Vaginal vs kejsarsnitt

Nu är jag OT här men: det finns en lösning på det också - i Kina. För ett tag sen hade DN en artikel om mamma Hammarström som råkade ut för det, efter tre kejsarsnitt. I Sverige opererar man då ofta bort livmodern i samband med nästa kejsarsnitt och hon ville behålla sin - så hon letade upp en läkare i Kina som lyckats med en egen metod.

Så Hammarström kunde vid 58 års ålder föda sitt och den 75-årige makens tolfte barn, i Kina.

Källa på det? Jag har min livmoder kvar och har gjort fyra kejsarsnitt. Inte ens vid alla komplikationer vid tredje och fjärde kejsarsnittet var det tal om att plocka bort livmodern.

Källa på det? Jag har min livmoder kvar och har gjort fyra kejsarsnitt. Inte ens vid alla komplikationer vid tredje och fjärde kejsarsnittet var det tal om att plocka bort livmodern.

Tolkar inlägget som att man i Sverige opererar bort livmodern i samband med nästa kejsarsnitt om man drabbas av placenta accreta, inte att man gör det generellt. Sen om det stämmer har jag ingen aning om.

Tolkar inlägget som att man i Sverige opererar bort livmodern i samband med nästa kejsarsnitt om man drabbas av placenta accreta, inte att man gör det generellt. Sen om det stämmer har jag ingen aning om.

Jag skulle gärna vilja ha en källa på att det stämmer. Både vid placenta Previa och placenta accreta kan man behöva plocka bort livmodern men vad jag förstått det som så görs det endast om man inte kan få bort moderkakan på annat sätt - och inte efter antal snitt.

Japp. Hon hade gjort tre ks, vid den senaste graviditeten växte moderkakan fast, då ville hon undvika att bli av med livmodern vilket hon riskerade i Sverige

Japp. Hon hade gjort tre ks, vid den senaste graviditeten växte moderkakan fast, då ville hon undvika att bli av med livmodern vilket hon riskerade i Sverige

Men om hon ”riskerade” det så låter det ju inte som att det är något som alltid görs i Sverige? (Kan inte läsa artiklarna)

Men om hon ”riskerade” det så låter det ju inte som att det är något som alltid görs i Sverige? (Kan inte läsa artiklarna)
Det är det vanligaste, enligt artiklarna. De svenska rekommendationerna säger hysterektomi men vården strävar numera mot livmoderbevarande lösningar. Karolinska tas som exempel, de har gått från 75% hysterektomi till 60.

Artiklarna är mycket intressanta.

Mamma Hammarström skriver själv så här:

Hon föddes i Jinan i Kina den 3 juli där jag valde att göra kejsarsnittet eftersom jag fått en komplikation med moderkakan och jag hittat en av världens bästa kirurger för att operera på detta sjukhus. I Sverige är det stor risk för att blöda flera liter och bli tvungen att ta bort livmodern så jag beslöt att inte stanna här. Operationen gick perfekt - jag skrevs hem efter tre dagar och det blev som helt vanligt kejsarsnitt.

Så stor risk att livmodern behöver opereras bort, men inte alltid.

Det är ju toppen att det går att göra snitt om det behövs. Jag förstår mycket väl att det kan sluta med snitt även om man inte är rädd. De stod med sprutan som stoppar värkarbetet i handen bredvid mig vid ett tillfälle under min första förlossning. Jag hade tur som lyckades hitta en position som fick hjärtljuden att bli bättre igen och de slapp använda sprutan.

Viktigt är kanske inta att enbart fokusera på "kort sikt". Jag har verkligen inte haft några stora besvär varken direkt efter förlossningarna eller nu några år senare och absolut ingen smärta. Jag har nog slavat lite med träningen och belastat för tung för snabbt. Med rätt träning kommer min bäckenbotten troligen bli helt återställd och skulle inte det fungera så finns det ytterligare vård att få.

Jag känner de som knaprat smärtstillande flera år efter kejsarsnitt samt det som fått operera förlossningsskador. Men de flesta klarar sig helt utan smärtsamma komplikationer oberoende på förlossningssätt. Det är väl det viktigaste att belysa? Inte sprida rädsla om något utan ren fakta. Vad är riskerna och hur ser de ut på lång sikt både för kvinnan och barnet.

Några länkar med fakta kring riskerna för båda förlossningsätten,:

Hälsobyn.fi

Socialstyrelsens rapport
Intressanta länkar, särskilt den övre för mig som är oinsatt och lite skraj för att ens våga typ....Nyttigt att läsa.

Mycket i det är svårbegripligt, för mig i alla fall. Barn vid 58 resp 75 års ålder när man redan har elva stycken. ELVA.
Ja jag minns att jag läste om det för ett tag sedan och började fundera. Jag vill egentligen inte fördöma när och hur folk skaffat barn men det känns ju sorgligt att barnet med stor sannolikhet kommer få vara med om att förlora föräldrarna pga ålder eller bli sjuka pga ålder när barnet fortfarande är rätt litet.

Liknande trådar

R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 729
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
4 050
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 194
Senast: Bapelsin
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
18 711

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka