Vaginal vs kejsarsnitt

Varför blir man inte sjukskriven?
Blir man inte det efter snitt?
Och varför skulle man inte få smärtstillande?

Jag har aldrig gjort någon bukoperation, så jag vet liksom inte hur det brukar vara.
Nej man blir inte sjukskriven efter snitt, vare sig planerat eller akut/urakut.

Nej alltså, det jag menar är väl mer att argumenten mot är att det är en så himla stor operation. Men det behandlas ju inte som det.
Här känner jag att något har gått riktigt fel.
Naturligtvis så måste det behandlas som den stora operation som det är.

Jag börjar undra om den gamla tidens syn på förlossning och smärta har kommit tillbaka?
Kvinnor skulle lida eftersom att de hade syndat med sex.
Bibliskt på något sätt.
Så får det verkligen inte vara.

Alltså ingen manuell undersökning av en förlossningsläkare?
Det trodde jag var standard.
Det handlar ju om att hitta riskerna innan förlossningen.
Nej, barnmorskan på mvc kände ju att barnet inte var fixerat, någon läkare träffade jag inte på förlossningen annat än för att få Eda och inför snittet.

Fick du morfin intravenöst på sjukhuset eller tabletter på recept att ta med hem?

Hur kommer man som sjuksköterska på att man ska smyga in och försöka sticka någon i låret utan att väcka patienten 😂 Lät inte alls trevligt!
På sjukhuset, vi låg kvar i en vecka eftersom jag fick sepsis och barnsängsfeber. Sen fick jag en hästdos antibiotika på sjukhuset + med hem. Haha jag vet inte, tanken var ju god iaf 😄

Nej, ingen undersökning, ens om man är pytteliten som jag. Jag fick tvinga fram undersökningen, och det var ju en himla tur att jag stod på mig. Mitt bäcken mättes med datortomografi. Barnets storlek bedömdes med ultraljud.
Om ingen av dessa undersökningar hade gjorts så hade se velat sätta igång förlossningen enligt standardprotokoll - vilket de inte längre var sugna på efter att undersökningarna gjorts. Så det hade ju kunnat gå sådär bra, med alltsammans.

Det gjordes vaginalt på mig av en förlossningsläkare vid min första graviditet.
Jag har smala höfter så de var mycket noga.
De känner liksom efter.
Men jag hade normalt mycket plats för ett barn att passera.

Olika på olika ställen tydligen.
Till mig så sade de att om barnets huvud inte var fixerat i bäckenet så kunde det tyda på just stort huvud.
De var mycket noga.

Edit: insåg först efteråt att ni inte alls pratade om röntgen, sorry!

När jag var gravid med mitt tredje barn lyftes detta av min barnmorska. Mitt andra barn är född med akut snitt pga att hon inte trängde ner ordentligt. Jag är också själv född med akut snitt av samma anledning och min mamma fick då på 80-talet höra att hon hade trångt bäcken (inte samma sak som smala höfter!)

När jag sen träffade läkare ang detta så var denne väldigt tydlig med att man inte gör bäckenmätning i förväg annat om barnet ligger i säte och mamman VILL föda vaginalt. Med barn med huvud neråt görs det inte nu för tiden pga att risken med själva röntgen för barnet. Då erbjuds istället snitt, planerat eller halvplanerat, om man har anledning att tro att bäcken kan vara trångt.

Vad menar du förresten med manuell undersökning av förlossningsläkare? Vad gjorde denne? Hur lyckas man mäta bäcken manuellt?

På sjukhuset, vi låg kvar i en vecka eftersom jag fick sepsis och barnsängsfeber. Sen fick jag en hästdos antibiotika på sjukhuset + med hem. Haha jag vet inte, tanken var ju god iaf 😄

Misstänkte det. Jag menade morfin i tablettform som man får på recept att ta med hem, det tror jag inte är så vanligt mtp amning och biverkningar kopplat till barnet.

Vad menar du förresten med manuell undersökning av förlossningsläkare? Vad gjorde denne? Hur lyckas man mäta bäcken manuellt?
Läkaren kände efter med handen i min vagina.
Det finns tydligen speciella punkter i bäckenet som ger en bild av hur mycket plats som finns i förlossningskanalen.
Jag skulle ha tillräckligt med plats för ett normalstort barn.
Men de fick hålla koll på just storleken på barnet.
Mina barn har varit små (ca 2,5 kg), förutom den sista som var sen och normalstor (3,5kg).
Större barn än 4 kg skulle ha medfört mätning med röntgen.

Det finns tydligen speciella punkter i bäckenet som ger en bild av hur mycket plats som finns i förlossningskanalen.
Mina barn har varit små (ca 2,5 kg), förutom den sista som var sen och normalstor (3,5kg).
De storlekarna känns rimligt att föda fram vaginalt. Men om det börjar närma sig 5 kg och så då skulle jag bli rätt orolig för komplikationer. Och jag har ingen aning om hur mycket plats det finns i min kropp att krysta ut en sån stor bamsing.

Edit: jag var själv en rejäl julskinka på lite över 5 kg och rätt lång (minns inte längden) trots några veckor för tidigt född.

De storlekarna känns rimligt att föda fram vaginalt. Men om det börjar närma sig 5 kg och så då skulle jag bli rätt orolig för komplikationer. Och jag har ingen aning om hur mycket plats det finns i min kropp att krysta ut en sån stor bamsing.
Det ska vara ffa huvudets omkrets som spelar roll, är huvudet normalstort är det inte svårare med en stor bebis (i kg alltså) :)

Edit: jag var själv en rejäl julskinka på lite över 5 kg och rätt lång (minns inte längden) trots några veckor för tidigt född.
Det spelar nog också roll.
Jag vägde själv under 2,5 kg när jag föddes, liksom de flesta av mina förstfödda släktingar.
Förväntningarna var ett litet barn.

Och denna mätning gjordes då alltså i förväg? Inte efter förlossningsstart?

Låter väldigt märkligt alltihopa…

Snabb googling visar att det är sällan man blir sjukskriven vid förlossningsskador så generellt visar det enligt mig att eftervården överlag inte är bra. Och då det finns många som mår riktigt bra efter sina kejsarsnitt och går på toaletten samma dag så är frågan om det är berättigat med sjukskrivning och "vettig" smärtlindring då? Det finns även många som mår bra efter sin vaginala förlossning och lämnar sjukhuset 6-8 timmar efter förlossning. Så vissa mår jättebra efter oavsett hur bebis kommit ut, och andra har haft det mer komplicerat.

Svårigheten är väl snarare kring att bedöma vem som ska sjukskrivas när personalen är underbemannad på förlossning/BB på många ställen och inte hinner med varje individ som vore optimalt för en korrekt individuell bedömning. Men sen finns det en viktig faktor till : Försäkringskassans bedömning för sjukpenning. Det är ingen garanti att man beviljas sjukpenning bara för att man har en sjukskrivning från läkare och det vet många läkare om.

Nej jag har ju främst mig själv att jämföra med och jag hade inte varit kapabel att ta hand om något barn själv sist i alla fall, men hade "turen" att hamna på neo och mannen kunde därmed jobba.
Kroppen tog mycket stryk av att först kämpa på med att försöka föda vaginalt och inte sova osv. Så jag tror att jag hade mått bättre om jag inte haft det "träningspasset" i kroppen.

Men ja, det jag vänder mig emot är hur andra sjukskrivs efter mindre operationer tex. Men en stor bukoperation som kejsarsnitt är inget som resulterar i det 😅

Ja det är väl olika förstås, men bara för att någon har jätteont behöver ju inte det betyda att alla har det. Jag hade också ont om jag inte tog Alvedon och Ipren regelbundet i tid, min sambo hade koll på det och skrev upp när det var dags för nästa, hej amningshjärna 😅

Jag kanske tänker fel men om man blir sjukskriven under föräldraledighet har väl den andra föräldern rätt till vab? Jag hade magsjuka en gång när jag var föräldraledig, då har jag för mig att sambon vabbade.

Nej så är det ju, smärta är ju individuellt. Jag vet att jag mådde skit, men har ju typ glömt hur ont det gjorde 😅 Som tur väl är.

Innan åtta månader kan man inte ansöka om vab om den föräldralediga föräldern blir sjuk. Då måste den sjukskriva sig och den andra föräldern ansöka om föräldrapenning. 😅

Nej jag har ju främst mig själv att jämföra med och jag hade inte varit kapabel att ta hand om något barn själv sist i alla fall, men hade "turen" att hamna på neo och mannen kunde därmed jobba.
Kroppen tog mycket stryk av att först kämpa på med att försöka föda vaginalt och inte sova osv. Så jag tror att jag hade mått bättre om jag inte haft det "träningspasset" i kroppen.

Men ja, det jag vänder mig emot är hur andra sjukskrivs efter mindre operationer tex. Men en stor bukoperation som kejsarsnitt är inget som resulterar i det 😅

Man kan bara utgå från sig själv, jag som inte haft det "träningspasset" har ändå haft galet ont efter. Det sjukaste är att jag hade mindre ont när jag gjorde stor bukplastik med sydda magmuskler, och skulle ändå blivit sjukskriven om jag inte varit student. Så jag är helt med på dina tankar kring operation och sjukskrivning.

Man kan bara utgå från sig själv, jag som inte haft det "träningspasset" har ändå haft galet ont efter. Det sjukaste är att jag hade mindre ont när jag gjorde stor bukplastik med sydda magmuskler, och skulle ändå blivit sjukskriven om jag inte varit student. Så jag är helt med på dina tankar kring operation och sjukskrivning.

Ah, ja det är precis det DÄR jag menar. 😅

Liknande trådar

R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 676
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
4 048
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 194
Senast: Bapelsin
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • tämja halvvuxna katter

Hästrelaterat