*Ulvlek* Ronja Rövardotter

Nu efter slutet av leken vill jag gärna höra era tankar om den nya rollen och regeln också, och börjar med att dela mina tankar bakom dem.

Oknyttet:För ett tag sen nu var det mycket diskussioner om att mängden information goda fick i leken gjorde det omöjligt för onda, särskilt då det allt oftare blev så att de som fått information upptäcktes snabbt och det upplevdes att det blev mer och mer hintar. Det testades då att spelas en lek utan information, men det uppfattade de på goda sidan i den som extremt svårt. Jag stod på sidlinjerna hela denna diskussion och uppfattade som att huvudproblemen var

1. Goda måste få någon typ av info, annars blir det för svårt.
  2. Det blir lätt att den som fått info skriver farligt nära hintar, inte med flit men för att när man väl vet någons roll blir det lätt att allt de skriver upplevs tyda på deras roll (detta tror jag också ligger bakom varför onda ofta tycker de andra onda spelar skummast).
  3. Onda vill ha bättre möjligheter att gömma sig från de som får info.
Min ide på en lösning till detta var oknyttet. Goda får fortfarande information, som minst 50% av tiden är korrekt. Men i och med att oknyttet väljer roll och inte person kan de inte lita på att denna är korrekt. Därför måste de mer noggrant granska personer de fått info om, och genom detta blir det lättare att faktiskt skriva teorier om varför man tror de har (eller inte har) rollen man fått info om att de har. Egentligen funkar oknyttet ens om det inte använder sin förmåga, så länge de som får information ifrågasätter den. Men oknyttet har bonusen att kunna användas i situationen där en ond känner att de spelat bra, godförklarats och därför tror att de kommer sias. Om oknyttet då kan förvilla siaren har den onde en chans att komma undan detta, och därför inte se allt arbete de lagt på att spela god förstöras över en natt. Spionen är den ende som kan veta säkert när den förvillas eller inte, eftersom den kan se om käkvalet stämmer överens med vem som dog, vilket gör att den på ett sätt blir oknyttets “huvudfiende”. Detta fick vi dock aldrig se hur det funkade, i och med att första natten lottades det mellan spionen och oknyttet i lynchen headslam

Röst 2 timmar innan dagDL: Detta kom från diskussioner om att det var stressigt att alla bara skrev precis innan DL, att man inte hann med att se vad som hände i röstningen och att man kände press att vänta till sista sekund för att se var andra röstade. Vi försökte lägga upp det på ett sätt som skulle störa så lite som möjligt och så att folk skulle ha så bra chanser som möjligt både för röst och röständring. Vår tanke var också att det inte skulle vara så stressigt att få in exakt 19.30, vi höll inte koll på minuter där, men vi försökte ändå hålla det så att det inte långsamt blev så att fler och fler röstade först 20, sen 20.30 sen 21 osv. Så vi såg det inte som två DL, mer en tid för intresseanmälan och en faktiskt anmälningstid typ. Kul att höra hur ni tyckte det funkade och hur man eventuellt hade kunnat göra det annorlunda, om ni tyckte tanken var bra men utförandet misslyckades.
Oknyttet tyckte jag var roligt!

Att rösta två timmar innan behöver inte vara fel, men jag tror det behöver vara tydligt innan eftersom det ställer större krav på aktivitet under dagen

Jag tycker det både var bra och dåligt med 19:30
Det kan blir galet och kan bli bra.

Oknyttet var kul och Lobelia fattade ju att hon skulle vara förvillad första natten antar jag.

Hur i hela fridens namn fick ni för er att @LenaH skulle vara ond?

Och det var väl klart sen länge att @qitis var siad. Jag pekade ut henne och sen BSF och sen Lenah.
Det var nog mitt fel. Med LenaH
Folk trodde ju att jag var god osv

För övrigt käkade vi fio för att vi bara tog nån som vi trodde var god. Ingen mer avancerad tanke baklom

"nej, jag letar inte efter ledarvargen"

Klart som fan att du inte gör...
Mem seriöst så vinkade jag inte alls ang ledarvarg -pratet. :rofl: För DET gör jag förbaske mig alltid. Ffa om jag är god !
Mycket mera långsökt vinkning gjorde jag dock
Som att jag varit LL ? Och att LLs alltid är vi onda ?
Just check back.

Och så tänkte jag en väldigt risky grej. Att försvara cirkus i första Dl ? Tänkte ju att om jag blir siad /frågad om av BW så att det ändå skulle bli bra för cirkus. ?
Liksom så skulle ju aldrig en ond utanför lyan göra. 😇

Röst 2 timmar innan dagDL: Detta kom från diskussioner om att det var stressigt att alla bara skrev precis innan DL, att man inte hann med att se vad som hände i röstningen och att man kände press att vänta till sista sekund för att se var andra röstade. Vi försökte lägga upp det på ett sätt som skulle störa så lite som möjligt och så att folk skulle ha så bra chanser som möjligt både för röst och röständring. Vår tanke var också att det inte skulle vara så stressigt att få in exakt 19.30, vi höll inte koll på minuter där, men vi försökte ändå hålla det så att det inte långsamt blev så att fler och fler röstade först 20, sen 20.30 sen 21 osv. Så vi såg det inte som två DL, mer en tid för intresseanmälan och en faktiskt anmälningstid typ. Kul att höra hur ni tyckte det funkade och hur man eventuellt hade kunnat göra det annorlunda, om ni tyckte tanken var bra men utförandet misslyckades.

Iden är bra såtillvida att man kan diskutera rösterna, men jag kommer aldrig vara med i en lek med tider att passa och hade jag vetat i förväg hade jag aldrig anmält mig. Det funkade dessutom inte alls med hur jag jobbade i helgen. Och @cirkus nej jag kollade inte röstlistan- jag letade lite men hittade den inte och fick brått att ens få till en röst.

Jag tycker det både var bra och dåligt med 19:30
Det kan blir galet och kan bli bra.

Oknyttet var kul och Lobelia fattade ju att hon skulle vara förvillad första natten antar jag.
JAg glömde till och med att sia första natten, men jo jag antog att jag skulle var förvillad då så det spelade mindre roll. Och jag hade inget tvivel alls på att Q var ledarvargen, men ingen ville lyssna varken på mig eller BSF.

Och jag var rätt klar över att du troligen var ond + GO, även om jag mest misstänkte. Karamellen missade jag och Bollen hade jag missat om det inte var för @LenaH

Hur i hela fridens namn fick ni för er att @LenaH skulle vara ond?

Och det var väl klart sen länge att @qitis var siad. Jag pekade ut henne och sen BSF och sen Lenah.
Ja. Du. Plötsligt händer det ! Jag tror att jag aldrig någonsin vunnit såsom ond utanför lyan!
I lyan som död ulv (eller utanför lyan som död ) så efter 10 år (!!! Nästan exakt på månaden ) sedan jag började leka så hände det :p
Ska köpa triss imorgon 🤠

Det var nog mitt fel. Med LenaH
Folk trodde ju att jag var god osv

För övrigt käkade vi fio för att vi bara tog nån som vi trodde var god. Ingen mer avancerad tanke baklom
I och med att ni käkade fio i det läget så började jag lita på @LenaH, jag tänkte att hon aldrig skulle käkat just @fio i det läget.

Ja. Du. Plötsligt händer det ! Jag tror att jag aldrig någonsin vunnit såsom ond utanför lyan!
I lyan som död ulv (eller utanför lyan som död ) så efter 10 år (!!! Nästan exakt på månaden ) sedan jag började leka så hände det :p
Ska köpa triss imorgon 🤠
För sent, leken är över :)

Men riktigt snyggt spelat.

Jag tycker att det var en bra idé med oknyttet. Men i och med att spionen dog DL1 så blev det ju så att det hela tiden var varannan natt om siaren eller besserwisserns påståenden kunde vara påverkade, vilket kanske blev lite mycket? Samtidigt går det ju inte heller att ha villkor som att "roll X kan inte dö innan DL2" eftersom den rollen då blir totalat outad...

Det med att alla ska ha lagt en röst innan 19.30 och att rösten sedan får ändras fram till 21.30 tycker jag var en bra idé. Det fungerar dock långt ifrån optimalt för mig också, vi äter middag någon gång mellan 19.30 och 22.00 så det blir ju lite "mitt i maten" oavsett när DL ligger. Men när det bara är en DL går det att anpassa mattiderna här hemma litegrann efter DL-tiden. Med två DL-tider blir det helt omöjligt att anpassa mattiderna efter DL (vi kan inte äta tidigare då vi är två här hemma som tar medicin som gör att matlusten är mer eller mindre helt borta fram tills ca 20.00 & kan ju inte heller äta hur sent som helst med tanke på förskola, skola, jobb osv). Med 2 DLs på samma kväll kändes det också som att det blev lite att alla röstade 19.30 och sedan var nöjda, men sen helt plötsligt så händer det jättemycket på slutet innan DL 21.30.

Åtminstone för mig blev det lite av en grej där jag kände att jag behövde ha koll på buke i två timmar mellan DL, vilket som sagt inte fungerar så bra med våra mattider här hemma. Dessutom upplevde jag 2h som lite för lång tid - det behövdes aldrig riktigt 2h för att teoria vidare och ev röständra. Men, idéen med att ha en första DL och en andra DL då rösterna låses in tycker jag var en väldigt bra idé. En spontan tanke från min sida är dock att det kanske inte behövs 2h mellan, utan kanske räcker med typ 45 min eller något sådant? I så fall blir teorierna ändå mer utspridda än 10 min innan DL, men det är inte ett så långt mellanrum att de flesta hinner lämna/ge upp? Tänker också att många av oss nog har lättare att stanna kvar och teoria/rösta/röständra om det "bara" är 45 min? Kanske till och med att 30 min skulle räcka? Men det är bara mina tankar och andra behöver inte alls hålla med :)

Oavsett så vill jag säga tack till er LL (@Madalitso @Derring-Do) för en bra lek med fina uppdateringar! Även tack till alla fellow goda spelare! Och slutligen tack och snyggt spelat alla onda! :) <3

Min tanke om röstningsregeln är att den hade avsedd effekt: Teoriandet kom igång i god tid innan DL (även om det tydligen inte finns nånting i denna värld som kan hindra @qitis från att röständra i (eller efter) sista minuten :banghead::laugh:). Tyvärr hade den ju också bieffekten att folk blev mer stressade än vi hade trott och tolkade det lite hårdare än vi tänkt med att rösten måste in på sekunden. Kanske kan man komma på någon modifiering som kan stimulera teoriandet utan att stressa folk på samma sätt?

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 870
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 315
Senast: Madalitso
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
16 156
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 774
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V