Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Oknyttet tyckte jag var roligt!Nu efter slutet av leken vill jag gärna höra era tankar om den nya rollen och regeln också, och börjar med att dela mina tankar bakom dem.
Oknyttet:För ett tag sen nu var det mycket diskussioner om att mängden information goda fick i leken gjorde det omöjligt för onda, särskilt då det allt oftare blev så att de som fått information upptäcktes snabbt och det upplevdes att det blev mer och mer hintar. Det testades då att spelas en lek utan information, men det uppfattade de på goda sidan i den som extremt svårt. Jag stod på sidlinjerna hela denna diskussion och uppfattade som att huvudproblemen var
Min ide på en lösning till detta var oknyttet. Goda får fortfarande information, som minst 50% av tiden är korrekt. Men i och med att oknyttet väljer roll och inte person kan de inte lita på att denna är korrekt. Därför måste de mer noggrant granska personer de fått info om, och genom detta blir det lättare att faktiskt skriva teorier om varför man tror de har (eller inte har) rollen man fått info om att de har. Egentligen funkar oknyttet ens om det inte använder sin förmåga, så länge de som får information ifrågasätter den. Men oknyttet har bonusen att kunna användas i situationen där en ond känner att de spelat bra, godförklarats och därför tror att de kommer sias. Om oknyttet då kan förvilla siaren har den onde en chans att komma undan detta, och därför inte se allt arbete de lagt på att spela god förstöras över en natt. Spionen är den ende som kan veta säkert när den förvillas eller inte, eftersom den kan se om käkvalet stämmer överens med vem som dog, vilket gör att den på ett sätt blir oknyttets “huvudfiende”. Detta fick vi dock aldrig se hur det funkade, i och med att första natten lottades det mellan spionen och oknyttet i lynchen headslam
- Goda måste få någon typ av info, annars blir det för svårt.
- Det blir lätt att den som fått info skriver farligt nära hintar, inte med flit men för att när man väl vet någons roll blir det lätt att allt de skriver upplevs tyda på deras roll (detta tror jag också ligger bakom varför onda ofta tycker de andra onda spelar skummast).
- Onda vill ha bättre möjligheter att gömma sig från de som får info.
Röst 2 timmar innan dagDL: Detta kom från diskussioner om att det var stressigt att alla bara skrev precis innan DL, att man inte hann med att se vad som hände i röstningen och att man kände press att vänta till sista sekund för att se var andra röstade. Vi försökte lägga upp det på ett sätt som skulle störa så lite som möjligt och så att folk skulle ha så bra chanser som möjligt både för röst och röständring. Vår tanke var också att det inte skulle vara så stressigt att få in exakt 19.30, vi höll inte koll på minuter där, men vi försökte ändå hålla det så att det inte långsamt blev så att fler och fler röstade först 20, sen 20.30 sen 21 osv. Så vi såg det inte som två DL, mer en tid för intresseanmälan och en faktiskt anmälningstid typ. Kul att höra hur ni tyckte det funkade och hur man eventuellt hade kunnat göra det annorlunda, om ni tyckte tanken var bra men utförandet misslyckades.
Det trodde jag också ett tag, eller om det var veta som siat q. De blev väldigt samspelta där ett tag!
Det var nog mitt fel. Med LenaH
Jag förstod att hon var Besserwisser då när hon skrev så@Ceta vill bara säga att jag förstod precis vad du menade om att man visst kunde få fram information. Det var ju (precis som du gjorde) bara att fråga om samma person två gånger.![]()
Mem seriöst så vinkade jag inte alls ang ledarvarg -pratet."nej, jag letar inte efter ledarvargen"
Klart som fan att du inte gör...
Jag förstod att hon var Besserwisser då när hon skrev så
Röst 2 timmar innan dagDL: Detta kom från diskussioner om att det var stressigt att alla bara skrev precis innan DL, att man inte hann med att se vad som hände i röstningen och att man kände press att vänta till sista sekund för att se var andra röstade. Vi försökte lägga upp det på ett sätt som skulle störa så lite som möjligt och så att folk skulle ha så bra chanser som möjligt både för röst och röständring. Vår tanke var också att det inte skulle vara så stressigt att få in exakt 19.30, vi höll inte koll på minuter där, men vi försökte ändå hålla det så att det inte långsamt blev så att fler och fler röstade först 20, sen 20.30 sen 21 osv. Så vi såg det inte som två DL, mer en tid för intresseanmälan och en faktiskt anmälningstid typ. Kul att höra hur ni tyckte det funkade och hur man eventuellt hade kunnat göra det annorlunda, om ni tyckte tanken var bra men utförandet misslyckades.
Vad menas med ”väljer roll och inte person” ?
JAg glömde till och med att sia första natten, men jo jag antog att jag skulle var förvillad då så det spelade mindre roll. Och jag hade inget tvivel alls på att Q var ledarvargen, men ingen ville lyssna varken på mig eller BSF.Jag tycker det både var bra och dåligt med 19:30
Det kan blir galet och kan bli bra.
Oknyttet var kul och Lobelia fattade ju att hon skulle vara förvillad första natten antar jag.
Nja, jag tror mer det var vi som hade en tidigare nattDL än väntatOknyttet var kul och Lobelia fattade ju att hon skulle vara förvillad första natten antar jag.
Ja. Du. Plötsligt händer det ! Jag tror att jag aldrig någonsin vunnit såsom ond utanför lyan!
I och med att ni käkade fio i det läget så började jag lita på @LenaH, jag tänkte att hon aldrig skulle käkat just @fio i det läget.Det var nog mitt fel. Med LenaH
Folk trodde ju att jag var god osv
För övrigt käkade vi fio för att vi bara tog nån som vi trodde var god. Ingen mer avancerad tanke baklom
För sent, leken är överJa. Du. Plötsligt händer det ! Jag tror att jag aldrig någonsin vunnit såsom ond utanför lyan!
I lyan som död ulv (eller utanför lyan som död ) så efter 10 år (!!! Nästan exakt på månaden ) sedan jag började leka så hände det
Ska köpa triss imorgon![]()