Varför fel med korsningsavel?

Sv: Varför fel med korsningsavel?

Jag ska inte lägga mig i ditt igen, men...

1) jag skrev att det "allför ofta" var bilder på hästar som såg illa ut - dvs det gäller definitivt inte alla korsningshästar. Jag försökte dessutom uttala mig om bilderna - det är enormt svårt att ta en bild som verkligen ger en idé om hur en häst ser ut. Du kan inte bestrida att många av bilderna saknar värde när det handlar om avel - en bild ur en vinkel på ett sött föl i en hage säger mycket lite om hästens kvaliteer (och än mindre om om den stämmer med någons avelsmål - om detta avelsmål inte är en häst med fyra ben och huvud)

2) jag är inte emot korsningsavel - folk får gärna ta fram zebroider, mulor etc. Men jag anser inte att det är seriöst om det inte finns ett syfte med blandningen och en någorlunda trovärdig hypotes om varför just de två inblandade individerna skulle kunna leda till det önskade. Jag är emot all illa planerad avel. Ska vi diskutera avel vill jag kunna framföra den åsikten. Jag vill också höra folk redogöra för sina hypoteser.

3) Det var klantigt av mig att ta PRE-tråden som exempel, eftersom det kan medföra att folk känner sig påhoppade. En PRE/halvblods korsning kan sannolikt bli jättebra (beroende på vilket mål man har med sin häst), men då anser jag att diskussionen borde innehålla mer om målet med aveln, vad halvblodet för till bordet - inte som halvblod, utan som individ - och vilka av de tillgängliga PRE som är önskvärda och varför. Om man ville ha fram en avkomma med vissa egenskaper, kanske man dessutom skulle vara öppen för andra korsningar eller rent av en renrasig avkomma. Jag tycker även att en diskussion kring en större erfarenhets bank skulle kunna vara intressant - hur många PRE /halvblod finns och hur har de hållit, hur har de använts etc? Enstaka individer säger lite om huruvida en blandning generellt blir bra eller inte. Även om en korsning mellan två raser skulle vara beprövade, så hjälper det föga om man avlar på mindre rastypiska individer. (Det ska fö finnas en svensk kvinna i Spanien som för ett antalår sedan avlat på spanska hästar och en Egeländer-son).

PS hästen på bilderna i PRE/halvblodstråden ser fin, men enligt mig lite underlig, ut (burkig, mycket bål, lite ben... å andra sidan ser många hästar ut så på renessansmålningar), den är dessutom mycket ung och inte uppställd. Om jag var intresserad av den typen av korsning, skulle jag jättegärna vilja följa upp dess vidare utveckling.

Jag är INTE EMOT, SERIÖS KORSNINGS AVEL..................

¤ Utan jag är emot de som avlar oseriöst, med obeprövade hingstar.
¤ Som avlar för att öka häst antalet, inte för att nå ett bättre resultat ifrån det man har.
¤ Dessa människor, har inga som helst planer för att ge fölet ett pass, vaccinera osv.
¤ Handlen av dessa hästar hos olika oseriösa medmänniskor, för en spottstyver.

Så alla Ni korsnings avlare, ni behöver inte ta åt er så, om ni inte tillhör denna kategori av hästmänniskor.

Kalasbra riktlinjer.
Vill gärna tilllägga
¤ Som inte registreras i någon avelsförening.

För det finns ju register inom respektive ras man kan regga i, om hästen har en gnutta av föreningens ras i sig.

Jag nämnde nog i en annan tråd ett exempel på någon som avlar på Svenska halvblod. Hästarna i sig är renrasiga, stona (från början med gröna papper i ASVH) betäcks med egen, icke visad hbl hingst. Eller någon annans. Dessa reggas sedan i SH med okänd stam istället för ASVH. För att det är billigare.
En del av dem är snygga, men eftersom de inte har stamtavla, hamnar de i en prisklass därefter.
För vem avlar man? Jag vet inte, men det är som regel unga tjejer som köper. När de börjar plugga, eller får barn, har de råd att ha kvar dem? Till vem säljs de då? Det är ju DÄR hästarna börjar vandra runt.

Lite längre bort har vi nästan samma sak, fast där tycker man det är fint med skäckar. Så där hittar man korsningar med sv halvblod, travare och något som i bästa fall tillför färgen. De reggas också med okänd stam i SH.
Vet flera som har köpt hästar därifrån enbart för att de tycker så synd om de magra eländena.
En sådan häst jag sett därifrån är jättefin (idag) och hoppar kalas. Den har det bra idag. Jättekul!!
Men alla de andra som går kvar, och de som har blivit sålda för 5000 kr till någons tös någonstans....
Att ha magra hästar är inget brott ur djurskyddssynpunkt tex...

De som avlar till sig själva och säger att de ALDRIG skall sälja dem...
Jag tror inte på att någon kan sia om den saken.... Förändrad arbetssituation, barnafödslar, utbildningar, familjesituation, ja mycket motsäger att man inte kan förutse att man aldrig kommer att sälja sin häst.
Om man får ett hyperallergiskt barn?
Ett handikappat barn?
Blir arbetsskadad?
Det är något som har hänt mina vänner och även mig själv.
Alla mina hästar är till salu till rätt pris och rätt person och har alltid varit. Gammelmärren har jag en önskan om att behålla tills hon trillar av pinnen, men det kan jag ju aldrig veta.

mvh

Jamen snälla rara!!
Det är väl självklart att det dyker upp fina hästar även om de är korsningar!
Det är liksom inte DET saken handlar om!

Det handlar om VÄDLIGT mycket mer än en enskild korsningsfölunge - som kan vara ett ÖK att rida som vuxen, även om den är vacker att se på på bild...
Det handlar bland annat om att ge hästen ett faktiskt värde!

Hmm....ok...??
Har ej tängt att sälja honnom så för mig har han ett värde är avlad för distans! där behöver han inte ha otroliga gångarter!
Vi får väll se hur han blir som stor....
Nu har han i alla fall fina luftiga rörelser inget utav travhästens steg.
Jag har inte tagit närmsta tänkbara hingst.
Har noga övervägt valet av hingst som kompleterar mamman.
Säg vad ni vill för mig är han värd allt! finns otroligt konstigt byggda renrasiga hästar med.

Hmm....ok...??
Har ej tängt att sälja honnom så för mig har han ett värde är avlad för distans! där behöver han inte ha otroliga gångarter!
Säg vad ni vill för mig är han värd allt! finns otroligt konstigt byggda renrasiga hästar med.
Har du över huvud taget LÄST vad övriga skrivit i tråden?
Läs t.ex inläggen från Born Again - som är väl genomtänkta!

Att DU är nöjd med DIN korsningavkomma innebär inte på något sätt att det alltid är rätt med korsningar!
Det ÄR INTE ENSKILDA avkommor det handlar om!

Nej men man kanske vill visa upp exempel på korsningar. Om man ska kunna diskutera korsningar är det väl bra att ha konkreta exempel på hur olika resultat KAN bli. Jag förutsätter att de som själva föder upp dem har mer koll på korsningsavel än alla som bara klagar. Tycker att du har en negativ syn på hästar överhuvudtaget när du använder ord som "ök" i ditt inlägg. Därmed inte sagt att alla hästar blir tävlings/avelsmaterial men de är väl inte ök för det? Alla människor gillar olika raser/korsningar så alla vill inte ha samma sak. En renrasig häst blir inte alltid vad man tänkt sig heller.....

Halla är en korsning eller ja okänd fransk travstam på modersidan och travare på faderssidan och hon vann OS. Även Jappeloup travare - fullblod vann VM. Men såklart att få sådana bra korsningar krävs mkt tur och skicklighet.

Jamen du har ju själv berättat om din korsning? För det kan man väl inte kalla för något annat när man korsar welsh sec C och fullblod? Ingenting i denna värld kan få mig eller andra att kalla det annat än korsning! DU har en Welsh Partbred och inget annat, dvs ditt föl blir registrerat i ett korsningsregister vars enda krav är 12,5% welshblod.

OM du läser vad jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag ALDRIG sagt att det alltid är fel att korsa två olika raser, om man gör det med eftertanke, med individer som har samma användningsområde och man har ett mål med det.

Jag har en WPB-unge ja. Den är beställd, tillverkad på hingsthållarens önskemål - om än vi båda två sett fram emot att få se avkomman. Målet, att få en lite lättare ponny än pappan med bra gångarter, är med råge uppfyllt så här långt.
Och den kommer registreras hos ASRP, med raskod 93 och därmed kunna kallas för Ridponny om man vill det. (korsningen welsh/fullblod är väl för övrigt, så vitt jag förstått, den förstakorsning de helst vill se, om man ska göra förstakorsningar...)

Nej men man kanske vill visa upp exempel på korsningar. Om man ska kunna diskutera korsningar är det väl bra att ha konkreta exempel på hur olika resultat KAN bli. Jag förutsätter att de som själva föder upp dem har mer koll på korsningsavel än alla som bara klagar. Tycker att du har en negativ syn på hästar överhuvudtaget när du använder ord som "ök" i ditt inlägg. Därmed inte sagt att alla hästar blir tävlings/avelsmaterial men de är väl inte ök för det? Alla människor gillar olika raser/korsningar så alla vill inte ha samma sak. En renrasig häst blir inte alltid vad man tänkt sig heller.....

Den mest felproportionerade häst jag sett var en korsning mellan hbl och new forest. Jag har sett bildet på andra som ser trevliga ut, men denna fick halvblodskropp och new forestben. Dessutom så var det en mindre trevlig häst att hanskas med. Tog gära en tugga på människor och hästar. Folk har efterlyst bilder på henne, men jag har ingen och jag hade tyckt att det var taskigt att lägga ut bilder med tanke på att det inte var min häst. Hur som helst, mamman var elit eller diplomsto (hbl) och jag vill minnas att pappan var elithingst (new forest), betäckningen var en olycka.

Annars brukar väl förstagångskorsningar och korsningar bli ganska trevliga, precis som korsningshundar. Para en sällskapshund med en hundras med mycket kamp och så gissar vi resultatet. Är de dessutom olika i storleken så ser antagligen valparna ännu mer olika ut, och bör även variera i temperament. Och eftersom hundarna nu inte är kastrerade kan vi fortsätta para med olika korsningar så ser vi om vi kan gissa vad som kommer ut. Annars kan man sätta upp ett mål, man sätter upp ett avelsmål, väljer individer som har de egenskaperna, sorterar ut de som inte håller måttet, och så KAN det bli en ny hundras. Men om man fortsätter att avla på alla individer blir det en bunke av dem som har egenskaper man inte önskar, och dessutom blir det inget som kan likna något som är konsoliderat och därför vet man inte alls vilka gener man kan gissa att de för vidare. Svårt nog på konsoliderat avelsmaterial.

Så jag tror skillnaden är, som någon skrev, en generation framåt, eller om man har en plan att det kanske kan bli ett potentiellt avelsdjur, och vad den i så fall skulle kunna tillföra. Alla behöver inte avla avelsdjur, men det är trevligt om någon annan kan uppfatta att min häst har ett värde så att det går att hitta ett nytt hem OM något skulle hända. Jag är en av dem som sa att jag aldrig skulle sälja, men jag var tvungen. Hästen fick det fantastiskt bra hos en familj som ville ha en trevlig familjehäst som dög för att tävla, träna, lufsa, och kanske ta ett föl på en vacker dag etc, som var sund och trevlig. Och hon blir så bortskämd:love:, och har fått ett fint föl e. fin hingst och är dräktig med samma hingst igen.

Ofta har våra hästar i flera generationer fötts upp och hanskats av kunniga uppfödare i många generationer, och det är en skatt vi har fått och gärna får förvalta för framtiden. Att då råka slarva bort stammen genom att betäcka med icke godkänd och dessutom regga okänt kan jag uppfatta som ganska respektlöst. Hur mycklet billigare blev det om man räknar efter när hästen är 5 år? Blev det billigare alls? Om man dessutom räknar värdet på hästen tror jag inte det blev billigare alls..
U

Vad var det du ville belysa med detta? :confused:
Att ameo skulle kasta sten i glashus?
Mig veterligt så har ameo inte en enda avkomma som inte är reggad i någon avelsförening?
Men nu är det inte enskilda personers avel eller individer det är frågan om, utan korsningsavel.
För egen del tänker jag på icke organiserad korsningsavel.

Med organiserad menar jag att avkomman reggas i rasens avelsförening. Oavsett om det är partbreed eller renrasig utifrån respektive förenings standarder och mål.

mvh

Just det med exempel, tycker jag Bewelinn konkretiserade så bra med sin länk till Fuglyhorses.
Personen som har bloggen drar även upp renrasiga exempel.
Alltså att man inte skall avla på några djur som inte har i aveln att göra!
Från den länken går det att ta hur många exempel på dålig avel som helst.

Poängen är till sist och syvendes i den bloggen att korsningar har en större frekvens på häst/slaktauktioner. Eller att råka illa ut. Som där sker öppet, men här i skymundan och ut av landet.

Här är länken igen.
http://fuglyhorseoftheday.blogspot.com/2007_08_01_archive.html

mvh

Hmm....ok...??

Jag är ledsen att behöva gå emot din åsikt, MEN gångarterna är en viktig del av hästen rörelsemekanik, speciellt i distans.
En häst som har en bra trav, kommer längre stegmässigt med samma ansträngning som en häst utan bra gångarter.
Men sedan är det ju en fråga, i vilken nivå som distans ryttare du tänker satsa på.
Jag är själv ingen distans ryttare, men min väninna i Tyskland är det och jag har haft nöjet att få vara med i nästan 10 år under hennes tävlingskarriär.
Det hon samtidigt påpekar är att en häst med bra gångarter är också behagligare att rida på en som inte har, tanke på en ritt på ex fem mil.

Det är inte alltid man finner dom rätta orden när man skall förklara något, men jag försöker ännu en gång.

Jag äger idag ingen egen avelshingst, men har för många år sedan ägt en, så jag vet hur mkt arbete och pengar det kostar att få fram en hingst oavsett ras. Att löpa hela linan ut, med visningar, test och sedan hitta en bra ryttare som trivs med hingsten, en bra inridning och en bra utbildning under ryttare, löshoppning, hoppning under ryttare, bruksprov, tävlingar osv, osv.
Det kostar en förmögenhet, i pengar, svett, nerver och tårar, men också glädje och yra. Det är en låååååång väg att gå.

Ni som avlar, korsning eller inte, ni kan väl i varjefall ha så mycket aktning för dessa människor som har utsatt sig själva och sin hingst för detta modprov, och upplåter sin hingst för oss sto ägare, att ni i varjefall använder er utav en godkänd hingst. Och inte nyttjar de hingstägare/hingsthållare som upplåter sina hingstar för avel utan bruksprov eller godkännande.
Och de kostar givetvis endast en symbolisk summa.........men det är du som sto ägare som är den stora förloraren.

Tänk dig för.........och sök vidare efter din dröm hingst, och jag lovar dig att han finns där ute någonstans i Sverige, en godkänd hingst för ditt sto, hon är värd det.

imre har jätteraka och hållbara ben mebn han hatar att ställa ut sej så han får skitdåliga påäng.Alla hans avkommor har fått raka ben och har hållit:)

Med tanke på att Imre är född -98 så är hans avkommor för unga för att man ska kunna säga något alls om hållbarhet.

En bra häst får inte så dåliga poäng även om den inte tycker om att visa upp sig. Ett par poäng kan försvinna om hästen inte visar någon vettig gång osv men Imre ligger tio poäng under klass I gränsen.

Du har all rätt i världen att tycka om honom som en individ du uppskattar men det gör honom inte till en bra avelshingst. Min familj har haft ett 30-tal ponnyer genom åren. Jag har haft varma känslor för de flesta av dem men ändå insett att alla inte höll god avelskvalitet. Vi tyckte inte mindre om de ponnyerna, vi behandlade dem inte sämre. Men vi avlade inte på dem.

Senast ändrad:

Jag motsätter mig inte korsningsavel när den är genomtänkt och det finns ett mål med aveln. Jag önskar dock bör detta målet vara bättre än det som erbjuds om man skulle välja att avla renrasigt. Vad som är bättre är upp till den som väljer att göra korsningen. Men ibland produceraas det bara söta föl och dessa är ofta ogenomtänkta korsningar. Inte allt för sällan dyker det upp trådar här på Buke med en som har ett sto som är jättesnällt men inte har så bra ridbarhet och så vill man korsa den med grannens gulliga hingst som har fin färg, som inte är godkänd inte ens veterinärt eller exteriört ok. Det är dessa korsningar jag kan tycka är lite sorgliga. Men som sagt, genomtänkta korsningar, när man vet varför man har valt en viss hingst och ifall han dessutom är godkänd så är det helt ok med mig och jag bryr mig faktiskt inte alls.

Jag tycker det sorgligaste är hästar som inte får en stam, det känns som att totalt nedvärdera stoet som är mamma.

Exakt!! Fick just reda på att min årings mamma som är ett karlasto är dräktig med.....en FRIESER!!! Oh my god!!!! fy fan vilken hädelse!!! Usch!! Hur kan man??? ok med ponnyraser men att ta ett karla sto o en hemmahingst, frieser, jävla Bonnavel rent ut sagt....:eek: ja avel borde bara de som har licens o bra ston få utöva!!!!!!!!

imre har jätteraka och hållbara ben mebn han hatar att ställa ut sej så han får skitdåliga påäng.Alla hans avkommor har fått raka ben och har hållit:)
Jag ska berätta en hemlis för dig...
Benställning (framifrån/bakifrån) bedöms inte på stillastående häst, utan faktiskt genom att studera hästen i rörelse, främst i skritt. Det är först då man egentligen ser hur vinklarna ser ut.

Hade han "jätteraka" ben så hade han inte fått kommentaren "hjulig bak" vid båda visningstillfällena, varav det gav en 6a ena gången... :idea:

ameo - :rofl: :rofl:

Bew - bra skrivet! :bow:

juni cool - Han har säkert ett gudatrevligt temperament, världens snällaste häst kanske? Men det är han inte ensam om, det finns otroligt många hingstar som har väldigt trevligt temperament och gör sig 10 gånger bättre i avelsboxen. Hans ägare har satt priset lågt på honom för att locka stoägare, och visst lyckas de. Men ingen som avlar seriöst använder honom... Om några år kanske du förstår vad vi menar. Jag tänkte precis som du när jag var yngre och skulle nog betäckt med vad som helst oavsett vem det var bara jag fick ett föl, tur var det att jag inte fick för min pappa...

DET kan jag hålla med om är VÄÄLDIGT trist.
Mycket dålig ekonomi om inte annat..
Då förstår jag ärligt inte varför man inte tar ett föl med godkänd hingst, säljer fölet och för pengarna kan köpa en hel bunt av den korsningen när fölet är avvant....
mvh

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 403
Senast: qitis
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 134
Senast: valpköpare
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 986
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka