. De blir av automatik så fina och bra och precis mitt emellan de olika raserna. STRUNT!! Vore det så enkelt skulle vi inte ha diskussioner där det gäller att välja en hingst åt ett renrasigt sto. Det vore bara att kasta pil på avelskalendern och presto ut ploppar ett svårklassämne. ÄVEN I AVEL INOM KONSOLIDERADE RASER VÄLJER MAN INDIVIDER. Konsoliderad = rensad från individer som inte uppfyller avelsmålet = större möjligheter att förutsäga resultatet. Det är därför det tar tre generationer innan en korsning av halvblodstyp är välkommen att ingå i avelsbasen utan reservationer även om individen i sig är aldrig så önskvärd.

De människor som en gång korsade fram halvbloden, kallblodsraserna etc av olika typer hade generellt sett en kunskapsnivå som vi inte kommer i närheten av. De levde med hästar på ett helt annat sätt än vad vi gör. De använde hästar på ett annat sätt - för transporter, som jordbruksmaskiner etc. Ofta kunde man följa en stofamilj från Hedenhös. Samma människofamilj hade ägt hästens mor,mormor, mostrar, mormorsmor etc.

Att vi saknar denna kunskap får man bevis för varje gång korsningsavel diskuteras. Alltid är det någon som har eller har träffat en bra korsning av den typ som diskuteras, vilket tas som stöd för att TS kan göra blandningen. Det kommer att bli så bra, så bra. Ibland finns det bilder med - dåliga bilder på hästar som i något fall ser helt OK ut, ofta mediokra, ibland för unga för att bilden eller erfarenheten av den aktuella individen ska säga något (få föl är ogulliga) men alltför ofta ser hästarna rent defekta ut... (Fast oftast så är det någon som har en älskad skogsmulle och då är varken vinklarna är kapaciteten viktiga, så för den aktuellla individen är det sällan katastrof)

Jag är INTE EMOT, SERIÖS KORSNINGS AVEL..................

¤ Utan jag är emot de som avlar oseriöst, med obeprövade hingstar.
¤ Som avlar för att öka häst antalet, inte för att nå ett bättre resultat ifrån det man har.
¤ Dessa människor, har inga som helst planer för att ge fölet ett pass, vaccinera osv.
¤ Handlen av dessa hästar hos olika oseriösa medmänniskor, för en spottstyver.

Så alla Ni korsnings avlare, ni behöver inte ta åt er så, om ni inte tillhör denna kategori av hästmänniskor. ;);)

I tråden om halvblod-PRE handlar det mycket om att korsa ett halvblod med en PRE vilken som helst. De blir av automatik så fina och bra och precis mitt emellan de olika raserna. STRUNT!! Vore det så enkelt skulle vi inte ha diskussioner där det gäller att välja en hingst åt ett renrasigt sto.
Alltid är det någon som har eller har träffat en bra korsning av den typ som diskuteras, vilket tas som stöd för att TS kan göra blandningen. Det kommer att bli så bra, så bra. Ibland finns det bilder med - dåliga bilder på hästar som i något fall ser helt OK ut, ofta mediokra, ibland för unga för att bilden eller erfarenheten av den aktuella individen ska säga något (få föl är ogulliga) men alltför ofta ser hästarna rent defekta ut... (Fast oftast så är det någon som har en älskad skogsmulle och då är varken vinklarna är kapaciteten viktiga, så för den aktuellla individen är det sällan katastrof)

Jag måste verkligen få säga ifrån här! Den tråden du referar till är min som jag startade då jag sökte erfarenheter om denna korsning! Jag avser INTE ta vilken hingst som helst till mitt sto bara för jag gärna vill ha en sån korsning och jag finner det förolämpande att du antyder det och på vilka grunder vet jag inte!! Jag har inte bestämt än vilken hingst jag kommer välja eftersom jag inte sett så många än men jag vill understryka att jag är fruktansvärt kräsen eftersom jag vill få en så bra, balanserad avkomma som möjligt!:mad:

Vidare så är känns det fruktansvärt orättvist att säga att dom flesta som avlar dessa korsningar bara har en "älskad skogsmulle" och att man då automatiskt inte skulle bry sig om varken lämplighet eller besitta nån slags tankeförmåga gällande avel!!

Jag förväntar mig verkligen inte att alla ska tycka som jag men det känns otroligt onödigt och nistintill elakt att förutsätta att alla vi som korsningsavlar är dömda att misslyckas och att vi samtidigt skulle vara oseriösa och inte besitta nån kunskap om avel och dess förutsättningar!
Det är ingen här som klankar ner på "renrasig" avel eller påstår de som håller på med detta idioter och jag skulle uppskatta om du inte förutsatte det om mig/oss utan att ens ha verkat anstränga dig betydligt för att förstå varför vi vill avla på dessa två raser!

*fram för mer öppensinnighet bland hästmänniskor!*

Vissa av hästarna var rent ut sagt vidriga. Är väl inte direkt själv emot korsnings aveln, men, någon skrev en lista den var bra. Det skall finnas ett mål och ett syfte med aveln. Tyvärr är det så att dom flesta inte har det. Ledsen att behöva säga det, men så är fallet. Har också under mina dagar sett saker som gör att man börjar undra rent ut sagt vad faan tänker folk med.

Slakt transoporten är ett kapitel för sig, som också hänger ihop med detta.

Och hur använder man den sedan i avel? Jag har svårt att kalla det avel om det är så kortsiktigt som att få fram en bra häst. Nej, snarare betäcks det för mycket och avlas för lite.

Har läst tråden nu. Uppfattar det som att vissa här är väl insatta i avel och hur mycket det är att tänka på. Just nu och för framtiden.
Andra tänker mer kortsiktigt.. fölet som är på G är det som gäller. Inte nästa generation...
Håller helt med Atle om inlägget ovan.

Jag är så gammal att korsningsponny var ett fult begrepp när jag red ponny. Det var renrasigt som gällde. 70-tal... men det var ett antal som var envisa och korsade premierade, renrasiga ponnysto med fullblod eller arab. Detta exploderade under 80-talet. MEN målet var tydligt, man ville ha en tävlingsponny. En del blev sedan Svensk Ridponny.

Jag tycker det är helt ok att experimentera med olika raser MEN man måste vara medveten om vad man gör. Det är möjligt att man lägger grunden för en helt ny ras...

Trots att hästar i alla prisklasser kan hanteras illa så är det vanligare att det är billigare hästar som utsätts. Pengarna styr.

Hade avel varit enkelt så hade jag haft en massa OS-hästar i stallet :angel:

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 403
Senast: qitis
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 134
Senast: valpköpare
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 986
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka