Varför fel med korsningsavel?

Sv: Varför fel med korsningsavel?

Det finns en sidobild att bedömma fölet utefter,den är tagen på håll och svår å se ngt på.Jag kan dessutom inget om arabernas rasvisa krav så det är rätt meningslöst att ens försöka för min del.
Däremot är den söt och har en fin färg.

det finns många sidobilder i albumet :S

*knapplån*

Jag håller med de flesta andra här. Korsningsavel är absolut inte fel om man har en tanke med det.
Mitt sto fick sitt första föl för drygt en månad sedan.
Hon är e. Parant RNF u. Lina. Linas mamma är korsning Sv. halvblod-russ, och pappa är Källstorps Curry.

Mitt sto, Fina, är alltså 75% NF, 12,5% Halvblod och 12,5% Russ...

Jag valde arabhingsten Elcatero e. Eldorado.

Stoet har lite lång rygg och korta ben medan Elcatero är mera högrest. Båda har mycket trevligt temperament. Jag hoppas på lite högre mankhöjd, lite kortare rygg och längre ben, ett trevligt och lugnt temperament men med lite mer energi än vad mitt sto har.

Jag är ute efter en trevlig häst att ha roligt tillsammans med. Skogsridning, hoppning, körning, westernridning... En trevlig allroundhäst att behålla och forma själv helt enkelt... Som det ser ut nu så har jag fått precis vad jag ville ha.

Såhär ser han ut, lilla Figaro, bara ett par dygn gammal...

SANY0295.jpg

Åsikter mottages intresserat :D

Jättesöt fölis !
En fråga bara : varför valde du inte nån av raserna som mamman redan har i sig?
Jag är inte emot korsningsavel, men jag har lite svårt att förstå varför man mixar en hel hoper raser?

Fast att en häst kan gå långt som skrivs i ett protokoll på en klubbtävling säger inte så mycket.

Har tex två halvblod som av olika tränare sägs inneha kapacitet för 150-klasser. Jag skulle inte överväga att låta dem betäcka om de fortfarande var hingstar.

en pekpinne från moderatorn

nu har jag tagit bort en massa inlägg som handlar om en specifik person. dels har detta inget som helst med tråden att göra och dels ska vi inte alls diskutera runt namngivna personer eller sådana som går att lista ut vem man talar om.

Håll er till avelsrelaterade diskussioner om tråden ska få leva vidare här! :idea:

Nu kommer jag att reta gallfeber på många.. har själv en liten hingt, nu året som jag funderar ppå att spara som hingst till mina ston, han är inte godkänt, varför? ju för han är registrerad som srp men mäter endast metern, shettiskorsning.. detta gör att han inte hålletr måttet. han har ett fantastiskt exteriör, beundrad av många, stabil psyke och fullt frisk. mina srp ston blir lite stora och jag vill få ner storleken doch behålla ridbarheten därför går jag nu i tankar att använda honom som hingst. detta blir ju korsning och det känns endå helt rätt =) må gott alla glada

Jag tycker det är okej med korsningsavel i mindre bruk eller bara till sej själv, men ja tycker inte man ska föda upp korsningar för sedan säljas. Jag personligen skulle nog inte vilja köpa en korsning, å ja tror inte det är ett sån stort utbud efter dom.
Jag håller på med en korsning som jag har hört är ganska eftertraktagt och sen ska den behållas i eget bruk. :)
Bara man tänker egenom noga på vad man korsar med, kanske raser som är ganska lika varandra kroppsmässigt.

Om du nu sysslar med någon sorts uppfödning, varför inte föda upp föl med papper istället för att buskavla? :confused:

Nu kommer jag att reta gallfeber på många.. har själv en liten hingt, nu året som jag funderar ppå att spara som hingst till mina ston, han är inte godkänt, varför? ju för han är registrerad som srp men mäter endast metern, shettiskorsning.. detta gör att han inte hålletr måttet. han har ett fantastiskt exteriör, beundrad av många, stabil psyke och fullt frisk. mina srp ston blir lite stora och jag vill få ner storleken doch behålla ridbarheten därför går jag nu i tankar att använda honom som hingst. detta blir ju korsning och det känns endå helt rätt =) må gott alla glada
srp - betyder det svensk ridponny?
OM det är så, så tycker jag att du ska kolla vilka de två första siffrorna i hans registreringsnummer är. Är de 43 eller 93 så har du rätt, då ÄR det en ridponny, annars är det en korsningsponny i det register som administreras av ASRP.

Sen vill jag bara tala om att det för tillfället är ett ganska stort överskott på A-ponnyer i vårt land, så det går knappt ens att sälja fullstammade shetlandsponnyer för skamligt låga priser. Jag hoppas inte du tänker fylla på med ett antal ostammade korsningar av samma storlek, den enda som blir glad av det är uppfödaren som för ha en söt fölis hos sig ett tag...

Reta gallfeber är fel ord, jag vill bara att du tänker efter tre gånger till innan du börjar tillverka en massa småponnyer... :idea:

Jättesöt fölis !
En fråga bara : varför valde du inte nån av raserna som mamman redan har i sig?
Jag är inte emot korsningsavel, men jag har lite svårt att förstå varför man mixar en hel hoper raser?

Jag tittade en del på Halvblod. Eftersom hon har rasen i sig och jag gärna ville ha en lite större hingst så det skulle finnas chans till en lite större avkomma. Jag ville gärna komma över ponnygränsen till liten häst eftersom det är vad jag ville ha. Men jag hittade ingen hbl hingst som passade. Många var väl stora, över 170 i mkh. Och det kändes lite stort för min D-ponny, 145 i mkh, 16 år och förstföderska. Halvbloden var ofta i mitt tycke lite långa i ryggen, eftersom det är den främsta svagheten hos mitt sto så passade det inte.

Russ var ju inte aktuellt alls med tanke på storleken.

New Forest är ju också det lite litet eftersom jag var ute efter lite storlek. Hade jag däremot tagit ett föl för att sälja hade jag utan tvivel valt NF för att få en trevlig ridponny.

Det blev så svårt så till slut tittade jag bara på individer istället för på ras. Arab passade ju bra med tanke på ryggen och så hittade jag Elcatero som har lite storlek och trevligt temperament.

Från början skapades ju t.ex det Svenska Halvblodet genom att korsa svenska brukshästar (av kallblodstyp) med orientaliska hästar (fullblod).
Än idag måste vissa raser ibland korsas med lättare raser för att inte bli för "tunga". Jag hade en Lipizzanare som hade arabblod från Babolna i 6:e led t.ex.
Nu är jag ingen exoert på avel men vad jag förstår så används en del Engelska fullblod kombinerat med halvblod för att få fram fina fälttävlans och hopphästar.

*kl*

Jag måste få fråga hur man lyckas med dessa tokiga korsningar. Alltså tar hingstägaren emot vilket sto som helst elelr är det på semi som knasiga korsningar uppstår?

Vissa hingstägare tar emot alla ston som brunstar, när ägarna kommer och viftar med sina pengar.
Inte sällan är det dessutom hingstar som inte är godkända inom något avelsförbund.

Vissa hingstägare tar emot alla ston som brunstar, när ägarna kommer och viftar med sina pengar.
Inte sällan är det dessutom hingstar som inte är godkända inom något avelsförbund.

Men hur hittar stoägarna hingstar om de inte är godkända? Jag har tittat lite eftersom jag vill ha ett föl efter mitt sto. Tänkte betäcka nästa år men kollar hingstar redan nu. Eftersom mitt sto är ett travarsto och jag inte har för avsikt att betäcka henne med en travare så verkar det svårt att hitta godkända hingstar som tar emot henne. Vill inte ha ett halvblod utan något som lättare upp henne lite.

Men hur hittar stoägarna hingstar om de inte är godkända? Jag har tittat lite eftersom jag vill ha ett föl efter mitt sto. Tänkte betäcka nästa år men kollar hingstar redan nu. Eftersom mitt sto är ett travarsto och jag inte har för avsikt att betäcka henne med en travare så verkar det svårt att hitta godkända hingstar som tar emot henne. Vill inte ha ett halvblod utan något som lättare upp henne lite.

Det finns många halvblodshingstar som skulle lätta upp om man har ett tyngre sto, så är det en av de viktigaste kraven så hade jag fortsatt att leta bland de godkända hingstarna, det ger lite andra garantier om att hingsten är frisk och inte har kända ärftliga sjukdommar, och det borde också vara intressant.
Jag tror faktiskt att det är ganska få hingstägare som tackar nej till ston som är av fel ras, saknar stam etc. Jag vet att Flyinge seminerat både ponny och travare med deras halvblod och jag har svårt att tänka mig att tex. Sandakan inte skulle lätta upp. Bara för att ta ett exempel..
U

Jag betäckte min travare med en godkänd Connemarahingst. Fölet blev registrerad som svensk ridponny.
Det finns en hel del godkända hingstar som även betäcker andra raser.

Från början skapades ju t.ex det Svenska Halvblodet genom att korsa svenska brukshästar (av kallblodstyp) med orientaliska hästar (fullblod).

Äntligen någon som tar upp det!
Tänkte precis själv skriva det men ville först kolla att ingen annan gjort det.
Så egentligen är ju de flesta hbl korsningar. Har ännu int sett en hbl stammtavla utan xx hästar, dessutom ofta väldigt nära i leden. Men det är int så konstigt för om man slutar blanda in xx i hbl så kommer de tillslut bli för grova och klumpiga för att vara bra ridhästar.

MEN i grund och botten är ju alla hästar korsningar, det är ju så evolutionen fungerar.

Det viktiga som många påpekat är att det ska vara genomtänkt.
Att man ska ha ett mål för sin avel/produktion (vad än folk vill kalla det) och att man int avlar på olika defekter.
Nya raser skapas genom noggrannt planerad korsning (finns undantag) och det är just så dagens raser uppstått. Men två individer av samma korsning ska få "rasspecifika" avkommor. Dvs korningen ska ha så pass starka gener att avkommorna int skiljer sig för mycket från föräldrarna.
Och i framtiden kommer flera korsningar garanterat bli egna raser, men det tar tid.

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 403
Senast: qitis
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 134
Senast: valpköpare
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 986
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka