Varför fel med korsningsavel?

Sv: Varför fel med korsningsavel?

ja men asså jag menar att visst han är en klass 3 hingst men hans kunder som han har haft är väldigt nöjda dom kom tillbaks i år.Men det vissa här på buke som vill att han ska kastreras och det tycker jag är löjligt eftersom han ssköter sig i alla lägen om man vill ha kvar han som hingst tycker jag att man har rätt i att ha det:)

jo men många tror att det här inte var genom tänkt betäckning men det är det p.g.a juni har skitfin arab stam och imre med och om man sätter ihop dom får jag faktiskt en jättefin arabkorsning med 75% arab och 25% welsh.Men jag hade ju aldrig bara gjort det för att få ett föl och ha som skräphäst om det är det du tror.Jag ska kaske tävla nån lokal tävling men mest ska jag rida för tränare och utbilda mitt föl i dressyr,hoppning och mycket mycket mera för jag är inte ute efter en tävlingshäst enbart och en sak till om man tar det lugnt och aldrig rider vilt eller kknäppt och rider mycket lugnt då håller dom längre.Min häst har aldrig vart sjuk eller halt och imre har hållit än så länge på grund av att man håller inte på att rider sjövuilt.Men jag ska berätta för er senmed åren som går hur det går för imres och junis avkomma så får vi väl se vem som får rätt;)

Jag hade en korsning mellan russ och arab och en mellan russ och appaloosa dom var båda underbara hästar och vid ett tillfälle rymde hingsten och tjuvbetäckte stoet utan att någon visste om det :crazy: men det blev ett alldelles underbart föl som jag älskade hela mitt liv jag hade inte bytt ut henne mot alla ras rena hästar i världen.
Nu var det ingen planerad betäckning men det blev väldigt lyckat och om jag i framtiden har ett sto som jag väldigt gärna vill ha ett föl efter till mig själv så ser jag inget fel alls i att ta en hingst av annan ras om jag nu vill det och tar någon ras som passar bra med den.
Dessamma tycker jag om hundar det är inget fel alls att avla fram blandraser om man planerar noga och väljer raser som går bra ihop och till och med kan bli en bättre avkomma än om den vore renrasig hur tror ni att alla raser har framkommit från första början?? genom att man korsat olika raser såklart eller tror ni att det sprang runt alla dessa raser utav alla olika djur arter som finns idag??

Precis samma sak som med människor tänk om man bara fick leva och få barn med samma ras??? helt sjukt.
Sen dom som vill ägna sig åt renrasavel får väl såklart göra det men förstår inte varför dom ska klanka ner och fördömma alla andra smaken är som baken.......:D
Ska tillägga att dom som bara korsar olika djur hur som helst utan att ta någon som helst hänsyn till vad dom korsar ihop det är en annan sak när det kommer hästar eller hundar etc. med massor av olika raser som inte passar ihop alls och dom bara gör det för att tjäna snabba pengar.

Har inte lagt mig i tråden på ett tag nu. Tycker att den mest har börjat handla om avel/uppfödning med icke-lämpliga hästar med diverse defekter och hästar som inte reggas osv. Lite tråkigt att den parallellen dras när man pratar om korsningsavel. Kan som parantes berätta att den enda hästen i mitt stall som inte är reggad är en RENRASIG ettårig arab efter ett nervöst och bångstyrigt sto och en ilsken far. (Hur tänke uppfödaren?) Hon har dessutom inte hanterats innan hon kom hit så man har haft en del att göra kan man säga:crazy:... Hon är dock väldigt vacker men vad hjälper det?

Tycker också att tonen i många inlägg låter som någon slags uppläxning och att man tar för givet att de om sysslar med korsningsavel inte kan något om hur man ska tänka ifråga om lämplighet av individer och kombinationer och liknande. Okunnighet förekommer givetvis men har inte heller någon automatisk parallell till just korsningsavel utan förekommer även i ras-avel. Jag själv har hållt på med hästar i ca 35 år och kommer från en familj som också har hållt på med avel så jag är väl ingen gröngöling precis. Klart att man har gått på sina niter - inte inom avel får jag säga - men i köpa häst-affärer. Har då handlat om oseriöst hästfolk/uppfödare inom ras-aveln. Dom där finns tyvärr inom alla områden.

Någon ifrågasatte hur jag kunde veta att just mina ston passade till hingsten jag använder. Det vet jag givetvis inte till 100% - det gör väl ingen som håller på med avel innan man har sett det långsiktiga resultatet på just den kombination man har valt men man kan ju inte vänta in resultatet en 7-8 år innan man betäcker igen? Men förutsättningarna är ganska goda: Det ena stoet är efter Eldorado - en hingst som inte bara själv bl a har kanonresultat inom galopp utan också har lämnat fantastiska avkommor ifråga om användbarhet inom olika grenar av ridning. Det andra stoet är efter Orkan och är syster till avelshingsten Armaani på fädernet och syster till avelshingsten Noir på mödernet. Hingsten Melle som jag använder till dessa ston är en riktig godbit som bl a har fått utlåtandet "så nära perfektion man kan komma" och som lämnat jättebra avkommor. Han har dessutom ett fantastiskt lynne och ser fortfarande ut som en 7-åring, tros sina 20 år på nacken!!:banana:

Senast ändrad:

:bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow::bow:

Jag bara håller med och hoppas att de som är prompt emot korsningsavel läser detta inlägg eftersom det så underbart sammanfattar allt det jag har prövat att säga!

Har inte lagt mig i tråden på ett tag nu. Tycker att den mest har börjat handla om avel/uppfödning med icke-lämpliga hästar med diverse defekter och hästar som inte reggas osv. Lite tråkigt att den parallellen dras när man pratar om korsningsavel.

Tycker också att tonen i många inlägg låter som någon slags uppläxning och att man tar för givet att de om sysslar med korsningsavel inte kan något om hur man ska tänka ifråga om lämplighet av individer och kombinationer och liknande. Okunnighet förekommer givetvis men har inte heller någon automatisk parallell till just korsningsavel utan förekommer även i ras-avel. :

Kan bara instämma speciellt när du skrev det som jag nu har markerat med fet stil. Många kan känna sig träffade där. Med all respekt moderatorn!, men du har lite den tonen med...:angel:

själv tyckerjag att dte framkommit flera gånger i tråden är att de flesta tycker att det är ok att korsa så länge korsningen är genomtänkt och har ett mål, och individerna passar i avel. Det ä ravel med korsningar som inte har så stor framtid som ridhästar (för att föräldradjur inte har så bra ridbarhet, dålig exteriör, osundhet etc) som många tycker är fel. Ofta reggar de förstnämnda sina avkommor med stolthet, och de senare sruntar i vilket eftersom det kostar, reggar okänt, gissar att det fördyrar och eftersom man inte brytt sig om stam vid val av avesdjur så finns edt inget att vara stolt över i stamtavlan heller? Jag vet dock en som tog en avkomma på mitt förra sto ´(gröna papper-SWB) och Cardento, det blev ett hingtöl och antagligen går det en trevlig storhoppande okänd valack någonstanns, men såhär slapp fodervärden betala levande föl-avgiften, då de ändå skulle li valack kunde den ju lika bra vara okänd. Gissar att det var så hon tänkte..
U

Är nämligen väldigt nyfiken på varför det skulle vara fel att få fram önskade egenskaper genom att korsa två individer som kompletterar varandra - av samma ras eller inte.

Det är främst lättare att få fram en individ som uppfyller ens önskningar om man använder två hästar av en konsoliderad, likartad modell. Det säger sig självt - avvikelserna är mycket små.

Men å andra sidan är det heller inte riktigt möjligt att tillföra en ny karaktär och på sikt få den konsoliderad, om inte en av de existerande hästarna man betäcker inte har denna.

Således - satsar man på att få fram en stabil produkt - använd två närstående hästar som kompletterar varandra väl.
Satsar man däremot på att tillföra någonting nytt - då får man ta risken att korsa två hästar som är av olika typ, och helt enkelt HOPPAS på att fölet råkar få det som är bra hos dem båda, och inte tvärtom. Risken för avvikelser är väldigt stora.

Jag är för korsningsavel - på genomtänkta individer.

Jag kan berätta om min superlyckade korsning!

Arab/welsh ponny av cobtyp.

Ut kom ett hingstföl med mkt karisma och utstrålning som charmar alla.
Vi ställde ut honom i sommras som ridponny med poängen 98887 = 40 poäng Klass 1 och Guld :)

Men då väljer jag ju självklart inte en klass III hingst med inga kvaliteer. Imre borde ha kastrerats för länge sedan. Ägarna är endast ute efetr att känna pengar på unga tjejer som inte har en aning om vad de ger sig in på.

Vi har gjort samma korsning, också med mkt bra resultat. Men samma sak där. Högt bedömd arabhingst med prestationsmeriter på klass I welsh ponny av cobtyp med prestationsmeriter.

Jag har flera gånger påpekat att om man är seriös och har en genomtänkt avel, så är korsningsaveln absolut inget fel.
Förstår bara inte VARFÖR så många i denna tråd TAR åt sig så.

Det finns ingen anledning att göra det, vad som man vill ha väck är de människor som inte avlar seriöst.

Jag tykr inte de e någt fel på korsnings avel så länge men har ett mål tex, Ridponny, skogsmulle :banana:

ameo - :rofl: :rofl:

Bew - bra skrivet! :bow:

juni cool - Han har säkert ett gudatrevligt temperament, världens snällaste häst kanske? Men det är han inte ensam om, det finns otroligt många hingstar som har väldigt trevligt temperament och gör sig 10 gånger bättre i avelsboxen. Hans ägare har satt priset lågt på honom för att locka stoägare, och visst lyckas de. Men ingen som avlar seriöst använder honom... Om några år kanske du förstår vad vi menar. Jag tänkte precis som du när jag var yngre och skulle nog betäckt med vad som helst oavsett vem det var bara jag fick ett föl, tur var det att jag inte fick för min pappa...

Han ligger på lågt pris för att han inte tävlat ngt ännu och det är därför han har lågt betäckningspris.Jag är nuförtiden även medryttare på honom och han fick 6: or och 7: or på en klubbtävling med hasn förra medrytatre som till och med inte red han gnt bra.Domaren skrev som kommentar" hästen kan gå långt . finns inget att klaga på, välutbildad dressyrhäst"

Senast ändrad av en moderator:

inga tjerj?? kan berätta dem hästar jag vet som avrit där och betäckts som blivit d'ärktiga. Juni=välskapt ,snyggt stoföl,Kaa=jättefint hingstföl,Lady=världens sötaste hingstföl,Afro-Dite= stoföl vet ej mer,Smulan= fick ett stoföl,tatjana fri= janas fighter kanske är 3-4år,cardigan= vegas , lättsåld som 1åring, irmelin också lättsåld som 1åring och är runt 3-4 år också om inte mer. ´Sen vet jag fler sotn som varit där ch fått föl efter han men jag kommer tyvärr inte ihåg namnen

söta föl.. Men det är väl inte det man strävar efter egentligen?
Och jag blir mkt förvånad om en domare skriver som kommentar "hästen kan gå långt . finns inget att klaga på, välutbildad dressyrhäst".
Att man använder sig av bruksprov är ju för att sortera bort de hingstar som inte är lämpliga att avla på, oavsett om man vill ha en tävlingshäst eller bara en fritidshäst.
Tycker inte att man ska betäcka med ej godkänd hingst, tror man tjänar igen pengarna om man tar en godkänd i längden.

jaja men domaren skrev så iaf.Han kommer tävlas bruksridning också

han fick 6: or och 7: or på en klubbtävling med hasn förra medrytatre som till och med inte red han gnt bra.Domaren skrev som kommentar" hästen kan gå långt . finns inget att klaga på, välutbildad dressyrhäst"

Klubbtävling ja..

Varför kan folk inte se hur verkligheten är,en klubbtävling är en klubbtävling,dvs en inofficiell tävling som inte har någon som helst betydelse i sammanhanget.
Man kan inte på nått sätt tillgodoräkna sig resultat och oftast är det inte ens utbildade domare som dömmer.
En klubbtävling drar dessutom ofta inte den konkurrensen som man möter på ute på officiella tävlingar=konkurrensen är ridskoleponnyn med ryttaren som provar på för första gången,unghästar som behöver erfarenhet osv och en å annan hemmaryttare som kliver upp i klasserna och behöver programvanan för nästa klass osv osv.
Kommer man då med en häst och ryttare som har några år på nacken och som ridit ihop sig och tävlar emot nybörjaren på ridskoleponnyn så borde det rimligvis också ge utdelning på poängen.
Dessutom så är man många gånger snällt bedöma på klubbtävlingar för att man vill att folk ska ut å våga börja tävla.

det var en domare som är utbildad domare och hon tävlar själv i dem höga klasserna . Vet inte hur högt men mer än L:a iaf. Det var inte klubb på det viset utan det finns en privatklubb som anrodnar tävlingar varje vecka för alla som inte har grönt kort men dem bedömer fortfarande som om det skulle vara lokalt.Konkurenssen avr bl.a min kompis som tävlar FEI och bl.a en annan kompis och flera som tävlar mycket lokalt.Det var inga som inte kunde rida iaf för dem flesta tävlade höga dressyrprogram.Vissa hade lämnat in dressyrprogram för FEI klasser medans andra hade L:a eller L:b program.

Jag gkorsnings avlar i år travsto/prehingst För att jag vet att dom korsningarn slår väl ut.

Jag ska ha fölet till egetbruk.

Skulle aldrig avla för att jag har ett gulligt sto, då är man fel ute..

Bara repeterar det jag skrev i sluttampenav mitt inlägg..

Dessutom så är man många gånger snällt bedömda på klubbtävlingar för att man vill att folk ska ut å våga börja tävla.

Och du menar att en utbildad domare har tid att varje vecka sitta som domare på en klubbtävling för folk som inte ens har grönt kort?

Får man fråga vad domaren heter och vart i landet du finns,vore ju kalasbra å hitta en sån person då vi har brist på kompetenta i mina trakter föratt kunna arrangera något liknande.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 403
Senast: qitis
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 134
Senast: valpköpare
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 986
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka