Varför är inte alla feminister?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Precis. Vad bra att du fattar vad jag menar. Nä man behöver absolut inte vara för kvotering men det är ett exempel på de kollektiva strukturer jag nämnde, om man är feminist så menar man ju att det finns en könsmaktsordning där kvinnor som grupp är underställda män som grupp. Och just kvotering är ett sätt bryta det ganska radikalt. Och det är det som jag inte får ihop med t ex moderater eftersom de ju i sin ideologi sätter individen främst och inte grupper av människor. Så jag har helt enkelt svårt att förstå hur deras ideologi går ihop med individens frihet och möjligheter.

Japp! Du sätter - faktiskt mycket bättre än jag själv! :o - fingret på precis det som gör att jag tvekar att kalla mig feminist. Jag är (utan att vara moderat, då :D) väldigt individualistisk i mitt tänkande och känner mig obekväm med att rakt av köpa det där med könsmaktsordning. Samtidigt som jag ju inser att jag har en hel massa åsikter som absolut är feministiska. Jag är helt självklart av åsikten att män och kvinnor, färgade och vita, unga och gamla skall vara lika inför lagen, att ingen skall diskrimineras eller väljas bort pga kön, hudfärg, sexuell läggning osv...

För mig skaver det där med könsmaktsordningen av andra skäl också. Jag är, trots att jag är kvinna, oerhört priviligierad. Jag är född i ett av världens rikaste länder, jag är välutbildad, välbetald och har ett jobb som inte bara ger mig lön utan som jag dessutom gillar. Jag har möjlighet att vid sidan av jobbet ägna mig åt mitt stora intresse hästarna, och jag skulle nog vilja påstå att även i den lilla priviligierade avkrok av världen som Sverige är, så är jag bland de i Sverige som har det bäst. Skulle jag liksom på fullt allvar komma och påstå att jag tillhör en grupp som är förtryckt?? Av vem, liksom?? Så jag har en hel del problem med att köpa att hela gruppen kvinnor skulle vara förtryckt... (i Sverige då, alltså)

Men samtidigt - i en annan del av världen: Saudiarabien tillämpar apartheid, på minst lika genomgripande och vidrigt sätt som Sydafrika gjorde när det begav sig. Sydafrika var bojkottat av de flesta av världens länder - varför är inte Saudiarabien det? KAN det vara så att i Saudi sker förtrycket pga kön, i Sydafrika pga hudfärg? Jag tycker det är gräsligt, och anser att där måste absolut något strukturellt och genomgripande hända... (Sverige kan ju börja bojkotta, vi har väl "feministisk" utrikespolitik?)

Nej, det handlar främst om att sluta välja pga kön utifrån antagandet att kvinnor och män är lika kompetenta om de får chansen.

Jag förstår resonemanget.
Samtidigt kan man ju föreställa sig att det upplevda behovet av könskvotering grundat sig på att "fel" kön fått företräde.
Man kan ju då undra vad det är som gör att det verkar finnas fler att välja på, av ena eller andra könet.
Tidigare val i livet kan vara en sådan faktor, om jag ska spekulera.
Det vill säga, urvalet av manliga studenter som söker till sjuksköterskeutbildningen är mindre än urvalet av kvinnliga dito.
För att kvotera, valde man alltså ett antal manliga studenter som hade sämre meriter.
Kvotering gick före meriter.

Det exemplet är användbart för det är ett verkligt exempel på en könskvotering där vi "vet" något om urvalsgruppen: det är lätt att jämföra betyg, det är betydligt svårare - åtminstone för mig - att försöka mig på att jämföra meriter hos personer som söker exempelvis en vd-post i valfritt företag. Jag har inte kompetensen att jämföra de meriterna och väljer därför ett äkta exempel med lätt värderad meritjämförelse.

Men vilka är då de exklusivt feministiska värderingarna?
;) du har dem till en del, och det är feministernas förtjänst. Men det finns en liten väg kvar att gå i Sverige. Tex SaudiArabien har ju kanske en lite längre väg att gå...

Du tycker ju att män och kvinnor ska ha samma lön för samma jobb?
-det tyckte man inte förr. 1961 tog facken bort "kvinnolönerna"
Du tycker att män och kvinnor ska ha rösträtt båda?
-1919 i Sverige, Nya Zeeland 1893, Frankrike 1944, Belgien 1947 (när mamma föddes) Schweiz 1971, utom en kanton som fick 1990.
Den som är bäst lämpad ska få en position, kvinna eller man
-http://www.nature.com/nature/journal/v387/n6631/abs/387341a0.html?foxtrotcallback=true 1992
Arvsrätt, ska kvinnor få ärva lika?
-1845 Sverige

Vem gav allt det där? Jo feministerna. I England tvångsmatade i fängelse, sprängde brevlådor, dog översprungna av galopphästar.
I Sverige Selma Lagerlöf
http://feministbiblioteket.se/veckans-feminist-selma-lagerlof/
Semla Lagerlöf var politiskt aktiv och kämpade för kvinnans rösträtt. Hon höll ett berömt tal på rösträttskongressen 1911, Hem och stat, och det talet finns att läsa i boken Könspolitiska nyckeltexter vol 1. Hon var också engagerad liberal och en av initiativtagarna till sammanslagningen av två liberala partier som 1934 skulle bli Folkpartiet. Hon valdes in i kommunfullmäktige 1919 i Östra Ämtevik (där Mårbacka ligger) för De frisinnade.
Liberal, feminist... för den som trodde det är bara för vänster.

Feminism kräver ständig uppmärksamhet
- första muslimska land med kvinnlig rösträtt Turkiet 1933. Men kvinnors rättigheter börjar dras tillbaka.
-Glöm inte när svenska kvinnor åkte till Polen för att genomgå abort. Demonstration iPolen på måndagen mot lagförslaget om abortförbud. ... I dag är det endast tillåtet med abort vid våldtäkt, incest, om fostret har mycket allvarliga skador eller om det finns en fara för kvinnans liv.4 okt. 2016

Men i Sverige har vi de grundläggande rättigheterna, det är lite kvar och lite slår åt andra hållet. Som tex färgen rosa som svärmor utan att reflektera klädde på min man när han var 1 men som hon inte kunde tänka sig sätta på sitt barnbarn 2011.

Senast ändrad:
Men samtidigt - i en annan del av världen: Saudiarabien tillämpar apartheid, på minst lika genomgripande och vidrigt sätt som Sydafrika gjorde när det begav sig. Sydafrika var bojkottat av de flesta av världens länder - varför är inte Saudiarabien det? KAN det vara så att i Saudi sker förtrycket pga kön, i Sydafrika pga hudfärg? Jag tycker det är gräsligt, och anser att där måste absolut något strukturellt och genomgripande hända... (Sverige kan ju börja bojkotta, vi har väl "feministisk" utrikespolitik?)

Sverige valde ju att sätta slöja på våra kvinnliga representanter vid resa till Saudi.
I sann icke-feministisk anda.
Av en regering som säger sig vara feministisk...

Jag förstår resonemanget.
Samtidigt kan man ju föreställa sig att det upplevda behovet av könskvotering grundat sig på att "fel" kön fått företräde.
Man kan ju då undra vad det är som gör att det verkar finnas fler att välja på, av ena eller andra könet.
Tidigare val i livet kan vara en sådan faktor, om jag ska spekulera.
Det vill säga, urvalet av manliga studenter som söker till sjuksköterskeutbildningen är mindre än urvalet av kvinnliga dito.
För att kvotera, valde man alltså ett antal manliga studenter som hade sämre meriter.
Kvotering gick före meriter.

Det exemplet är användbart för det är ett verkligt exempel på en könskvotering där vi "vet" något om urvalsgruppen: det är lätt att jämföra betyg, det är betydligt svårare - åtminstone för mig - att försöka mig på att jämföra meriter hos personer som söker exempelvis en vd-post i valfritt företag. Jag har inte kompetensen att jämföra de meriterna och väljer därför ett äkta exempel med lätt värderad meritjämförelse.
VD posten i ett företag, där är väl saken ganska klar..Styrelsen tillsätter den man vill ha. Styrelsen tillsätts sedan av årsmötet med majoritetsbeslut (oftast aktiemajoriteter) All kvotering där är ju en inskränkning av årsmötets beslutanderätt.

Nej, det handlar främst om att sluta välja pga kön utifrån antagandet att kvinnor och män är lika kompetenta om de får chansen.
Då kanske man istället borde "könsavkoda" ansökningar till t.ex. jobb och utbildningar? För att på riktigt välja den mest kompetenta eller den med bäst förutsättningar?

Läste någonstans att i USA så är det kutym att INTE ange sin ålder i jobbansökningar, och inte heller ha med något foto på sig själv. Detta för att försöka undvika ålders- och rasdiskriminiering. Vet inte om detta vore görbart med kön (då får man ju inte avslöja vad man heter), men det är en intressant idé, tycker jag, och mycket mer lockande än kvotering...

Sverige valde ju att sätta slöja på våra kvinnliga representanter vid resa till Saudi.
Jo, jag vet... Mitt förtroende för sittande regering, feministisk eller ej, är inte jättestort. Margot Wallström skall i och för sig ha en eloge för att hon vågade bråka med Saudi, men vad mycket skit hon fick för det också...

Då kanske man istället borde "könsavkoda" ansökningar till t.ex. jobb och utbildningar? För att på riktigt välja den mest kompetenta eller den med bäst förutsättningar?

Läste någonstans att i USA så är det kutym att INTE ange sin ålder i jobbansökningar, och inte heller ha med något foto på sig själv. Detta för att försöka undvika ålders- och rasdiskriminiering. Vet inte om detta vore görbart med kön (då får man ju inte avslöja vad man heter), men det är en intressant idé, tycker jag, och mycket mer lockande än kvotering...
Man gjorde en studie där man könsavkodade ansökningarna i något akademiskt sammanhang, kommer inte ihåg om det var för att ansöka till forskningsplatser eller forskningsbidrag, just för att komma runt diskrimineringen. Tyvärr så fick man inte det resultatet man hoppades på, att fler kvinnliga ansökningar skulle gillas utan tvärtom, det blev ännu fler manliga ansökningar som gillades.

Edit: jag mindes lite fel men här var det iaf en artikel om det http://www.abc.net.au/news/2017-06-...improve-gender-equality-failing-study/8664888

Men det är ju därför USA drar öronen åt sig från UN, man får inte det inflytande man anser sig vara värda, baserat på vad USA lägger in.
Majoriteten av världens länder styrs väl inte av vita amerikaner? Varje land skulle ju representeras och det skulle naturligtvis avspeglas i församlingen. Men när denna organisation sedan ska anställa så handlar det naturligtvis om kompetens och då skulle nog kineser och vita klart dominera tjänstemannagruppen i organisationen. av acceptabla orsaker för det är där kunskapen finns.
Nu var det inte en verklig situation jag hittade på, utan en slags liknelse... OM situationen vore verklig och ledarna för världsregeringen skulle tas fram och dessa visade sig bli vita, kristna män från USA (eller vad som helst) enbart pga att man gick efter en viss merit-mall. Så skulle man få tänka om och ta till kvotering. Annars skulle Företaget Världen inte bli en speciellt lyckad business - förutom, kanske, för de som tillhörde den meriterade eliten.

Kunde jag förklara enklare?
"Kvotering = diskriminering!
Om en företagare hellre vill ha kvinnor och därför exkluderar män = diskriminering
Om en företagare hellre vill ha män och därför exkluderar kvinnor = diskriminering
Om en företagare av lagstiftning tvingas exkludera män eller kvinnor från anställningsprocessen = diskrimminering'
"
sedan
"Jag lägger in att ingen ska särbehandlas beroende på kön, ras, religion eller sexuell läggning...varken positiv eller negativ särbehandling."

Om en myndighet eller en företagare särbehandlar och exkluderar färgade så är det fel. Men om en färgad med kompetensvärde 75 får jobbet och en latino med kompetensvärde 80 få nobben så är även det fel!
Nej det handlade ju om att en färgad med kompetensvärde 90 förlorade jobbet gentemot en vit med kompetensvärde 80. Det var det man ville rätta med kvotering i USA.

Men jag är inte för kvotering, för jobb, i Sverige idag, är liberal.

