Pedagogiska barnböcker

Barbabelle

Trådstartare
För mindre barn som ska lära sig läsa. Har ni några tips på några som är bra?

Har sett att det finns något som kallas läståget 1 2 och 3 där 3 är svårast. Det verkar vara en bra pedagogisk uppbyggnad på böckerna.

Någon som har de böckerna? Rekommenderar ni dem?

Har sett att det finns något som kallas läståget 1 2 och 3 där 3 är svårast. Det verkar vara en bra pedagogisk uppbyggnad på böckerna.

Jag skulle vilja säga att det allra bästa är att hitta böcker som handlar om sådant som barnet är intresserat av :) .

"Hur låter bokstaven?" Av Susanna Cabander har roat våra barn mycket och lär ut bokstavsljud på ett bra sätt. Skulle säga att den passar barn i 3-6 års åldern.

Är det böcker som barnet själv ska läsa så har vi gått på vad de gillar. Våra barn har väldigt olika intressen. Tyvärr så blir det lätt lite tunn handling i lättlästa böcker. Så vi har kört en del att vi hjälps åt att läsa, men i mer avancerade böcker.

Min grabb började med att läsa bebisböckerna för lillebror, de är ofta med enkel text, stora bokstäver och korta - orken tar slut fort här.
"Lätt att läsa" har vi också, som varit jättebra.

De kapitelböcker vi lånat på biblioteket nu som ska vara för de som nyss lärt sig läsa är alldeles för långa (men vi hjälps åt så det funkar liksom).

Så.. jag rekommenderar nog bilderböckerna (inte bara bebisböcker då), men att de får läsa själva.

Vill du läsa av Elsa Beskow är helt i en klass för sig!

Jag har testat mig igenom ett otal -lära sig läsa -läsa lätt osv böcker och alla de böckerna räknar iskallt med att barnet kan läsa ganska komplicerade ord direkt. De tror att bara korta meningar gör läsningen lättare. Så om barnet inte knäckt läskoden ordentligt redan och kan sk lj stj ljud eller att dubbel bokstav är kortare ljud, blir det pannkaka.

Så det var enda boken som fungerade när man hade barn som "lärt" sig läsa med ordbild och skriv till läsning, i den genren gäller det ju att barnet får exakt de ord som de lärt sig ordbilden på eller skrivit, annars är det ju bara rena hieroglyferna för dem.*

Ungen jag läste med älskade dessutom boken, kan vi läsa mor orm igen snälla! (den blir lite mindre kul/användbar när den börjar med sk, lj, stj ljuden för de kom ganska av sig själva när grundkoden knäckts)

Kort sagt, första sidan i Vill du läsa presenterar bokstäverna M, R och O, andra sidan har meningen: MOR, MOR, OH MOR, ORM. Tredje sidan presenterar två bokstäver till och använder dem också. Typ Far ror.

Andra "läsa lätt" böcker kan börja med -Olle och Majken ska spela fotboll för första gången. (dubbel l, jk, långt sammansatt ord fotboll, rst kombination, ng kombination)

Eller den värsta jag sett. Första sidan -Solrosorna lyser som stjärnor, eller vad det var (komplicerat blomnamn + stj eller lj ljud på första sidan.

Vill du läsa av Elsa Beskow är helt i en klass för sig!

Jag har testat mig igenom ett otal -lära sig läsa -läsa lätt osv böcker och alla de böckerna räknar iskallt med att barnet kan läsa ganska komplicerade ord direkt. De tror att bara korta meningar gör läsningen lättare. Så om barnet inte knäckt läskoden ordentligt redan och kan sk lj stj ljud eller att dubbel bokstav är kortare ljud, blir det pannkaka.

Så det var enda boken som fungerade när man hade barn som "lärt" sig läsa med ordbild och skriv till läsning, i den genren gäller det ju att barnet får exakt de ord som de lärt sig ordbilden på eller skrivit, annars är det ju bara rena hieroglyferna för dem.*

Ungen jag läste med älskade dessutom boken, kan vi läsa mor orm igen snälla! (den blir lite mindre kul/användbar när den börjar med sk, lj, stj ljuden för de kom ganska av sig själva när grundkoden knäckts)

Kort sagt, första sidan i Vill du läsa presenterar bokstäverna M, R och O, andra sidan har meningen: MOR, MOR, OH MOR, ORM. Tredje sidan presenterar två bokstäver till och använder dem också. Typ Far ror.

Andra "läsa lätt" böcker kan börja med -Olle och Majken ska spela fotboll för första gången. (dubbel l, jk, långt sammansatt ord fotboll, rst kombination, ng kombination)

Eller den värsta jag sett. Första sidan -Solrosorna lyser som stjärnor, eller vad det var (komplicerat blomnamn + stj eller lj ljud på första sidan.
* Man fick ju hem den lättaste läseboken i första klass, första veckan, som skulle läsas. Vilket gick typ knackigt men gav intryck av att viss läsning fanns där. Eftersom de läst den tillsammans gissningsvis. Men något fick mig att ana oråd så jag gick till biblioteket och lånade de lättaste läsa lätt som fanns. Det gick inte att läsa alls.

Så jag rotade i bokhyllan och fick fram Beskow och insåg att de inte lärt sig ljuda överhuvudtaget utan hade lärt sig ords utseende utantill som om ord var hieroglyfer eller kinesiska tecken.

Vissa barn (50-60% eller ngt) lär sig läsa själva sedan utifrån det och förstår själva att bokstäver har ljud. Andra behöver få den informationen levererad av någon lärare eller förälder om läraren missed the memo.

* Man fick ju hem den lättaste läseboken i första klass, första veckan, som skulle läsas. Vilket gick typ knackigt men gav intryck av att viss läsning fanns där. Eftersom de läst den tillsammans gissningsvis. Men något fick mig att ana oråd så jag gick till biblioteket och lånade de lättaste läsa lätt som fanns. Det gick inte att läsa alls.

Så jag rotade i bokhyllan och fick fram Beskow och insåg att de inte lärt sig ljuda överhuvudtaget utan hade lärt sig ords utseende utantill som om ord var hieroglyfer eller kinesiska tecken.

Vissa barn (50-60% eller ngt) lär sig läsa själva sedan utifrån det och förstår själva att bokstäver har ljud. Andra behöver få den informationen levererad av någon lärare eller förälder om läraren missed the memo.
(läste senare forskning, runt 95% av barnen, även med lässvårigheter, lär sig läsa med ljudningsmetoden, runt 60%(pojkar)-75%(flickor, man läser tydligen mer högt för dem) lär sig förr eller senare med ordbild av sig själva. Om barnen inte lär sig läsa utan hjälp, utan till slut får specialpedagog så använder de ljudningsmetoden, men då kan det ju låst sig redan.)

Läståget 1

https://www.bokus.com/bok/9789180381789/hur-elefanten-fick-sin-snabel-lasniva-1/

kräver ju tydligen att barnet ska lyckas läsa orden Elefant och Snabel direkt.
(kan de det tänker jag att de kan läsa)

första meningen

"För länge sedan hade elefanterna korta snablar"

det är en ocean av bokstäver att ljuda sig igenom om man suttit bredvid ett barn som inte kan läsa bra.

Länge -ng
Sedan- inte direkt klar betydelse för sig självt
elefanterna - elefant är ett långt ord och sedan ett betydelsepåhäng -erna på det
snablar- bl

På nästa sida kommer ordet krokodilen.

Kan barn inte läsa alls är mor och far långa ord.

1731572561755.webp

Senast ändrad:
Vad intressant @Badger :bow:
Mitt barn lärde sig tidigt (fyllde nyss sex år) men vi ljudade mycket ihop i början. Jag läste för lillebror, sen började han vilja vara med och läsa. Fattar att bebisböcker är lite tråkiga för ett ensamt större barn, men annars väldigt käcka om man har en bebis att läsa för :)

På våra barns förskola håller de på med praxisalfabetet, det är hur bokstäver uttalas, en pedagog sa att man för att underlätta för framtida läsning ska säga hur bokstaven låter istället för vad den heter när barnet frågar.

Vad intressant @Badger :bow:
Mitt barn lärde sig tidigt (fyllde nyss sex år) men vi ljudade mycket ihop i början. Jag läste för lillebror, sen började han vilja vara med och läsa. Fattar att bebisböcker är lite tråkiga för ett ensamt större barn, men annars väldigt käcka om man har en bebis att läsa för :)
Ja bebisböcker är nog super, även för 7 åringar som ska lära sig läsa, dock kan de kanske tycka de är pinsamma. Jag läste väldigt mycket högt för mitt barn men det började inte läsa av sig självt ändå :) tror inte alla gör det helt enkelt. Jag tänkte inte på att ljuda igenom böckerna dock, det hade varit smart! (tänkte att de lärde ut att läsa/ljuda i skolan, vilket de inte gjorde såklart)

Ja bebisböcker är nog super. Jag läste väldigt mycket högt för mitt barn men det började inte läsa av sig självt ändå :) tror inte alla gör det helt enkelt. Jag tänkte inte på att ljuda igenom böckerna dock, det hade varit smart! (tänkte att de lärde ut att läsa/ljuda i skolan, vilket de inte gjorde såklart)
Nej det tror inte jag heller, min unge hade väl någon talang där bara. Jag läste också tidigt. Plus att det nog var roligt att läsa för lillebror, så lite motivation utifrån liksom.
Men sämst om skolan inte är så pedagogisk :down:

Jag är lite dåligt uppdaterad på hur de gör i hans förskoleklass, eftersom han redan kan läsa (de flesta andra kan inte).

Nej det tror inte jag heller, min unge hade väl någon talang där bara. Jag läste också tidigt. Plus att det nog var roligt att läsa för lillebror, så lite motivation utifrån liksom.
Men sämst om skolan inte är så pedagogisk :down:

Jag är lite dåligt uppdaterad på hur de gör i hans förskoleklass, eftersom han redan kan läsa (de flesta andra kan inte).
De verkar göra lite vilken metod de vill, så man kan ha tur. Eller som vi otur (fortfarande 8 år senare verkar vissa ha läsproblem). Förskoleklass körde ordbild på padda (tänkte väl att de lärde sig läsa i första klass) och första klass räknade med att de kunde läsa (att förskoleklass hade lärt dem) och började med hela korta meningar med "fotboll".

När de läser böcker på högstadiet läser läraren högt samtidigt som barnen följer med och läser tyst i boken.

De verkar göra lite vilken metod de vill, så man kan ha tur. Eller som vi otur (fortfarande 8 år senare verkar vissa ha läsproblem). Förskoleklass körde ordbild på padda (tänkte väl att de lärde sig läsa i första klass) och första klass räknade med att de kunde läsa (att förskoleklass hade lärt dem) och började med hela korta meningar med "fotboll".

När de läser böcker på högstadiet läser läraren högt samtidigt som barnen följer med och läser tyst i boken.
Jag ska fortsätta hänga på biblioteket och ha "läsläxa" hemma med min grabb alltså.. :angel:

Jag ska fortsätta hänga på biblioteket och ha "läsläxa" hemma med min grabb alltså.. :angel:
Verkar supersmart tänkt!

(jag tänkte att det liksom var bra att lära sig tillsammans med sina kamrater, supermiss! men det var ju när jag trodde att lärare på lärarhögskolan hade lärt sig en läsmetod som vetenskapligt bevisat funkar och var ålagda att använda den :) och sedan faktiskt lärde ut läsning, men så är det inte. Lärarhögskolan lär inte ut hur man lär ut läsning lika ordentligt som på 60-talet (didaktik, de är mer inne på pedagogik) och de presenterar ett smörgåsbord av olika metoder för läsning utan att värdera dem sinsemellan, trots att det finns en vetenskaplig värdering av dem där vissa är väldigt bra och andra är väldigt ineffektiva. (enligt debattartiklar som lärare skrivit) varefter såklart kanske fler skolor än vår har mismatch mellan förskoleklass och första klass där båda tror att det var den andres jobb. (det kanske löser sig nu med ändringarna i F-klass iofs))

(Så det är ju inte konstigt att barn i mindre omfattning kan läsa nu egentligen, allt läggs ju på, men just att inte lära ut det, eller lära ut men på ett vetenskapligt ineffektivt sätt, från första början måste ju bli lite av en sten i vägen. Man kan ju lätt tro att ens barn har svårt för att läsa när det egentligen bara inte lärt sig av någon.)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 085
Senast: gammalek
·
Tjatter Jag ska upp till Sundsvall ett par dagar och kommer spendera en dag på egen hand när sambon jobbar. Vad hittar man på där uppe tro...
Svar
15
· Visningar
590
Senast: Exile
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 137
Senast: Gunnar
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
26 27 28
Svar
554
· Visningar
15 731
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar