Varför fel med korsningsavel?

Sv: Varför fel med korsningsavel?

Tack för tipset ska titta på honom. Men eftersom jag gärna vill ha en smäckrare och gärna lite mindre häst så får vi se. Jag har tittat på små hingstar som är runt 150-155 så det är mest araber jag tittat på. Men de jag mailade iväg till tar inte emot travarston.

Givetvis står det som hög prio att hingsten är frisk och utan ärftliga extriörsfel elelr sjukdomar.

Jag betäckte min travare med en godkänd Connemarahingst. Fölet blev registrerad som svensk ridponny.
Det finns en hel del godkända hingstar som även betäcker andra raser.

Jag har inte ens haft en tanke på att man kunde ta sig en titt på ponnyhingstar men det kan vara en ide. Connemaror ligger mig varmt om hjärtat så jag kanske ska titta på deras hingstar.

Det tar några generationer innan en ras kan anses vara konsoliderad, det har diskuterats om Ridponny ganska nyligen, det borde väl vara vår nyaste "korsningsras". Hur många generationer vet jag inte men vill gärna veta. Det viktigaste när man "uppfinner" en ny ras är att man har ett bestämt mål för rasen och väljer att avla vidare på de djur som ligger så nära idealet som möjligt.

Så om man bestämmer sig för att försöka ta fram en andalusierliknande häst på 180 kanske man får använda sig av andalusier + shire + någon förädlare, och de som liknar shires och är 155 cm används gissningsvis inte i avel, men syrran som är 170 cm av någerlunda spansk typ kan komma ifråga. Med hårdare selektering bör man snabbare nå målet.

Visst var det så de första halvbloden (varmblodiga ridhästarna) skapades, före många år sedan. Sedan finns det ju nyare halvblodskorsningar också, men jag tror man får räkna några generationer med målinriktad avel innan man vet ungefär vilka gener som gömmer sig. Nordsvenskar i all ära, de är jättevackra, men tar jag mitt halvblodssto till en halvblodshingst förutsätter jag att det är ett föl av halvblodstyp som blir resultatet. Jag vet inte exakt men jag tror att första stoet i mitt stos stam kan vara från omkring 1880, och hon är okänd och vad jag fått veta skulle vara en svensk lanthäst. Och om jag förstått det rätt så var de en grövre halvblodsliknande häst, så jag gissar att kallblod och fullblod korsats tidigare, innan det finns dokumenterat för vissa linjer. Detta sto betäcktes med en hingst som enligt allbreedpedigree.com (som inte är 100% pålitligt!) skall vara en oldenburgare, vars mormorsfar var en Cleveland Bay (1830). Jag vet inte om den rasen utvecklats speciellt mycket, men jag blir inte jätteförvånad av att se den som ett genomtänkt inslag för att ta fram en trevlig varmblodshäst. Långt bak har jag hittat andalusier och någon föregångare till hackney. Och till detta massor av fullblod, inget färskt i min madam dock. Det finns givetvis olika varmblodiga ridhästar i henne, alla tyska jag kan komma på på rak arm..

Att korsa bara för att man vill ha ett föl och välja grannens gulliga någerlunda väluppfostrad hingst med vacker man är inte alltid den bästa kombinationen. Men detta har ju diskuterats i det oändliga.

Sedan ska jag inte sticka under stol med att det finns många korsningar som blivit hur trevliga som helst, en del riktigt bra, alla inte jätteplanerade, men det är en större risk att ta om man inte har ett avelsmål och vettiga kandidater för att nå målet.

Och visst kan man korsa och ha ett mål! Absolut!
/U

Hur är det med ridponnyhingstarna? Det finns en hel del riktigt läckra sådana.
/U

Hur är det med ridponnyhingstarna? Det finns en hel del riktigt läckra sådana.
/U

Menar du om jag skulle kunna tänka mig en sådan?

Alltså rent krast så är jag inte så nogräknad på rasen öht. Även om några nog tycker jag är hemsk nu.

Jag vill ha en hingst som lättar upp damen lite. Som förhoppningsvis kan ge ett föl som är något mindre än mamman. En hingst som är lite cool. Mamman är en ganska nervös individ åtminstone som det ser ut nu men dte kan ändra sig. Annars är hon mjuk i psyket ingen hård häst alltså och det vill jag inte ha heller.

I övrigt är hon ganska korrekt extriört. Ganska kvadratisk för att var en travare. Är det någon som är intresserad av att tipsa om trevlig bra hingst så får ni gärna pm:a för jag tror inte denna tråd är till för det egentligen.

Då är det inte omöjligt att du kan hitta en kandidat bland ridponnyerna. ;) Lycka till vad du än väljer
U

Liknande trådar

Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 403
Senast: qitis
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 134
Senast: valpköpare
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 986
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka