Spolplats utomhus - vad ska man tänka på?

hamilton1

Trådstartare
Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I dagsläget tänker vi:

- Gjuten platta ca 9 kvm (3x3 m)
- Dränerad grusbädd runt plattan, där vattnet som rinner ned leds till en stenkista
- Någon form av uppbindningsbågar/staket på sidorna för inramning och uppbindning
- Placerad mot stallväggen (så att hästarna står med rumpan mot väggen) som är klädd i plåt
- Bra belysning
- Slang med spolarm/slanghållare
- Slang som löper längs med stallväggen bort till vattenkran i stallet och kan kopplas in vid användning
- Varm- och kallvatten

Plattan får inte bli för hal utan behöver "räfflas" på något sätt. Vi har tidigare använt sopkvast att dra mönster med. Eller finns det bra "halkfria" gummimattor?
Något att tänka på kring mått/storlek?
Är det värt att bygga ett tak över?

Jag har själv blandade erfarenheter av spolplatser utomhus och vill gärna få er input innan vi påbörjar arbetet. Det finns inte möjlighet att bygga spolplats inomhus. Räknar med att spolplatsen enbart kommer användas vid plusgrader så behöver inte vara "frostsäker".

Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I dagsläget tänker vi:

- Gjuten platta ca 9 kvm (3x3 m)
- Dränerad grusbädd runt plattan, där vattnet som rinner ned leds till en stenkista
- Någon form av uppbindningsbågar/staket på sidorna för inramning och uppbindning
- Placerad mot stallväggen (så att hästarna står med rumpan mot väggen) som är klädd i plåt
- Bra belysning
- Slang med spolarm/slanghållare
- Slang som löper längs med stallväggen bort till vattenkran i stallet och kan kopplas in vid användning
- Varm- och kallvatten

Plattan får inte bli för hal utan behöver "räfflas" på något sätt. Vi har tidigare använt sopkvast att dra mönster med. Eller finns det bra "halkfria" gummimattor?
Något att tänka på kring mått/storlek?
Är det värt att bygga ett tak över?

Jag har själv blandade erfarenheter av spolplatser utomhus och vill gärna få er input innan vi påbörjar arbetet. Det finns inte möjlighet att bygga spolplats inomhus. Räknar med att spolplatsen enbart kommer användas vid plusgrader så behöver inte vara "frostsäker".
Låter väl som ni tänkt på det mesta?
Stallet jag var i som hade spolplats utomhus hade just gjuten platta som jag tror var lite kvastad eller dylikt.
De hade nåt trästaket på vardera långsida att fästa uppbindning i från två sidpr i. Öppet bakåt och framåt. Ingen grind eller så.

Varför behöver ni inramning bakom rumpan mlt stallväggen? Är dt inte bättre att ha öppet bakåt? Tänk fri väg bakåt om man behöver komma undan snabbt?
Behöver du verkligen 3*3m. Känns som stort utrymme att kliva runt på. Jag hade nog velat ha som en bredare stallgång bara (2,5 max?) så de inte kan ställa sig på tvären.
Med öppet bakom kan man också leda igenom hästen och vid behov vända den på andra sidan spiltan om det är en som kan könna sig trängd av att vända mitt i.

Hade nog inte själv känt behovet av nån inramning, staket hade jag inte velat ha pga säkerhet, om nått så typ nån ribba/rör i lite högre höjd, tänk lite över midjan.

Även om plattan inte ska användas i minusgrader måste den väl vara frostsäker när den är utomhus? Men det kan jag väldigt lite om.

Hade också bundit upp hästarna mot väggen på stallet. Hade byggt den stor, tycker det är skönt med extra plats

Tack för input!
Nej, behöver egentligen inget "stopp" bakom rumpan utan tänkte vad som var enkelt att bygga. Ni har helt klart rätt i att det är dumt att bygga så man måste gå in och vända, bättre att kunna gå rakt igenom.

Med staket/uppbindningsbågar menar jag en "ribba" på typ 100-120 cm höjd som inramning, dvs lätt att komma undan som människa om det skulle behövas.

Att bara binda fast i stallväggen vill jag nog inte, utan vill ha två grimskaft likt stallgången. Har lite väl rörliga hästar som kan fara runt lite och att ha öppet fram och bak gör såklart att vi kan göra den lite smalare och därmed få mer inramning.
Att ha uppbindning i båda ändar kan också göra att man som människa inte behöver stå på spolplattan utan kan stå en liten bit ifrån och spola om man vill, och bara vända på hästen...

Just gjuta betong har vi koll på, det har vi gjort alldeles för många gånger 😅 Vi brukar använda syrafast och frostfri betong.

Behöver du verkligen 3*3m. Känns som stort utrymme att kliva runt på. Jag hade nog velat ha som en bredare stallgång bara (2,5 max?) så de inte kan ställa sig på tvären.
Gällande att en bredare stallgång skulle vara 2,5 m så vill jag bara påpeka att Länsstyrelsens nya regel är att ingen stallgång får vara smalare än 2,5 m. Vi har själva precis byggt om stallet och fått bredda stallgången för att få uppdaterat tillstånd 😩

Har stått i ett stall med spolplattan ute och jag tycker det var grymt att ha tre staketväggar runt om. Den var tillräckligt stor för att gå in och sen vända där inne. Perfekt om man har oroliga hästar som kastar sig bakåt.

Så det beror ju på vad man föredrar. Tror den var 2,5x3 eller något sånt. Så längre och ngt smalare 👌

Har stått i ett stall med spolplattan ute och jag tycker det var grymt att ha tre staketväggar runt om. Den var tillräckligt stor för att gå in och sen vända där inne. Perfekt om man har oroliga hästar som kastar sig bakåt.

Så det beror ju på vad man föredrar. Tror den var 2,5x3 eller något sånt. Så längre och ngt smalare 👌
Ja, jag har en häst som gärna går iväg eller backar precis när man börjar spola, därefter står den snällt stilla. Lite utmanande just nu när vi har hela stallplan som spolplats 😅

Ja, jag har en häst som gärna går iväg eller backar precis när man börjar spola, därefter står den snällt stilla. Lite utmanande just nu när vi har hela stallplan som spolplats 😅

Då blir de lättare med färdig och inramad spolplatta skulle jag tro! ☺

För oss fungerade de bra att spola ända in på minusgrader dessutom. De frös inte nämnvärt enkelt även om de var kallt på natten. Vi var bara noga med att dra ur slangen och ta in den 🙌

Precis så jag tänkt från början. Tack!
Jag tycker du tänker rätt. Klart att det är smidigt att kunna gå rakt genom spolspiltan men alla hästar kan lära sig att gå in och vända runt :)
Jag tycker att det är en bra säkerhetsgrej när man ska lära unga eller ovana hästar. Man tar det ju fortfarande lugnt men ibland är det hjälpsamt att det finns ett stopp bakom.
Typ 95% av alla spolspiltor är väl byggda med väggar på 3 sidor och jag har aldrig någonsin känt att det är ett problem för mig att jag inte skulle kunna "komma undan" åt de hållen.

Spolplatsen utomhus är väldigt enkel. En grusad fyrkant typ. Belysning ok men inte jättebra. Inget staket där för behöver ibland köra med maskiner och tycker då det blir för trångt med staket eller liknande.

Jag anser man alltid bör ha ett stopp bakåt. Har sett hemska olyckor som delvis kunnat undvikas om det funnits ngt bakom. Jag funderar själv på att bygga en spolspilta utomhus också, vi inte precis bortskämda med vinter i Skåne så regnar det mkt är ett skönt att kunna spola ben innan man går in.

Jag har ju allt från föl till väldigt stora hästar (180), mina inomhus spolspiltor är 3m breda och 4 m långa. Har du normalstora hästar funkar 3x3 utmärkt. På mina inomhus gjorde de ngt som har varit så bra. Det är inte kvastat men liksom gjort för att vara halkfritt. Jag har inte sett någon annan ha det och jag vill ha det utomhus också. Mattor är jag inte jätteförtjust i men prata med ngn som är duktig på att gjuta så kan de säkert tipsa dig?

Har du möjlighet så bygg med tak, skönt att slippa stå i regn och spola ben. Vill också slå ett slag för att frostskydda ändå utifall att du skulle behöva använda på vinter. Det är sååå drygt att stå där med frusna grejer och mecka.

Jag har ju allt från föl till väldigt stora hästar (180), mina inomhus spolspiltor är 3m breda och 4 m långa. Har du normalstora hästar funkar 3x3 utmärkt. På mina inomhus gjorde de ngt som har varit så bra. Det är inte kvastat men liksom gjort för att vara halkfritt. Jag har inte sett någon annan ha det och jag vill ha det utomhus också. Mattor är jag inte jätteförtjust i men prata med ngn som är duktig på att gjuta så kan de säkert tipsa dig?
Finns något man målar på som ska göra det halkfritt.
Maken ska prova det på det nya garagegolvet.
Kan det vara sådant du har?

Jag anser man alltid bör ha ett stopp bakåt. Har sett hemska olyckor som delvis kunnat undvikas om det funnits ngt bakom. Jag funderar själv på att bygga en spolspilta utomhus också, vi inte precis bortskämda med vinter i Skåne så regnar det mkt är ett skönt att kunna spola ben innan man går in.

Har du möjlighet så bygg med tak, skönt att slippa stå i regn och spola ben. Vill också slå ett slag för att frostskydda ändå utifall att du skulle behöva använda på vinter. Det är sååå drygt att stå där med frusna grejer och mecka.
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter, kloka tankar som jag tar med mig ☺️

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka