Nej kostnadsökningen är marginell. Ska man prata kostnad kanske man ska införa en övre åldersgräns (äldre gravid som grupp kostar mer pengar), en viktgräns, man får betala själv om man har anlag för diabetes osv osv. Man fastnar i ett etiskt dilemma hur man än gör.Fast för någon som är livrädd och går runt hela graviditeten och oroar sig så är det inte så enkelt. Jag tror att de dom som vill ha snitt känner extrem rädsla eller så är det personer som hade en besvärlig första förlossning.
Sen är det lite dubbelt att först säger folk att vår gemensamma vård inte ska gå till något som är dyrare men sen om folk säger att de önskar det fanns privata alternativ som de kan betala själva eller t o m är villiga att åka utomlands då är det också fel. Men det är också fel att som gravid gå runt och oroa sig för det är viktigt att vara harmonisk.
Jag har inte ens barn men är lite trött på att det tas upp ekonomi när der inte görs på samma sätt för annan behandlingi inom vården. Nu menar jag alltså hur lekmän pratar om vården och inte anställda inom vården. Enligt tidigare länkar kostar ett snitt 30' mer. Det är ju inte mkt alls. Det jag i såna fall invänder mot är om vi inte har tillräckligt många anstållda som räcker till.
Men ur kostnadssynpunkt tycker jag faktiskt att gravida är värda de extra pengarna och är värda att få bra förlossningar. Många kvinnor belastar ju knappt vården alls och när man då för en gångs skull gör det kan man väl få kosta lite.