Sv: Vad man har i handen...
Jag har läst Bent, och varit på en del clinics.
Som jag upplever det så vill man gå en annan väg en den "dåliga" crank and spank - Dressyren
Men jag tror att man missar att, det även om tävlingsdressyren finns annat än Krank and spank.
Iband känns inlägg här som om man gått på en "nidbild" av Dressyr, och samtidigt tror på en ytterst förenklad bild av vad som krävs för samling och god Dressyr.
Det är fråga om olika stilar, olika väg och oliak slutmål. Och precs sammaa motsatta pol finns givetvis hos en del Dressyrryttare.
Sedan finns det en träninsgfysiologisk sida av saken
Hästen håller inte om man rider den spänd - helt korrekt, men hästen håller heller inte om man rider den helt utan spänst heller.
Musklernas uppgift är ju dels att föra varelsen framåt - men också att skydda lederna.
Det går inte att utföra ngn som hellst idrottslig presttaion - utan spänst
Tvärtom krävs det ganska mycket steg för att hoppa tresteg - kanske en motsvarighet till passage
Jag tror många dressyrdommare
Gärna vill tolka in spänst i allt de ser.
och många AR ryttare vill tolka in Spänning i allt de ser.
Men det går ju att se på hästens farmförande om den är spänd, eller spänstig.
Spänning är ju statiskt - medan spänst är dynamisk
På en häst som inte är störd av ryttaren häst så skapar bakbenens arbete pendelrörelser i halsen. Syns ju tydligt i skritt
Hindras denna pendelrörelse så skaps spännig i ryggen och bakbenens arbete hindras*
Hästen kan ha en statiskt huvudpossition även på lång tygel och därmed vara spänd även i skritt
Medan hästen kan ha en dynamisk huvudpossition även på kontakt och stor gång
Jag tror att man missförstått ngt när man tror att kontakt med bettet är enbart av ondo. Jag tror inte att man förstått att man kan lära hästen ( och ryttaren) ett annat sätt att förhålla sig till bettet än att hänga på det.
Inom AR verkar grundteoin gå ut på att hästen skall trampa in med hoven långt under, medan inom den klassiska Dressyren man är mer intresserad av att få hela bakdelen under hästen och vill ha störst utslag i bäckenet så att hästen inte bara kommer under utan också börjar svikta i bakdelen - som det första steget mot samling
* källan är visserligen inte ortoped, men väl veterinär och expert på ryggens biomekanik.