Katastrofalt ihopsläpp? Hjälp!

Det här är ett typiskt dumt ihopsläpp enligt mig. Antingen bör unghästen flyttas till annat bete eller så borde ni flytta era hästar till annat bete eftersom ni inte verkar få gehör av de andra. Hästar som vaktar mot människor på det där sättet är inte ok tycker jag. Det ska gå och hämta sin häst utan problem om man vill rida eller pyssla. Hur gammal är unghästen?
Nej det känns allt annat än bra. Unghästen är 3 år
 
Som sagt inte vi som äger marken/stallet :( . Och ja ingen annan verkar ta det på allvar

Men du kan fråga om du får lov att göra det. Snabbstolp och billig tråd finns på Biltema med mera, det går jättefort att göra en sommarhage med det.

Samma om du skulle vilja flytta, det är inte jättesvårt att hitta betemark man får låna om man gör jobbet själv. Då har du tid att hitta ny stallplats, eller så är det bara under betessäsongen du har dina någon annanstans om dom slipper vara i vinterhage med den där unghästen.
 
Ja jag känner ingen tillit alls till detta och denna unghäst. Han visade sig aggresiv mot mig igen idag när jag skulle fixa täcket på min häst. Liksom går emot lite med öron och huvud ner och försöker få bort mig från min häst känns det som. Är rädd att jag nån gång när jag vänder ryggen till ska bli attackerad.

Du ska absolut lita på din känsla!

Du skrev att det var en unghäst, men hur gammal är den?

/Lizzie
 
Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes de ihop med en äldre häst utan problem. Men såklart är man alltid rädd för ihopsläpp. Förra flocken innan vi bytte stall trivdes inte den ena hästen i.
Häst 1 är ranghög och häst 2 är mycket ranglåg. Häst 3 som de släpptes ihop med är också mycket ranglåg. Allt frid och fröjd. Men så igår blev det katastrof. Häst nr 4 skulle ansluta till flocken. En unghäst som stått i en flock med bara andra unghästar. Kastrerades i vinter. Det var det värsta ihopläppet jag sett i mitt liv. Det började med att den ranghöge nr1 och unghästen nr4 började kröka nacken och skrapa i backen med framhoven mot varandra. Sen markerade de med lite sparkar. Men unghästen gav sig ej och det blev ett fullskaligt krig. Reste sig mot varandra och sparkarna bara flög, tog ner varandra i backen och brottades, sparkade med bakbenen, högg varandra i frambenen. Ja det var sjukt otäckt att se. Unghästen gav sig ej. Sen när de pausade slagsmålet sprang unghästen nr4 runt och vallade de andra ranglåga, nr 2 och nr3. Särskilt nr 3 som är en äldre häst blev tokjagad. Unhästen sprang emot honom med bakåtslickade öron och huvudet ner i backen som en tjur som typ ska stångas. Gjorde detta gång på gång. Den ranghöge nr 1 har nu ställt sig på sidan av flocken medan nr 4 står med de ranglåga nr 2 och nr3. Senare under kvällen skulle jag gå för att rätta till ett täcke på min nr2. Såg då att nr1 fortfarande var utanför flocken och stod själv en bra bit bort. Har nr 4, denna unghäst tagit över flocken? Jag gick fram emot min häst nr 2 och unghästen nr4 ville inte att jag skulle få gå fram emot min häst. Han började även mot mig stoppa ner huvudet i backen , slicka öronen bakåt och skulle typ valla bort mig! Vad i hela friden gör man i detta läge? Har aldrig sett något liknande och trodde att en unghäst skulle ge sig? Vi hoppas till gud att de inte är skadade men så läskigt som det såg ut är det inte konstigt om något är sönder. Mår så dåligt över detta!
Någon verkar glömt att se till att en äldre vänlig men bestämd häst ska gå tillsammans med unghästarna när de växer upp. Då slipper man dessa problem. Jag är av åsikten att hästar som inte fungerar tillsammans får man sära på. Både för hästarnas och plånbokens skull.
 
Nej det känns allt annat än bra. Unghästen är 3 år
Av den lilla text jag läst här från dig låter det som unghästen mest är jäkligt odräglig och ohanterad så tror inte det beror på att den kastrerades i vintras. Oavsett så är detta inte säkert för er, jag hade även varit orolig för mina hästar med en sån häst, vem vet om den skadar era hästar om de inte flyttar sig tillräckligt snabbt när den vill valla dem osv. Otroligt oansvarigt av stallägaren och ägaren till unghästen att släppa ihop såhär och sen inte bry sig.
 
Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes de ihop med en äldre häst utan problem. Men såklart är man alltid rädd för ihopsläpp. Förra flocken innan vi bytte stall trivdes inte den ena hästen i.
Häst 1 är ranghög och häst 2 är mycket ranglåg. Häst 3 som de släpptes ihop med är också mycket ranglåg. Allt frid och fröjd. Men så igår blev det katastrof. Häst nr 4 skulle ansluta till flocken. En unghäst som stått i en flock med bara andra unghästar. Kastrerades i vinter. Det var det värsta ihopläppet jag sett i mitt liv. Det började med att den ranghöge nr1 och unghästen nr4 började kröka nacken och skrapa i backen med framhoven mot varandra. Sen markerade de med lite sparkar. Men unghästen gav sig ej och det blev ett fullskaligt krig. Reste sig mot varandra och sparkarna bara flög, tog ner varandra i backen och brottades, sparkade med bakbenen, högg varandra i frambenen. Ja det var sjukt otäckt att se. Unghästen gav sig ej. Sen när de pausade slagsmålet sprang unghästen nr4 runt och vallade de andra ranglåga, nr 2 och nr3. Särskilt nr 3 som är en äldre häst blev tokjagad. Unhästen sprang emot honom med bakåtslickade öron och huvudet ner i backen som en tjur som typ ska stångas. Gjorde detta gång på gång. Den ranghöge nr 1 har nu ställt sig på sidan av flocken medan nr 4 står med de ranglåga nr 2 och nr3. Senare under kvällen skulle jag gå för att rätta till ett täcke på min nr2. Såg då att nr1 fortfarande var utanför flocken och stod själv en bra bit bort. Har nr 4, denna unghäst tagit över flocken? Jag gick fram emot min häst nr 2 och unghästen nr4 ville inte att jag skulle få gå fram emot min häst. Han började även mot mig stoppa ner huvudet i backen , slicka öronen bakåt och skulle typ valla bort mig! Vad i hela friden gör man i detta läge? Har aldrig sett något liknande och trodde att en unghäst skulle ge sig? Vi hoppas till gud att de inte är skadade men så läskigt som det såg ut är det inte konstigt om något är sönder. Mår så dåligt över detta!
Flyttar omedelbart jag hade en sån där jävligt valack på betet en gång. Han började vakta mitt sto mot allt och alla.
Gå in med pisk sa ägaren jävulshästen.
Inte en chans jag ringde en killkompis som var bonde han fick hjälpa mig att ta ut mitt sto sen red jag bort henne till ett annat bete med nya men uppfostrade och normala hästar som varken gav sig på varandra eller människor.
 
Men du kan fråga om du får lov att göra det. Snabbstolp och billig tråd finns på Biltema med mera, det går jättefort att göra en sommarhage med det.

Samma om du skulle vilja flytta, det är inte jättesvårt att hitta betemark man får låna om man gör jobbet själv. Då har du tid att hitta ny stallplats, eller så är det bara under betessäsongen du har dina någon annanstans om dom slipper vara i vinterhage med den där unghästen.
Har sagt att detta inte känns bra till stallägaren och unghästägaren. Frågat om det inte finns nån lösning. Men får bara till svar att man ska ge det tid och att det kommer ordna sig.....
Sen att jag ska ha spö med när jag hämtar min häst.
 
Du har fått många kloka svar! Jag har lärt mig, till stor del den hårda vägen, att när det inte känns bra så ska man lyssna på sig själv. Dels är det tufft att behöva vara efterklok när katastrofen är ett faktum och dels är det inte kul att oroa sig hela tiden. Du har ju fördelen här att du har två hästar. Jag skulle plocka ut dem och ordna något till bara dem, antingen på befintligt stall eller flytta. Jag skulle vara supertydlig med de andra i stallet att nu tar jag ansvar för det som jag måste, dvs min och mina hästars säkerhet. Var bor du? Någon här kanske har tips på annat stall/bete.
 
Det blir ju sällan jättebra när unghästar ska bestämma. De må vara starka, snabba etc. Men de är inte vettiga ledare IOM brist på.. ja, det mesta förutom power.
Min häst kom till mig som 4-åring. Han var starkast, snabbast och coolast i stan, tyckte han. Han hade gått som hingst länge nog att ”bli hingst” som 3-åring lite drygt. Man hade tänkt behålla som hingst. Men han blev för farlig.
Han släpptes med min ponny och en kompis PRE som gått som hingst tills han var 12. PREn var försiktig och fin med min gamle ponny. Men såg rött av min ohyfsade unghäst. Det var en tuff kamp under ca 3 dagars tid där PREn vägrade ge sig. Sen kunde min häst sköta sig.
Nu är han 18 år och har länge skött sig som PREn. Han är jättebussig mot de som är försiktiga eller har bra språk. Och föl! Men är de i fel energi, uppför sig ohyfsat så ger han sig inte. Och han är så pass kvick att han inte brukar skadas. Nu går han med en ponny som kastrerades sent och är hingstig och bökig. Den har för första gången i sitt liv backat. Samma med nykastrerad 10-årig hingst i hagen bredvid. Den backade av mot min, men inte andra.
Förr hade man ju oftare såna bestämda men vettiga farbröder som fostrade småskitarna.
Och man kan lära dem att när människor är i hagen så styr du inte med de andra hästarna. För ger sig unghästen på en av de andra så kan ju den hoppa till så att en tredje häst råkar hoppa på dig.
Hästarna får bara inte jaga varann eller människor i hagen. För det blir farligt. Man kan ju i ren olycka dö faktiskt.
Min häst ville gärna flytta runt andra i hagen för att skydda mig(resurs) eller mat. Så jag fick lära honom av med det IOM att det kan bli farligt för människor. Särskilt som han sen gick med 20-30 hästar på lösdrift.
Och när man inte har en uppstyrande häst som lär ungpojkarna att backa av vid tillsägelse så blir det så mycket svårare för människor att lära dem sånt.
Och att lära en häst att backa av och inte hota människor när den är lite väl på vill man kanske göra med den hästen i grimma med grimskaft etc under mer kontrollerade former än i hagen och med den lös. Just för att minimera risker.
Du måste ju säkert kunna gå in och kolla dina hästar/ta ut dem etc. Du är ju inte anställd som problemlösare liksom..
 
Jag hjälpte en kompis med hennes hästar en sommar när hon var borta på jobb. Hennes hästar gick i en stoflock där ett sto och hennes dotter (riktiga as båda två) gärna vallade de andra och även "försvarade" flocken gentemot mig. Det är nog enda gången jag varit riktigt rädd när jag varit i närheten av hästar. Jag lyckades drämma på det äldre stoet med grimskaftet och då fick jag vara någorlunda ifred men det gällde verkligen att ha ögon i nacken när en gick in i den hagen.

@Zalandra: Gå inte in i den här hagen. Det går så oerhört fort att det sker en olycka och i det här fallet kan den mycket väl ha en dödlig utgång. Flytta din häst snarast möjligt.
 
Vissa hästar fungerar inte ihop, jag hade en valack som var närmast dumsnäll både med människor och med ston hade kvar en del hingstbeteenden. Men när han skulle gå i en blandflock en sommar (vi hade inte sett hans hingsttendenser innan dess) med en annan valack med lite hingsttendenser så höll det på att sluta illa då ingen gav sig. Samma häst fungerade utmärkt i blandflock tillsammans med en mer språktrygg valack helt utan hingsttendser och de blev bffs som delade höhög vid fordring. Men de här måste säras på.
 
Jag hade aldrig någonsin låtit min häst vara kvar i hagen vid ett sånt ihopsläpp. Så fort någon häst går över gränsen hade jag plockat ut min häst från hagen och vägrat släppa in den igen sålänge den nya hästen går kvar. Jag tycker att det är självklart att stallägaren får besluta om den aggressiva hästen får vara kvar i hagen eller inte, men stallägaren får ju hjälpa till med en lösning oavsett. Antingen stängsla av eller erbjuda annan hage till min häst eller till den dumma hästen.
 
Jag är mest orolig över hur unghästen beter sig mot människor i hagen. Det kan snabbt gå väldigt fel. Rider och hämtar du ut dina hästar själv varje dag? Jag hade inte velat hämta ut mina hästar själv utan hade haft någon med mig varje gång.

Men jag förstår inte heller unghäst ägaren helt, är hon där och hanterar den? Läste hon var väldigt ursäktande men tycker inte helt det är tillräckligt utan hon borde ta mer ansvar för sin häst. Hon måste hitta en lösning, du kan inte tryggt hämta ut dina egna hästar på grund av hennes. Den måste antingen gå själv, läste i tråden att dom går i en stor hage så ni kan ju stängsla av tillsammans? Inte så bra för unghästen iof för bäst vore väl om den flyttas till ett bete med kompisar som passar bättre till denne? För även om stallägaren är tokig (har mindre bra ideer) kan väl ni hästägare försöka lösa detta?
 
Vart bor du? Behöver du hjälp med att hitta bete söder om göteborg så hojta till.
Riskera inte hälsan eller livet.

Hade det varit jag så hade jag ställt mina på box tills jag hittat nytt stall eller bete, är för rädd om min hälsa för att utsätta mig för något liknande.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 498
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 140
Senast: exotic
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 215
Senast: LuckyMe
·
Hästhantering Har lite av ett problem. Släppte ihop fjordstoet vi har på prov nu under veckan tillsammans med min islandsvalack. Hon gav honom ingen...
2
Svar
31
· Visningar
3 966
Senast: Pathmaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp