Vaginal vs kejsarsnitt

Nej så är det ju, smärta är ju individuellt. Jag vet att jag mådde skit, men har ju typ glömt hur ont det gjorde 😅 Som tur väl är.

Innan åtta månader kan man inte ansöka om vab om den föräldralediga föräldern blir sjuk. Då måste den sjukskriva sig och den andra föräldern ansöka om föräldrapenning. 😅

Nu är det många frågor som diskuteras i tråden och jag hugger kanske mest en knapp eftersom jag känner ett behov av att ge lite bredd i frågan om kejsarsnitt. Jag tyckte att (planerat) kejsarsnitt (2020) var en mycket enkel och trevlig procedur och efter att jag lämnat sjukhuset behövde jag knappt några smärtstillande. Var snabbt ute och promenerade och allt var frid och fröjd.

Det handlar absolut inte om något annat än tur, men tycker ändå att det blir lite skev bild när alla skriver om hur smärtsamt och jobbigt det är. Precis som med vaginala förlossningar verkar det vara väldigt olika hur man mår efteråt.

Jag orkar inte läsa hela tråden, men efter de första 60 inläggen verkar det inte finnas ett ord om den ökade risken för allergi och astma hos barn födda med kejsarsnitt. För mig, vars barns pappa var multiallergisk (luftburet, kontakt, födoämnen), var detta den absolut viktigaste faktorn till att jag aldrig såg kejsarsnitt som ett alternativ. Pappan är handikappad pga sin allergi och det är inte ett liv jag önskar mitt barn.

Min unge var oväntat stor, över 4,5 kg, kom ut med huvudet på snedden när det blev bråttom att dra ut honom med klocka. Dvs jämförbar med ännu större barn. Jag blev klippt och ganska mycket. Ena klippet sprack och de sydde inte om, vilket var ett pissigt beslut för det blev inte snyggt. Men det andra läkte så fint att det inte syns alls. Jag blev undersökt under narkos direkt efteråt, men det fanns inga ytterligare skador. Det var ändå en trygghet att de hade kollat ordentligt, och något jag hade önskat var standard vid svåra förlossningar istället för upp till den enskilda läkaren.

Jag tror nog att saker har förändrats i underlivet, men förutom det fula ärret så är det inte till det sämre. Tvärtom blev orgasmerna mycket bättre och lättare. Lite osäker på om det är lättare att pinka på sig lite pga förlossningen eller ålder? Men går att hålla i schack med träning.

Trots en på pappret misslyckad förlossning och ett "du ska inte föda vaginalt igen" från förlossningsläkaren, så är jag övertygad i mitt val och hade gjort om det med vetskap om hur det gick. Som bonus har ungen inte en enda allergi ❤️

Jag orkar inte läsa hela tråden, men efter de första 60 inläggen verkar det inte finnas ett ord om den ökade risken för allergi och astma hos barn födda med kejsarsnitt. För mig, vars barns pappa var multiallergisk (luftburet, kontakt, födoämnen), var detta den absolut viktigaste faktorn till att jag aldrig såg kejsarsnitt som ett alternativ. Pappan är handikappad pga sin allergi och det är inte ett liv jag önskar mitt barn.

Min unge var oväntat stor, över 4,5 kg, kom ut med huvudet på snedden när det blev bråttom att dra ut honom med klocka. Dvs jämförbar med ännu större barn. Jag blev klippt och ganska mycket. Ena klippet sprack och de sydde inte om, vilket var ett pissigt beslut för det blev inte snyggt. Men det andra läkte så fint att det inte syns alls. Jag blev undersökt under narkos direkt efteråt, men det fanns inga ytterligare skador. Det var ändå en trygghet att de hade kollat ordentligt, och något jag hade önskat var standard vid svåra förlossningar istället för upp till den enskilda läkaren.

Jag tror nog att saker har förändrats i underlivet, men förutom det fula ärret så är det inte till det sämre. Tvärtom blev orgasmerna mycket bättre och lättare. Lite osäker på om det är lättare att pinka på sig lite pga förlossningen eller ålder? Men går att hålla i schack med träning.

Trots en på pappret misslyckad förlossning och ett "du ska inte föda vaginalt igen" från förlossningsläkaren, så är jag övertygad i mitt val och hade gjort om det med vetskap om hur det gick. Som bonus har ungen inte en enda allergi ❤️

Har du källa på det?
Jag har fyra snittade barn och ingen av dom har allergier, har aldrig hört att det ökar risk för allergi och astma.

Det är så väldigt, väldigt olika. Jag har på pappret haft två normala och okomplicerade vaginala förlossningar trots att jag båda gånger behövt sys länge och väl, men jag har känt mig så fruktansvärt risig efteråt och undrat vad det har varit för fel på mig som inte orkat stå upp längre stunder den första veckan, gått som med taggtråd mellan benen i flera veckor, kissat på mig okontrollerat, behövt ställa klockan om nätterna gör att hinna ta smärtstillande innan de gått ur kroppen osv. Samtidigt som en vän till mig var ute på promenad 5 km tre dagar efter att ha fött vaginalt och inte kände några men alls, en annan vän beskrev sitt snitt som helt fantastiskt och var också ute och rörde sig utan problem, en tredje vän däremot beskrev sitt snitt som en fruktansvärd mardröm och att hon hade väldigt ont under lång tid efteråt.

Snacka om att det kan variera sååå mycket, även om samtliga på pappret är "normala" och "okomplicerade"... Jag kan förstå om det skulle vara lite svårt att bedöma vem som skulle bli sjukskriven och inte, ifall det skulle ha varit aktuellt överhuvudtaget.

Alltså, det är precis som med den forskning som hänvisats till tidigare, att riskökningen är så minimalt liten, det går alltid att skapa en statistisk signifikans med det stora material man har i registerstudier, men kliniskt har den ingen relevans. Man kan heller i den typen av studier justera för andra faktorer, tex är det vanligare med allergi och astma och modern har en autoimmun sjukdom och att en förlossning sker via snitt är mer sannolikt om modern har en autoimmun sjukdom än om hon inte har det..

Liknande trådar

R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 192
Senast: julgrisen
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny... 2
Svar
22
· Visningar
4 069
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid... 2 3
Svar
47
· Visningar
8 218
Senast: Bapelsin
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka