Tvillingar!?

• Gravid - 1år
  • Trådstartare Trådstartare Raderad medlem 147980
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 79
  • Visningar Visningar 6 204
Här var jag i vecka 13, samma dag som första UL, någon timma innan jag visste att det var två.
Började nog använda mammakläder runt v16 om jag inte minns fel, för då blev annat (typ jeans) obehagligt.

Då har jag kanske en ursäkt för att beställa lite mammakläder relativt snart :angel:

Jag funderar lite på hur ärftligt det är med tvillingar. Det ärvs på moderns sida, visst har jag förstått det rätt?

Jag har letat i släkten. Det finns en släkting till mig - min mormors mor är hennes mormor, om jag minns rätt - som fick tvillingar. Jag har i det närmsta ingen kontakt alls med den sidan av min släkt, så jag vet inte mer än att hon fick tvillingar (tvåäggs). Eftersom det är på moderssidan vi är släkt, innebär det att det kan finnas en ökad sannolikhet för tvillingar i släkten?

Jag känner inte till någon annan tvillingfödsel i släkten, men jag kan inte släktforska längre bak än till runt 1900 så jag vet inte hur det såg ut längre tillbaka.

Jag funderar lite på hur ärftligt det är med tvillingar. Det ärvs på moderns sida, visst har jag förstått det rätt?

Jag har letat i släkten. Det finns en släkting till mig - min mormors mor är hennes mormor, om jag minns rätt - som fick tvillingar. Jag har i det närmsta ingen kontakt alls med den sidan av min släkt, så jag vet inte mer än att hon fick tvillingar (tvåäggs). Eftersom det är på moderssidan vi är släkt, innebär det att det kan finnas en ökad sannolikhet för tvillingar i släkten?

Jag känner inte till någon annan tvillingfödsel i släkten, men jag kan inte släktforska längre bak än till runt 1900 så jag vet inte hur det såg ut längre tillbaka.

https://tvillingklubben.se/fragor-och-svar-om-tvillingar

Fanns många frågor och svar där känns det som

Enäggstvillingar är vad jag förstått ärftligt på moderns sida. Men tvåäggs kan hända vem som helst, betyder bara att man släppt två ägg samtidigt. Var iallafall så syrran fick förklaringen till sina tvillingar. Finns inga tvillingar i släkten förutom hennes tvåäggs.

Är det inte tvärt om, att tvåäggstvillingar kan vara ärftligt men enäggstvillingar dyker upp helt slumpmässigt?

Nu insåg jag att jag glömde varför jag egentligen öppnade tråden :o Jag skulle ju fråga er som redan är tvillingföräldrar - när berättade ni för människorna i er närhet att ni väntade tvillingar?

Vi har inte berättat för fler än några få utvalda att vi väntar barn (och jag räknar kallt med att de som eventuellt känner igen mig här har förstånd att hålla tyst om det) och funderar på om vi ska berätta att det är tvillingar samtidigt som vi berättar att vi väntar barn, eller om vi ska vänta med det avslöjandet lite längre.

Och så en kanske fånig fråga. Jag gissar att flera vänner och familj gärna vill köpa små bebiskläder, filtar etc. när de får veta att vi väntar barn. Baserat på vad jag läst och hört utgår jag från att många kanske vill köpa likadana/matchande kläder till tvillingar. Kan vi önska att man inte köper kläder, alternativt att vi säger att vi planerar att ha olika färger till barnen som små och därför önskar att eventuella klädgåvor följer deras "färgkod"?

Just, en fråga till har jag ju till er! Hur stora var era barn när de föddes? Vilken klädstorlek hade de?

Nu kommer jag med en till fråga, som kanske (till skillnad från namn och utbyggnad av hus) faktiskt är aktuell ganska snart. Hur tidigt började det synas att ni var gravida? Jag har förstått att det ofta syns tidigare när det är två där inne, och det känns ju rimligt. Har läst att vissa började få mage redan runt vecka 7-8, det kan väl inte vara vanligt i alla fall?

Från ungefär vilken vecka började ni använda mammakläder/gravidvänligt skurna kläder?
Jag var väldigt smal (typ 48-49 kilo till mina 168 cm) ändå ´kunde jag ha mina vanliga jeans i maj (födda i början av september) men det liksom exploderade då i maj och började synas då

Jag funderar lite på hur ärftligt det är med tvillingar. Det ärvs på moderns sida, visst har jag förstått det rätt
Nja, det kan ärvas på bägges sida. Eller snarare att döttrar kan ärva förmågan att släppa två ägg från någon av sina föräldrars bidragande x-kromosom. Så du kan ha fått det från någon av dina föräldrar om det är 2-äggs.

Nu insåg jag att jag glömde varför jag egentligen öppnade tråden :o Jag skulle ju fråga er som redan är tvillingföräldrar - när berättade ni för människorna i er närhet att ni väntade tvillingar?

Vi har inte berättat för fler än några få utvalda att vi väntar barn (och jag räknar kallt med att de som eventuellt känner igen mig här har förstånd att hålla tyst om det) och funderar på om vi ska berätta att det är tvillingar samtidigt som vi berättar att vi väntar barn, eller om vi ska vänta med det avslöjandet lite längre.

Och så en kanske fånig fråga. Jag gissar att flera vänner och familj gärna vill köpa små bebiskläder, filtar etc. när de får veta att vi väntar barn. Baserat på vad jag läst och hört utgår jag från att många kanske vill köpa likadana/matchande kläder till tvillingar. Kan vi önska att man inte köper kläder, alternativt att vi säger att vi planerar att ha olika färger till barnen som små och därför önskar att eventuella klädgåvor följer deras "färgkod"?

Just, en fråga till har jag ju till er! Hur stora var era barn när de föddes? Vilken klädstorlek hade de?
Vi hade nyligen fått missfall innan jag blev gravid med tvillingarna och den graviditeten hade vi liksom gått in i väldigt mycket från början så blev ett så hårt slag när vi på det tidiga ultraljudet fick se att fostret inte levde. På grund av detta väntade vi länge med att berätta för någon alls, vi gick inte in i det så mycket själva heller utan pratade bara om det som att jag ”kanske är gravid” tills vi hade varit på det första ultraljudet v 10. Då fick vi ju se att de var två, men väntade en vecka till med att berätta för våra föräldrar och närmaste familj. Vi berättade att det var tvillingar med en gång. På jobbet berättade jag runt v 15, där nånstans började det också bli svårt att dölja.
Vi sa till vår närmsta familj att vi inte ville klä dem likadant och det har funkat bra! Våra barn föddes under pandemin så några andra besök hade vi inte direkt den första tiden.

Mina barn var 47 respektive 46 cm långa när de kom, vägde 3290 respektive 2975. Vi hade storlek 50 som vi vek upp bara.

Haha alltså så sjukt ändå att föreställa sig - min dotter var 49 cm långa och vägde 3280 gram när hon föddes och så hade du en i princip lika stor till i magen :laugh::bow::heart

Ja, nu blev jag lite nervös när det blev så konkret hur mycket bebis som faktiskt ska få plats! :eek: Jag är ändå ganska stor - alltså inte tjock utan lång och bred i kroppsbyggnaden, breda axlar, höfter o. s. v. Det känns ändå smått otroligt att tänka sig att det ska få plats sammanlagt 90-100 cm och 5,5-7,5 kg bebisar i magen :eek:

Haha alltså så sjukt ändå att föreställa sig - min dotter var 49 cm långa och vägde 3280 gram när hon föddes och så hade du en i princip lika stor till i magen :laugh::bow::heart

Våra döttrar föddes med exakt samma mått! 😁 ❤️

Jag var stor som ett hus med henne. Hade en rejäl kula redan vecka 13 och folk sa hela tiden "det mååste vara tvillingar!!" 😜 en helt random gubbe i en affär sa till och med "oj vad stor du är, det måste vara dags snart!". Då var det maj och jag skulle föda i juli. När jag sa det säger han "kan inte vara möjligt, sådana fall måste det vara två!".

Jag vill nog inte veta hur stor jag hade varit med två 😆

Våra döttrar föddes med exakt samma mått! 😁 ❤️

Jag var stor som ett hus med henne. Hade en rejäl kula redan vecka 13 och folk sa hela tiden "det mååste vara tvillingar!!" 😜 en helt random gubbe i en affär sa till och med "oj vad stor du är, det måste vara dags snart!". Då var det maj och jag skulle föda i juli. När jag sa det säger han "kan inte vara möjligt, sådana fall måste det vara två!".

Jag vill nog inte veta hur stor jag hade varit med två 😆
Haha vad lustigt :love: Min är också född i juli (-23) dessutom :D

Men så märkligt att folk kommenterar helt okända människor! Jag slapp kommentarer men när man hör om andra så var det nog mest flyt, folk verkar ju inte ha några hämningar 🤪

Ja, nu blev jag lite nervös när det blev så konkret hur mycket bebis som faktiskt ska få plats! :eek: Jag är ändå ganska stor - alltså inte tjock utan lång och bred i kroppsbyggnaden, breda axlar, höfter o. s. v. Det känns ändå smått otroligt att tänka sig att det ska få plats sammanlagt 90-100 cm och 5,5-7,5 kg bebisar i magen :eek:
Förstår att du blir nervös men kvinnokroppen är ju otrolig på att anpassa sig vid graviditet!

Jag tror sällan de väger sådär väldigt mycket mer än tre kg dock, men man ska ju släpa runt på två moderkakor osv också 😅.

Jag tror sällan de väger sådär väldigt mycket mer än tre kg dock, men man ska ju släpa runt på två moderkakor osv också 😅.

Ja, precis, det är ju inte ens "bara" två (förhoppningsvis fullgångna) bebisar som ska få plats utan allt det andra också!

Jag funderar mest på hur de får plats. Jag minns hur det med en bebis kändes som att det var fullständigt överfullt där inne de sista veckorna! Försöker att förstå hur två alls får plats, men jag får inte i hop det :o Även om jag ju vet att de får plats, så försöker jag mentalt att "spela tetris" med två bebisar i en mage och nej, det fungerar inte :rofl:

Drömde i dag att jag väntade trillingar, helt plötsligt. Kanske var det min hjärnas sätt att säga att det är tur att det "bara" är två som ska få plats, och inte ännu fler :rofl:

Ja, precis, det är ju inte ens "bara" två (förhoppningsvis fullgångna) bebisar som ska få plats utan allt det andra också!

Jag funderar mest på hur de får plats. Jag minns hur det med en bebis kändes som att det var fullständigt överfullt där inne de sista veckorna! Försöker att förstå hur två alls får plats, men jag får inte i hop det :o Även om jag ju vet att de får plats, så försöker jag mentalt att "spela tetris" med två bebisar i en mage och nej, det fungerar inte :rofl:

Drömde i dag att jag väntade trillingar, helt plötsligt. Kanske var det min hjärnas sätt att säga att det är tur att det "bara" är två som ska få plats, och inte ännu fler :rofl:
Mina läg på varsin sida liksom, huvudet ner och fötterna vid revbenen!

Liknande trådar

R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
2 960
Senast: Roheryn
·
Gravid - 1år Familjen klarade vintern med en enda förkylning. Nu är 9 åringen inne på andra omgången kräksjuka... Först var han sjuk för 10 dagar...
Svar
3
· Visningar
486
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny... 2
Svar
22
· Visningar
4 069
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 654

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka