Jättestressad vid insläpp - äldre häst

Passage

Trådstartare
Hej!
Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och lätt för att stressa upp sig, då hon är väldigt flockbunden. Men det har egentligen sällan varit något problem, och hon har funkat jättebra som tävlingshäst tills hon blev 18 år. Hon brukar dock vara lugnare på större stall med många hästar, men har även funkat okej på mindre stall tidigare.

Nu har vi fått ett nytt problem. Hon blir JÄTTE stressad när hon fattar att det är insläpp. Springer, bockar, hoppar, snurrar runt och är helt enkelt väldigt orolig. Står jag ute och mockar hagen håller hon på att springa ner både mig och skottkärran. Innan har hon som oftast börjat vandra, alltså gå lite snabbt fram och tillbaka på samma "stig" i hagen, men nu är det ju något helt annat.. Detta hände först då vi flyttade till nytt stall i juli, med få hästar. Bara att då var hon stressad typ direkt efter lunch, och började så fort jag kom till stallet. Nu har vi flyttat igen då hon var så stressad, hade hoppats hon skulle lugna sig igen och ja, nu är hon lugn typ hela tiden, bara inte vid insläpp.

Känner att detta gör mig jättestressad då hon blir besvärlig att ta in - hon springer och snurrar runt om en när man leder. Lyssnar dock okej, spesielt med kedja. Men det är det ju stor risk för skador. Det är 5 år sedan hon fick en allvarlig gaffelbandskada, det är anledningen till att hon inte tävlas längre och det tog 1 år innan hon var igång igen, men då som hobbyhäst för promenader/lättare dressyr och inte alls i närheten av PSG/intermediare som hon tidigare tävlat. För 1,5 år sen fick hon även en vrickning som hände i hagen, som har gjort att hon nu är kronisk svullen i kotleden i samma ben som hade gaffelbandsskadan. Hon har ju kunnat springa och stressa i hagen innan - men bara om alla andra också gör det, absolut inte vid varje insläpp.

igår hände ju samma sak igen, hon blev helt galen(hästarna bredvid var lugna) och har trampat sig, hon fick et ganska så rejält sår. Denna hästen har stått med 4 broddar från oktober-mars/april i flera år (då vi bott där det kan vara mycket snö och is) och aldrig trampat sig. Nu har hon inte ens broddar. Tråkigt, men är mer rädd för att den gamla skadan kommer tillbaka eller något annat allvarligt händer. Hur skall jag lösa detta? Använda benskydd ute och hoppas hon inte tar sönder några ligament/senor? Vara i stallet VARJE insläpp och försöka ta in hon först? Låta hon hålla på där ute, och hoppas att hon lär sig med tiden igen??

Tips/råd? Hur ville ni löst situationen?

Bifogade filer

• 0593ea49-9998-4b1e-8607-dfc9b6b5098a.webp
    0593ea49-9998-4b1e-8607-dfc9b6b5098a.webp
    140,7 KB · Visningar: 42
Hej!
Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och lätt för att stressa upp sig, då hon är väldigt flockbunden. Men det har egentligen sällan varit något problem, och hon har funkat jättebra som tävlingshäst tills hon blev 18 år. Hon brukar dock vara lugnare på större stall med många hästar, men har även funkat okej på mindre stall tidigare.

Nu har vi fått ett nytt problem. Hon blir JÄTTE stressad när hon fattar att det är insläpp. Springer, bockar, hoppar, snurrar runt och är helt enkelt väldigt orolig. Står jag ute och mockar hagen håller hon på att springa ner både mig och skottkärran. Innan har hon som oftast börjat vandra, alltså gå lite snabbt fram och tillbaka på samma "stig" i hagen, men nu är det ju något helt annat.. Detta hände först då vi flyttade till nytt stall i juli, med få hästar. Bara att då var hon stressad typ direkt efter lunch, och började så fort jag kom till stallet. Nu har vi flyttat igen då hon var så stressad, hade hoppats hon skulle lugna sig igen och ja, nu är hon lugn typ hela tiden, bara inte vid insläpp.

Känner att detta gör mig jättestressad då hon blir besvärlig att ta in - hon springer och snurrar runt om en när man leder. Lyssnar dock okej, spesielt med kedja. Men det är det ju stor risk för skador. Det är 5 år sedan hon fick en allvarlig gaffelbandskada, det är anledningen till att hon inte tävlas längre och det tog 1 år innan hon var igång igen, men då som hobbyhäst för promenader/lättare dressyr och inte alls i närheten av PSG/intermediare som hon tidigare tävlat. För 1,5 år sen fick hon även en vrickning som hände i hagen, som har gjort att hon nu är kronisk svullen i kotleden i samma ben som hade gaffelbandsskadan. Hon har ju kunnat springa och stressa i hagen innan - men bara om alla andra också gör det, absolut inte vid varje insläpp.

igår hände ju samma sak igen, hon blev helt galen(hästarna bredvid var lugna) och har trampat sig, hon fick et ganska så rejält sår. Denna hästen har stått med 4 broddar från oktober-mars/april i flera år (då vi bott där det kan vara mycket snö och is) och aldrig trampat sig. Nu har hon inte ens broddar. Tråkigt, men är mer rädd för att den gamla skadan kommer tillbaka eller något annat allvarligt händer. Hur skall jag lösa detta? Använda benskydd ute och hoppas hon inte tar sönder några ligament/senor? Vara i stallet VARJE insläpp och försöka ta in hon först? Låta hon hålla på där ute, och hoppas att hon lär sig med tiden igen??

Tips/råd? Hur ville ni löst situationen?
Är det matrelaterat så hade jag börjat ge rejälare lunch ute så hästen inte är hungrig eller vill in pga det. Är det flockrelaterat och oron kommer pga att hon inte får gå in först så hade jag sett till att hon får gå in först.

Att låta henne hålla på utan att göra någonting tror jag inte är någon bra ide, hon är ju stressad av en anledning och den anledningen måste man försöka hitta.

Hur stor är hagen? Får hon ut all energi som hon behöver?

Får de mat inne i boxen vid insläpp? Får hon tillräckligt med mat i hagen så att hon inte är alltför hungrig till insläpp? Annars tänker jag att det nog är en faktor
Ja, de får frukost inne runt 07, sen lunch mellan 12-13 då får hon 3kg - som är mer än dom bredvid henne. Sen eftermiddag när dom kommer in 16/17 tiden. Och kväll 20/21. Stallet vi flyttade ifrån(två veckor sen) hade hon gräs i hagen, och då det var et litet stall där alla gjorde lite som dom ville(tror det skapade stress för henne), gav jag även hö medan jag mockade boxen innan jag skulle ta in hon. Men hon var värre där, även om hon fick hö ville hon bara in - så jag fick mocka med hästen i boxen. På nya stallet kan jag mocka och fixa innan jag tar in henne, så länge insläppet inte börjat eller någon tar in hästarna närmast henne.

Funderar också över vad det kan finnas för anledningar att hon vill in / alternativt inte vill vara ute längre?

Min ena kan bli helt knasig vid intag för att hon är kissnödig och vägrar kissa utomhus. Hon kan också bli helt knasig om hon vet att det vankas kraftfoder i krubban när hon kommer in, så nu får hon kraftfodret senare.
Den andra blir såå sur och studsig om hon är hungrig vid insläpp, avhjälps med lite hö innan.

Funderar också över vad det kan finnas för anledningar att hon vill in / alternativt inte vill vara ute längre?

Min ena kan bli helt knasig vid intag för att hon är kissnödig och vägrar kissa utomhus. Hon kan också bli helt knasig om hon vet att det vankas kraftfoder i krubban när hon kommer in, så nu får hon kraftfodret senare.
Den andra blir såå sur och studsig om hon är hungrig vid insläpp, avhjälps med lite hö innan.
Där säger du också något, hon vill kissa inne. Gör alltid det när hon kommer in. Men igår såg jag faktiskt att hon hade kissat ute precis innan insläppet började, så det är nog lite mer komplicerad 😅 Hon bryr sig inte om man ger hö innan insläpp- vill bara in.

Är det matrelaterat så hade jag börjat ge rejälare lunch ute så hästen inte är hungrig eller vill in pga det. Är det flockrelaterat och oron kommer pga att hon inte får gå in först så hade jag sett till att hon får gå in först.

Att låta henne hålla på utan att göra någonting tror jag inte är någon bra ide, hon är ju stressad av en anledning och den anledningen måste man försöka hitta.

Hur stor är hagen? Får hon ut all energi som hon behöver?
Hon har alltid haft hage i ca. samma storlek i alla 9 år jag haft henne. Höst/vinter är det grus/sandhage, sommar lite större gräshage. Vandrar när det närmar sig insläpp har hon alltid gjort oavsett vilken typ av hage hon går i. Har testat stor hage också, då var det full fart i galopp tills jag tog in, samt att hon då sparkade sig och fick bulor och svullnader av att stress- springa så mycket. Jag tror hon får ut all energi - kan ju såklart inte träna som för 5 år sen(den konditionen och formen har hon ju inte längre), men har inte ändrat träningen så mycket dom senaste månederna. Dock har hon fått någon lugn vecka i bland då hon blivit svullen och varm av att stressa i hagen, förra stallet var det ju lera som inte är så bra för senor/ligament. Har även fått åka till veterinär och kolla upp benet med gammal skada då det har reagerat efter allt springande i hagen, men som tur är har det klarat sig bra.

Jag får nog se till att hon får komma in först..

Jag skulle säga mat. Hästar är gjorda för att äta länge i flera portioner. Utfodringen har för lång tid emellan. Du skriver frukost 07, lunch mitt på dagen med 3 kg och sedan mat vid insläpp 16/17. De där 3 kg försvinner snabbt. Hur mycket är det vid frukost? Ligger maten i boxen vid insläpp? Vandra fram och tillbaka på en stig i hagen som du skriver låter som stereotypiskt beteende. Jag skulle om möjligt ändra upplägg, mer mat tillgänglig, fodring ute innan insläpp. Vet att det inte är så lätt att lösa i alla stall, eller om det är lättfödda hästar, men ja, typiskt stress beteende för att hästen är hungrig utifrån detta.

Hon har alltid haft hage i ca. samma storlek i alla 9 år jag haft henne. Höst/vinter är det grus/sandhage, sommar lite större gräshage. Vandrar när det närmar sig insläpp har hon alltid gjort oavsett vilken typ av hage hon går i. Har testat stor hage också, då var det full fart i galopp tills jag tog in, samt att hon då sparkade sig och fick bulor och svullnader av att stress- springa så mycket. Jag tror hon får ut all energi - kan ju såklart inte träna som för 5 år sen(den konditionen och formen har hon ju inte längre), men har inte ändrat träningen så mycket dom senaste månederna. Dock har hon fått någon lugn vecka i bland då hon blivit svullen och varm av att stressa i hagen, förra stallet var det ju lera som inte är så bra för senor/ligament. Har även fått åka till veterinär och kolla upp benet med gammal skada då det har reagerat efter allt springande i hagen, men som tur är har det klarat sig bra.

Jag får nog se till att hon får komma in först..
Att se till att hon kommer in först är nog den enklaste lösningen, alternativt testa friare tillgång till mat i hagen men det kan vara svårt om det är flera hästar där som inte ska ha det.

Jag skulle säga mat. Hästar är gjorda för att äta länge i flera portioner. Utfodringen har för lång tid emellan. Du skriver frukost 07, lunch mitt på dagen med 3 kg och sedan mat vid insläpp 16/17. De där 3 kg försvinner snabbt. Hur mycket är det vid frukost? Ligger maten i boxen vid insläpp? Vandra fram och tillbaka på en stig i hagen som du skriver låter som stereotypiskt beteende. Jag skulle om möjligt ändra upplägg, mer mat tillgänglig, fodring ute innan insläpp. Vet att det inte är så lätt att lösa i alla stall, eller om det är lättfödda hästar, men ja, typiskt stress beteende för att hästen är hungrig utifrån detta.
Om du läser mina tidigare svar så ser du att det inte hjälper tyvärr.
Varför stressade hon även när hon hade gräs tillgängligt hela sin utetid, och fick hö när jag kom till stallet, åt inte ens höet ute, utan fortsätta stressa tills jag tog in och väl inne åt hon? (kraftfoder får dom bara morgon och kväll, så kan inte vara det hon vill åt). Jag blir inte klok på denna hästen alltså😅 Och hon har alltid haft sånna här rutiner - alltså det är en gammal tävlingshäst som är van att ha dessa fordringstider och rutiner som hon har nu. Du vet, typiskt på stora tävlingsstall/ridcenter. Det känns som dom 3 månaderna på et mindre stall med andra rutiner(där var lite konstigt, man hade typ sina egna rutiner på sina hästar, bara min häst och en annan som fick lunch t.ex) och få hästar har gjort att hon nu blivit så här.. tyvärr.. Kanske bara behöver tid att landa på nya stallet och fatta att här är "vanliga" rutiner igen? 😬 Kanske helt enkelt får ta in hon först iallafall en period och se om hon blir som innan, med att bara vandra..

Hur pass nytt är problemet? Kan det vara så att hon har fått sämre syn och helt enkelt inte ser något i mörkret och blir stressad av det? Spånar vilt här.

Går hon själv?
Kolla om du kan köpa in tex halm för att ha i hagen som hon kan äta utav. Utöver fodret hon får nu.
Se till att alltid ta in henne först. Att alla gör det.

Hur pass nytt är problemet? Kan det vara så att hon har fått sämre syn och helt enkelt inte ser något i mörkret och blir stressad av det? Spånar vilt här.
Alla tankar/förslag är bra! Så svårt att hitta vad problemet är.
Det började i samband med att vi flyttade till nytt stall (jag flyttade ca. 1 timme ifrån gamla bostaden därav fick jag flytta hästen också). Det är 4 månader sen, och hon var stressad från dag 1 där. Jag hoppades det skulle bli bättre med tiden, så jag testade ca. 3 månader, men det blev bara värre. Då var det ju först sommar och bra väder, mycket gräs, kom in innan mörkret något hon gör även nu - eller typ när det börjar bli mörkt.

Men jag tror hon har sämre syn, ögonen rinner en hel del och blir ibland svullna. Har pratat med veterinär om det, men inte så mycket att göra åt. Rider ut i mörkret ibland utan problem. Hon har dock fått diagnosen PPID och började medicineras för 3 veckor sen. Alltså sjukdommen kan ju ha varit igång et tag, men har inte märkt ändringar på hästen innan/efter medicinering. Hon hade bara ett symptom - fäller dåligt och sätter mycket päls.

Om du har sockerlågt hö så hade jag testat fri tillgång i hagen. Hästar kan bli helt enormt stressade av att vara hungriga.

Är det bara du som tar in henne eller är det flera olika personer?

Alla tankar/förslag är bra! Så svårt att hitta vad problemet är.
Det började i samband med att vi flyttade till nytt stall (jag flyttade ca. 1 timme ifrån gamla bostaden därav fick jag flytta hästen också). Det är 4 månader sen, och hon var stressad från dag 1 där. Jag hoppades det skulle bli bättre med tiden, så jag testade ca. 3 månader, men det blev bara värre. Då var det ju först sommar och bra väder, mycket gräs, kom in innan mörkret något hon gör även nu - eller typ när det börjar bli mörkt.

Men jag tror hon har sämre syn, ögonen rinner en hel del och blir ibland svullna. Har pratat med veterinär om det, men inte så mycket att göra åt. Rider ut i mörkret ibland utan problem. Hon har dock fått diagnosen PPID och började medicineras för 3 veckor sen. Alltså sjukdommen kan ju ha varit igång et tag, men har inte märkt ändringar på hästen innan/efter medicinering. Hon hade bara ett symptom - fäller dåligt och sätter mycket päls.
Då tänker jag att det är något med det nya stallet som gör att hon inte trivs där. Skittråkigt svar, men jag hade börjat med att flytta henne. Kanske till lösdrift där hon slipper momentet intagning helt?

Om du har sockerlågt hö så hade jag testat fri tillgång i hagen. Hästar kan bli helt enormt stressade av att vara hungriga.

Är det bara du som tar in henne eller är det flera olika personer?
Hmm.. jag tycker egentligen inte om fri tillgång. Vet inte om en enda häst som inte är för tjock som går på fri tillgång. Har även testat tidigare med en kaldblodstravare min familj äger, så är ju inte helt låst men tror inte det är så bra för denna hästen. Hon får inte bli tjock med tanke på sin gamla gaffelbandsskada och PPID. Sen brukar hon inte ens äta upp allt hon får till lunch, alltså innan var hon som en dammsugare som åt upp absolut allt. Nu finns det lite rester kvar, inte alls mycket men hon städar inte upp som innan liksom 😅 Det kan ju vara ppid/medicinen kanske.. Tändarna är kollade 1 månad sen. Det är egentligen samma person som alltid tar in hästarna, men nu som hon har varit så stressad har jag varit där vid insläpp och tagit in henne själv - stallägaren har inte några problem att ta in henne även om hon är stressad dock!

Ibland kan även hagens placering påverka. Jag skulle valt att ha denna hästen i en hage nära stallet. Vindskydd (behöver inte vara en ligghall) och med bra överblick över andra hagar.

Stressade människor påverkar också. Är hon van att det är stressigt vid ut- och intag så är det inte så konstigt heller att hon redan innan blir på tårna. Lugn och ro och samma rutiner funkar bäst.

Stressade människor påverkar också. Är hon van att det är stressigt vid ut- och intag så är det inte så konstigt heller att hon redan innan blir på tårna. Lugn och ro och samma rutiner funkar bäst.

Ja, det var så jag tänkte. Mina mycket väluppfostrade grabbar började långsamt förvandlas till monster av två månader i kollektivstall. Stressade ångestiga människor som tog in och kraftfoder direkt i boxen :banghead: .

Dom blev som vanligt igen när jag tog hem dom.

Själv började jag fodra hötuss i hagarna till alla en halvtimme innan jag tog in, för att minska alla hästars stress något. Men det var hjälm, handskar, ledrep och fullt fokus som gällde till de andras hästar, dom var hysteriska... Inte en bra set-up i det stallet...

Då tänker jag att det är något med det nya stallet som gör att hon inte trivs där. Skittråkigt svar, men jag hade börjat med att flytta henne. Kanske till lösdrift där hon slipper momentet intagning helt?
Har tittat på typ alla stall som finns inom 30 minuter från mitt hem(det är många!), och verkligen analyserat var hon kan trivas. Detta stallet påminner ganska mycket om där hon har haft det bäst tidigare(vill bara tillbaka dit, men 1 timmes körväg på motorväg blir för mycket, ångrar dock hela flytten nu 😭). Det finns många stall här(NV Skåne) men dom flesta har inte alls samma rutiner etc som hon är van vid. Därför jag tänkte att detta stallet skulle kunna fungera. Hon är MYCKET bättre här än på det förra. Där kunde jag inte ens vara i stallet utan att hon började springa och stressa ute i hagen. Här sover hon eller står bredvid sin kompis(vid staketet) fram tills insläppet även om jag är där. Hon är mycket lugnare och avslappnad när jag rider här, verkligen jättefin, förra stallet var hon så spänd och svår i ridhuset. Så hoppas insläppet bara är "trauma" från förra stallet, och att hon lugnar sig efter et tag 😬

Lösdrift tror jag hade varit döden för denna hästen tyvärr. Min andra häst trivs jättebra på lösdrift så jag vet hur bra det kan vara. Men hon står ensam i hagen då hon kan sparka och inte är så van att stå med andra, sen blir hon ju så beroende av andra hästar - specielt dom hon brukar rida ut med/står bredvid etc. Hon hade blivit jättestressad om någon hade tagit ut sin häst för att rida och hon inte får följa med - hon tål inte alls det på mindre stall med få hästar. Har gått okej fram tills nu på större stall. Hon börjar även stressa när mörkret kommer - klarar inte av att sova utomhus på sommaren. Vill inte riskera ny skada eller att den gamla kommer tillbaks då hon är så trevlig att hantera och rida annars 😓

Liknande trådar

Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
7 700
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 745
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 887
Senast: JohannaB
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Offentliga verksamheter
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Valet i USA