*Ulvlek* Ronja Rövardotter

Åh herregud hur ska nån fatta?

Jag började fundera när du skrev att du inte letar ledarvarg.. men egentligen inte förrän jättesent trillade poletten ner
Den var ju inte meningen att någon skulle fatta :p Den var för min egen högsta nöje!:D

Och min plan för spelet funkade faktiskt riktigt bra tycker jag då :cool:

Och ungdoms vibbarna sätter in igen och jag känner mig som 15 igen Mvh nästan pensionär nu <3
Man blir aldrig äldre än 25! Hävdar jag envist. Sedan kan man fylla 25 1 gång, 2 gånger eller tre gånger om man har tur. I sällsynta fall 4 gånger

Och nu blev jag förresten nyfiken på vilket mönster du tyckte dig se i leken ? :)
Stämde det?

Man blir aldrig äldre än 25! Hävdar jag envist. Sedan kan man fylla 25 1 gång, 2 gånger eller tre gånger om man har tur. I sällsynta fall 4 gånger

Och nu blev jag förresten nyfiken på vilket mönster du tyckte dig se i leken ? :)
Stämde det?

Mönstret jag såg var hur lätt du och Gabby fick de övriga att rösta efter eran ideer, när ni aväpnade Heffas teorier fullständigt. Samt hur ni kring gick siarens och besserwisserns utsagor fullständigt. Samarbete på hög nivå även om ni kanske inte kände till varann. Den jag missade var Cirkus.

Men som sagt i mitt inlägg, jag skulle nog varit död sedan länge om jag vore med så observationerna hade inte spelat någon roll om inte om då inte "de dödas by" hade vore med i leken och kunna hinta till Siare eller Besserwisser.

Senast ändrad:
Nu efter slutet av leken vill jag gärna höra era tankar om den nya rollen och regeln också, och börjar med att dela mina tankar bakom dem.

Oknyttet:För ett tag sen nu var det mycket diskussioner om att mängden information goda fick i leken gjorde det omöjligt för onda, särskilt då det allt oftare blev så att de som fått information upptäcktes snabbt och det upplevdes att det blev mer och mer hintar. Det testades då att spelas en lek utan information, men det uppfattade de på goda sidan i den som extremt svårt. Jag stod på sidlinjerna hela denna diskussion och uppfattade som att huvudproblemen var

1. Goda måste få någon typ av info, annars blir det för svårt.
  2. Det blir lätt att den som fått info skriver farligt nära hintar, inte med flit men för att när man väl vet någons roll blir det lätt att allt de skriver upplevs tyda på deras roll (detta tror jag också ligger bakom varför onda ofta tycker de andra onda spelar skummast).
  3. Onda vill ha bättre möjligheter att gömma sig från de som får info.
Min ide på en lösning till detta var oknyttet. Goda får fortfarande information, som minst 50% av tiden är korrekt. Men i och med att oknyttet väljer roll och inte person kan de inte lita på att denna är korrekt. Därför måste de mer noggrant granska personer de fått info om, och genom detta blir det lättare att faktiskt skriva teorier om varför man tror de har (eller inte har) rollen man fått info om att de har. Egentligen funkar oknyttet ens om det inte använder sin förmåga, så länge de som får information ifrågasätter den. Men oknyttet har bonusen att kunna användas i situationen där en ond känner att de spelat bra, godförklarats och därför tror att de kommer sias. Om oknyttet då kan förvilla siaren har den onde en chans att komma undan detta, och därför inte se allt arbete de lagt på att spela god förstöras över en natt. Spionen är den ende som kan veta säkert när den förvillas eller inte, eftersom den kan se om käkvalet stämmer överens med vem som dog, vilket gör att den på ett sätt blir oknyttets “huvudfiende”. Detta fick vi dock aldrig se hur det funkade, i och med att första natten lottades det mellan spionen och oknyttet i lynchen headslam

Röst 2 timmar innan dagDL: Detta kom från diskussioner om att det var stressigt att alla bara skrev precis innan DL, att man inte hann med att se vad som hände i röstningen och att man kände press att vänta till sista sekund för att se var andra röstade. Vi försökte lägga upp det på ett sätt som skulle störa så lite som möjligt och så att folk skulle ha så bra chanser som möjligt både för röst och röständring. Vår tanke var också att det inte skulle vara så stressigt att få in exakt 19.30, vi höll inte koll på minuter där, men vi försökte ändå hålla det så att det inte långsamt blev så att fler och fler röstade först 20, sen 20.30 sen 21 osv. Så vi såg det inte som två DL, mer en tid för intresseanmälan och en faktiskt anmälningstid typ. Kul att höra hur ni tyckte det funkade och hur man eventuellt hade kunnat göra det annorlunda, om ni tyckte tanken var bra men utförandet misslyckades.

oknyttet känns som en spännande roll. Vi goda insåg ju att man kan välja samma två nätter i rad för att lättare veta vad som stämmer. Det gör ju att man "slösar" en gissning, men sprider ju ut infon mer.

DLtiderna ser jag både för och nackdelar med. Det känns som att teoriandet kom igång, samtidigt hade nog jag varit stressad omnjag varit levande fler dygn. Men med ett kortare fönster, som föreslagits, så kan det kanske passa fler bättre?

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 803
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 232
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 070
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 662
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka