Vad i hela friden gör vi? (Del XIII)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det var ju ändå rätt intressant (ursäkta det nördiga hälsofreket :o ) . Jag antog att hon hade mått dåligt eftersom du skrev att hon var tagen ur tjänst och det brukar man ju inte bli bara sådär. Men det är ju bra ändå att att hon inte mått dåligt.

Just eftersom hon mått så bra så blev det en extra chock. Hade hon inte gått på hälsokontroll hade det inte märkts och då kanske det skulle blivit farligt.

Om du har frigolit eller något sånt över så kan det vara smart att isolera extra undertunnan med så det inte kyls ner av golvet. Funkar inte den andra bra?
Jag har isolerat noga med 10 cm frigolit undertill så det ska nog fungera :up:

Dom andra fungerade bra men räckte bara med en hink i varje och hästarna behöver plötsligt ha två hinkar i varje box och jag orkade inte göra två till som tar massor med plats i boxen och springa med varmvatten i 2 petflaskor till varje kväll. Mindre volym fryser snabbare ;)
Men har man inte 25 minus och bara behöver en hink så funkade dom riktigt bra :up:

Jag har isolerat noga med 10 cm frigolit undertill så det ska nog fungera :up:

Dom andra fungerade bra men räckte bara med en hink i varje och hästarna behöver plötsligt ha två hinkar i varje box och jag orkade inte göra två till som tar massor med plats i boxen och springa med varmvatten i 2 petflaskor till varje kväll. Mindre volym fryser snabbare ;)
Men har man inte 25 minus och bara behöver en hink så funkade dom riktigt bra :up:

Men du var inte dom i en stor låda? Får du inte plats med två mindre hinkar i dom? Alltså mindre än den som är där i nu men sammalagt blir volymen vatten mer eftersom det är två hinkar? Gud vad jag känner mig duktig på att förklara saker och ting ibland :angel:

Det är som igår, min AT frågade mig vad Sveriges statsminister heter..... Tja han är kort, lite rund, bär kavaj, lite tunnhårig och liknar dansbandssångare som jag inte heller kommer på namnet på..... :D Visst listar alla ut vem jag menar då?

Men USA:s president kunde jag på engång :banghead:

Det kan vara tillfälligt, hoppas vi iaf. Nu är hon iväg till vårdcentralen och där var värdet 17 nu så förhoppningsvis är det inte så illa.
Det låter ju betydligt bättre med 17 i värde. Hoppas då att det bara är nåt tillfälligt. En del mediciner och annat kan ju påverka blodsockret.

Men du var inte dom i en stor låda? Får du inte plats med två mindre hinkar i dom? Alltså mindre än den som är där i nu men sammalagt blir volymen vatten mer eftersom det är två hinkar? Gud vad jag känner mig duktig på att förklara saker och ting ibland :angel:

Det är som igår, min AT frågade mig vad Sveriges statsminister heter..... Tja han är kort, lite rund, bär kavaj, lite tunnhårig och liknar dansbandssångare som jag inte heller kommer på namnet på..... :D Visst listar alla ut vem jag menar då?

Men USA:s president kunde jag på engång :banghead:
Jag förstår vad du menar ;)

Mindre hinkar=mindre volym = fryser snabbare. ;) 2 mindre hinkar i varje blir fortfarande 4 petflaskor att släpa på varje kväll. Så visst skulle det gå, men det skulle bli massor med extra jobb för mig och jag vill gärna ha det så enkelt som möjligt ;)
Dessutom är det så att ju djupare det är, desto längre tid tar det för vattnet att frysa.

Jag förstår vad du menar ;)

Mindre hinkar=mindre volym = fryser snabbare. ;) 2 mindre hinkar i varje blir fortfarande 4 petflaskor att släpa på varje kväll. Så visst skulle det gå, men det skulle bli massor med extra jobb för mig och jag vill gärna ha det så enkelt som möjligt ;)
Dessutom är det så att ju djupare det är, desto längre tid tar det för vattnet att frysa.

Jag förstår inte hur folk lyckas få vattnet att frysa.... Jag har aldrig haft någon termobar eller dyl och hästen vatten har ändå inte frusit?

Men lägg inte ner flaskorna i vattnet, lägg dom brevid vattnet i din stora balja. Då håller dom värmen längre och vattnet är isfritt längre.

Jag förstår inte hur folk lyckas få vattnet att frysa.... Jag har aldrig haft någon termobar eller dyl och hästen vatten har ändå inte frusit?

Men lägg inte ner flaskorna i vattnet, lägg dom brevid vattnet i din stora balja. Då håller dom värmen längre och vattnet är isfritt längre.
Hur menar du att att jag skulle kunna lägga dom i en balja som är full med isolering? :confused:
vattnet är garanterat frysfritt längre om jag lägger dom i än utanför.

Mina står på logen. Är det -25 ute så är det samma temperatur i boxarna. Så klart vattnet fryser då. Inne i stallet fryser aldrig vattnet.

Fått i mig lite lunch, blev lasagne på kycklingfärs och Keldas tex mex soppa :d håller på med dom förbenade uggle-grytlapparna också. Dessutom fått beställning av mamma på 2 spishanddukar och 1 par grytlappar åt lillebror. Har 5 st muggunderlägg samt 4 muggunderlägg till på beställning med. Och en jaktväst och en bäverpälsmössa O_o hur tusan ska jag hinna allt känner jag :arghh:

Hur menar du att att jag skulle kunna lägga dom i en balja som är full med isolering? :confused:
vattnet är garanterat frysfritt längre om jag lägger dom i än utanför.

Mina står på logen. Är det -25 ute så är det samma temperatur i boxarna. Så klart vattnet fryser då. Inne i stallet fryser aldrig vattnet.

Min stod i kallstall och mitt vatten frös nästan aldrig. Du har inte plats att ha någon varmvattensflaska i din stora termobar? Det är inte alls säkert att det håller sig isfritt längre för att du lägger ner vattenflaskorna i karet.

Min stod i kallstall och mitt vatten frös nästan aldrig. Du har inte plats att ha någon varmvattensflaska i din stora termobar? Det är inte alls säkert att det håller sig isfritt längre för att du lägger ner vattenflaskorna i karet.
Jag har också stått i kallstall. Det frös aldrig där heller men det här är mer som väderskydd. Det är skillnad.

Det håller sig isfritt längre. Jag har ju provat mig fram och konstaterat det. Jag är inte den enda som gör så heller inom hästvärlden så det är ju allmänt känt.

Varför undrar du om jag har plats för nån värmeflaska i min stora thermobar? Menar du den ute i hagen? :confused:

Jag har också stått i kallstall. Det frös aldrig där heller men det här är mer som väderskydd. Det är skillnad.

Det håller sig isfritt längre. Jag har ju provat mig fram och konstaterat det. Jag är inte den enda som gör så heller inom hästvärlden så det är ju allmänt känt.

Varför undrar du om jag har plats för nån värmeflaska i min stora thermobar? Menar du den ute i hagen? :confused:

Trodde du hade den stora inne med. Min stod på undefär samma sätt som dina gör, det var en stor lada från början med tja typ 5 meter i takhöjd och sedan hade dom smällt upp 2 väggar som var typ hälften så höga och två boxar i där inne.

Jag kanske förtränger hur mycket is det blev i mina hinkar :angel:

Trodde du hade den stora inne med. Min stod på undefär samma sätt som dina gör, det var en stor lada från början med tja typ 5 meter i takhöjd och sedan hade dom smällt upp 2 väggar som var typ hälften så höga och två boxar i där inne.

Jag kanske förtränger hur mycket is det blev i mina hinkar :angel:
Med den stora menar du den nya? Ja den står i boxen, en i varje box nu. Tar betydligt mindre plats än den andra lilla faktiskt. Vi har dubbla väggar runt boxarna annars är det enkelväggar och öppet upp till nock (högt) och loge.

Hmm fick se de senaste värdena vid provtagningarna. TSH har legat stabilt kring 0,8-1,0.
Senaste provet visade på 0,09. Hoppas sköterskan ringer upp imorgon så jag sluta med thacapzolet. O_o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Kände mig manad att starta nästa tråd, så vi fortsätter väl här 😊 Fortsätt dela med er av vad ni och ungarna hittar på!
40 41 42
Svar
821
· Visningar
46 361
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 916
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 654
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar