Varför fel med korsningsavel?

Sv: Varför fel med korsningsavel?

Jag tänkte verkligen inte kommentera den här tråden eftersom jag har nog i min egen :angel: men nu känner jag att jag måste för det verkar cirkulera en hel del fördomar här gentemot korsningsavel!
Det du i princip säger är att de flesta som sysslar med korsingsavel använder icke-godkända hingstar och med absolut ingen tanke bakom betäckningen? Och att om man avlar renasigt så finns det ingen risk för oväntade eller oönskade egenskaper hos fölet?? :confused:

För det första, alla som sysslar med korsningsavel är inte hittepåare som bara närmsta hingst som finns till hands!
För det andra alla som ägnar sig åt renrasig avel är inte nogranna, eftertänksamma människor!
Det finns alla sorter av alla sorter så att säga!

OCh det här med att det inte finns någon eller iaf väldigt lite risk för oönskade egenskaper, det är inte så att du automatiskt får alla de egenskaper ditt sto/hingst har bara för du använder två av samma ras, det är alltid ett vågspel med avel!

Som sagt vill inte ge mig in för mycket här för ja har i min egen tråd ;) men kände jag bara måste få försvara lite!

Jag förstår inte, varför man måste vända allt som man själv vill ha det.
Att en hingst har blivit godkänd, innebär det en form av VDN märkning. Man har gått igenom hingsten stam, temperament, resultat osv.
Att avel har en genetik det vet alla, och att det inte alltid blir som man har tänkt sig det vet alla också. Att renrasig avel skulle vara bättre än korsningsavel eller förknippad med mindre problem är nonsen. MEN att använda sig av icke godkända hingstar, är inte ett måste i Sverige idag.

Jag menar att i princip ALLA raser - även väldigt gamla sådana har en mix av hästar från olika håll i världen som har gett dom de egenskaper de idag har.
Men sedan dess har en renavel skett för att konsolidera det man vill komma åt, t ex går nordsvenskarna tillbaka på en fullblodshingst men det märks inte så mycket i dag.

Jo men det var ju det jag skrev, jag tycker att man ska ta sitt ansvar som uppfödare och registrera avkomman så att den får en stam, du verkade tycka att det inte spelade roll?

Självklart tycker jag att man ska registrera avkomman men det jag menar är att hästens egenskaper inte är annorlunda för att den är registrerad, den kan fortfarande ha förfäder med väldigt bra egenskaper. Däremot kan det vara svårare att spåra en oregistrerad häst.

Men jag tycker definitivt att man även i korsningsavel ska arbeta seriöst. Själv avlar jag på arab/frieser och är väldigt noga med att både registrera, premiera och chipmärka avkommorna.

Är nämligen väldigt nyfiken på varför det skulle vara fel att få fram önskade egenskaper genom att korsa två individer som kompletterar varandra - av samma ras eller inte.

Jag vill fortfarande veta vad som skiljer hästavel från hundavel ur den här aspekten, eftersom jag själv blivit utskälld för att tycka att blandrasavel är helt okej bland hundar.

När det gäller korsningsavel är det väl egentligen väldigt få fall man verkligen kan kalla det för avel. För det finns oftast för få individer som används för att man ska kunna upp nå något mål med det hela.
Så ofta handlar det inte direkt om avel utan bara om uppfödning av något och i mindre skala. För att de ska kunna klassas som avels så behövs ju en hel del individer vars avkommor senare kan paras med var andra för att stärka de gener (anlag och egenskaper) man vill uppnå med sitt mål. Kommer inte ihåg det nu men jag tror att det behövs minst tio föräldra djur att starta upp det hela med, för att man ska kunna upp resultat.

Det som gör att det är mycket enklare att hålla sig inom en ras är ju att det för den enskillde då inte krävs så många föräldra djur. Man avlar istället tillsammans med andra uppfödare inom rasens avelsmål. Tillsammans kan mycket enklare uppnå det man eftersträvar.

Jag vill fortfarande veta vad som skiljer hästavel från hundavel ur den här aspekten, eftersom jag själv blivit utskälld för att tycka att blandrasavel är helt okej bland hundar.
Det finns en mängd raser inom både hästar och hundar så jag har svårt att förstå nyttan av en ras till. Korsningsprodukter för ett visst bruk tycker jag är OK.

Det finns en mängd raser inom både hästar och hundar så jag har svårt att förstå nyttan av en ras till. Korsningsprodukter för ett visst bruk tycker jag är OK.

Det är väl begripligt så länge man är konsekvent. Men det uppfattar jag det inte som att MalinJ är.

Då undrar jag; ni som avlar korsningar, för VEM gör ni det och har ni någon ekonomi i det ni pysslar med ?
Jag har två arabston med mycket bra stam som jag betäcker med en godkänd frieserhingst. Det här är en korsningskombination som kommer mer och mer utomlands men som inte är så vanlig i sverige än så länge.

Jag förälskade mig i friesern för ett antal år sedan men jag tyckte att dom var lite för grova för min smak. Fick då en idé om att korsa med arab, som jag hade sedan tidigare och som ju brukar användas till att "lätta upp" grova hästar. Jag tog kontakt med hingshållaren till sveriges då enda godkända frieserhingst. När jag förklarade min idé, berättade hon att den här korsningen är ganska vanlig utomlands och att det blir jättetrevliga hästar som lämpar sig framförallt till dressyr och körning. Det blev mycket riktigt ett jättebra resultat, vilket inte bara jag tycker. Har t ex redan sålt ett av fölen som föds till våren.

Lönsamheten är dessutom bättre än i normal arabavel. Jag har nu funderingar på vidareutveckling - att skaffa ett engelskt fullbodssto och betäcka med frieser för att få upp storleken lite till.

Och skillnaden på din korsningsavel (mot många andras) är att den är genomtänkt du har ett utvalt avelsmaterial och du har ett mål och en målgrupp. Jag ser verkligen inget fel med det.

Det är inte så att du råkade ha ett gulligt sto som du så gärna ville betäcka....

Hur mycket raser har vi i Sverige? Finns det inte någon ras som skulle kunna täcka upp det behovet?

Hur mycket raser har vi i Sverige? Finns det inte någon ras som skulle kunna täcka upp det behovet?

Jag tycker nog att det är helt okej med korsningsavel, särskilt bland ponnier. Tusen gånger hellre en ridponny med fullblod i än en ren New Forest. Men det kanske inte gills som korsningsavel.

Likaså kan jag tänka mig att korsa halvblod med PRE eller lusitano för att få in vissa egenskaper som ger förmåga till samling.

Trots allt är de mest lyckade individerna i respektive sportgren ofta ett resultat av slumpen.

En hästras som ser ut och rör sig som en frieser fast smäckrare? Nej - det finns ingen sådan ras....

Jag tycker nog att det är helt okej med korsningsavel, särskilt bland ponnier. Tusen gånger hellre en ridponny med fullblod i än en ren New Forest. Men det kanske inte gills som korsningsavel. Trots allt är de mest lyckade individerna i respektive sportgren ofta ett resultat av slumpen.
Ska man korsa raser och kalla det avel så måste det till en viss volym. Ridponnyaveln har trots allt det. Men för att kalla det avel så går det inte att hålla på med förstgångskorsningar i all evighet. Det måste till en viss konsolidering också för att kalla det en ras.

Ditt andra påstående förstår jag inte. Om det är slumpen som avgör, varför sitter vi överhuvudtaget och lägger ner energi på att välja hingstar?

Ska man korsa raser och kalla det avel så måste det till en viss volym. Ridponnyaveln har trots allt det. Men för att kalla det avel så går det inte att hålla på med förstgångskorsningar i all evighet. Det måste till en viss konsolidering också för att kalla det en ras.

Ditt andra påstående förstår jag inte. Om det är slumpen som avgör, varför sitter vi överhuvudtaget och lägger ner energi på att välja hingstar?

Därför att även om vi vill öka sannolikheten genom medveten avel, så är storstjärnorna ofta mer eller mindre slump. titta på Salinero till exempel. Eller Matiné. Vi kan säkert få fram riktigt bra hästar genom smart avel, inget snack om saken. Men de riktiga, riktiga stjärnorna är oftast DNA-lotteriets nyck - tror jag.

Nu förstår jag inte. Man behöver väl inte få fram en ny ras för att man korsar olika raser?

Man behöver väl inte få fram en ny ras för att man korsar olika raser?
Nej, det behöver man inte, men då är det inte heller avel. Man producerar en bruksprodukt. I avel har man ett långsiktigt mål att försöka uppnå.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 403
Senast: qitis
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 134
Senast: valpköpare
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 986
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka