Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes de ihop med en äldre häst utan problem. Men såklart är man alltid rädd för ihopsläpp. Förra flocken innan vi bytte stall trivdes inte den ena hästen i.
Häst 1 är ranghög och häst 2 är mycket ranglåg. Häst 3 som de släpptes ihop med är också mycket ranglåg. Allt frid och fröjd. Men så igår blev det katastrof. Häst nr 4 skulle ansluta till flocken. En unghäst som stått i en flock med bara andra unghästar. Kastrerades i vinter. Det var det värsta ihopläppet jag sett i mitt liv. Det började med att den ranghöge nr1 och unghästen nr4 började kröka nacken och skrapa i backen med framhoven mot varandra. Sen markerade de med lite sparkar. Men unghästen gav sig ej och det blev ett fullskaligt krig. Reste sig mot varandra och sparkarna bara flög, tog ner varandra i backen och brottades, sparkade med bakbenen, högg varandra i frambenen. Ja det var sjukt otäckt att se. Unghästen gav sig ej. Sen när de pausade slagsmålet sprang unghästen nr4 runt och vallade de andra ranglåga, nr 2 och nr3. Särskilt nr 3 som är en äldre häst blev tokjagad. Unhästen sprang emot honom med bakåtslickade öron och huvudet ner i backen som en tjur som typ ska stångas. Gjorde detta gång på gång. Den ranghöge nr 1 har nu ställt sig på sidan av flocken medan nr 4 står med de ranglåga nr 2 och nr3. Senare under kvällen skulle jag gå för att rätta till ett täcke på min nr2. Såg då att nr1 fortfarande var utanför flocken och stod själv en bra bit bort. Har nr 4, denna unghäst tagit över flocken? Jag gick fram emot min häst nr 2 och unghästen nr4 ville inte att jag skulle få gå fram emot min häst. Han började även mot mig stoppa ner huvudet i backen , slicka öronen bakåt och skulle typ valla bort mig! Vad i hela friden gör man i detta läge? Har aldrig sett något liknande och trodde att en unghäst skulle ge sig? Vi hoppas till gud att de inte är skadade men så läskigt som det såg ut är det inte konstigt om något är sönder. Mår så dåligt över detta!