Varför är inte alla feminister?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du behöver inte förklara eftersom jag mycket väl förstår såväl "skämtet" som bakgrunden till det, fundera istället på varför du tycker det är ok att använda bilder på män på det sätt som gjordes. Det hade aldrig accepterats om det varit omvänt.

Det används hela tiden med kvinnor. Med mycket hårdare ord. Att en man är hårig eller osminkad är nämligen inte något som någon bryr sig om.

Jag skulle tro att Feminismen lider av samma problem som ex djurrättsaktivster och antifascister gör. Man har en svans av exrema som färgar av sig på hela rörelsen.
Vanlig jordnära feminsm, som söker lika rättigheter är väl ingen som reagerar inför, eftersom de flesta här i landet anser att just detta är ok. Den inrikttningen passar ju egentligen som hand i hanske med de värderingar jag har själv.
Däremot , de som släppt kontakten med verkligheten, likt antifa eller de djurrättsgrupperingar som bryter lagar, då är det ju egentligen bara att småle och smila en smula åt eländet. Ingen av oss som kritiserats här ställer sig bakom diskrimmineringar. För min egen del varken possitiv eller negativ diskrimminering.

Att sedan börja diskuttera utseende är ju rätt intressant, om man är medveten om att idealutseendet varierat rätt kraftigt genom århundradena + att det varierar rätt kraftigt beroende på var man befinner sig. Just nu i Sverige så dominerar hälsoidealet. Kombinerat (som alltid) med det ekonomiska idealet.
Har du ett fett läder så ökar sannolikheten att du lyckas få ihop det med en partner ur någon av de två idealgrupperna väsentligt ;)

Jag har läst och förstått, att du inte läser mina inlägg alls och inte förstår vad som står i dem.

Ditt intresse av pojkars skolgång begränsar sig uppenbarligen enbart till att användas som antifeministisk propaganda. Dvs ngt du drar upp ur ett skåp när en feminist nämner skolan och flickor. Men helt ärligt ger blanka sjutton i pojkarnas skolgång egentligen?

Mitt intresse av pojkars skolgång är väldigt aktuellt eftersom jag har en pojke i skolgång (men ingen flicka) och jag på riktigt PÅ riktigt! störs av att Lärare systematiskt gynnar flickors skolgång och missgynnar deras självförtroende och talutrymme samtidigt som de systematiskt missgynnar pojkars uppfostran, empatiska förmåga, rätt att inte bli slagna av klasskamrater, och rätt till att lära sig saker i skolan.

Tror du att du skulle kunna förstå, försöka förstå att alla kvinnor inte är feminister. Och att en kvinna som tycker om snälla söta flickor och inte gillar bråkiga pojkar knappast är feminist. Eftersom det hon gillar hos "snälla söta flickor" är en könsroll och det hon inte gillar hos "bråkiga pojkar" är en könsroll. Jag tror helt ärligt att Lady Dahmer skulle vara mer rättvis mot pojkarna i klassrummet i så fall och gynna pojkarna på samma villkor som flickorna.
Du använder negativa stereotypa bilder av män som är helt absurda i politiskt propagandasyfte. Lika absurt är det att skylla skolans problem på ett påstått patriarkat när skola och barnomsorg sedan årtionden styrs av en kvinnomajoritet.

Jag lägger ingen värdering i vilket kön de har som bestämmer i skolan, de skall väl kunna klara av sin uppgift oavsett om det är män eller kvinnor. Däremot mot den vänsterinriktning som lett fram till den skolmiljö vi har idag och som du vill göra ännu värre.

Talande är ditt fullständiga ointresse för den systematiska nedvärdering av pojkars kunskaper som påvisats i undersökning efter undersökning och som kan ta sig uttryck som i den här artikeln där exakt samma uppgift gavs sämre betyg när det var en pojke som lämnade in. Jag har själv varit med om att göra samma sak med samma resultat och den typen av direkta orättvisa tar effektivt bort intresset för skolarbetet.

Sen vadå bråkiga pojkar, hur kan bråk alls accepteras? Grunden för allt arbete i skolan är att miljön är lugn och trygg för alla. Uppfyller man inte ens det är det ingen mening med att bedriva skolverksamhet överhuvudtaget. I flera skolor i vår kommun är miljön ren katastrof där det hänt att skolpersonal låst in sig och ringt på polis för att de själv inte vågat ingripa. Det är skandal att inget görs och lösningen är inte mer genusundervisning i skolan, det har inte funkat hitintills och lär inte göra något bättre.

Lady Dahmer visste jag inte vem hon var men jag googlade och genomgående är att hon skriver att hon hatar män, jämför män med apor osv. och hon tycker du är lämplig som en rättvis lärare?

Jo, men själva poängen i den här bilden var ju att ingen skulle ifrågasätta en mans utseende på de grunder man ifrågasätter en kvinnas. De saker som @Dentaku skrev om honom är inget negativt för en man. Däremot har de tagits upp i negativa ordalag om kvinnor bara i den här tråden.
Jag håller inte med, det förekommer relativt ofta att mäns utseende kommenteras negativt, däremot är det väldigt sällan någon här ser det som ett problem och det var det jag ville visa på.

Du behöver inte förklara eftersom jag mycket väl förstår såväl "skämtet" som bakgrunden till det, fundera istället på varför du tycker det är ok att använda bilder på män på det sätt som gjordes. Det hade aldrig accepterats om det varit omvänt.
Me om du hade fattat skämtet hade du inte skrivit som du gör.

Mannen är inte alls ful eller sjabbig eller så. Han ser ut som en vanlig människa.

Okej, då har vi olika uppfattningar. Förekommer det ofta att män hotas med våldtäkt för att de visar upp orakade ben eller armhålor offentligt? https://www.dn.se/nyheter/sverige/modell-rakade-inte-benen-far-hot-om-valdtakt/

Nu kan jag inte läsa länken men modeller blir väl hotade med våldtäkt mer eller mindre varje vecka?
Det är väl inget speciellt med att ben var orakade, det händer de som är helrakade också.

Tittar du tex på instgram kommer du nog bli mörkrädd av vad folk skriver, till både kvinnliga och manliga.

Okej, då har vi olika uppfattningar. Förekommer det ofta att män hotas med våldtäkt för att de visar upp orakade ben eller armhålor offentligt? https://www.dn.se/nyheter/sverige/modell-rakade-inte-benen-far-hot-om-valdtakt/
Jag känner inte till henne närmre men som jag förstår efter en sökning är hon extremfeminist och har gjort utställningar där man dricker mensblod etc. Jag tycker det är väldigt svårt att bedöma det som står i artikeln utan att gå på djupet med exakt vilka hot som riktats mot henne och av vem.

Däremot känner jag en hel del vanliga kvinnor och sett många fler som inte rakar sig och jag har aldrig hört att någon brytt sig det minsta i det verkliga livet, allra minst män.

De hot som riktas mot män från feministiskt håll handlar främst om våld riktat mot deras könsorgan, typ sparkar och att skära av deras kön. Det är vanligt även om klimatet börjar ändras till det bättre, har tom. innan i SR hört hur feministgrupper som sjunger om hur de skall skära av mäns kön hyllas. Tycker du sånt är okej? Jag tycker det är helt sjukt.

Klart det är ok, det är ju mot män :laugh:
Helt ärligt, och det borde jag kanske inte erkänna för det är inte rätt, men så tycker jag lite också när det riktas mot män, det är väl inget lite får de väl tåla.

Men utifrån ett jämställdhetsperspektiv är det fullständigt fel och jag försöker bättra mig.

Men du missar ju min poäng alldeles fullständigt. Feminism är inte bara F!, feminism är inte bara de som röstar på F!. Feminism är betydligt större än så. Dina återkommande inlägg om denna händelse är bara orelevanta.

Hur tusan kan man vara negativ mot genusmedvetna förskolelärare? Tycker du att det är toppen med könsroller? :confused:
Jag skriver ingenting om vad feminism är för något, försöker bara svara på det du skrivit så gott jag kan. Snarare har jag försökt förklara hur jag uppfattar feminism, hur begreppet feminist känns och varför jag tar avstånd från det.

Tror jag formulerade mig felaktigt, ber om ursäkt för det. Har inget emot genusmedvetna förskolelärare. Tycker det är bra att "rosa tjejer som leker med barbies" och "blåa killar som leker med bilar"-gränsen tonas ner så det inte ska vara svårt att kliva över den.

Själv lekte jag massor med dinosaurier och att jag var en dinosaurie när jag gick på dagmamman, lekte mycket med killar men sen när jag var runt 8år så fick jag en dinosaurie i julklapp och tyckte om den, men gömde den lite för det kändes som att det var "pojkigt" och jag skämdes över den. Men senare så ingick den i mina lekar på mitt rum. Lekte även med Bratz, pokemon, hästar.

Tycker fokus ska ligga på andra saker än könsroller eller könsidentiteter bara, men även att ett kön ska respekteras och inte "suddas bort". Men ja, det är ju så olika överallt...

Jag känner inte till henne närmre men som jag förstår efter en sökning är hon extremfeminist och har gjort utställningar där man dricker mensblod etc. Jag tycker det är väldigt svårt att bedöma det som står i artikeln utan att gå på djupet med exakt vilka hot som riktats mot henne och av vem.

Däremot känner jag en hel del vanliga kvinnor och sett många fler som inte rakar sig och jag har aldrig hört att någon brytt sig det minsta i det verkliga livet, allra minst män.

De hot som riktas mot män från feministiskt håll handlar främst om våld riktat mot deras könsorgan, typ sparkar och att skära av deras kön. Det är vanligt även om klimatet börjar ändras till det bättre, har tom. innan i SR hört hur feministgrupper som sjunger om hur de skall skära av mäns kön hyllas. Tycker du sånt är okej? Jag tycker det är helt sjukt.

Okej, så om hon är extremfeminist och druckit mensblod är det okej att hota med våldtäkt?

Jag skriver ingenting om vad feminism är för något, försöker bara svara på det du skrivit så gott jag kan. Snarare har jag försökt förklara hur jag uppfattar feminism, hur begreppet feminist känns och varför jag tar avstånd från det.

Tror jag formulerade mig felaktigt, ber om ursäkt för det. Har inget emot genusmedvetna förskolelärare. Tycker det är bra att "rosa tjejer som leker med barbies" och "blåa killar som leker med bilar"-gränsen tonas ner så det inte ska vara svårt att kliva över den.

Själv lekte jag massor med dinosaurier och att jag var en dinosaurie när jag gick på dagmamman, lekte mycket med killar men sen när jag var runt 8år så fick jag en dinosaurie i julklapp och tyckte om den, men gömde den lite för det kändes som att det var "pojkigt" och jag skämdes över den. Men senare så ingick den i mina lekar på mitt rum. Lekte även med Bratz, pokemon, hästar.

Tycker fokus ska ligga på andra saker än könsroller eller könsidentiteter bara, men även att ett kön ska respekteras och inte "suddas bort". Men ja, det är ju så olika överallt...

Läst men ej förstått. Du menar att du förklarat varför du tar avstånd från "begreppet" feminism genom att blanda in en förespråkare för F! som menar att hon utsatts för rasprofilering och genom ett påstående att genusmedvetenhet bland förskolelärare är dåligt men ändå bra? Dina inlägg är bara förvirrande för min del. Är det svårt att ha fokus på flera saker samtidigt? Tror du inte att förskolelärare är kapabla till att vara genusmedvetna och samtidigt vara en hel del annat också? Eller kan man liksom bara vara en grej i taget?

Det används hela tiden med kvinnor. Med mycket hårdare ord. Att en man är hårig eller osminkad är nämligen inte något som någon bryr sig om.

Konstigt, när jag var ung så såg kvinnor ut som kvinnor och ingen av de jag sammanlevt med under 45+ år har sett ut på nåt annat sätt. M.a.o normalt.
Om du får den upplevelsen av män, kanske du helt enkelt hänger med fel män?
Alternativt har köpt mediabilden av hur en kvinna ska se ut. Rekommenderar att du slutar med det, omgående, ingen riktig man bryr sig. Vi ser faktiskt mer till vad som är innanför skalet än det yttre.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
711
Senast: miumiu
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 830
Senast: Tonto
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 456
Senast: Grazing
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
45 408
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30