Men det är ju därför USA drar öronen åt sig från UN, man får inte det inflytande man anser sig vara värda, baserat på vad USA lägger in.
Majoriteten av världens länder styrs väl inte av vita amerikaner? Varje land skulle ju representeras och det skulle naturligtvis avspeglas i församlingen. Men när denna organisation sedan ska anställa så handlar det naturligtvis om kompetens och då skulle nog kineser och vita klart dominera tjänstemannagruppen i organisationen. av acceptabla orsaker för det är där kunskapen finns.
Samtidigt är det väl, i UN:s fall, så att just USA och även Ryssland är de som omintetgör väldigt mycket eftersom de har vetorätt. UN är ganska maktlöst när de stora länderna med vetorätt ständigt stoppar åtgärderna som föreslås.

;) du har dem till en del, och det är feministernas förtjänst. Men det finns en liten väg kvar att gå i Sverige. Tex SaudiArabien har ju kanske en lite längre väg att gå...

Du tycker ju att män och kvinnor ska ha samma lön för samma jobb?
-det tyckte man inte förr. 1961 tog facken bort "kvinnolönerna"
Du tycker att män och kvinnor ska ha rösträtt båda?
-1919 i Sverige, Nya Zeeland 1893, Frankrike 1944, Belgien 1947 (när mamma föddes) Schweiz 1971, utom en kanton som fick 1990.
Den som är bäst lämpad ska få en position, kvinna eller man
-http://www.nature.com/nature/journal/v387/n6631/abs/387341a0.html?foxtrotcallback=true 1992
Arvsrätt, ska kvinnor få ärva lika?
-1845 Sverige

Vem gav allt det där? Jo feministerna.

Feminism kräver ständig uppmärksamhet
- första muslimska land med kvinnlig rösträtt Turkiet 1933. Men kvinnors rättigheter börjar dras tillbaka.
-Glöm inte när svenska kvinnor åkte till Polen för att genomgå abort. Demonstration iPolen på måndagen mot lagförslaget om abortförbud. ... I dag är det endast tillåtet med abort vid våldtäkt, incest, om fostret har mycket allvarliga skador eller om det finns en fara för kvinnans liv.4 okt. 2016

Men i Sverige har vi de grundläggande rättigheterna, det är lite kvar och lite slår åt andra hållet. Som tex färgen rosa som svärmor utan att reflektera klädde på min man när han var 1 men som hon inte kunde tänka sig sätta på sitt barnbarn 2011.
Knappas feminismens förtjänst. Jag har min uppfattning och tänker inte försvara andras åsikter, ej heller gångna generationers.
Att jämställdheten tog fart i Europa berodde till största delen på ngt så gruvligt som krig. Efter kriget Tyskland/Frankrike och Amerikanska inbördeskriget så insåg man att styrkan i ett land var dess industrikapacitet. Att stänga ute 50% av den vuxna befolkningen hade man inte längre råd med då. I och med detta började folk över lag få upp ögonen för jämställdhet. Man såg ju att en kvinna kunde svetsa/plöja och så vidare vilket gjorde att tanken på den hjälplösa kvinnan allt mer bleknade.
Till och med nazisterna i Tyskland som verkligen ville ha tillbaka kvinnorna till spis o barnsäng fick krypa till korset och integrera kvinnor i krigsapparaten
Där har du grundorsaken till dagen jämställdhet.
Idag inser de flesta nationer att en jämställd kvinna som på lika vilkor är integrerad i samhället borgar för en bättre tillväxt o samhällsutveckling är en återgång till det gamla. Undantag finns. men dessa länder betalar ett högt ekonomiskt pris för sitt val i framtiden.

Nej det handlade ju om att en färgad med kompetensvärde 90 förlorade jobbet gentemot en vit med kompetensvärde 80. Det var det man ville rätta med kvotering i USA.

Men jag är inte för kvotering, för jobb, i Sverige idag, är liberal.
Vilket jag om och om igen har deklarerat att jag anser vara fel

Fast könskvotering innebär ju just det: man väljer bort någon på grund av kön.
Eftersom någon annan kvoteras att få en tjänst pga kön.

För några år sedan var ett lärosäte i blåsväder för man könskvoterade antagningen till sjuksköterskeutbildningen.
Effekten blev att manliga sökande fick plats framför kvinnliga sökanden med högre betyg.
Jag har för mig att lärosätet dömdes för diskriminering men jag kan mycket väl komma ihåg fel.
Veterinärutbildningen Uppsala.

Samtidigt är det väl, i UN:s fall, så att just USA och även Ryssland är de som omintetgör väldigt mycket eftersom de har vetorätt. UN är ganska maktlöst när de stora länderna med vetorätt ständigt stoppar åtgärderna som föreslås.
Ja så är det. Sedan bör man nog även vara medveten om , med vilka fioler UN har att spela. Utan USA hade nog UN inte överlevt fram till 2000talet..

Nej det var inte Saudi det var Iran. Kvinnor i statsbesök till Saudi brukar inte beslöja sig och det är tydligen inte ett krav. Men i Iran är det ett uttalat krav. Sedan vet jag inte hur mycket de kämpade för att försöka gå runt det. Eller vilken risk det var att strunta i det, vet inte om man fängslar diplomater normalt.

(Sedan tycker jag också deras utrikespolitik är ett haveri).

Knappas feminismens förtjänst. Jag har min uppfattning och tänker inte försvara andras åsikter, ej heller gångna generationers.
Att jämställdheten tog fart i Europa berodde till största delen på ngt så gruvligt som krig. Efter kriget Tyskland/Frankrike och Amerikanska inbördeskriget så insåg man att styrkan i ett land var dess industrikapacitet. Att stänga ute 50% av den vuxna befolkningen hade man inte längre råd med då. I och med detta började folk över lag få upp ögonen för jämställdhet. Man såg ju att en kvinna kunde svetsa/plöja och så vidare vilket gjorde att tanken på den hjälplösa kvinnan allt mer bleknade.
Till och med nazisterna i Tyskland som verkligen ville ha tillbaka kvinnorna till spis o barnsäng fick krypa till korset och integrera kvinnor i krigsapparaten
Där har du grundorsaken till dagen jämställdhet.
Idag inser de flesta nationer att en jämställd kvinna som på lika vilkor är integrerad i samhället borgar för en bättre tillväxt o samhällsutveckling är en återgång till det gamla. Undantag finns. men dessa länder betalar ett högt ekonomiskt pris för sitt val i framtiden.
Nej, faktiskt inte, det är feminismens förtjänst. Det blev till och med backlash under 50-talet efter kriget där man tryckte tillbaka kvinnorna från jobben, som krävde ytterligare feministiska krafttag.

jmf dessutom tex om du vill 1600-talet, efter krigen trycktes kvinnorna tillbaka från den framträdande position de fått under krigen.

Och här missar du att involvera något som är väldigt viktigt inom feminismen - att det inte är medveten diskriminering som leder till ojämställdhet på ex arbetsmarknaden. Det handlar inte om att företagare medvetet väljer män före kvinnor utan att samhällsstrukturer gör att människor generellt tillskriver män och kvinnor olika egenskaper/kompetenser som inte är förankrade i fakta.

Man behöver inte vara för kvotering för att vara feminist, men man behöver godkänna antagandet av att vi påverkas mer än vi är medvetna om.
Problemet med det resonemanget är att det öppnar för storebror att bestämma vad vi ska tänka och hur vi ska agera...för han vet bäst..
Den demokratiska processen är ett jävla skit, men det är det bästa system vi har och därför ska vi vara rädda om den.

Man gjorde en studie där man könsavkodade ansökningarna i något akademiskt sammanhang, kommer inte ihåg om det var för att ansöka till forskningsplatser eller forskningsbidrag, just för att komma runt diskrimineringen. Tyvärr så fick man inte det resultatet man hoppades på, att fler kvinnliga ansökningar skulle gillas utan tvärtom, det blev ännu fler manliga ansökningar som gillades.

Edit: jag mindes lite fel men här var det iaf en artikel om det http://www.abc.net.au/news/2017-06-...improve-gender-equality-failing-study/8664888
Intressant, hade varit ännu intressantare att ta reda på orsakerna till detta...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 830
Senast: Tonto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 461
Senast: Grazing
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 408
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve