Ja, och hästar är inte människor... Det krävs inte en by för att uppfostra en häst in i människans värld. Det krävs 1 duktig person som vet vad dom gör, är konsekvent i sitt eget beteende, och gör det under såpass lång tid att det sätter sig.
"Gemene man" är ganska kass på hästhantering i min erfarenhet. Dom klarar av färdigtränade, "normala" hästar, men med de som är otränade eller lite extra så blir det fort katastrof.
Jag hade mina pojkar (en sent kastrerad räddningsshettis och en sent kastrerad kigermustang med lite tråkig historik) i ett kollektivstall, box, i två månader. Dom är båda två "extra" - man måste kunna läsa häst och ha koll på sig själv, och speciellt mustangen har inte skrivit på "kontraktet" med människor generellt, bara med mig.
Dom blev brötigare för varje gång dom andra hade tagit in- och utsläpp. Tog hem dom, en vecka senare var dom som vanligt igen, mjuka och lyhörda.
Om jag skaffar unghäst kommer jag inte låta inkompetenta randoms ta del av uppfostringsprocessen. Det är ju bara att göra det svårare för sig själv.