Vad man har i handen...

Sv: Vad man har i handen...

Mabuse skrev:
Kollade lite på din hemsida, och nu förstår jag ingenting. På varenda ridbild har du ju kontakt med hästen mun? Eller är alla bilder på din hemsida tagna i just det ögonblick när du inverkar?

På de bilder där tygeln inte är sträckt, har jag inte kontakt med munnen.

Eller... definierar du kontakt med att jag har en tygel?

Susan skrev:
Hästen håller inte om man rider den spänd - helt korrekt, men hästen håller heller inte om man rider den helt utan spänst heller.

Det är väldigt stor skillnad mellan att vara spänd och spänstig.

En muskel blir stor och bullig, om man hela tiden spänner den mot sin nästan lika spända antagonist.

Ingen kontakt=helt lös tygel. Du märker inte i din hand vad hästen gör med sin mun, och hästen märker inte i sin mun vad du gör med din hand. Eftersom det inte finns någon kontakt mellan din hand och hästens mun.

På de bilder jag såg rider du på ett väldigt skarpt bett, och med en sån förstärkare så behövs det ju inte helt sträckt tygel för att ha en kontakt.

CillaW skrev:
Nu säger jag det här för sista gången: (read my lips) jag vill inte ta bort handen. Däremot vill jag bara använda den när det behövs, dvs då jag vill hästen något.

Men vill man inte hästen något i princip hela tiden? Det är väl det som är ridning, att man kommunicerar med hästen?

På de bilder där tygeln hänger = ingen kontakt.

På de bilder där tygeln är sträckt = kontakt, dvs då vill jag honom något.

Jag borde väl veta hur det kändes, eftersom jag var där?

Senast ändrad:

Om jag ger min häst en hjälp som betyder "flytta dig åt sidan" och han flyttar sig åt sidan, så har jag uppnått det jag ville och slutar ge hjälpen. Det är en signal till honom att han gjort rätt.

Så länge jag fortfarande vill att han flyttar sig åt sidan, gör jag inte mer.
Om han slutar flytta på sig, och jag vill att han ska fortsätta, ger jag en ny hjälp med samma innebörd ("fortsätt flytta dig åt sidan").
Detta kan man behöva göra ofta, eller väldigt sällan.

Om jag i stället vill att han ska sluta flytta sig åt sidan efter ett tag, ger jag en ny hjälp som innebär just den ändring jag vill uppnå.

Alltså inget ständigt hjälpgivande, utan bara när jag vill uppnå en förändring.

Jämför med att ta sig fram på en spark (vill minnas att någon berömd dressyrryttare kommit med den här liknelsen): så länge sparken rör sig åt det håll du vill, i den hastighet du vill, sparkar du inte fram den.

Och det är ju det jag menar, är det inte förändring man är ute efter? Nu sväng, nu sluta sväng, nu samla dig lite, nu lite mer energi, nu in med bakbenet, nu bryt av, nu ny fattning, etc etc. Det är få stunder man bara kan "åka häst".

Sen tycks vi definiera kontakt annorlunda - på bilderna ser det faktiskt ut som om det finns kontakt (så som jag definierat det) mellan dig och hästen. Dvs att vad du gör med din hand känns i hästens mun, och vad hästen gör med sin mun känns i din hand. Det är ju den kommunikationen som är kontakten.

Jag ser det mer som att bettet finns där hela tiden, och när jag vill inverka, då tar jag ett tygeltag. Men en mjuk kontakt finns hela tiden. På samma sätt som min skänkel finns längs hästens sida hela tiden, och min rumpa på hästens rygg.

CillaW skrev:
En muskel blir stor och bullig, om man hela tiden spänner den mot sin nästan lika spända antagonist.

ja - eller så förtvinar den

Hur ser du skillnad på en spänd och en spänstig häst när de rör sig?

CillaW skrev:
På de bilder där tygeln hänger = ingen kontakt.

På de bilder där tygeln är sträckt = kontakt, dvs då vill jag honom något.

Jag borde väl veta hur det kändes, eftersom jag var där?

Jag tittade också på hemsidan på bilderna från kursen och då förstår jag ännu mindre.
Det är inte menat som kritik (utan bara för att förstå vad vi pratar om) men jag förstår inte hur du ska kunna få samling eller ens muskler ur det sättet att arbeta som ni gör på bilderna?

Hur som helst måste ju hästen ha styrkan för att kunna samla sig coh hur ska den få det?:confused:

Det är inte personligt utan bara att jag råkade titta på just dina bilder för att försöka förstå.

Kan väl lägga till att jag sett flera liknande här på barock så det är absolut inte bara dej jag vänder mej till med frågan.

CillaW: Jag bockar och bugar :bow:

Ni som rider med "stöd" i handen: Kör ni er bil med gaspedalen i botten och handbromsen idragen också? :cool:

Jag har ridit på det här sättet i ett år nu och för första gången på över 10 år har min häst börjat sätta riktiga muskler!
Helt enkelt något man måste prova.

Läs på lite, gå på en och försök förstå vad det handlar om och varför istället för att sitta här och inte komma fram till så mkt mer än folks personliga åsikter egentligen..

_Blippan66_ skrev:
Jag har ridit på det här sättet i ett år nu och för första gången på över 10 år har min häst börjat sätta riktiga muskler!

Läs på lite, gå på en och försök förstå vad det handlar om och varför istället för att sitta här och inte komma fram till så mkt mer än folks personliga åsikter egentligen..

Varför du inte lyckats muskla hästar tidigare på 10 år, ja det är ju en fråga?

Jag sitter här för jag är NYFIKEN.

Jag har bara haft hästen tre år! Tidigare ägare köpte honom som föl, de talade om att bättre muskler än vad han hade då (när jag köpte honom) hade han aldrig haft...

Kan du utveckla? Förstår inte riktigt vad du menar.. :confused:

flashlight skrev:
Varför du inte lyckats muskla hästar tidigare på 10

Det gällde DEN hästen. Antar att vissa hästar som är svåra att muskla kräver mer korrekt ridning :devil:

_Blippan66_ skrev:

"gå på en kurs" skulle det naturligtvis vara :o

Han får alldeles utmärkt styrka genom att träna sin rygg och sina bakben genom skolorna.

Mabuse skrev:
Och det är ju det jag menar, är det inte förändring man är ute efter? Nu sväng, nu sluta sväng, nu samla dig lite, nu lite mer energi, nu in med bakbenet, nu bryt av, nu ny fattning, etc etc. Det är få stunder man bara kan "åka häst".

Sen tycks vi definiera kontakt annorlunda - på bilderna ser det faktiskt ut som om det finns kontakt (så som jag definierat det) mellan dig och hästen. Dvs att vad du gör med din hand känns i hästens mun, och vad hästen gör med sin mun känns i din hand. Det är ju den kommunikationen som är kontakten.

Jag ser det mer som att bettet finns där hela tiden, och när jag vill inverka, då tar jag ett tygeltag. Men en mjuk kontakt finns hela tiden. På samma sätt som min skänkel finns längs hästens sida hela tiden, och min rumpa på hästens rygg.

Jag rider inte med ständig förändring men jag åker knappast häst för det. Om jag hela tiden gav order och kontraorder skulle min häst bli tämligen stressad och förvirrad. Övningen skulle heller inte ge den effekt jag avsåg.
När du själv tränar - inte gör du en armhävning för att sen direkt göra en situp, springa två steg, en armhävning till, ett benlyft, två situps...?

Det är möjligt att du tycker att det ser ut som om det finns kontakt på bilderna. Jag ser en hängande tygel och vet att jag inte hade något i handen, på de bilder där tygeln hänger. Gör jag däremot något med handen, kommer han att märka det, precis som jag kommer att märka om han gör något med munnen.

Min skänkel ligger heller inte längs hans sida hela tiden, utan bara när jag vill något med den.

Susan skrev:
ja - eller så förtvinar den

Hur ser du skillnad på en spänd och en spänstig häst när de rör sig?

En spänd muskel är bullig och hård. En muskel som arbetar utan spänning är inte det. Det är skillnad mellan statiskt och dynamiskt arbete.

En muskel som används förtvinar inte.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 013
Senast: Sesca
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 168
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar