Vad man har i handen...

Sv: Vad man har i handen...

Det verkar som om det flesta inte är här för att diskutera barockridning (eller kalla det vad ni vill) utan för att håna eller trycka ner andra som inte kan lika snitsiga termer.

Jag tvivlar på att jag har något mer att tillägga nu, antingen är jag dålig på att förklara eller så är det så att somligas aggressivitet hindrar dem från att ens vilja förstå.

Jag rider min häst utan spänning, utan kontakt om jag inte vill nåt, och tränar styrkan genom skolorna för att nå allt högre samling utan att nånsin orsaka mjölksyra i hans muskler.

Under det bästa av ridpass.

Och i morron ska jag jobba lite till med min vite prins, som mår bra, utvecklas och har roligt tillsammans med mig.

Senast ändrad:

Det verkar som om det flesta inte är här för att diskutera barockridning (eller kalla det vad ni vill) utan för att håna eller trycka ner andra som inte kan lika snitsiga termer.

Eller för att få hjälp att förstå kanske?

Jag tvivlar på att jag har något mer att tillägga nu, antingen är jag dålig på att förklara eller så är det så att somligas aggressivitet hindrar dem från att ens vilja förstå.

I mina ögon har du en ganska aggressiv framtoning själv bitvis, kanske den som skymmer?

Jag rider min häst utan spänning, utan kontakt om jag inte vill nåt, och tränar styrkan genom skolorna för att nå allt högre samling utan att nånsin orsaka mjölksyra i hans muskler.

Bara en fråga till då för att få veta vad vi diskuterar:

Tycker du att din häst på träningsbilderna har någon grad av samling alls?

CillaW skrev:
En spänd muskel är bullig och hård. En muskel som arbetar utan spänning är inte det. Det är skillnad mellan statiskt och dynamiskt arbete.

En muskel som används förtvinar inte.

Jag är med på att en övertränad muskel är hård i vila

Men eftersom du gärna och ofta refererar till din kompetens som ortoped blir jag rent av skrämd.

Hört talas om atrofi?

och aldrig mjölksyra...

helt plötsligt blir hela vårdapparaten begriplig

jag lägger också ned

Ponnyn på din hemsida är jättefin, det måste vara rena skräcken för dig att se den ridas med ett så fint påskjut ;)

Plötsligt var det inget problem längre, vad man hade i handen och inte hade i handen. Jag råkar ha startat en liknande tråd för tja rätt så länge sedan. Min fråga var: vad ska man ha i handen? MEN faktum är att jag har fastnat för lösningen att man har olika häst i olika fas. Idag tex så galoppade jag och min häst och jag gjorde det svårt för honom när jag inte gav honom stöd på tygeln, då skämdes jag lite. Så då gav jag honom det.
Så jag tror man måste känna efter faktiskt.
Om hästen inte orkar bära sig riktigt så måste man kanske hjälpa
honom genom att han får lite stöd på tygeln. En helt självbärig häst behöver dock inte det. Titta bara på hästar i det fria!

Hästar i det fria bär inte på någon ryttare som fördelar om vikten negativt för hästen, värst vad alla tycks glömma en sådan viktig del.....:smirk:

Nä precis, så om din häst orkar vara så fri och glad som i det fria och dessutom ens hålla balansen ;)
Så har du som ryttare kommit lång väg.

Boel

Jag inkluderar då med fri och glad att man som ryttare bestämmer var hästen sätter fötterna och när...
Fy fan vad det är svårt eller hur? I alla fall för mig. Jag måste liasom kika ner. :). Jag väljer själv vad jag vill ha i handen. Ingenting eller en häst som söker stöd. Och jag markerar stenhårt när min häst blir tung. Jag gillar personligen inte det. Belönar med nanosekunderstygeltag. Men till syvende och sist så lär man ju sin häst det man vill. Så är det faktiskt. Ja till viss gräns i alla fall.

Boel

fio skrev:
Ponnyn på din hemsida är jättefin, det måste vara rena skräcken för dig att se den ridas med ett så fint påskjut ;)

Ponnyn är inte, och är inte tänkt att vara, barockriden. Det är en ungponny som ska säljas till någon som vill tävla valfri gren. Därför tränas hon inte på samma sätt.

Susan skrev:
Jag är med på att en övertränad muskel är hård i vila

Men eftersom du gärna och ofta refererar till din kompetens som ortoped blir jag rent av skrämd.

Hört talas om atrofi?

och aldrig mjölksyra...

helt plötsligt blir hela vårdapparaten begriplig

jag lägger också ned

Varför svamlar du om atrofi när jag pratar om muskler i arbete? En arbetande muskler atrofierar inte.
Känner du verkligen inte till skillnaden mellan statiskt (spända, hårda muskler som hela tiden arbetar mot motstånd) och dynamiskt (mjuka, rörligt arbetande muskler) arbete?

Mjölksyra ger inget positivt i träningssyfte, utan bara värk i musklerna. Dynamiskt, aerobt, arbete ger inte mjölksyra.

Du har aldrig redovisat varifrån du fått din "kunskap".

flashlight skrev:
Eller för att få hjälp att förstå kanske?

Att ständigt hacka på andra ger knappast intryck av att söka förståelse.

Det syns att min häst trampar in mot sin tyngdpunkt på några av bilderna, vilket är målet med de övningarna (böjning, skolor, tempoväxlingar).

CillaW skrev:
Att ständigt hacka på andra ger knappast intryck av att söka förståelse.

Det syns att min häst trampar in mot sin tyngdpunkt på några av bilderna, vilket är målet med de övningarna (böjning, skolor, tempoväxlingar).

Vad menar du med hacka på andra? På dej? Förklara?

Om du har en hemsida här så antar jag att det är för att man ska kunna titta. Om du inte vill att man frågar utifrån det man ser får du nog skriva ut det någonstans.:smirk:

Att trampa in mot tyngdpunkten kallar jag inte samling.

CillaW skrev:
Varför svamlar du om atrofi när jag pratar om muskler i arbete? En arbetande muskler atrofierar inte.
Känner du verkligen inte till skillnaden mellan statiskt (spända, hårda muskler som hela tiden arbetar mot motstånd) och dynamiskt (mjuka, rörligt arbetande muskler) arbete?

Mjölksyra ger inget positivt i träningssyfte, utan bara värk i musklerna. Dynamiskt, aerobt, arbete ger inte mjölksyra.

Du har aldrig redovisat varifrån du fått din "kunskap".

Mjölksyra i sig ger inget positivt nej, men en muskel måste ansträngas för att utvecklas. Du kan inte få en välmusklad häst utan att pressa musklerna i arbetet, detsamma gäller dina egna muskler.
Konsten är att veta var när och hur man ska göra det för att få ett bra resultat, dvs en välmusklad smidig häst som mår bra i hela kroppen och orkar bära och samla.

Som jag ser det du gör på bilderna är det en 20-årsplan att få hästen så musklad att den orkar samla sig. Men förhoppningsvis rider du inte alltid så.

Har fö inga teoretiska meriter i detta eller ens kunskap, utan har hittat sätt som fungerar i praktiken och så länge hästarna mår bra och trivs med sej själöva är det ok för mej.

Senast ändrad av en moderator:

Ja just i det här fallet har jag ett förflutet som bodybuilder och är väl insatt i muskelarbete.
Jag har också utbidlning inom hästens biomekanik, bland annat deltagit i kurser av vetetrinär expertis.

jag håller mig också uppdaterad på den senaste forksningen

Du är skojjig för du talar som du vet bäst - kallar andras inlägg svammel.
Samtidigt som du gång på gång visar din djupa okunnighet.

Mjölksyra är den slaggprodukt som bildas vid muskelns förbränning. Arbetar muskeln blir det mjölksyra. Kör man en bil med motorn påslagen så kommer det ut avgaser.

För att stärka muskeln så måste man höja dess mjölksyratröskel. dsv den mängd mjölksyra den tål utan att bli "sur"

Det som sker vid muskelarbete är en nedbryning av muskelfibrer. Under vilopausen byggs nya starkare musklefibrer upp.

Bra träning kräver en balans.

En tillräcklig belastning för att muskelfibrer skall brytas ned - så att det bildas nya starkare. Men belastningen får inte vara så kraftig så att att kroppen inte hinner reparera under vilofasen - då kommer muskeln att brytas ned mer än den byggs upp.

Detta är basics

När vi ändå är inne på statiskt arbete så; en böjd häst arbetar statiskt i sina böjande muskler - då blir det mer mjölksyra.......

Jag säger som Carl- Gustaf Lindstedt.... Tillåt mig småle.

CillaW skrev:
Jag rider inte med ständig förändring men jag åker knappast häst för det. Om jag hela tiden gav order och kontraorder skulle min häst bli tämligen stressad och förvirrad. Övningen skulle heller inte ge den effekt jag avsåg.
När du själv tränar - inte gör du en armhävning för att sen direkt göra en situp, springa två steg, en armhävning till, ett benlyft, två situps...?

Det är möjligt att du tycker att det ser ut som om det finns kontakt på bilderna. Jag ser en hängande tygel och vet att jag inte hade något i handen, på de bilder där tygeln hänger. Gör jag däremot något med handen, kommer han att märka det, precis som jag kommer att märka om han gör något med munnen.

Min skänkel ligger heller inte längs hans sida hela tiden, utan bara när jag vill något med den.

När jag själv tränar så är det främst muskelstyrka, smidighet och kondition jag övar, inte reaktionsförmåga. Eftersom jag bara är en person, så behöver jag inte öva kommunikation så mycket, dvs att jag ska börja gå när jag vill det, och stanna när jag vill det. Men visst, är det lite svårare koordinationsövningar, som ridning, så kommer det order så ofta jag hinner tänka på det (räta ryggen, slappna av i sitsen, upp med blicken, etc). Det krävs i alla fall för min del en hel del medvetet arbete och små korrigeringar av mig själv hela tiden, för att rida väl.

Men, jisses, sitter du och lyfter hela benet ut från hästen sida så att bara rumpan vidrör hästen?:eek: I så fall måste jag säga att jag är imponerad, det är otroligt jobbigt att sitta så.

Det verkar inte som om du förstod riktigt vad jag menade med kontakt - en lätt kontakt innebär inte att du behöver ha något stöd, bara att hästen kan känna om du gör ett tygeltag (dvs det finns en kommunikationskanal i form av tygeln mellan din hand och hästens mun), och att du kan känna i din hand om hästen exempelvis skulle vrida huvudet åt sidan.

Sitter man på helt lång tygel=ingen kontakt=ingen kommunikation.

:bow:

Jag köpte min häst i november 2001 och när jag började rida igång henne, var hon spänd som en fiolsträng, hade underhals och var allmänt odräglig att rida och komma underfund med.

Så länge hon fick gå på lång tygel och fick vända och gå hem när HON ville var livet helt OK, eller om hon fick ha gaspellen i botten ute i skogen tillsammans med anra stallkamrater. I de fallen kunde inte jag rida henne, eftersom jag inte får ramla av och hoppa, utan då fick brorsan eller någon av stallkompisarna rida henne.

2003, försökte jag börja dressera för mig själv och det gick så där. Hon visade intresse av att jobba, men var fortfarande allmänt spänd och strulig när man försökte jobba igenom något, enligt traditionellt ridskoleinlärda hjälper. Vare sig man som ryttare hette IngelaH eller någon inlånad ryttare, som hjälpligt kunde dra ihop henne med graman, sporrar och spö.

På sommaren 2003, började jag rida enligt AR, för en av CillaW's tränare och efter bara två helgkurser satt jag på en helt annan häst. En häst som sökte sig i rätt riktning och form, utan att bara bråka. Muskler började komma på rätt ställen. Tack vare att min sits inte är den bästa, pga vissa orsaker som jag har nämnt ett antal gånger, så har musklingen och arbetet med att få bort underhals dock tagit tid. Själv började jag inte bli riktigt nöjd förrän sommaren 2005.

I vår har jag börjat jobba än mer mot samlande rörelser och använder mig till exempel av kontakten med hästens mun, när jag vill något. Jag ger en hjälp och när jag får det svar jag vill, slutar jag med hjälpinverkan, tills jag vill något annat eller måste upprepa hjälpen pga att hästen gjort något annat än jag bett om.

Senast ändrad:

flashlight skrev:
Att trampa in mot tyngdpunkten kallar jag inte samling.

Att skola hästen genom öppnor och slutor, gör att man får benparen att arbeta in mot hästens tyngdpunkt. Denna skolning gymnastiserar hästen, samt ger styrka, muskler och smidighet. Denna gymnastik är en del av vägen mot målet att skapa samling.

Mvh

IngelaH

som rider sin häst, bläddrar, googlar, läser olika hemsidor, både privata och mer greninriktade, böcker, artiklar, reportage, fösöker diskutera på forum, samt på ridskoleläktare, utan att mötas av motorsåg och försöker däremellan lyssna, fråga, diskutera med och lära av sin AR-instruktör.

_Blippan66_ skrev:
CillaW: Jag bockar och bugar :bow:

Ni som rider med "stöd" i handen: Kör ni er bil med gaspedalen i botten och handbromsen idragen också? :cool:

Nej, men jag har händerna på ratten och foten på gaspedalen. Dvs en kontakt.

Att ha ett stöd innebär inte en förhållning, utan att man upprätthåller en kommunikationskanal med hästen, där jag kan känna rakriktning, bakbenens arbete, och vi behov ge en hjälp. Därmed inte sagt att hästen lägger sig i handen - men nog kan man ha en kontakt utan att hästen lägger sig i handen?

En spänd häst kan naturligtvis inte arbeta. Men hade du gått till de intruktörer jag rider för, helt vanliga strömsholmsutbildade dressyrryttare, så hade de också rekommenderat avspänning. Lösgjordhet är en av de viktigaste byggstenarna i "vanlig" ridning.

Mabuse skrev:
En spänd häst kan naturligtvis inte arbeta. Men hade du gått till de intruktörer jag rider för, helt vanliga strömsholmsutbildade dressyrryttare, så hade de också rekommenderat avspänning. Lösgjordhet är en av de viktigaste byggstenarna i "vanlig" ridning.

På "min" tradieionella ridskola, där jag är läktarryttare X antal dagar i månaden, har vi också Strömsholmsutbildade instruktörer :confused: :confused: :confused: - har inte ni det på era ridskolor? Det trodde jag det var lag på, för att få lyda under Ridsportförbundet. Problemet var bara att jag fick inte de hjälper jag lärt under 26 år på ridskola att fungera på rätt sätt på min häst, efter min stallolycka 1999.

Idag, fungerar min ridning även om jag tar med mig min häst då och då, på "vanlig ridskolelektion". Men det är för att jag har fått en insikt i hur min kropp fungerar efter olyckan, genom att inom principen för AR ha plockat i sär hjälper och ridövningar i molekyler.

Så jag sågar inte någon ridning, om den ger resultat för mig och min häst. :bow:

Ps. Min och CillaW's AR-instruktör är i grunden Strömsholmsutbildad ridinstruktör, fd tävlingsdressyrryttare och fd traditionell dressyrinstruktör. Ds.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 168
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar