Varför fel med korsningsavel?

Sv: Varför fel med korsningsavel?

Se mitt svar i #34. Jag tycker inte att korsningar är en ras, det är en bruksprodukt.

Du citerade mitt svar som i sin tur var ett svar på frågan om det inte fanns någon RAS i sverige som uppfyllde det jag ville ha och jag svarade: Nej det finns ingen RAS... osv

Begreppen börjar visst röras ihop en del...

Nej, det behöver man inte, men då är det inte heller avel. Man producerar en bruksprodukt. I avel har man ett långsiktigt mål att försöka uppnå.

Asch, det beror väl på vad man har för ambitioner? Så alla vi som avlar valacker ägnar oss inte åt avel?

Begreppen börjar visst röras ihop en del...
Det blir ingen egen ras för att du korsar två raser. Så länge det inte finns ett gemensamt mål för korsningarna så betecknar jag det inte som avel utan just bara korsningsprodukter. Har jag rett ut begreppen?

Så alla vi som avlar valacker ägnar oss inte åt avel?
Hur gör du det? Könsseparerad sperma? Alla avkommor som blir inom en ras blir inte avelsdjur utan de kan användas som bruksdjur, de med. Till skillnad mot korsningar är rashästar konsoliderade och om det blir avelsdjur så har man bättre hum om hur avkomman blir.

Hur gör du det? Könsseparerad sperma? Alla avkommor som blir inom en ras blir inte avelsdjur utan de kan användas som bruksdjur, de med. Till skillnad mot korsningar är rashästar konsoliderade och om det blir avelsdjur så har man bättre hum om hur avkomman blir.

Vi som får valacker och/eller som inte väljer att betäcka i nästa led! Du har en märkligt snäv syn på vad avel är, måste jag säga.

Självklart tycker jag att man ska registrera avkomman men det jag menar är att hästens egenskaper inte är annorlunda för att den är registrerad, den kan fortfarande ha förfäder med väldigt bra egenskaper. Däremot kan det vara svårare att spåra en oregistrerad häst.

Men jag tycker definitivt att man även i korsningsavel ska arbeta seriöst. Själv avlar jag på arab/frieser och är väldigt noga med att både registrera, premiera och chipmärka avkommorna.

Som jag skrivit ett par gånger har jag inget emot korsningsavel sålänge det finns en god anledning till det och avkommorna registeras. Jag har ingen erfarenhet av friesers men jag vet att arab är en tacksam förädlarras i många fall. Kan alltså inte svara på om korsningen blir trevlig men det gissar jag att du kan ;).
Varför ska man ens regga en häst som okänd? Jag har för mig att det skulle komma en ny lag om det. Så många hingstägare som blir lurade på levandefölavgifter för att stoägarna väljer att regga okänt..

Du har en märkligt snäv syn på vad avel är, måste jag säga.
Jag är knappast ensam! #7 och #10 verkar vara inne på samma linje...

Jag gör bara skillnad på avel och produktion av bruksdjur. Korsningar är OK som bruksdjur. Ska de användas i avel krävs det lite tankearbete bakom, syfte och mål t ex. En del raser har öppen stambok och du kan komma förbi korsningsexperimentet. Russ har en sluten stambok och där kommer inte ättlingarna in. Det hindrar inte dem från att vara användbara.

Jag är knappast ensam! #7 och #10 verkar vara inne på samma linje...

Jag gör bara skillnad på avel och produktion av bruksdjur. Korsningar är OK som bruksdjur. Ska de användas i avel krävs det lite tankearbete bakom, syfte och mål t ex. En del raser har öppen stambok och du kan komma förbi korsningsexperimentet. Russ har en sluten stambok och där kommer inte ättlingarna in. Det hindrar inte dem från att vara användbara.

Så det jag håller på med är alltså produktion av bruksdjur? Jaha.

Hej... de tjatas om å om igen på dessa korsningar.. jag förstår inte de e la hästar allihop. de e samma e de fel å korsta ev mörkhyad med en blond de e ju för fasen samma å att vissa korsningar skulle vara oaxetabla de e skit snack. jag har själv en Arab/travre på 2 år som e super å visades som korsnings föl bland renrasiga halvblod men med icke godkännd stam å gissa vem om vann jo de sjorde min hästs lilla syrra som är samma korsning å samma pappa som min bara annan mamma. min kom 2:a å då bedömdes dom som ridhäst. sen vet jag många jätte fina korsningar tex på ridskoan i närheten har dom en ardenner/fullblod. lätt riden som ett fullblod och storleken som en ardenner. super fin lektions häst. Visst sen finns de ju korsningar som ibland blir lite fel om tex ardennet/shettis har jag sett å de e ju inte så bra storleksmässigt menar jag fölet kan bli för stort för mamman att föla fram.
men om nu tanten som äger en nordsvensk vill ha ett föl på den som är lättare och lite men elegant och hon korsar för att behålla med en arab e de så fel. jag kan säga så här. de e fan så många korsningar som e super i huvet å kan ridas av de flesa tillskillnad från alla ouppfostrade halvblod som ingen rör förrens dom e 3 å då pang bom ska dom ridas in.. tycker de e fel då e de la bättre att man tar ett föl dom som vill de lägger tid på de å får en super häst. jag menar alla kanske inte vill ge 100.000 kr för en häst som e stabil, snäll å lugn att rida på i skogen. då man man lika väl ge 20.000 å få en kanon som kanske ej e renrasig men som e perfekt för endamålet. man får tänka lite så med..

största gruppen som rider i sverige är tjejer å tjejer e offtast runt 155-175... Alla avlar fram STORA hästar på 170 + som kan hoppa som kanoner men hur många av dessa tjejer kan rida dom hästarna igentligen.. man borde tänka lite så med. visst hade större %:en vatt vuxna killar så kan jag förstå 170 + men inte för mindre tjejer som vill börja tävla lite å kankse växa ihop med sin häst. De finns så mångasom avlar på sina fina ston med fina byra hästar man får ge massa pengar för å hur många av dom blir de nått av igentligen??

jag vill bara säga att jag stödjer alla som vill ha korsning.. sen får man kanske tänka lite så. vill du tävla svår dressyr kanske du ej ska ha en travare/arab korsning utan då kankse du ska sattsa på distans..:idea:

Till skillnad mot korsningar är rashästar konsoliderade och om det blir avelsdjur så har man bättre hum om hur avkomman blir.

Visst. Men det är ju ändå så att dom konsoliderade hästraserna från början var ett gäng korsningshästar. Ta nordsvensken som exempel. Består ju av en hel del olika blod, allt från fullblod till dölehäst och har nu en lagom balans till ändamålet. Men alla olika korsningar som skapade denna ras började ändå med två individer av olika ursprung som hade sexuellt umgänge ;). - Korsningsavel!!!

Men alla olika korsningar som skapade denna ras började ändå med två individer av olika ursprung som hade sexuellt umgänge ;). - Korsningsavel!!!
Det är betydligt fler än två individer inblandade och dessutom ett syfte och mål. Nordsvensken och kallblodstravaren ser inte likadan ut trots gemensamma rötter.

Om vi tar exemplet med arab/frieser och avlar på de korsningarna i sin tur. Bland de avkommorna blir en del arablika och andra mer som frieser. Vilka avkommor ska vi välja? De arablika, de frieserlika eller de som liknar sina föräldrar?

Visst. Men det är ju ändå så att dom konsoliderade hästraserna från början var ett gäng korsningshästar. Ta nordsvensken som exempel. Består ju av en hel del olika blod, allt från fullblod till dölehäst och har nu en lagom balans till ändamålet. Men alla olika korsningar som skapade denna ras började ändå med två individer av olika ursprung som hade sexuellt umgänge ;). - Korsningsavel!!!

Det kvarstår det faktum att det krävs mer än två individer för att föra aveln framåt och blida en ny ras. För att det ska bli en ny ras krävs som jag skrev innan ett antal individer vars avkommor korsas med varandra. Allt för att man ska få en säkerhet på att de önskvärda egenskaperna försvidare till avkomman. Det går inte med "två individer", men det kommer att kräva viss mått av inavel och dessutom ta lång tid. Därför finns det inte så mycket krosningsavel som verkligen kan kallas för avel. Det är mer uppfödning för stunden där man chansar på resultatet.

Hur många av dom raserna som började som korsningar tror du togs fram för att man hade ett så sött sto? Eller för att man ville ha en skogsmullehäst?

Det är ju den typen av korsningar som folk är emot, den typen som tas fram utan nått som helst mål. Den typen där man korsar sin travare med grannens okända skäckhingst bara för att man vill ha en avkomma till sitt sto. Eller för att man vill ha en bra skogsmullehäst.
Nu tog jag travaren som exempel!!

En målmedveten korsningsavel med mål att föra fram aveln och hästen som djur är väl en sak. All avel borde väl ha ett mål högre ställt än det materialet man använder? Men långt ifrån all korsningsavel är sån, den har inget mål alls. Förutom gullepluttiga föl. Som man självklart sa behålla, men som i många fall ändå måste säljas efter några år pga ändringar i situationen. Dom medelmåttiga skogsmullarna kommer ju ändå, varför inrikta sig på en sån avel?

Det är betydligt fler än två individer inblandade och dessutom ett syfte och mål. Nordsvensken och kallblodstravaren ser inte likadan ut trots gemensamma rötter.

Om vi tar exemplet med arab/frieser och avlar på de korsningarna i sin tur. Bland de avkommorna blir en del arablika och andra mer som frieser. Vilka avkommor ska vi välja? De arablika, de frieserlika eller de som liknar sina föräldrar?

(Skrattar) Det är klart att det börjar med två individer som får en avkomma och den avkomman korsas i sin tur med en individ som härstammar från två individer som kommer från två individer osv...

Vi kan mycket väl ta exemplet arab/frieser, speciellt eftersom den korsningen som jag tidigare kanske nämnt numera resulterat i en egen av EU godkänd RAS - arabofriesern. Enligt rasstandarden för arabofriesern ska hästen ha mest av frieserns exteriör men med en förbättring av hjärta, lungor osv från araben vilket uppnås genom en mix av större del frieser. Själv tycker jag - och många med mig - att kombinationen 50-50 blir bättre och därför avlar jag - och betydligt fler än jag här i världen - på det sättet. Jag bryr mig alltså inte om ifall det blir en godkänd ras eller inte. Tycker det är viktigare att det blir en bra häst.

Själv tycker jag - och många med mig - att kombinationen 50-50 blir bättre och därför avlar jag - och betydligt fler än jag här i världen - på det sättet. Jag bryr mig alltså inte om ifall det blir en godkänd ras eller inte. Tycker det är viktigare att det blir en bra häst.

Så i princip bryr du dig inte om vad som vidare händer med avkomman? Hur den ser ut och om den ska vara en bra individ att föra vidare in i en stambok som håller på å upprättas? För du är bara intresserad av själva korsningen 50-50 som sådan men ska inte ha den själv för du ska själv ha xx och ox ?

Enligt rasstandarden för arabofriesern ska hästen ha mest av frieserns exteriör men med en förbättring av hjärta, lungor osv från araben vilket uppnås genom en mix av större del frieser. Jag bryr mig alltså inte om ifall det blir en godkänd ras eller inte. Tycker det är viktigare att det blir en bra häst.
Det är alltså inte avel, med min snäva syn, som du sysslar med utan producerar gångbara bruksdjur. Inget fel i det men då pratar vi om något helt annat.

Jeg har bedekket mitt varmblodssto med en godkjent fullblodshingst. Jeg vil ha frem en hest som har en bedre galopp enn mammaen og beholde morens utholdenhet. Vil ha et avkom med stor lungekapasitet og et godt hjerte som jeg kan bruke som distanshest og til kjøring. Driver med travhester men ville ha en hest med en bedre galopp. Kan ikke se at dette er feil selv om jeg bruker en varmblods som mamma. Kan heller ikke skjønne hvorfor så mange er uenig i å bruke varmblods i krysningsavl om de har et mål med det de vil ha frem.

Så i princip bryr du dig inte om vad som vidare händer med avkomman? Hur den ser ut och om den ska vara en bra individ att föra vidare in i en stambok som håller på å upprättas? För du är bara intresserad av själva korsningen 50-50 som sådan men ska inte ha den själv för du ska själv ha xx och ox ?

Förstår inte riktigt dina slutsatser här. Jag har alltså två arabston av mycket bra härstamning som jag korsar med godkänd frieserhingst för att få fram bra 50-50 arab/frieser. Funderar oxå på att köpa ett engelskt fullblodssto som är lämplig för avel med frieser. Vad som händer med avkommorna vidare är förhoppningsvis att dom hamnar hos någon som uppskattar de fantastiska egenskaper de har (dom som jag inte behåller för egen del vill säga). Den här typen av korsningar har visat sig väldigt framgångsrika inom flera grenar men det är inte upp till mig att avgöra vad dom ska användas till - det får köparen avgöra. Om jag lyckas få fram hästar som är så pass uppskattade och eftertraktade som dom här är så är jag nöjd med det.

Det är alltså inte avel, med min snäva syn, som du sysslar med utan producerar gångbara bruksdjur. Inget fel i det men då pratar vi om något helt annat.

(Skrattar igen) Med din snäva syn - nej kanske inte.

Bara nyfiken: Håller du själv på med avel?

Jag förstår inte sammanhanget mellan dina korsningar och den nygodkände rasen Arabofriesern som du skrivit om.
Du tycker den korsningen stämmer optimalt med det du vill ha,men är inte intresserad att avla vidare på de avkomor du får fram för att du anser att 50-50 är den korsning som är bäst?

Alltså,jag har inget emot typen av korsning och tror säkerligen att det är en jättebra brukshäst :-)
Men jag blev lite förvirrad av resonemanget..

Försökte även googla på Arabofrieser men får endast fram tråden här,en bild på en skimmel 1-åring och några få trådar på Danska Friserforumet..
vet du vart man kan läsa mer om den nya rasen? (Eller är det en förening som går in under ECHA?)

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 403
Senast: qitis
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 134
Senast: valpköpare
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 986
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka