Katastrofalt ihopsläpp? Hjälp!

Btw jag har själv hingstiga valacker som resursvaktar 😅. Sent kastrerade.

Det går bra att släppa in obrydda valacker ("ranglåga"), men det blir mycket dans och show, luftboxning liksom. Med en hingstig valack skulle det bli krig.
 
Jag hade inte heller velat gå in, men jag hade - under förutsättning att saker går snabbt åt rätt håll generellt - gett det några dagar. Och låtit flocken vara. Behöver en häst tas ut får unghästen tas ut först. Men idealiskt låt flocken vara

Med en vuxen hade den åkt ut ur hagen redan och inte varit välkommen tillbaka. Men just unghästar har jag högre toleransnivå med och kan ge just ett par dagar och se

Jag bryr mig inte riktigt om det är en unghäst eller inte. Hade jag haft häst hade jag inte velat att den användes för att ouppfostrade unghästar ska uppfostras. Det får unghästens ägare lösa utan att riskera mig eller min häst. Det finns inget egenvärde för varken mig eller min eventuella häst att gå med just den unghästen.
 
Btw jag har själv hingstiga valacker som resursvaktar 😅. Sent kastrerade.

Det går bra att släppa in obrydda valacker ("ranglåga"), men det blir mycket dans och show, luftboxning liksom. Med en hingstig valack skulle det bli krig.
Ibland verkar det bero på konstellation med. Jag hade en tidigt kastrerad valack som dock ändå var lite hingstig med ston. Dock en sån där "världens snällaste" som kunde gå med alla. Aldrig minsta problem med hopsläpp oavsett kön eller ålder eller nåt

Tills jag skulle släppa ihop med en extremt ranglåg åring. Valacken skulle ha ihjäl den. Och åringen tuggade hysteriskt och bokstavligen la sig ner bara valacken kollade på honom. Jag vet inte om det var just att åringen var så extremt ranglåg eller nåt annat. Men valacken skulle ha ihjäl honom.

Över stängsel var de snälla och lekte och kliade. Men inte samma hage. Det tog extremt lång tid innan det gick (men då blev de bästa vänner. Man önskar de kunde prata ibland och förklara...)
 
Jag bryr mig inte riktigt om det är en unghäst eller inte. Hade jag haft häst hade jag inte velat att den användes för att ouppfostrade unghästar ska uppfostras. Det får unghästens ägare lösa utan att riskera mig eller min häst. Det finns inget egenvärde för varken mig eller min eventuella häst att gå med just den unghästen.
Nej och jag tycker din åsikt är precis lika legitim. Var och en gör som de vill utifrån hur de känner.
 
Jag bryr mig inte riktigt om det är en unghäst eller inte. Hade jag haft häst hade jag inte velat att den användes för att ouppfostrade unghästar ska uppfostras. Det får unghästens ägare lösa utan att riskera mig eller min häst. Det finns inget egenvärde för varken mig eller min eventuella häst att gå med just den unghästen.

Samma här. Avsparkade ben är en reel risk när dom slåss på allvar för hästarna, och en unghäst som använder hästspråket i caps lock mot en människa kan sluta med döden.

Vi är för små, för långsamma, och de flesta människor hinner inte läsa signalerna och reagera.

Personligen skulle jag GTFO om en främmande häst körde snaking mot mig. Det är på tok för högljutt och aggressivt, och om jag inte svarar på "rätt" sätt (enligt den hästen) är det nästa som kommer en attack, mest troligt med bakbenen.
 
Ibland verkar det bero på konstellation med. Jag hade en tidigt kastrerad valack som dock ändå var lite hingstig med ston. Dock en sån där "världens snällaste" som kunde gå med alla. Aldrig minsta problem med hopsläpp oavsett kön eller ålder eller nåt

Tills jag skulle släppa ihop med en extremt ranglåg åring. Valacken skulle ha ihjäl den. Och åringen tuggade hysteriskt och bokstavligen la sig ner bara valacken kollade på honom. Jag vet inte om det var just att åringen var så extremt ranglåg eller nåt annat. Men valacken skulle ha ihjäl honom.

Över stängsel var de snälla och lekte och kliade. Men inte samma hage. Det tog extremt lång tid innan det gick (men då blev de bästa vänner. Man önskar de kunde prata ibland och förklara...)

Var åringen hingst eller valack? Ibland avskyr dom helt enkelt andra, och har dom rollen "hingsten i flocken" så är det deras jobb att stöta ut inkräktare oavsett ålder, om dom så vill.

Hade du haft ett ledarsto som ville ha åringen i flocken så hade du kunnat få se henne börja gå emellan och försöka försvara.

Hingstens jobb är ganska specifikt, k***** och slåss 😅. Det förekommer att dom dödar föl som inte är deras.
 
Var åringen hingst eller valack? Ibland avskyr dom helt enkelt andra, och har dom rollen "hingsten i flocken" så är det deras jobb att stöta ut inkräktare oavsett ålder, om dom så vill.

Hade du haft ett ledarsto som ville ha åringen i flocken så hade du kunnat få se henne börja gå emellan och försöka försvara.

Hingstens jobb är ganska specifikt, k***** och slåss 😅. Det förekommer att dom dödar föl som inte är deras.
Hingst, men det var han sen när de var bästisar med. Och valacken hade gått med unghingst innan. Så väldigt oklart vad som gjorde att just de inte gick ihop initialt. Och lika oklart vad som gjorde att det sen funkade. Men jag är glad det bara under alla år skurit sig så illa en gång.
 
Alla är valacker
Ok! Ja tyvärr kan det förekomma med valacker också, som @skiesabove skriver var det en fight över flocken. Har erfarit valacker (ej klapphinstar) som börjat vakta ston och försökt betäcka, därav min nyfikenhet. 😅 Men då slipper du den delen! Kanske behöver den här hästen fortsatt unghästflock ett tag till. Som redan nämnts av andra är min främsta oro för dig som ska in och hämta din häst när unghästen beter sig så. Det fungerar naturligtvis inte att ha en häst som beter sig som om den vore en hingst i det vilda.
 
Hingst, men det var han sen när de var bästisar med. Och valacken hade gått med unghingst innan. Så väldigt oklart vad som gjorde att just de inte gick ihop initialt. Och lika oklart vad som gjorde att det sen funkade. Men jag är glad det bara under alla år skurit sig så illa en gång.

Min shettis accepterade inte min hingstiga mustangvalack förrän vi kastrerade shettisen.

Han tog tuggor över revbenen, mustangen hoppade mellan stängseltrådarna, totalt kaos.

Nu är dom goda vänner men det tog ett tag, hade shettisen i egen hage i några veckor efter kastreringen, tog alla på promenad samtidigt, etc.
 
Vi har varit där och vi skulle kolla till hästarna. Kollades även i longering. Ingen hälta iaf. Häst nr 1 får inte stå med de andra och unghingsten nr4 har tagit över och vallar ihop nr 2 och 3. Känns inte alls bra detta men vi får inget gehör från andra om detta.
 
Vi har varit där och vi skulle kolla till hästarna. Kollades även i longering. Ingen hälta iaf. Häst nr 1 får inte stå med de andra och unghingsten nr4 har tagit över och vallar ihop nr 2 och 3. Känns inte alls bra detta men vi får inget gehör från andra om detta.
Underligt sätt att lösa det på, hade väl varit mer logiskt att isolera unghästen kan man tycka, problemet med att hämta/hantera hästarna i hagen med unghästen kommer ju sannolikt kvarstå och riskerar bli en olycka för människor ifall unghästen får för sig att verkställa sina hot så att säga...

Skönt att ingen verkar uppenbart skadad iaf!
 
Underligt sätt att lösa det på, hade väl varit mer logiskt att isolera unghästen kan man tycka, problemet med att hämta/hantera hästarna i hagen med unghästen kommer ju sannolikt kvarstå och riskerar bli en olycka för människor ifall unghästen får för sig att verkställa sina hot så att säga...

Skönt att ingen verkar uppenbart skadad iaf!
Ja jag känner ingen tillit alls till detta och denna unghäst. Han visade sig aggresiv mot mig igen idag när jag skulle fixa täcket på min häst. Liksom går emot lite med öron och huvud ner och försöker få bort mig från min häst känns det som. Är rädd att jag nån gång när jag vänder ryggen till ska bli attackerad.
 
Det här är ett typiskt dumt ihopsläpp enligt mig. Antingen bör unghästen flyttas till annat bete eller så borde ni flytta era hästar till annat bete eftersom ni inte verkar få gehör av de andra. Hästar som vaktar mot människor på det där sättet är inte ok tycker jag. Det ska gå och hämta sin häst utan problem om man vill rida eller pyssla. Hur gammal är unghästen?
 
Vissa folk har verkligen inget vett. Ett sånt där ihopsläp är nog det sämsta man kan göra och sen inte sära på hästarna. Jag hade inte alls gått med på att få in någon unghäst bara sådär. Om dom hade visat sånt beteende hade jag flyttat min häst direkt. Sjukt beteende av stallägaren och jag hade flyttat min häst oavsett från en sån människa. Verkar ha noll koll och nonchalera något enormt.
 
Min shettis accepterade inte min hingstiga mustangvalack förrän vi kastrerade shettisen.

Han tog tuggor över revbenen, mustangen hoppade mellan stängseltrådarna, totalt kaos.

Nu är dom goda vänner men det tog ett tag, hade shettisen i egen hage i några veckor efter kastreringen, tog alla på promenad samtidigt, etc.
Mm här var de som sagt senare bästa vänner trots att yngligen fortfarande var hingst då.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 498
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 140
Senast: exotic
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 215
Senast: LuckyMe
·
Hästhantering Har lite av ett problem. Släppte ihop fjordstoet vi har på prov nu under veckan tillsammans med min islandsvalack. Hon gav honom ingen...
2
Svar
31
· Visningar
3 966
Senast: Pathmaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp