W
wolken fee
Sv: Varför fel med korsningsavel?
Jag förstår inte, varför man måste vända allt som man själv vill ha det.
Att en hingst har blivit godkänd, innebär det en form av VDN märkning. Man har gått igenom hingsten stam, temperament, resultat osv.
Att avel har en genetik det vet alla, och att det inte alltid blir som man har tänkt sig det vet alla också. Att renrasig avel skulle vara bättre än korsningsavel eller förknippad med mindre problem är nonsen. MEN att använda sig av icke godkända hingstar, är inte ett måste i Sverige idag.
Jag tänkte verkligen inte kommentera den här tråden eftersom jag har nog i min egenmen nu känner jag att jag måste för det verkar cirkulera en hel del fördomar här gentemot korsningsavel!
Det du i princip säger är att de flesta som sysslar med korsingsavel använder icke-godkända hingstar och med absolut ingen tanke bakom betäckningen? Och att om man avlar renasigt så finns det ingen risk för oväntade eller oönskade egenskaper hos fölet??
För det första, alla som sysslar med korsningsavel är inte hittepåare som bara närmsta hingst som finns till hands!
För det andra alla som ägnar sig åt renrasig avel är inte nogranna, eftertänksamma människor!
Det finns alla sorter av alla sorter så att säga!
OCh det här med att det inte finns någon eller iaf väldigt lite risk för oönskade egenskaper, det är inte så att du automatiskt får alla de egenskaper ditt sto/hingst har bara för du använder två av samma ras, det är alltid ett vågspel med avel!
Som sagt vill inte ge mig in för mycket här för ja har i min egen trådmen kände jag bara måste få försvara lite!
Jag förstår inte, varför man måste vända allt som man själv vill ha det.
Att en hingst har blivit godkänd, innebär det en form av VDN märkning. Man har gått igenom hingsten stam, temperament, resultat osv.
Att avel har en genetik det vet alla, och att det inte alltid blir som man har tänkt sig det vet alla också. Att renrasig avel skulle vara bättre än korsningsavel eller förknippad med mindre problem är nonsen. MEN att använda sig av icke godkända hingstar, är inte ett måste i Sverige idag.