@Nelumbo Jag tror ändå att det är rätt vanligt att känna som du! För mig var det omöjligt att visualisera förlossningen och därför tänkte jag mest att jag väl fick ta det som det kommer liksom. Man vet ju inte innan hur det kommer att bli. Min enda målbild var en frisk bebis. Jag håller dock verkligen med om
@Bexzor s tips: försök att vara beredd på att förlossningen blir som den blir och att man inte kan styra över den.
Jag fick göra väldigt akut kejsarsnitt precis när jag skulle börja krysta och det var jag ju såklart inte alls beredd på. Jag kände dock ingen sorg eller nåt över det efteråt utan bara en enorm lättnad över att dottern föddes frisk. Men jag vet många som visualiserat en särskild typ av förlossning och därför blir besvikna och känner sig snuvade på en upplevelse när det går fort eller blev snitt eller liknande. Jag såg inte förlossningen som en upplevelse direkt utan som ett oundvikligt steg för att få träffa min bebis. Och jag tror att det hjälpte mig att hantera min förlossning lite lättare
.