Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men det spelar väl egentligen ingen roll. Även om han ringer / skriver och tar reda på var TS bor för att låna en kopp socker så gör man inte så.Men vad vill karln?
Min input blir att polisen säkert kan vara en bra första kontakt oavsett fortsättning.
Men personen har inte alls självklart gjort sig skyldig till brott, åtminstone inte utifrån vad som framkommer i tråden, vilket betyder att polisens formella handlingsutrymme kan vara begränsat.
Javisst. Men det är inte självklart att det som beskrivs i tråden är brottsligt.Stalking är ett brott, jo.
Javisst. Men det är inte självklart att det som beskrivs i tråden är brottsligt.
Det blir förstås bara spekulationer, men som jag ser det finns ingenting i tråden som styrker det. Men jag är nyfiken på hur du motiverar det?Jag skulle vilja påstå att rekvisiten för brottet stalking är uppfyllda, jo.
Det blir förstås bara spekulationer, men som jag ser det finns ingenting i tråden som styrker det. Men jag är nyfiken på hur du motiverar det?
För det första ringde han ju på udda tider redan när de bodde grannar. Men om man dessutom sedan fortsätter ringa på udda tider (med olika telefonnummer som jag förstod det) och t.om. skriver ett brev där han uppmanar henne att kontakta honom, flera flera år efter att hon flyttat från byn, då är det ju tämligen uppenbart att det handlar om stalking.
Inte uppenbart i lagens mening. Gärningsmannen behöver först och främst vara medveten om att beteendet är oönskat, vilket h*n strängt taget inte kan förutsättas vara om ingen uttryckligen talar om det. Jag kan ha missat något, men jag har inte sett att TS har kommunicerat det uttryckligen till personen, och uppmanat denne att sluta. Sedan vägs frekvens och allvarlighet av det oönskade beteendet in. Lugnt någon eller några månader och sedan 2-3 uppringningar under en månad samt 1 brev - utan att känna till hela bilden och övriga omständigheter så tror jag inte man kan utesluta att det kan bedömas som ofredande (och därmed eventuellt olaga förföljelse), men självklart har jag svårt att se att det är.För det första ringde han ju på udda tider redan när de bodde grannar. Men om man dessutom sedan fortsätter ringa på udda tider (med olika telefonnummer som jag förstod det) och t.om. skriver ett brev där han uppmanar henne att kontakta honom, flera flera år efter att hon flyttat från byn, då är det ju tämligen uppenbart att det handlar om stalking.
Inte uppenbart i lagens mening. Gärningsmannen behöver först och främst vara medveten om att beteendet är oönskat, vilket h*n strängt taget inte kan förutsättas vara om ingen uttryckligen talar om det. Jag kan ha missat något, men jag har inte sett att TS har kommunicerat det uttryckligen till personen, och uppmanat denne att sluta. Sedan vägs frekvens och allvarlighet av det oönskade beteendet in. Lugnt någon eller några månader och sedan 2-3 uppringningar under en månad samt 1 brev - utan att känna till hela bilden och övriga omständigheter så tror jag inte man kan utesluta att det kan bedömas som ofredande (och därmed eventuellt olaga förföljelse), men självklart har jag svårt att se att det är.
Sen tror fasen att det kan upplevas förbaskat obehagligt, jag hade tyckt att det var för jäkla irriterande om inte annat, men det innebär inte nödvändigtvis att brott har begåtts.
Du är varken jurist eller polis och bör därför inte utrycka dig så tvärsäkert.Att rubriceringen skulle kunna bli annorlunda har du absolut en poäng med, däremot är det tämligen klart att *någon form* av brott har begåtts!
Att rubriceringen skulle kunna bli annorlunda har du absolut en poäng med, däremot är det tämligen klart att *någon form* av brott har begåtts!
Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare!
Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i en liten by här. Vi hade ingen jättekoll på grannar utan vi höll oss lite för oss själva, precis som dom flesta gjorde där i byn. Självklart hejade vi på varandra då vi träffades på, men det var inte många som vi visste namnen på ens.
På vintern/våren 09-10 började det ringa på nätterna, oftast vid 1-tiden. Sökte på nr och visade sig gå till huset snett nedanför oss. Där hade vi aldrig sett nån levande människa, men däremot att det lyste i fönster och var skottat på gården. Nr visade en man i 45+. Vi tänkte att han kanske varit onykter eller liknande.
Sen till våren/sommaren så började folk röra sig mer ute och vi kunde börja para ihop rätt människor med rätt hus och rätt bilar. Även denna man gissade vi oss till, då han ofta stog vid busshållsplatserna. Han verkar lätt förståndshandikappad, men hade aldrig någon mer med sig och står även ensam på adressen, så så pass kapabel till att klara sig själv är han.
Våren och sommaren gick, och samtalen fortsatte komma på nätterna, både på min Mob och hemtelefon. Gick i perioder, ibland var det tyst i månader, sen kunde han ringa 2,3 gånger på en månad. Så fortsatte det.
Våren 2012 blir jag gravid, och vi bestämmer oss för att sälja huset, dels att vi vill närmare till civilisationen och dels för att gården inte alls var anpassad för barn, mitt i kurva och folk körde som galningar, fanns inga andra barn alls i närheten och jag kände att det skulle vara jobbigt att sitta där ute ensam under föräldrarledigheten. Huset blir sålt november 2012, och samtalen upphör så gott som helt efter att vi flyttat.
För några veckor sen så hade jag ett missat samtal på mobilen, söker på det och nr går till honom! Jag blockar direkt! Förra veckan fick jag hem ett handskrivet brev, det stog att han vill träffa mig nu, ring mig eller smsa mig, sen hans adress och nummer. Då började jag tycka det var otäckt då han uppenbarligen sökt reda på min nya adress. Nuvarande sambon skrattade först åt det, men morgonen efter sa han att han tänkt på det där och det är faktist bara sjukt och otäckt. Och tänk så kommer han hit när du är hemma själv? Att han tycker vi ska åka dit och prata med honom att det inte är ok.
Jag svarade att äh, han har ju inte alla hemma liksom, bättre att bara ignorera.
Men, nyss så ringde gubben igen?! Halv elva på kvällen, från ett nytt mobilnummer. Jag svarade inte för jag svarar aldrig på okända nr, men sökningen visade att det var till honom, så nu är det blockat det också.
Snälla bukeoraklet, VAD gör jag? Ska jag fortsätta ignorera? Skicka sms/brev och be honom sluta ringa eller kontakta mig? Åka dit och prata med honom? Ringa upp? Be någon annan prata med han? Kan man få någon information någonstans om han har nån tex förmyndare eller något son skulle kunna ta det här med honom, för jag gissar att han har NÅN slags hjälp iallafall...
Jag vill ju helst inte prata med honom alls! Vet inte hur hans hjärna fungerar så vill inte få han att tänka att jag äntligen kontaktat eller svarat honom?
Det har för fasiken gått 5,5 år sen vi flyttade!!! Varför tänker han ens på mig längre?!!!!
Det är inte så säkert att något brott har begåtts. Obehagligt ja absolut! Brott... nja... inte säkert.
Det kan inte vara så att han har nån form att problematik med det sociala och tycker att TS verkar trevlig/snygg/söt och tar kontakt på ett väldigt klumpigt sätt? TS, har du sagt till honom att du vill att han ska sluta kontakta dig? Jag förstår att det är otroligt obehagligt!! Det hade jag också tyckt!