Vaginal vs kejsarsnitt

Nej det hade varit helt fruktansvärt att skapa den typen av samhälle. Som @gulakatten skrev, de som är välutbildade medel/överklass har bättre tillgång till vård redan idag och får ha större påverkan på sin vård. Att skapa en än större klyfta än den som redan finns vore vividrigt.
Jo, jag skrev ju det. Att jag fattar att det skulle vara problematiskt ur andra avseenden. Men eftersom många uppenbarligen lider av att inte vara säkra på att få snitt beviljade förrän sent i graviditeten och en del tom avstår från barn helt och hållet pga det, hade det ju kunnat löst problem för många om alternativet hade funnits.

Varför skulle "många fler" vilja ha snitt om det var helt valfritt för alla, oavsett orsak?

Jag är skeptisk till om det finns ett samband mellan sjunkande barnafödande och ej fri valfrihet till kejsarsnitt, faktiskt. Kejsarsnitt har blivit vanligare i Sverige, vilket om ett sådant samband skulle finnas då rimligtvis inte borde leda till att färre barn föds?

Man kan inte titta på saker på det viset. Det är inte så simpelt med statistik.

t.ex.

Skärmavbild 2025-02-09 kl. 20.41.17.webp

Jag tror att om kvinnor fick välja hur dom föder barn, bättre vård, mindre gaslighting, och andra förmåner skulle göra att fler barn föds. (Varför inte t.ex. betala 25% mindre skatt för varje barn man föder som kvinna.) Att tvinga kvinnor och utsätta dom för saker dom inte vill kommer inte att öka att det föds flera barn.

Kvinnor har valmöjligheten att inte skaffa barn längre, man lever generellt längre, är lyckligare osv utan barn. Samhället måste ändra sig för att göra att kvinnor faktiskt känner att dom vill ha barn om man ska klaga på saker. Att säga "ni får bita ihop och föda på sättet ni inte vill" kommer knappast att hjälpa. Spelar roll om det är dyrare, tänk på hur dyrt det kommer att vara att ta hand om alla gamlingar när det inte ens finns människor nog att betala skatt för att hålla samhället flytande i framtiden.

Jag kommer inte ens bli gravid om jag inte får ett kejsarsnitt beviljat innan. Vet att det finns många som känner som mig.

Senast ändrad:
Tror ju dock inte så många använt det eftersom de flesta har en anledning till att inte vilja föda vaginalt, som är god nog för att få ett snitt beviljat.
Ja det har jag ingen aning om. Vet att det definitivt finns de som absolut vill ha snitt av helt fel orsaker, men de är förhoppningsvis och antagligen inte så stor andel.

Uppenbarligen bestämmer vården det idag, och så tycker jag att det ska fortsätta vara. Rätt orsaker är väl medicinska och stark rädsla som inte avhjälps med det som erbjuds idag, typ Aurora.
Kan dock lägga till att skulle vården funka toppen och det fanns ekonomi och övriga resurser att bevilja oändliga antal kejsarsnitt (utan att vi behöver betala mer skatt för det) bryr jag mig inte. Då får väl folk göra som de vill tänker jag nog. 😅

Kan dock lägga till att skulle vården funka toppen och det fanns ekonomi och övriga resurser att bevilja oändliga antal kejsarsnitt (utan att vi behöver betala mer skatt för det) bryr jag mig inte. Då får väl folk göra som de vill tänker jag nog. 😅
Jag tycker det här är så jävla deppigt. Att kvinnor som behöver eller vill föda med kejsarsnitt ska ses som en belastning bara, en kostnad som man har en massa åsikter om. Som kvinnor som fött vaginalt kan sitta och göra ner.

De kvinnor som behöver eller vill föda med kejsarsnitt är inte problemet här. Trist att se det här på ett kvinnordominerat forum tycker jag.

Man kan inte titta på saker på det viset. Det är inte så simpelt med statistik.

t.ex.

Visa bifogad fil 162128

Jag tror att om kvinnor fick välja hur dom föder barn, bättre vård, mindre gaslighting, och andra förmåner skulle göra att fler barn föds. (Varför inte t.ex. betala 25% mindre skatt för varje barn man föder som kvinna.) Att tvinga kvinnor och utsätta dom för saker dom inte vill kommer inte att öka att det föds flera barn.

Kvinnor har valmöjligheten att inte skaffa barn längre, man lever generellt längre, är lyckligare osv utan barn. Samhället måste ändra sig för att göra att kvinnor faktiskt känner att dom vill ha barn om man ska klaga på saker. Att säga "ni får bita ihop och föda på sättet ni inte vill" kommer knappast att hjälpa. Spelar roll om det är dyrare, tänk på hur dyrt det kommer att vara att ta hand om alla gamlingar när det inte ens finns människor nog att betala skatt för att hålla samhället flytande i framtiden.

Jag kommer inte ens bli gravid om jag inte får ett kejsarsnitt beviljat innan. Vet att det finns många som känner som mig.

Men har du något stöd för påståendet att det skulle öka barnafödandet, om alla gravida fick välja fritt? Inte bara att du "vet att det finns många som känner som dig", utan något vetenskapligt stöd?

Jag tror ju att det finns väldigt mycket annat som kan göras för att öka barnafödandet, som inte innebär att låta människor fritt välja att genomgå en operation som inte anses nödvändig.

Jag tycker det här är så jävla deppigt. Att kvinnor som behöver eller vill föda med kejsarsnitt ska ses som en belastning bara, en kostnad som man har en massa åsikter om. Som kvinnor som fött vaginalt kan sitta och göra ner.

De kvinnor som behöver eller vill föda med kejsarsnitt är inte problemet här. Trist att se det här på ett kvinnordominerat forum tycker jag.
Det är inte min mening att göra ner någon (om det var så du menade?), men vården har ju inte råd att genomföra hur många kejsarsnitt som helst som det ser ut idag och då tycker jag att de ska prioritera de som behöver av olika skäl (som det redan ser ut idag?). Absolut är ju grundproblemet att vården har för lite resurser, absolut!

Det är inte min mening att göra ner någon (om det var så du menade?), men vården har ju inte råd att genomföra hur många kejsarsnitt som helst som det ser ut idag och då tycker jag att de ska prioritera de som behöver av olika skäl (som det redan ser ut idag?). Absolut är ju grundproblemet att vården har för lite resurser, absolut!
Men är det alltså ett specifikt, reellt problem att alldeles för många kvinnor vill genomgå ett kejsarsnitt för sitt egna höga nöjes skull?

Jag blir ärlig talat förvånad över hur fult du vrider på det som skrivs i den här tråden, om det inte överensstämmer med dina åsikter. Ingen har skrivit att "kvinnor som behöver eller vill föda med kejsarsnitt ska ses som en belastning bara". Oavsett vad du tycker så är planerat kejsarsnitt mer resurskrävande än planerad vaginal förlossning, om båda förlossningarna går enligt plan. Varifrån ska de resurserna tas?

Om alla gravida får välja helt fritt, kan det innebära ökade risker för både barnet och den födande om kejsarsnitt väljs när det inte är lämpligt. Är det inte ett problem alls, tycker du?

Jag är livrädd för att mina barn ska födas med kejsarsnitt. Borde jag få välja att de ska födas vaginalt, med argumentet "jag ska få bestämma över min kropp för att jag vill det"? Om inte, varför inte? Ska vårdgivarens kompetens och erfarenhet bara vägas in i beslutet om den födande önskar föda vaginalt, men inte om hen önskar föda med kejsarsnitt?

Menar du att valet ska ligga helt och hållet på den födande, hen ska få välja fritt punkt slut? Till en viss gräns (vem sätter i sådant fall gränsen) eller alltid?

@MML Jag kommer svara dig en gång, nu, och sen inte igen. Så läs noga så slipper du gå och undra över något som jag flera gånger i tråden varit glasklar på.

1. Jag tycker att läkare ska vara med i beslut om kejsarsnitt.
2. Jag tycker att vården ska arbeta aktivt med förtroendeskapande och utbildande metoder med de kvinnor som är rädda för att föda vaginalt.
3. Jag tycker att målet ska vara att så många som möjligt föder vaginalt.
4. Jag tycker att de kvinnor som trots arbete med vården fortfarande inte vill eller vågar föda vaginalt ska få kejsarsnitt beviljat eftersom det vore tortyr att tvinga någon att föda barn vaginalt om den absolut inte vill.

Jag tänker inte bemöta resten av ditt tjatande ärligt talat. Det är nästan som om du får betalt per ord härinne.

Men är det alltså ett specifikt, reellt problem att alldeles för många kvinnor vill genomgå ett kejsarsnitt för sitt egna höga nöjes skull?
Det vet inte jag, jobbar inte med sånt. Men eftersom vården vill att man isåfall "argumenterar" för sin sak och att valet inte är helt fritt så antar jag det?

Det är ju också upp till var och en om man vill ha barn och isåfall hur många. Då väger man väl in alla för - och nackdelar i det beslutet?

Tycker också det blir lite onödigt aggressiv ton emellanåt, bara för att det finns olika åsikter i den här tråden?

@MML Jag kommer svara dig en gång, nu, och sen inte igen. Så läs noga så slipper du gå och undra över något som jag flera gånger i tråden varit glasklar på.

2. Jag tycker att vården ska arbeta aktivt med förtroendeskapande och utbildande metoder med de kvinnor som är rädda för att föda vaginalt.
4. Jag tycker att de kvinnor som trots arbete med vården fortfarande inte vill eller vågar föda vaginalt ska få kejsarsnitt beviljat eftersom det vore tortyr att tvinga någon att föda barn vaginalt om den absolut inte vill.

Jag tänker inte bemöta resten av ditt tjatande ärligt talat. Det är nästan som om du får betalt per ord härinne.

Jag lägger ingen energi på att "gå och undra", faktiskt. Tycker bara att det är vansinnigt fult hur du tillskriver andra åsikter som de aldrig uttryckt, och vägrar acceptera de svar du får om de inte stämmer in med det narrativ du försöker skapa.

Uppenbarligen bestämmer vården det idag, och så tycker jag att det ska fortsätta vara. Rätt orsaker är väl medicinska och stark rädsla som inte avhjälps med det som erbjuds idag, typ Aurora.

Men som för min del då. Jag har ingen extrem rädsla, och ville föda mitt första barn vaginalt. Och försökte. Det gick jättedåligt på alla sätt och vis förutom att barnet mådde bra i slutändan då.

Jag vill ha ett barn till men jag vill INTE uppleva samma skit igen.
Då ska jag ändå riskera det? När det finns andra alternativ?

Men som för min del då. Jag har ingen extrem rädsla, och ville föda mitt första barn vaginalt. Och försökte. Det gick jättedåligt på alla sätt och vis förutom att barnet mådde bra i slutändan då.

Du säger ju ändå att det gick jättedåligt på alla sätt? Då finns det ju en orsak att du inte vill? Men det är ju som sagt upp till dig och vården att avgöra vad som blir bäst för er.

Hur kunde de missa att du inte var tillräckligt bedövad?
Låter helt fruktansvärt och förstår att du vill ha ett planerat kejsarsnitt och inget annat nästa gång ❤️

Håller med dig i alla punkter, så där är vi inte oense iallafall! :up:

Håller med dig i alla punkter, så där är vi inte oense iallafall! :up:

Jag har fortfarande lite svårt att förstå hur det kan bli en så stor och stundvis otrevlig diskussion kring något som jag tror att alla är övervägande eniga om :confused:

Liknande trådar

R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 817
Senast: julgrisen
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
4 053
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 198
Senast: Bapelsin
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka