Hjälp!! Ihopsläpp.

Sv: Hjälp!! Ihopsläpp.

Du har fortfarande inte svarat på hur hon brukar agera med nya hästar!

Min erfarenhet säger att det till 99% går bar bara man låter dom vara ifred och göra upp rangordningen.
Att släppa ihop två ranghöga hästar är betydligt farligare än att släppa ihop en ranghög och en låg (som i ditt fall)
Sen finns det undantag också där den som varit högre i rang inte slutat jaga den lite svagare (han har aldrig gjort så varken förr eller senare) Dom fick helt enkelt delas åt för det blev aldrig bra.

Jag släpper gärna in den nya hästen direkt till flocken om hästen kommit morgon/fm.
Dom kommer att göra upp på samma sätt oavsett om dom hälsat inne eller ej.
 
Sv: Hjälp!! Ihopsläpp.

Håller inte med öht . Halva hopsläppet är redan gjort om de kunnat umgås genom box granne/hage innan .
 
Sv: Hjälp!! Ihopsläpp.

Var på hippocampusdagarna förra året på SLU. Då redovisades en studie om just detta: om ihopsläppet blir "lättare" om de hälsar i box först, och jämförde om man släppte ihop med flocken direkt eller med en häst från flocken först.

Det hela visade sig att det hade en viss effekt på unghästar: om de "hälsade" först, men ingen alls på vuxna: de gör upp ändå.
 
Sv: Hjälp!! Ihopsläpp.

Trams . Hur skulle den studien ha utförts menar du ?
Om man studerat hästar som bott bredvid varandra och hunnit etablera en relation , och sen släppt andra rakt av ? Det säger ju inte ett skit utan handlar om individer .
"Hälsa" i box ? Är det några minuter då eller ? Vill gärna läsa studien .
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp!! Ihopsläpp.

De använde sig av hästar i olika åldrar och släppte ihop med andra hästar på "olika sätt" ex. första gången genom att hälsa först. Det var olika hästar/flockar som försökshästarna släpptes ihop med, som jag fattade det. Eftersom det var SLU som "låg bakom" försöket så har jag svårt att tro att det är något hemmagjort påhitt.
 
Sv: Hjälp!! Ihopsläpp.

Har man redan sett att det blir spark-kalas vid ihopsläpp kommer man ju gräma ihjäl sig (!) när man bestämmer sig för att "ha is i magen" och släpper ihop igen varpå ett ben blir avsparkat -exempelvis.

Personligen skulle jag inte testa igen men om det verkligen (av någon anledning) krävdes att det ska gå ihop så skulle jag ge dem mer tid tillsammans som boxgrannar, hagar bredvid varandra, motionera dem tillsammans etc... Det kan ju knappast skada även om det nu finns studier som menar att det är oväsentligt.

"De tål en spark, låt dem göra upp, helt normalt hästbeteende, bla bla bla." Visst är det väl så men har man varit med om allvarliga/dödliga sparkskador så tror jag man tänker efter före...
 
Sv: Hjälp!! Ihopsläpp.

Nej klart det inte är ngt påhitt . Det jag säger är att vad visar studien eftersom de inte kan forska på samma hästar de släppt ihop direkt och de hästar de vant in , de är ju olika individer . Hur man drar slutsats utifrån det att det spelar ingen roll vill jag läsa om , för det lär vara betydligt mer nyanserat och ett snitt utifrån resultat som redovisas vilket är brukligt i all forskning .
Att ur risk minimering och intagandes av just individer i konstellationer , är fortfarande anledningen till varför otroligt mycket vinns genom att låta dem bekanta sig först genom box eller/och hag granne för att vara förebyggande . Slåss hästarna på andra dygnet efter insläpp genom boxgallret har jag svårt att se att ngn är särskilt smart att släppa ihop .
 
Sv: Hjälp!! Ihopsläpp.

Vi råkade ut för samma sak med en ny häst som släpptes in i flocken. Han överföll ledaren direkt och bara matade in sparkar och han hann inte undan. Nyhästen hoppade också upp och slog med framhovarna på ryggen :( Jag hade aldrig sett en sådant hopsläpp tidigare. Blev helt chockad. Hästen som blev överfallen fick en del skador som gjorde att ägaren fick ta ut veterinär.

Vi vågade inte ta risken att släppa ihop dem igen. Nyhästen fick gå i en hage bredvid de andra. Vi fick utstå många ifrågasättanden från de flock-fundamentalister som tror att detta är olagligt och annat... Självklart är det bättre för hästarna om de kan gå i flock. Men med ett avsparkat ben går man inte alls...

Dvs om det såg riktigt illa ut skulle jag inte våga igen. Och om jag bara skulle ha två hästar skulle jag absolut vilja att de kunde gå ihop. Främst för deras skull men även för att det är enklare. Jag skulle lämna tillbaks hästen om jag hade den på prov.

Hur har det gått för dig?
 
Sv: Hjälp!! Ihopsläpp.

Är också lite nyfiken på SLUs studie - vad hette den, eller kan du länka? :)


TS:
Om du fått klartecken från ägaren så kan du ju släppa ihop dem igen, och vänta ut dem den här gången. Se till att det finns ordentligt med mat bara.

Jag har helst en ny häst i hage bredvid den befintliga flocken en period, så de ser varandra och kan showa lite utan att risker för skador.

Det finns ju mobbare även inom hästvärlden, sådana som inte har någon direkt social kompetens. Vi hade en sådan på lösdriften ett tag. Han ställde till ett jäkla rabalder såfort det kom någon ny. Det var inte den ranghöga, utan en lite osäker vallack som ville hävda sig.
 
Sv: Hjälp!! Ihopsläpp.

till ett jäkla rabalder såfort det kom någon ny. Det var inte den ranghöga, utan en lite osäker vallack som ville hävda sig.
Gjorde inte den ranghögste ledarhästen någonting i det läget?

Varje gång det kommer in en mobbande typ i våran hage kör min häst bort den direkt, den kommer in igen när den slutat köra runt med dom andra. Vet inte om min häst är speciell på något vis eller bara en ledarhäst som är noga med vad det är för hästar i flocken, han tolererar aldrig något tjaffs mellan flockmedlemarna.

Detta har gjort att det mer eller mindre alltid är lugnt i flocken, den som mobbar och bara är osäker/dum/socialt inkompetent den lär sig otroligt fort hur den ska bete sig för att få vara med.
 
Sv: Hjälp!! Ihopsläpp.

Mobbaren ingick i flocken, och var relativt lugn så länge det inte kom några nya hästar. Nu är hagen stor, och de har två foderplatser för sex hästar. Så det provocerades sällan fram något resursförsvar.

Men när en ny häst skulle introduceras, ex när de flyttats till sommarbete börjare mobbaren jaga den nya, och gjorde så i perioder - trots betet. Den gamla flocken gick tillsammans med sin stabila "alfa" som sällan rörde ett öra ens. Han gillade inte röj och stök.
 
Sv: Hjälp!! Ihopsläpp.

kl
Hej! Såhär blev det:
Vi försökte släppa ihop dem igen och lät dem äta bredvid varandra. Men stoet blev bara aggressiv direkt och försökte hugga min pojk. Så vi beslutade att lämna tillbaka henne. Ägarna kom och hämtade henne och verkade inte vidare förvånade över att det inte fungerade, tydligen hade dem haft det precis likadant. Hästen är en ensamvarg, har nog alltid varit och kommer alltid att vara.

Vi får hitta en ny totto som sällskap åt min pålle :) Så är det bara! Tråkigt, men det måste funka.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 498
Senast: Stereo
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 703
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 169
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 346

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp