KUB (utbruten från Höstföräldrar 2025)

Mätning av ålder. Det lät intressant...
Vill du berätta hur den gjordes?
Oj, jag minns inte exakt allt som gjordes. Men blodprov (vet inte vad som kollades), olika mätningar av mig (vikt, fysiska mått men även muskelmassa och kroppsfett), kondition och frågeformulär.
Det jag minns är resultatet, för det var så positivt. Jag var 39 år men min graviditetsålder var 23 år :up:
Jag frågade även maken, men han minns bara resultatet och frågeformuläret.
Det som var lite kul kusiosa var att vi fick komma till barnmorskan som hade utvecklat och fått ut den här typen av mätning till vården, så hon kunde sin sak 😊

Ja du får tre olika resultat på kub, ett för varje trisomi. Med 13/18 har jag förstått det som att barnen också har andra ”fel”, som då också ofta syns på rul. Men det är ju mycket senare.

Med tvillingar förstår jag att det blir komplext på ett annat sätt. Sannolikheten att båda skulle ha 13 eller 18 måste ju vara så gott som obefintlig. Och sannolikheten att de då skulle överleva graviditeten måste ju vara ännu lägre. De absolut flesta enlingsgraviditeterna slutar ju missfall och de flesta som föds lever max en månad.

Jag tänker också lite så som du skriver - sannolikheten att båda skulle ha trisomi 13/18 känns försvinnande liten, och det är ju det enda resultatet som vi alls skulle diskutera abort vid. Om något ser ut att vara "fel" vid ultraljud får vi ju veta det då, och får en chans att förbereda oss utifrån det.

Med första barnet som föddes i Sverige 2009 valde vi att göra det, mest bara för att fa ett ultraljud runt den tidpunkten men hade inte funderat sa mycket pa vad det egentligen innebar.
Resten av barnen är födda i Österrike och här har man fler ultraljud än i Sverige ända, sa vi valde att inte göra KUB/NUP, dels kostar det mycket här och jag sag inga anledningar till det. Vi resonerade sa att om barnet har nagon större "avvikelse" sa kommer det synas pa ngt av alla ultraljuden ända. Skulle vi fatt stor trisomirisk hade det inte ändrat ngt för oss heller, vi hade inte gatt vidare med tex fostervattensprov ända. Ett barn med tex Down Syndrom hade varit precis lika välkommet.

Som manga andra ocksa har skrivit tycker jag att det är viktigt att prata igenom innan hur man vill ga vidare om man far ett avvikande resultat pa KUB om man väljer att göra det.

Downs skulle inte påverka vårt beslut heller. Jag känner också att jag inte skulle vilja gå vidare med fvp/mkp om ev. KUB visade på höjd sannolikhet, så resultatet skulle väl rent krasst inte ändra något för oss och då passar det nog oss bäst att avstå.

Hur tänker ni kring KUB?

Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga, men ändå) jag pratat med som är eller nyligen varit gravida har sett det som en självklarhet. Jag vet dock inte om jag vill, så bollar gärna tankar med er andra här också (utöver med mannen).

Jag kommer ju i vilket fall att få göra fler ultraljud eftersom det är två där inne, så ev. tillväxtrubbning lär väl inte gå obemärkt förbi. Jag vet inte vad vi annat kan få veta av KUB, som påverkar vårt val. Men, är det helt knasigt att säga tack men nej tack? Särskilt som jag är "gammal"?
Jag gjorde fostervattenprov. Var 37 år, så det ”ingick” om man ville.

• Gilla
Reactions: MML
Hur tänker ni kring KUB?

Det känns som att det nästan är en självklarhet att man "ska" vilja göra det. Alla (det är inte jättemånga, men ändå) jag pratat med som är eller nyligen varit gravida har sett det som en självklarhet. Jag vet dock inte om jag vill, så bollar gärna tankar med er andra här också (utöver med mannen).

Jag kommer ju i vilket fall att få göra fler ultraljud eftersom det är två där inne, så ev. tillväxtrubbning lär väl inte gå obemärkt förbi. Jag vet inte vad vi annat kan få veta av KUB, som påverkar vårt val. Men, är det helt knasigt att säga tack men nej tack? Särskilt som jag är "gammal"?
Jag tror det viktigaste är att man vet vad man gör vi ett ”sämre” resultat. Och sen kan det ju också skapa oro. Hade en väninna som fick dåligt resultat på kub och de i princip förbereddes på att något var allvarligt fel (bred nackspalt). Det tog många veckor och undersökningar innan det visade sig att det sannolikt inte föreligger varken kromosom eller andra stora avvikelser. Men det var påfrestande veckor.

• Hjärta
Downs skulle inte påverka vårt beslut heller. Jag känner också att jag inte skulle vilja gå vidare med fvp/mkp om ev. KUB visade på höjd sannolikhet, så resultatet skulle väl rent krasst inte ändra något för oss och då passar det nog oss bäst att avstå.

Jag har gjort nipt med båda barnen, vissa avvikelser skulle innebära abort för oss men andra ville vi vara beredd på det.

Så det jag vill säga att även om en avvikelse inte innebär abort kan vetskapen om en avvikelse/sannolikhet för avvikelse innebära att sjukvården dels är beredd men att man som förälder också kan förbereda sig 🙂

Gjorde KUB med båda barnen, och hade bestämt innan att göra abort om det skulle visa sig att de hade trisomi 13/18, för vi ville inte utsätta varkens mig eller dem för det lidandet de trisomierna innebär. För trisomi 21 ville vi veta i förväg så vi kunde läsa på och vara beredda på de extra utmaningar och den vård som krävs.

Med andra barnet var det precis över en gräns i sannolikheten för en av trisomierna (kommer inte ihåg vilken), och då fick jag gratis NIPT, hade det varit högre risk hade jag även erbjudits fostervattenprov.

Med tvillingar där man vet att ens om ena har trisomi 13/18 så vill man inte göra en selektiv abort för att inte riskera det andra barnet så tänker jag att jag personligen nog ändå hade velat veta så tidigt som möjlighet, för vid 12 veckor hade jag inte hunnit knyta an till barnet lika mycket som vid 20 veckor, när RUL görs, så jag tror jag hade tagit det hårdare att få veta att ena barnet inte kommer överleva då.

Gjorde KUB med båda barnen, och hade bestämt innan att göra abort om det skulle visa sig att de hade trisomi 13/18, för vi ville inte utsätta varkens mig eller dem för det lidandet de trisomierna innebär. För trisomi 21 ville vi veta i förväg så vi kunde läsa på och vara beredda på de extra utmaningar och den vård som krävs.

Med andra barnet var det precis över en gräns i sannolikheten för en av trisomierna (kommer inte ihåg vilken), och då fick jag gratis NIPT, hade det varit högre risk hade jag även erbjudits fostervattenprov.

Med tvillingar där man vet att ens om ena har trisomi 13/18 så vill man inte göra en selektiv abort för att inte riskera det andra barnet så tänker jag att jag personligen nog ändå hade velat veta så tidigt som möjlighet, för vid 12 veckor hade jag inte hunnit knyta an till barnet lika mycket som vid 20 veckor, när RUL görs, så jag tror jag hade tagit det hårdare att få veta att ena barnet inte kommer överleva då.

Jag förstår din tanke om att vilja veta så tidigt som möjligt om det ena barnet inte kan överleva. Det är ju så olika hur man (tror att man) reagerar och vad som skulle vara det minst jobbiga för sig själv (och ev. partner)!

Vi valde att gör kub med båda barnen och valde att gå vidare privat med nipt med andra barnet då siffrorna var sådär men inte tillräckligt dåliga för att få nipt gratis.

Vi hade redan en tanke för hur vi skulle gå vidare om någon avvikelse skulle synas och det tror jag är bra att ha. :)

Oavsett för hur man känner för olika avvikelser så tänker jag att det aldrig är fel med information. Sen är ju kub väldigt trubbigt tyvärr och visar ingen ”säker” information, utan det får man ju först om man går vidare med fler tester…

• Gilla
Med båda barnen valde vi att göra KUB, och hade redan innan vi gjort det beställt hem provtagningskit för NIPT (som vi då betalade själva för). För oss var det viktigt att få så tillförlitlig information som möjligt, och vi var överens om att vi ville göra abort om fostret hade någon trisonomi. Jag tror som många andra att det är viktigt att ha en plan för vad man ska göra med informationen.

Med båda barnen valde vi att göra KUB, och hade redan innan vi gjort det beställt hem provtagningskit för NIPT (som vi då betalade själva för). För oss var det viktigt att få så tillförlitlig information som möjligt, och vi var överens om att vi ville göra abort om fostret hade någon trisonomi. Jag tror som många andra att det är viktigt att ha en plan för vad man ska göra med informationen.

Jag tror också att det är viktigt att ha en plan innan och veta var man står, om man väljer att göra KUB. Jag skulle tro att det annars kan bli väldigt svårt att ta ställning, om man inte funderat kring olika resultat innan man får svaret.

För vår del har vi landat i att inte göra KUB. Planen för vad vi skulle göra med informationen är ju "ingenting", och jag tror att den stress och oro det skulle medföra om vi fick högre sannolikhet på trisomi skulle vara en mycket större risk för barnen. Vi kommer däremot att göra tidigt ultraljud runt vecka 12, så då får vi ju en viss uppfattning om hur de mår där inne :)

Funderar på att göra NIPT test hemma men vet inte om det är bortkastade pengar?
KUB visade att sannolikheten var väldigt låg.

Vi gjorde KUB med äldsta. Med yngsta var det covid och då gavs det bara till vissa med högre risk, dit räknades inte ålder här (var 37 då).
Funderade på att betala för NIPT privat, men då vi gjorde VUL för koll inför det blev jag bemött så uselt att vi struntade i det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka