Jag förstår resonemanget.
Samtidigt kan man ju föreställa sig att det upplevda behovet av könskvotering grundat sig på att "fel" kön fått företräde.
Man kan ju då undra vad det är som gör att det verkar finnas fler att välja på, av ena eller andra könet.
Tidigare val i livet kan vara en sådan faktor, om jag ska spekulera.
Det vill säga, urvalet av manliga studenter som söker till sjuksköterskeutbildningen är mindre än urvalet av kvinnliga dito.
För att kvotera, valde man alltså ett antal manliga studenter som hade sämre meriter.
Kvotering gick före meriter.
Det exemplet är användbart för det är ett verkligt exempel på en könskvotering där vi "vet" något om urvalsgruppen: det är lätt att jämföra betyg, det är betydligt svårare - åtminstone för mig - att försöka mig på att jämföra meriter hos personer som söker exempelvis en vd-post i valfritt företag. Jag har inte kompetensen att jämföra de meriterna och väljer därför ett äkta exempel med lätt värderad meritjämförelse.
Ja, just antagning till utbildning är väl ett exempel på när kvotering kanske inte riktigt passar. Framförallt eftersom antagning sker genom mätbara kriterier och inte subjektiva bedömningar.
Kvotering i mina ögon ska ju leda till att den bäst lämpade får (ex) jobbet utan att en massa samhällsstrukturer är inne och påverkar i just det valet. När det gäller redan utbildade personer som söker till ett jobb är det lättare att tänka att kvotering kan nå målet, eftersom vi kan anta att det finns både kvinnor och män med liknande kompetens.
Till utbildning vet vi ju redan att det är just betyg som påverkar. Sen kan det finnas underliggande strukturer som gör att betygsfördelningen ser ut som den gör, eller att män och kvinnor gör de valen de gör när de ska utbilda sig. Men de problemen kanske vi ska lösa på andra håll?
Således blir kvotering (i mina ögon) ett potentiellt val just när det handlar om subjektiva bedömningar eller liknande, som kan bli direkt påverkade av underliggande strukturer. Tex att man nedvärderar en kvinnas kompetens till fördel för en man.
Och som jag nämnt tidigare tycker jag även att föräldraförsäkringen bör kvoteras, där tycker jag det är solklart eftersom vi inte kommer kunna vända trenden på annat sätt inom typ 100 år.. Där handlar det ju också om direkt påverkan från underliggande strukturer som avgör hur familjen väljer att fördela sin föräldraledighet.
Då kanske man istället borde "könsavkoda" ansökningar till t.ex. jobb och utbildningar? För att på riktigt välja den mest kompetenta eller den med bäst förutsättningar?
Läste någonstans att i USA så är det kutym att INTE ange sin ålder i jobbansökningar, och inte heller ha med något foto på sig själv. Detta för att försöka undvika ålders- och rasdiskriminiering. Vet inte om detta vore görbart med kön (då får man ju inte avslöja vad man heter), men det är en intressant idé, tycker jag, och mycket mer lockande än kvotering...
Ja jag är helt öppen för att man kan försöka komma tillrätta med problem på flera sätt! Tycker som sagt att just kvotering är en komplex fråga.
Problemet med det resonemanget är att det öppnar för storebror att bestämma vad vi ska tänka och hur vi ska agera...för han vet bäst..
Den demokratiska processen är ett jävla skit, men det är det bästa system vi har och därför ska vi vara rädda om den.
Alltså, "storebror"? Hej foliehatt!
Jag tror att vi får vara överens om att vi inte är överens. Dina idéer om hur världen fungerar är långt från mina.