Varför fel med korsningsavel?

Sv: Varför fel med korsningsavel?

*kl*
Har läst igenom nästan hela den här tråden och känner att nu vill jag kommentera lite.
Jag håller själv på att avla renrasiga, fullpapprade shirehästar med målet att få god exeriör, brukbarhet och temerament men har nu bestämt mig att korsa shire med pre.
Jag har full stam på båda dessa raser, så deras historia både när det gäller stam och deras sk förutsättningar har jag koll på. Jag kommer att bara använda djur som är BRA för respektive ras då jag vill få fram en specifik individ men som all avel är det ett vågspel. Man kan ha det bästa stoet och den bästa hingsten och ändå blir det knappt medelmåttor och sen ha medelmåttigt sto som ger kanon avkommor. Man måste se vad varje individ nedärver.

För att gå tillbaka till "korsningsavel". De flesta raser är en form av korsning, allt hänger på hur långt bak man vill gå i dess historia. Att det skulle vara "rätt" att bara korsa liknande raser är en sanning med modifikation.:angel: Ta tex shire-pre så vid första anblicken kanske två vitt skilda raser med inget gemensamt, men forskar man lite i då tex shirens historia så har de en del gemensamt och tittar man exeriört en del gemensamt där också.

Jag tycker slutledningvis att INGEN avel är fel så länge man har ett mål och ett syfte för det man gör. Man ska alltid sträva efter friska, hållbara och sunda djur oavsett ras!!
Det var någon som skrev att: Det kvarstår det faktum att det krävs mer än två individer för att föra aveln framåt och blida en ny ras. Det är sant men man måste börja någonstans. :smirk: Man kan inte lära sig att springa innan man har lärt sig att gå.....var det någon klok människa som sa.

Jag förstår inte sammanhanget mellan dina korsningar och den nygodkände rasen Arabofriesern som du skrivit om.
Du tycker den korsningen stämmer optimalt med det du vill ha,men är inte intresserad att avla vidare på de avkomor du får fram för att du anser att 50-50 är den korsning som är bäst?

Alltså,jag har inget emot typen av korsning och tror säkerligen att det är en jättebra brukshäst :-)
Men jag blev lite förvirrad av resonemanget..

Försökte även googla på Arabofrieser men får endast fram tråden här,en bild på en skimmel 1-åring och några få trådar på Danska Friserforumet..
vet du vart man kan läsa mer om den nya rasen? (Eller är det en förening som går in under ECHA?)

Kan visst tänka mig att avla vidare på mina avkommor även om jag tycker att 50-50 blir bäst. Jag får då använda mig av antingen frieserhingst eller arabhingst som läget är just nu. Arabofriesern har inte gjort sitt intåg i det här landet ännu - är nog därför du har svårt att hitta något om dom på google. Skimmel 1-åringen är min om den fanns som bild här på buke. Här är några utländska arabofrieser-sidor: www.arabo-friesen-erny.com www.arabofriesian-sporthorses.com www.arabofriesiansporthorses.net

*kl*
Har läst igenom nästan hela den här tråden och känner att nu vill jag kommentera lite.
Jag håller själv på att avla renrasiga, fullpapprade shirehästar med målet att få god exeriör, brukbarhet och temerament men har nu bestämt mig att korsa shire med pre.
Jag har full stam på båda dessa raser, så deras historia både när det gäller stam och deras sk förutsättningar har jag koll på. Jag kommer att bara använda djur som är BRA för respektive ras då jag vill få fram en specifik individ men som all avel är det ett vågspel. Man kan ha det bästa stoet och den bästa hingsten och ändå blir det knappt medelmåttor och sen ha medelmåttigt sto som ger kanon avkommor. Man måste se vad varje individ nedärver.

För att gå tillbaka till "korsningsavel". De flesta raser är en form av korsning, allt hänger på hur långt bak man vill gå i dess historia. Att det skulle vara "rätt" att bara korsa liknande raser är en sanning med modifikation.:angel: Ta tex shire-pre så vid första anblicken kanske två vitt skilda raser med inget gemensamt, men forskar man lite i då tex shirens historia så har de en del gemensamt och tittar man exeriört en del gemensamt där också.

Jag tycker slutledningvis att INGEN avel är fel så länge man har ett mål och ett syfte för det man gör. Man ska alltid sträva efter friska, hållbara och sunda djur oavsett ras!!
Det var någon som skrev att: Det kvarstår det faktum att det krävs mer än två individer för att föra aveln framåt och blida en ny ras. Det är sant men man måste börja någonstans. :smirk: Man kan inte lära sig att springa innan man har lärt sig att gå.....var det någon klok människa som sa.

:bow: mycket bra sagt! Håller till fullo med dig om att nånstans måste det nya starta för allting har vid nån tidpunkt varit nytt! Och visst måste man ha ett större utbud av individer för att får fram en helt ny ras men även här är det ju så att nån måste börja annars finns det ju inga utsikter för att det ska komma framåt. Samtidigt vill jag ABSOLUT hålla med om att ingen avel ska ske utan ett mål men att alla mål skulle vara att få fram dyra, exklusiva, elithästar är inget jag håller med om. Det borde finnas mer avel inriktat på snäppet under elit för vi är många som rider i den gruppen!

Jag förstår inte varför alla tar så illa vid sig, när en diskussion tar i kraft, som i det här fallet ang korsnings aveln.
Vi vill alla ha trevliga och hållbara individer, och framför allt ett avelsmål, en röd tråd i sitt avelsarbete.

MEN det finns en oseriös avel, där ston av olika kvalitet och raser eller korsningar, betäcks med icke visade/godkända hingstar, för att få fram ett föl. Ett sätt att föröka sitt häst antal.

Men det finns också en mkt seriös korsningsavel i Sverige. Det är bara ledsamt för dom att det är så pass många som inte är det.

Jag förstår inte varför alla tar så illa vid sig, när en diskussion tar i kraft, som i det här fallet ang korsnings aveln.
Vi vill alla ha trevliga och hållbara individer, och framför allt ett avelsmål, en röd tråd i sitt avelsarbete.

MEN det finns en oseriös avel, där ston av olika kvalitet och raser eller korsningar, betäcks med icke visade/godkända hingstar, för att få fram ett föl. Ett sätt att föröka sitt häst antal.

Men det finns också en mkt seriös korsningsavel i Sverige. Det är bara ledsamt för dom att det är så pass många som inte är det.

Absolut det är så synd att många tror attkorsningsavel, som för mig är genomtänkt förening av två olika raser, förknippas med förökning av häst, vilket i motsats till korsningsavel är när nån vill ha ett föl men inte bryr sig om varken förutsättningar eller godkända hingstar!
Tycker vi ska sluta kalla det sistnämnda för korsningsavel då det egentligen är idioti i form av härsförökning!

:bow: mycket bra sagt! Håller till fullo med dig om att nånstans måste det nya starta för allting har vid nån tidpunkt varit nytt! Och visst måste man ha ett större utbud av individer för att får fram en helt ny ras men även här är det ju så att nån måste börja annars finns det ju inga utsikter för att det ska komma framåt. Samtidigt vill jag ABSOLUT hålla med om att ingen avel ska ske utan ett mål men att alla mål skulle vara att få fram dyra, exklusiva, elithästar är inget jag håller med om. Det borde finnas mer avel inriktat på snäppet under elit för vi är många som rider i den gruppen!

Tack. :) Jag förstår vad du menar. Även om jag håller med dig att många rider i den gruppen, jag själv inräknat, så tycker jag att man ändå ska försöka avla fram bättre och bättre djur för inget djur är perfekt och djuret i sig själv tjänar på att "barnsjukdomar" och dylikt försvinner. Låter jag svamlig..:confused::angel: Alltså man ska sträva att ta bort sådant som exsem, mugg, lösabenbitar mm mm och behålla gott temperament, starka ben och rygg osv osv. Man behöver ju inte sträva efter värsta hopphästen osv..

Det är tyvärr många som gör så även inom respektive ras om man ska hårddra det lite..:angel: Och de kallas renrasigt...

Tack. :) Jag förstår vad du menar. Även om jag håller med dig att många rider i den gruppen, jag själv inräknat, så tycker jag att man ändå ska försöka avla fram bättre och bättre djur för inget djur är perfekt och djuret i sig själv tjänar på att "barnsjukdomar" och dylikt försvinner. Låter jag svamlig..:confused::angel: Alltså man ska sträva att ta bort sådant som exsem, mugg, lösabenbitar mm mm och behålla gott temperament, starka ben och rygg osv osv. Man behöver ju inte sträva efter värsta hopphästen osv..

Var kanske otydlig men det var precis det jag menade :D
Förbättra hästens förutsättningar och livskvalite vilket inte nödvändigtvis behöver betyda att den går svårklass!

Var kanske otydlig men det var precis det jag menade :D
Förbättra hästens förutsättningar och livskvalite vilket inte nödvändigtvis behöver betyda att den går svårklass!

så sant så sant:banana: Även om jag tror att min vision av shire/pre skulle kunna bli toppendjur så tror jag inte de kommer att hoppa 165 precis...

Senast ändrad av en moderator:

*kl*
Jag håller själv på att avla renrasiga, fullpapprade shirehästar med målet att få god exeriör, brukbarhet och temerament men har nu bestämt mig att korsa shire med pre. Jag tycker slutledningvis att INGEN avel är fel så länge man har ett mål och ett syfte för det man gör. Man ska alltid sträva efter friska, hållbara och sunda djur oavsett ras!!
Men vad är det du ska ha hästen till? Sträva efter friska, hållbara och sunda djur kan du ju göra även inom raserna.

Ja visst kan man det men jag kan tycka att det finns raser som på ett bra sätt kan komplettera varandra vad gällande kvalite och hållbarhet, därav man ibland måste prova för att se om det som stämmer i teori stämmer i praktiken, ärker man att det inte gör det ska man självklart inte fortsätta avla men jag tror det kan finnas korsningar som gör "slutprodukten" riktit bra! :D

jag har betäckt med arabhingsten imre el thair eftersom juni mitt sto har skitfin arabstam i sig och mitt mål är att få fram en trevlig ridhäst som blir användbar i både hoppning och dressyr eftersom både imre och mitt sto är duktig på det och imre är skitduktig i dressyr men det är tyvärr inte juni men hon blir bättre.Jag tycker det är löjligt att många tycker korsnings avlen är dålig för det blir perfekra ridponnies.Min häst heter juni har gått division 2 med sina uppfödare och har gått 1 clear-round med mej.Visst ingen topphäst i världsklass men huvudsaken är att hon är min livskamrat som min andra häst också kommer att bli.Mänga gnäller på mej att jag har betäckt med han för att dom tror jagt har betäckt med han för att han har fin lockig man ! det var inte därför ! säger jag men dom lyssnar inte.Det har jag att säga om korsningsaveln är att det är oftast bättre uppfödare och bättre avlare som betäcker med korsningar iallafall inom arabaveln tycker jag!:) det ville jag bara säga:) Dessutom så skulle inte den renrasiga rasen finnas om inte dom korsats med nån annan ras till exempel:)

Senast ändrad av en moderator:

det är väl denna 27 poängs arabhingst som kommit upp tidigare i tråden du betäckt med...?

En hingst med så låga poäng har exteriöra defekter som direkt påverkar hållbarhet och användbarhet. Jag hoppas att ditt föl inte ärver dessa.

använder du bara Melle då? det är väl den enda i sverige som korsar med andra raser?

jag tror på kombinationen arab/frieser. har sett massa bilder på denna kombination. det va väl även ngt 4 spann i globen med denna kombination för några års sen.

*KL*
Definitionen av ordet avel finns lika många som det finns uppfödare.
Likaså finns det många definitioner av uppfödare.

Jag ger mig inte på något av dem, men kan ger min syn på varför man inte bör producera "billiga" hästar.

Har man sett en slakttransport (som inte har destination Sverige) någongång, eller gjort besök hos diverse hästhandlare som inte uppfyller en enda paragraf i djurskyddslagen, kan man konstatera att det inte är hästar som har ett större värde. De är inte reggade hos någon avelsförening heller.
Exempelvis fanns i en hästhandlares ägo ett antal riktigt fina ridhästar och ponnyer. Men de fanns inte på gården naturligtvis, för eftersom de hade ett högre värde, togs de hand om på ett bra sätt.
Vid ett tillfälle när jag åkte ut till gården mitt i vintern, gick ett par hästar utan skydd och mat med kvarka ute. De var riktigt dåliga... Jag konfronterade handlaren som kontrade med att "de som klarar sig blir immuna, att ta ut veterinär kostar mer än vad de är värda".
Hästarna flyttades troligen till en annan gård i samma ögonblick som jag åkte, för tidigt nästa morgon när min veterinär åkte ut, var de borta....

Jag har sett bägge delar, och det är den upprörda känslan som infinner sig när jag läser om diverse hopplös korsningsavel. Därför kanske jag ibland kan bli onödigt hård. För att jag ser vanskötta hästar på näthinnan...

Det finns mycket organiserad korsningsavel, och Part Breed. Varför kan man inte hålla sig inom de ramarna? För djurens skull?
Och djurens faktiska värde på papperet.

mvh

*KL*
Definitionen av ordet avel finns lika många som det finns uppfödare.
Likaså finns det många definitioner av uppfödare.
Jag ger mig inte på något av dem, men kan ger min syn på varför man inte bör producera "billiga" hästar.

Jag har sett bägge delar, och det är den upprörda känslan som infinner sig när jag läser om diverse hopplös korsningsavel. Därför kanske jag ibland kan bli onödigt hård. För att jag ser vanskötta hästar på näthinnan...
Det finns mycket organiserad korsningsavel, och Part Breed. Varför kan man inte hålla sig inom de ramarna? För djurens skull?
Och djurens faktiska värde på papperet.

Jag är ledsen att det funnits såna människor i din närhet som behandlat hästar på ett sånt sätt men jag måste få protestera mot attdet automatiskt skulle vara enbart "billiga" hästar som behandlas på detta sätt och det också skulle vara de hästar som framavlats för att vara billiga! Vanvård finns av hästar i alla prisklasser, har bla sett en häst efter en av världens mest kända hopphingstar som var svårklass häst, komma från ett stall och den såg ut som den redan var död! Så att det bara är billiga "medelmåtte" hästar som blir vanvårdade är HELT fel!
Och som du säger finns det mycket organiserad korsningsavel och det är den vi diskuterar (hoppas jag!)

Så att påstå att korsningsavel och avel av hästar för "medelklassen" skulle föda ökad vanvård ser jag som en ganska löjligt argument.

Jag tycker inte det är fel med korsningar. Men man ska alltid (även om det är renrasigt) tänka på vad fölet ska användas till. Jag skulle gärna ha en korsning halvblod/welsh cob. Halvblod för att få höjden (jag är lång) och Cob för att få deras typiska rörelser och lite mer massa.

Jag har inte påstått något som helst och inte framfört något argument? :confused:

Om man är intresserad av hur en bister verklighet ser ut, kan man åka med sin kommuns djurskyddsombudsman ett par veckor, så får man en ganska bra bild på hur det ser ut.
Det är illa nog. Men då skall man ha i åtanke att man inte finner fram till de värsta fallen.
De kommer man till när djuren ligger döda därinne....

mvh

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 403
Senast: qitis
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 134
Senast: valpköpare
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 986
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka