Varför är inte alla feminister?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså manligheten har ju fått det "sämre" redan, och bättre. Det är väl självklart att störst rätt till praktiskt taget alla yrken och arv och gårdar och position som kung var läckert för manligheten som helhet, likaså att ha rätten att få slå fru och barn och dräng och att den har fått det sämre sedan dess, manligheten alltså.

För den enskilde mannen däremot som hade ensam försörjningsbörda och ett liv där familjens ekonomi helt hängde på honom kanske det känns bättre nu? Alla får ju inte bli kung, stadsråd och husbonde. Även om det är kul med makt så hade inte varje man makt, drängen tex fick ju också stryk tillsammans med frun och barnen och ingen rösträtt heller. Dö i krig kunde man få däremot.
Precis, det är i väldigt stor utsträckning en förskjutning av saker, män blir befriade från könsroller men har färre könsprivilegium, vilket som är bättre/sämre blir en ganska subjektiv fråga och beror nog på individen.

Jag har inte uttryckt något om ämnet som har behövt något annat är logik. Att man inte kan uttala sig om hur andra könet har det är ganska logiskt om man inte provat att vara det andra könet. Att det kan vara så att X kan lyckas lika bra som Y men trots det väljer man Y om man enligt mitt scenario om värsta/bästa fall är också bara logik, inte ämnet i sig.

Om du inte är överens om att det är värsta/bästa fall så är det en sak och då kan du påpeka det och då skulle jag säga att jag vet inte tillräckligt mycket om det men att gå på så hårt om okunskap och attityd, varför?
Du kan ingenting om grejen, du kan ingenting om internationella relationer och du kan ingenting om hur kvinnor i näringslivet blir bemötta i Mellanöstern (vilket är respektfullt, finns säkert undantag, men det finns manliga diplomater som inte blir respektfullt behandlade också, så det är nog mer individnivå då), men du tycker du ska tala om varför kvinnliga näringslivsarbetare och diplomater inte ska skickas till Mellanöstern? Say no more.

Du kan ingenting om grejen, du kan ingenting om internationella relationer och du kan ingenting om hur kvinnor i näringslivet blir bemötta i Mellanöstern (vilket är respektfullt, finns säkert undantag, men det finns manliga diplomater som inte blir respektfullt behandlade också, så det är nog mer individnivå då), men du tycker du ska tala om varför kvinnliga näringslivsarbetare och diplomater inte ska skickas till Mellanöstern? Say no more.
Det pratade jag inte om. Say no more.

Precis, det är i väldigt stor utsträckning en förskjutning av saker, män blir befriade från könsroller men har färre könsprivilegium, vilket som är bättre/sämre blir en ganska subjektiv fråga och beror nog på individen.
Jo det är väl fördelar och nackdelar. Direktörn har inte längre fru hemma hela dagarna. Men å andra sidan slipper han skjuta sig i pannan när företaget går åt helskotta och betala fruns psykologräkningar för uttråkad hysteri.

Det pratade jag inte om. Say no more.
Nä man kanske ska hålla klaffen och inte svara för andra om man inte har koll. Det är ju en jävla tur att inte merparten av svenskt näringsliv och UD inte ser det som LBB, eftersom svenska kvinnor klarar sig alldeles utmärkt i Mellanöstern och det inte finns något som pekar på att de skulle ha svårare att knyta kontakter än manliga kollegor. De tankarna sitter i folks, företrädesvis västerländska mäns, huvud men har ingen förankring med verkligheten.

Say WHAT?! JAG har goda vänner högt uppsatta både i näringslivet, som ambassadörer och diplomater samt inom olika organisationer och stora NGOs som råkar ha kvinnligt kön och som inte skulle hålla med dig att de inte skulle kunna knyta kontakter på samma sätt. Jag har heller aldrig märkt av det när jag träffat män från näringslivet eller från ambassader från dessa länder...
nja de kunder vi har är nog inte uppe i den nivån..lite mer jordnära sas. Och det funkar tyvärr inte att släppa fram en kvinna där.. Men pengen på de två affärerna var så pass så att jag inte kunde tacka nej ( den första gången var i samband med en stor jorbävning i Turkiet.) Vi lyfte över beg entreprenadmaskiner ner dit. Och kunderna var entreprenadföretag på lokal nivå..med lokala värderingar.

Ja, just antagning till utbildning är väl ett exempel på när kvotering kanske inte riktigt passar. Framförallt eftersom antagning sker genom mätbara kriterier och inte subjektiva bedömningar.
Kvotering i mina ögon ska ju leda till att den bäst lämpade får (ex) jobbet utan att en massa samhällsstrukturer är inne och påverkar i just det valet. När det gäller redan utbildade personer som söker till ett jobb är det lättare att tänka att kvotering kan nå målet, eftersom vi kan anta att det finns både kvinnor och män med liknande kompetens.

Till utbildning vet vi ju redan att det är just betyg som påverkar. Sen kan det finnas underliggande strukturer som gör att betygsfördelningen ser ut som den gör, eller att män och kvinnor gör de valen de gör när de ska utbilda sig. Men de problemen kanske vi ska lösa på andra håll?

Således blir kvotering (i mina ögon) ett potentiellt val just när det handlar om subjektiva bedömningar eller liknande, som kan bli direkt påverkade av underliggande strukturer. Tex att man nedvärderar en kvinnas kompetens till fördel för en man.

Och som jag nämnt tidigare tycker jag även att föräldraförsäkringen bör kvoteras, där tycker jag det är solklart eftersom vi inte kommer kunna vända trenden på annat sätt inom typ 100 år.. Där handlar det ju också om direkt påverkan från underliggande strukturer som avgör hur familjen väljer att fördela sin föräldraledighet.

Ja jag är helt öppen för att man kan försöka komma tillrätta med problem på flera sätt! Tycker som sagt att just kvotering är en komplex fråga.

Alltså, "storebror"? Hej foliehatt!
Jag tror att vi får vara överens om att vi inte är överens. Dina idéer om hur världen fungerar är långt från mina.
Passar hatten, för jag har ingen på den här sidan skärmen?

nja de kunder vi har är nog inte uppe i den nivån..lite mer jordnära sas. Och det funkar tyvärr inte att släppa fram en kvinna där.. Men pengen på de två affärerna var så pass så att jag inte kunde tacka nej ( den första gången var i samband med en stor jorbävning i Turkiet.) Vi lyfte över beg entreprenadmaskiner ner dit. Och kunderna var entreprenadföretag på lokal nivå..med lokala värderingar.
Har du provat skicka fram en kvinna? Vem vet. Du kanske skulle bli förvånad.

Nä man kanske ska hålla klaffen och inte svara för andra om man inte har koll. Det är ju en jävla tur att inte merparten av svenskt näringsliv och UD inte ser det som LBB, eftersom svenska kvinnor klarar sig alldeles utmärkt i Mellanöstern och det inte finns något som pekar på att de skulle ha svårare att knyta kontakter än manliga kollegor. De tankarna sitter i folks, företrädesvis västerländska mäns, huvud men har ingen förankring med verkligheten.
Återigen, jag syftade refererade mer generellt till att det är svårt att veta hur det förhåller sig för ett annat kön än ens egna. Det spelar ingen roll om det handlar om handel i mellanöstern, handla på h&m eller tinder. Upplevelserna har stor chans att skilja sig enbart baserat på kön.

Kanske beror på individnivå då. Har hon samma förutfattade meningar och människosyn som dig är det ju inte konstigt om det skär sig. Kvinnor säljer ju till och med vapen och röda korsets hjälparbetare brukar ju inte ha några problem när det kommer till affärer i katastrofområden.

För att hon är kvinna eller för att hon inte lämpade sig till jobbet?
För att hon var kvinna. Hon jobbar med internationell handel och logistik sen 30 år...kunderna ville varken förhandla med eller avsluta en deal med en kvinna så...Och belöningen var att vi tjänade mer på en månad, den månaden , än vad vi brukade göra på ett år.

Återigen, jag syftade refererade mer generellt till att det är svårt att veta hur det förhåller sig för ett annat kön än ens egna. Det spelar ingen roll om det handlar om handel i mellanöstern, handla på h&m eller tinder. Upplevelserna har stor chans att skilja sig enbart baserat på kön.
Återigen, varför prata om kön där det inte finns något alls som visar att kvinnor skulle vara sämre? Kanske finns, många gånger är det även bättre att ha en kvinna i förhandlingar. Precis som i Sverige.

För att hon var kvinna. Hon jobbar med internationell handel och logistik sen 30 år...kunderna ville varken förhandla med eller avsluta en deal med en kvinna så...[/QUOTE

JAG har lyckats sluta dealer. Trots att jag är kvinna. Inga stora. Gadaffi köpte sitt radarsystem av en kvinna. Det är just nu en kvinnlig chef i the cartier center för tillfället. Volvo har lyckats skicka baklastare till Egypten med bland annat kvinnligt deltagande. Nä. Skitsnack att man inte kan skicka kvinnor till Mellanöstern. Då är det nog mer individnivå det handlar om.

Kanske beror på individnivå då. Har hon samma förutfattade meningar och människosyn som dig är det ju inte konstigt om det skär sig. Kvinnor säljer ju till och med vapen och röda korsets hjälparbetare brukar ju inte ha några problem när det kommer till affärer i katastrofområden.
Vi mötte inte en enda kvinna under den månaden som var inblandad i den här typen av affärer. så det handlade inte om individ utan det faktum att kvinnor inte var välkomna. Ett stort svensk företag som jobbar med livsmedel råkade ju ut för ngt liknande. Man hade en selektion för att ta fram den personen som bäst lämpade sig för ett jobb, anställde henne men fick ngn månad senare anställa en man som förkläde som fick sköta kontakterna med lokalbefolkningen.

Ja men visst det är ju bra att det fungerar ibland.. men vi hade varken den tid eller de resurser som VOLVO har. Var inte grejjorna på plats inom ett par veckor och det innebar att var inte affärerna i hamn inom ngr dagar så blev det inget. Men bokslutet visade att vi agerade rätt.
Det innebar naturligtvis också att den som representerade oss körde med bil, ute på landsbygden i Östra Turkiet, träffade lokala entreprenörer och sorry men det hade inte funkat med en kvinna. alltså inga limousiner inga livvakter och knappast en polis inom radiohåll...

Vi mötte inte en enda kvinna under den månaden som var inblandad i den här typen av affärer. så det handlade inte om individ utan det faktum att kvinnor inte var välkomna. Ett stort svensk företag som jobbar med livsmedel råkade ju ut för ngt liknande. Man hade en selektion för att ta fram den personen som bäst lämpade sig för ett jobb, anställde henne men fick ngn månad senare anställa en man som förkläde som fick sköta kontakterna med lokalbefolkningen.
Trams. Möter kvinnor som är diplomater och jobbar inom näringslivet i Mellanöstern varje dag. Tror mer på förutfattade meningar och odiplomatiska säljare på individnivå hos er i så fall (att det inte finns kvinnor på höga positioner inom lokalbefolkningen är en annan sak, så är det säkert).

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 830
Senast: Tonto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 408
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar