Ja, just antagning till utbildning är väl ett exempel på när kvotering kanske inte riktigt passar. Framförallt eftersom antagning sker genom mätbara kriterier och inte subjektiva bedömningar.
Kvotering i mina ögon ska ju leda till att den bäst lämpade får (ex) jobbet utan att en massa samhällsstrukturer är inne och påverkar i just det valet. När det gäller redan utbildade personer som söker till ett jobb är det lättare att tänka att kvotering kan nå målet, eftersom vi kan anta att det finns både kvinnor och män med liknande kompetens.
Till utbildning vet vi ju redan att det är just betyg som påverkar. Sen kan det finnas underliggande strukturer som gör att betygsfördelningen ser ut som den gör, eller att män och kvinnor gör de valen de gör när de ska utbilda sig. Men de problemen kanske vi ska lösa på andra håll?
Således blir kvotering (i mina ögon) ett potentiellt val just när det handlar om subjektiva bedömningar eller liknande, som kan bli direkt påverkade av underliggande strukturer. Tex att man nedvärderar en kvinnas kompetens till fördel för en man.
Och som jag nämnt tidigare tycker jag även att föräldraförsäkringen bör kvoteras, där tycker jag det är solklart eftersom vi inte kommer kunna vända trenden på annat sätt inom typ 100 år.. Där handlar det ju också om direkt påverkan från underliggande strukturer som avgör hur familjen väljer att fördela sin föräldraledighet.
Ja jag är helt öppen för att man kan försöka komma tillrätta med problem på flera sätt! Tycker som sagt att just kvotering är en komplex fråga.
Alltså, "storebror"? Hej foliehatt!
Jag tror att vi får vara överens om att vi inte är överens. Dina idéer om hur världen fungerar är långt från mina.