Varför är inte alla feminister?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad i slutsatserna tänker du på? Jag har nog en del kritik, men det är inget jag vill förmedla så här utan att ha gått igenom artiklarna avhandlingen bygger på i detalj och så intresserad är jag inte av ämnet.

Det var nog runt 4-5 år sedan han försvarade sin avhandling om jag minns rätt.

Inte minst den jag citerade. Men ska vi börja diskutera den avhandlingen går vi ganska OT, den har faktiskt större relevans i andra trådar.

Jag har som sagt letat men inte hittat något som liknar det du skrev. Det är därför jag skulle vilja ha en källa från dig eftersom påståendet var både specifikt och uppseendeväckande.

Angående hur feminister ser ut kan jag hålla med om att bristen på smink, mängden kroppsbehåring och de löst sittande kläderna ibland blir lite väl påfallande.

bill_bailey_l.jpg

Inte minst den jag citerade. Men ska vi börja diskutera den avhandlingen går vi ganska OT, den har faktiskt större relevans i andra trådar..
"When individuals challenge the status quo they become more biased and have less tolerance for disagreeing others. This effect is independent and overriding effects of numerical status. Hence, the challenging position per se seems to elicit attributional biases."
Översatt betyder det väl något i stil med att när individer ifrågasätter rådande normer blir deras bedömning mindre objektiv och de visar på en större intolerans mot andra åsikter. Det är väl ung. i överensstämmelse med det jag påstod?

"When individuals challenge the status quo they become more biased and have less tolerance for disagreeing others. This effect is independent and overriding effects of numerical status. Hence, the challenging position per se seems to elicit attributional biases."
Översatt betyder det väl något i stil med att när individer ifrågasätter rådande normer blir deras bedömning mindre objektiv och de visar på en större intolerans mot andra åsikter. Det är väl ung. i överensstämmelse med det jag påstod?

Nej, eftersom du menade att detta var något som specifikt gällde grupper som kämpade mot intolerans/stod till vänster. Inte att det var applicerbart på alla grupper som utmanade status quo.

Nej, eftersom du menade att detta var något som specifikt gällde grupper som kämpade mot intolerans/stod till vänster. Inte att det var applicerbart på alla grupper som utmanade status quo.
Nu är det ju så så att feminst- och vänstergrupper är de som explicit säger sig vilja störta/ändra rådande normer. Liknande synsätt kan man säkert hitta på den extrema högerkanten men dessa grupper är knappast aktuella i en tråd om feminism, eller hur?

Nu är det ju så så att feminst- och vänstergrupper är de som explicit säger sig vilja störta/ändra rådande normer. Liknande synsätt kan man säkert hitta på den extrema högerkanten men dessa grupper är knappast aktuella i en tråd om feminism, eller hur?

Det finns ju en mängd andra grupper som passar in på dessa kriterier, i synnerhet med tanke på hur studie 2 i avhandlingen var utformad. Oavsett om dessa är aktuella i tråden så motiverar det inte ett uttalande som det du kom med;

Det är en inom forskarvärlden ganska välkänd paradox: intoleransen mot oliktänkande är störst hos de politiska grupper som säger sig arbeta mot intolerans, som tex. feminister och vänstern . Det finns en som doktorerat på detta, han var med i SR i samband med att han försvarade sin avhandling.

Där står det inget om att det handlar om grupper som vill ändra rådande normer utan pekar specifikt ut de grupper som säger sig arbeta mot intolerans. Om det är en "inom forskarvärlden ganska välkänd paradox" borde du faktiskt kunna hitta en källa som stöder detta.

Det finns ju en mängd andra grupper som passar in på dessa kriterier, i synnerhet med tanke på hur studie 2 i avhandlingen var utformad. Oavsett om dessa är aktuella i tråden så motiverar det inte ett uttalande som det du kom med;

Där står det inget om att det handlar om grupper som vill ändra rådande normer utan pekar specifikt ut de grupper som säger sig arbeta mot intolerans. Om det är en "inom forskarvärlden ganska välkänd paradox" borde du faktiskt kunna hitta en källa som stöder detta.
Så om jag förstår dig rätt påstår du att feminism och vänsterrörelsen inte säger sig arbeta mot intolerans? Jag tycker det är väl något av det mest centrala i det de säger sig stå för (om än inte sant).

Så om jag förstår dig rätt påstår du att feminism och vänsterrörelsen inte säger sig arbeta mot intolerans? Jag tycker det är väl något av det mest centrala i det de säger sig stå för (om än inte sant).

Nej, du missförstår mig totalt, läs om mitt inlägg. Avhandlingen nämner inget om de grupper som arbetar mot intolerans, det är bara du som gör det - och du kan inte presentera någon källa till påståendet att det är i dessa grupper som intoleransen mot oliktänkande är som störst. Avhandlingen som jag har länkat till ger sannerligen inget stöd för det, den kommer till mycket mer generella slutsatser än så.

Nej, du missförstår mig totalt, läs om mitt inlägg. Avhandlingen nämner inget om de grupper som arbetar mot intolerans, det är bara du som gör det - och du kan inte presentera någon källa till påståendet att det är i dessa grupper som intoleransen mot oliktänkande är som störst. Avhandlingen som jag har länkat till ger sannerligen inget stöd för det, den kommer till mycket mer generella slutsatser än så.
Det du citerade säger att individer som säger sig arbeta mot normer är själva mer intoleranta mot andra. Det är det som står i det citat du gav. Om du vill göra så stor skillnad mellan individer och grupper tycker jag du bör förklara varför.

Om du inte förstår det så blir det knappast roligt av att jag förklarar. Det var inte ett inlägg specifikt riktat till dig, så släpp det och gå vidare. Vill du verkligen veta vad jag syftade på så kan du googla om fördomar om feministers utseende(eller bara läsa i tråden om vad som sagts om det).
Jag förstår att du inte vill förklara, för den rimligaste tolkningen är att det är ett sexistiskt "skämt". Rent konkret säger du att mannen på bilden är ful och inte borde visa sig ungefär.

Det du citerade säger att individer som säger sig arbeta mot normer är själva mer intoleranta mot andra. Det är det som står i det citat du gav. Om du vill göra så stor skillnad mellan individer och grupper tycker jag du bör förklara varför.

Eftersom det var du som tog upp grupper från första början så har jag diskuterat just utifrån grupper, i synnerhet sedan du nu försöker få den avhandling som finns på området att passa det du påstått men inte kunnat belägga.

Ska man diskutera något helt annat gör jag rätt stor skillnad på individer och grupper, men den förklaringen får du faktiskt överleva utan eftersom den inte hör till ämnet.

Jag förstår att du inte vill förklara, för den rimligaste tolkningen är att det är ett sexistiskt "skämt".

Jag har ingen aning om på vilket vis en bild på Bill Bailey i en feminist-tisha skulle kunna vara ett sexistiskt skämt. Berätta gärna.

Edit: såg att du ändrat ditt inlägg. Förutom fördomar om hur feminister ser ut kan du även läsa på om Bill Bailey - en av mina idoler.

Jag har ingen aning om på vilket vis en bild på Bill Bailey i en feminist-tisha skulle kunna vara ett sexistiskt skämt. Berätta gärna.

Edit: såg att du ändrat ditt inlägg. Förutom fördomar om hur feminister ser ut kan du även läsa på om Bill Bailey - en av mina idoler.
Det du skrev var att bristen på smink, vackra kläder och att hans hår var "lite väl påfallande", med andra ord han borde inte visa sig på bild som han ser ut. Vad är det om inte sexistiskt när bilden visar en manlig person som ser helt normal ut (i mina ögon i varje fall)?

Du kan ingenting om grejen, du kan ingenting om internationella relationer och du kan ingenting om hur kvinnor i näringslivet blir bemötta i Mellanöstern (vilket är respektfullt, finns säkert undantag, men det finns manliga diplomater som inte blir respektfullt behandlade också, så det är nog mer individnivå då), men du tycker du ska tala om varför kvinnliga näringslivsarbetare och diplomater inte ska skickas till Mellanöstern? Say no more.

Du kanske skulle prova på att betala ur egen ficka då. Precis som lbb får göra och inte med en regering som pyntar. Då kanske du skulle förstå hans position för det gör du tydligen inte om det inte kommer från din egen plånbok. Hur mycket har du själv satsat?

Jag orkar verkligen inte.

tyTc1Nl.jpg
Varför svara mig med "Berätta gärna" då? Bara för att du skall kunna komma med en nedlåtande och dryg kommentar? Jag känner inte till din Bill Bailey och kan inte se vad det skulle ha för betydelse heller, han var inte huvudsaken utan det var din kommentar ang. hans utseende. Prova att sätta in någon valfri kvinna i stället så kanske du förstår varför det var sexistiskt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 830
Senast: Tonto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 456
Senast: Grazing
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 408
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar