Vaginal vs kejsarsnitt

Jag har fortfarande lite svårt att förstå hur det kan bli en så stor och stundvis otrevlig diskussion kring något som jag tror att alla är övervägande eniga om :confused:
Det är nog ett väldigt känsligt ämne, speciellt såklart för de som frågan är personligt aktuell för. Förståelse för det såklart, men ja lite onödigt otrevligt emellanåt..

Hur kunde de missa att du inte var tillräckligt bedövad?
Låter helt fruktansvärt och förstår att du vill ha ett planerat kejsarsnitt och inget annat nästa gång ❤️
Det händer, hände mig med. Kände när de skar upp magen och drog isär bukhinnorna. Skrek och blev sövd. Men vet ni vad, enligt LÖF är det sånt man får räkna med och heeeeeelt normaaaaaalt så fick 0kr i ersättning 😂

Väljer ändå hellre att uppleva ett snitt utan bedövning än en vaginal förlossning faktiskt.

Jag tycker det är galet att det inte verkar finnas någon standardisering i bemötandet av kvinnor som önskar kejsarsnitt, att dra ut på beslutet när det klart och tydligt framgår att kvinnan är införstådd med vad det innebär, är bara förskräckligt.
Jag gick i samtal för förlossningsrädsla och både hos bm man först träffar och sen läkaren la de fram kejsarsnitt som ett alternativ väldigt snabbt. Det var dock inget jag önskade (då rädslan för operationer är större). Lika så har de vänner/bekanta som önskat kejsarsnitt fått det beviljat relativt tidigt och utan att ha fått kämpa för det. Att det ska kunna skilja sig så mycket från läkare/sjukhus är oacceptabelt.

Jag tror att om kvinnor fick välja hur dom föder barn, bättre vård, mindre gaslighting, och andra förmåner skulle göra att fler barn föds. (Varför inte t.ex. betala 25% mindre skatt för varje barn man föder som kvinna.) Att tvinga kvinnor och utsätta dom för saker dom inte vill kommer inte att öka att det föds flera barn.
Ursäkta va?
Naturligtvis behöver vården för gravida förbättras och satsas på men aldrig att jag skulle gå med på att mina pengar skulle gå till att finansiera skattesänkningar till mammor.
Samhället hjälper familjer tillräckligt, någon måtta får det vara.

Man ska skaffa barn för att man vill det, intr för att man få ekonomiska incitament för det.

Jag har väldigt svårt för att tro att det föds färre barn i Sverige på grund av att kvinnor inte får välja hur de ska föda. Det är nog snarare en massa andra saker, som t.ex. lågkonjunktur, klimatoro, krigshot, osv, som bidrar till ett lägre barnafödande. Speciellt ekonomin tror jag är en väldigt avgörande faktor.

Jag är ju släktforskare och kan inte låta bli att sätta det mesta i ett historiskt perspektiv. Hur var det med förlossningsskador förr? Det måste ju ha drabbat kvinnor i alla tider, eller? Stackars människor som fick gå runt och lida hela livet, medan de ofta födde en stor barnaskara!

Ursäkta va?
Naturligtvis behöver vården för gravida förbättras och satsas på men aldrig att jag skulle gå med på att mina pengar skulle gå till att finansiera skattesänkningar till mammor.
Samhället hjälper familjer tillräckligt, någon måtta får det vara.

Man ska skaffa barn för att man vill det, intr för att man få ekonomiska incitament för det.

Dessutom tror jag att ett sådant system skulle riskera att slå hårt mot en redan utsatt grupp. Ekonomiskt utsatta skulle kanske i större utsträckning skaffa fler barn för att få lägre skatt, medan de som har det gott ställt har råd att välja mer fritt om man skaffar barn, och hur många.

Jag tycker att Sverige är fantastiskt generöst mot föräldrar redan som det är.

Jag har väldigt svårt för att tro att det föds färre barn i Sverige på grund av att kvinnor inte får välja hur de ska föda. Det är nog snarare en massa andra saker, som t.ex. lågkonjunktur, klimatoro, krigshot, osv, som bidrar till ett lägre barnafödande. Speciellt ekonomin tror jag är en väldigt avgörande faktor.

Jag är ju släktforskare och kan inte låta bli att sätta det mesta i ett historiskt perspektiv. Hur var det med förlossningsskador förr? Det måste ju ha drabbat kvinnor i alla tider, eller? Stackars människor som fick gå runt och lida hela livet, medan de ofta födde en stor barnaskara!
Det är nog höljt i dunkel. Men några, tex jag hade sannolikt strukit med redan första förlossningen, så de som var ”lite sämre lämpade” att föda vaginalt och därmed större risk för skador på barn och mor sållades ju bort av sig själva på ett annat sätt.

Många intressanta kommentarer!
En grej jag funderat lite på om vid vaginal födsel återgår man sen efter ett tag till hur det var förut eller kommer man alltid vara lite slappare där nere?
Tänker att det säkert är individuellt men vad är det vanligaste?
Som du säger högst individuellt men för min egen personliga del var det återhämtningen som gjorde mig mest imponerad av min egen kropp. Hade visserligen en "lätt" dvs komplikationsfri graviditet och förlossning, men det gick så otroligt fort att "komma tillbaka" tyckte jag. Som om kroppen inte alls brydde sig om de där nio månaderna utan bara efter ett par veckor tyckte att nu är det "business as usual". Och det gällde både hur det kändes där nere, hur musklerna kändes och hur snabbt jag kunde återgå till mina vanliga aktiviteter. Jag var 29 när jag fick barn.

Du säger ju ändå att det gick jättedåligt på alla sätt? Då finns det ju en orsak att du inte vill? Men det är ju som sagt upp till dig och vården att avgöra vad som blir bäst för er.

Ja men enligt vården var det nog inte några större konstigheter. Så kommer ju högst troligt inte vara medicinskt berättigad och lär därmed behöva slåss.

Jag är helt för att behöva förklara varför jag vill ha ett snitt. Men jag tycker det är orimligt att man som gravid kvinna ska behöva stånga sig blodig i flera månader och kanske ändå INTE få igenom ett snitt.

Jag tycker alla kvinnor borde få lov att bestämma över sin egen kropp. Dina erfarenheter från ditt kejsarsnitt säger ingenting om nästa persons erfarenheter.
Sjukvården kör på statistik och konstaterar tydligen att vaginalt är bäst. (och samtidigt billigast.) Så det verkar rimligt att den som betalar och har statistik och är läkare får använda det som är bäst nu.

Senast ändrad:
Jag kände inget när de skar i mig och så. Men när de drog ut barnet kändes det som att hon höll fast sig inuti mig typ 😅
Så det var nog inget de kunde förutse.
Det tror jag inte är ett misstag. Jag kände också när de drog ut barnet genom snittet, men kände ingen smärta iom det, bara att det hände. Precis som när de borrar i ens brutna ben osv, man känner att det händer men det gör inte ont. Jag har förutsatt att det är så ryggmärgsbedövning fungerar.

Det tror jag inte är ett misstag. Jag kände också när de drog ut barnet genom snittet, men kände ingen smärta iom det, bara att det hände. Precis som när de borrar i ens brutna ben osv, man känner att det händer men det gör inte ont. Jag har förutsatt att det är så ryggmärgsbedövning fungerar.

Haft samma upplevelse genom alla mina kejsarsnitt, har känt att de gör något men inte att det gjort ont. Den informationen jag fått är att smärtan är borttagen men inte känslan.

Bortsett från ett kejsarsnitt då där bedövningen släppte, läkarna sa att det var omöjligt för jag hade fått maxdos av allt utan att min hjärna fått för sig att känna extrem smärta. Lyhörd personal dock så jag fick bra stöd och bemötande under ingreppet.

Ja men enligt vården var det nog inte några större konstigheter. Så kommer ju högst troligt inte vara medicinskt berättigad och lär därmed behöva slåss.

Jag är helt för att behöva förklara varför jag vill ha ett snitt. Men jag tycker det är orimligt att man som gravid kvinna ska behöva stånga sig blodig i flera månader och kanske ändå INTE få igenom ett snitt.
Absolut, där är vi helt överens! Det är ju det jag försökt skriva hela tiden. Jag tycker att det ska vara viss friktion att få igenom om det inte finns medicinsk anledning, att jag är emot ett helt fritt val (typ kryssa i en ruta på ett papper). Och väääldigt hypotetiskt menade jag i mina första inlägg att hade det funnits ett alternativ att betala för ett KS kanske det hade varit skönt för de som måste slåss och tjata att veta att det finns en "utväg" OM jag nu skulle bli nekad.

Men ja, klart att det är hemskt att man ens ska behöva fantisera om sånt. Det bästa vore ju att vården inte jobbade med ekonomisk strypsnara.

Absolut, där är vi helt överens! Det är ju det jag försökt skriva hela tiden. Jag tycker att det ska vara viss friktion att få igenom om det inte finns medicinsk anledning, att jag är emot ett helt fritt val (typ kryssa i en ruta på ett papper).
Det är väl precis så det redan är - alltså att det är "viss friktion"? Ofta är den inte så liten heller, verkar det som.

Men "kryssa i en ruta på ett papper" - jag tycker att det är olyckligt uttryckt. Jag har aldrig hört någon som tycker att det ska vara så enkelt, inte heller i den här tråden. De som skrivit att de tycker att kvinnan ska få välja, de har hårdragits till den där bilden, som att det bara ska vara att beställa ett kejsarsnitt. Att kryssa i en ruta, det blir en sån där retorisk grej som "jag är inte emot abort men det ska inte användas som preventivmedel". Ingen vet om någon gör så, ingen vet om någon tycker att man ska göra så, det är bara en retorisk grej som man slänger ur sig.

Det finns ju mer än en som vittnar om att det är en av de större faktorerna man väger in i beslutet, bara här i denna tråden. Du kanske får fundera kring det ett varv till?

Det är väl precis så det redan är - alltså att det är "viss friktion"? Ofta är den inte så liten heller, verkar det som.

Men "kryssa i en ruta på ett papper" - jag tycker att det är olyckligt uttryckt. Jag har aldrig hört någon som tycker att det ska vara så enkelt, inte heller i den här tråden. De som skrivit att de tycker att kvinnan ska få välja, de har hårdragits till den där bilden, som att det bara ska vara att beställa ett kejsarsnitt. Att kryssa i en ruta, det blir en sån där retorisk grej som "jag är inte emot abort men det ska inte användas som preventivmedel". Ingen vet om någon gör så, ingen vet om någon tycker att man ska göra så, det är bara en retorisk grej som man slänger ur sig.
Det får du tycka, min åsikt har jag redan skrivit.

Ja, man får välja i vissa situationer. Långt i från alla. I regel får du inte välja att genomgå en operation om det finns andra likvärdiga behandlingsalternativ som beräknas ha minst lika bra, eller bättre, effekt/resultat.
Och jag tycker att vi ska ändra på det. Jag tycker helt klart att varje kvinna ska få välja sitt sätt att förlösa sitt barn. Efter information från vården om olika alternativ som finns.
Precis som att möjligheten till hemförlossning idag finns för den som vill.
Jag skulle gladeligen vilja att en del av mina skattepengar går till att finansiera den biten, istället för att ge mer pengar till annat.

Jag tolkar några av inläggen på sida 1 som arr man tycker att det bör vara en utökad valfrihet mot för hur det är i dag.

Liknande trådar

R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 755
Senast: julgrisen
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
4 053
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 198
Senast: Bapelsin
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka