Katastrofalt ihopsläpp? Hjälp!

Vart bor du? Behöver du hjälp med att hitta bete söder om göteborg så hojta till.
Riskera inte hälsan eller livet.

Hade det varit jag så hade jag ställt mina på box tills jag hittat nytt stall eller bete, är för rädd om min hälsa för att utsätta mig för något liknande.
Ja. Box var min första tanke med. Varken hästar eller människor kommer bli glada av död människa/svårt skadade hästar! Sånt där är skitfarligt!
 
Markera mot unghästen när du går in, låt inte den vakta någon häst. Ta med ett långt grimskaft o veva undan den, skrik, brösta upp dig, gör dig stor. Har också varit med om hästar som gör så. Jag tror beteendet kommer ge med sig, men det kan ta tid. Stör inte hästarna under tiden, utan låt dem "flocka ihop sig". Brukar vara bättre o släppa ihop alla samtidigt, varje ny häst stressar ju "flocken". Hur många dagar har de gått ihop nu? Det kan ta en vecka eller så o låta dem bli en flock. Det är jobbigt o se nån häst stå själv men det är ju deras sätt.
 
Markera mot unghästen när du går in, låt inte den vakta någon häst. Ta med ett långt grimskaft o veva undan den, skrik, brösta upp dig, gör dig stor. Har också varit med om hästar som gör så. Jag tror beteendet kommer ge med sig, men det kan ta tid. Stör inte hästarna under tiden, utan låt dem "flocka ihop sig". Brukar vara bättre o släppa ihop alla samtidigt, varje ny häst stressar ju "flocken". Hur många dagar har de gått ihop nu? Det kan ta en vecka eller så o låta dem bli en flock. Det är jobbigt o se nån häst stå själv men det är ju deras sätt.

Och jag säger tvärtom, gör aldrig det här med en häst du inte känner väl. För att det ska funka ska hästen redan ha accepterat grunderna.

Har du otur svarar den på din aggression, och det kan gå riktigt, riktigt åt helvete. Den här hästen har kört "snaking", ormnacke, mot en människa. Det är inte bra, den har inte accepterat grundreglerna runt människor.

Ska en människa bryta det beteendet och få den att vika undan så tror jag vi snackar perfekt timing och flagga/prasselpinne. Men jag tycker det är bättre att en unghästuppfostrande gammal hingst/valack tar den fighten. Vi är så små och långsamma jämfört med en häst.
 
Markera mot unghästen när du går in, låt inte den vakta någon häst. Ta med ett långt grimskaft o veva undan den, skrik, brösta upp dig, gör dig stor. Har också varit med om hästar som gör så. Jag tror beteendet kommer ge med sig, men det kan ta tid. Stör inte hästarna under tiden, utan låt dem "flocka ihop sig". Brukar vara bättre o släppa ihop alla samtidigt, varje ny häst stressar ju "flocken". Hur många dagar har de gått ihop nu? Det kan ta en vecka eller så o låta dem bli en flock. Det är jobbigt o se nån häst stå själv men det är ju deras sätt.
Vill du riskera att ha ihjäl TS. Det är livsfarligt att gå på en häst man inte vet hur den reagerar om man inte är mycket kunnig. Det du rekommenderar är som upplagt för att TS ska avlida/ bli allvarligt skadad.
 
Markera mot unghästen när du går in, låt inte den vakta någon häst. Ta med ett långt grimskaft o veva undan den, skrik, brösta upp dig, gör dig stor. Har också varit med om hästar som gör så. Jag tror beteendet kommer ge med sig, men det kan ta tid. Stör inte hästarna under tiden, utan låt dem "flocka ihop sig". Brukar vara bättre o släppa ihop alla samtidigt, varje ny häst stressar ju "flocken". Hur många dagar har de gått ihop nu? Det kan ta en vecka eller så o låta dem bli en flock. Det är jobbigt o se nån häst stå själv men det är ju deras sätt.
Ska man ta den fighten så bör man vara klar på vad man håller på med. Man måste vara snabb, ha timeing och kunna hålla huvudet kallt även om det blir riktigt illa. Och det bör göras under mer uppstyrda former än lös i hagen.
Visst finns det hästar som är lite för på som man snabbt och lätt bara kan jaga iväg och lära saker genom att brösta upp sig och bara ha grimskaft. Men den här verkar ju passerat gränsen för vad de flesta unga och småstöddiga individer gör. De flesta går att rätt fort få väck och att backa av. Möjligt att det kan gå med denna med om man gör rätt. Men det är rätt dumt att gambla. Och särskilt som oavlönad, ej i ämnet utbildad privatperson som bara vill sköta sina egna hästar.
Om en "hjälp"/signal etc inte går igenom så kommer man få möta en retur. Ju mer man själv lägger in energi i det desto större blr returen om det inte går igenom. På en häst som inte släpper igenom/backar av så kan man få en helsikes farlig retur. Och få det lös i hagen med bara ett grimskaft till försvar när man inte är jättekunnig på detta är väldigt onödigt!
 
Markera mot unghästen när du går in, låt inte den vakta någon häst. Ta med ett långt grimskaft o veva undan den, skrik, brösta upp dig, gör dig stor. Har också varit med om hästar som gör så. Jag tror beteendet kommer ge med sig, men det kan ta tid. Stör inte hästarna under tiden, utan låt dem "flocka ihop sig". Brukar vara bättre o släppa ihop alla samtidigt, varje ny häst stressar ju "flocken". Hur många dagar har de gått ihop nu? Det kan ta en vecka eller så o låta dem bli en flock. Det är jobbigt o se nån häst stå själv men det är ju deras sätt.
Nu är det en redan etablerad flock där en ouppfostrad, stark och i mina ögon aggressiv unghäst släppts in med dåligt resultat. Jag hade varken velat ha någon av mina hästar i den flocken eller velat vara tvungen att hantera en hotfull unghäst i hagen när jag ska hantera mina egna.

Nä, väck med unghästen eller fixa en egen hage är mina råd. Det är inte TS sak att riskera att skadas för livet eller rent av dödas pga en häst som inte är hennes egen!
 
Markera mot unghästen när du går in, låt inte den vakta någon häst. Ta med ett långt grimskaft o veva undan den, skrik, brösta upp dig, gör dig stor. Har också varit med om hästar som gör så. Jag tror beteendet kommer ge med sig, men det kan ta tid. Stör inte hästarna under tiden, utan låt dem "flocka ihop sig". Brukar vara bättre o släppa ihop alla samtidigt, varje ny häst stressar ju "flocken". Hur många dagar har de gått ihop nu? Det kan ta en vecka eller så o låta dem bli en flock. Det är jobbigt o se nån häst stå själv men det är ju deras sätt.

Varför tycker du att det är TS ansvar? Det är dessutom ett mycket farligt råd!
 
Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes de ihop med en äldre häst utan problem. Men såklart är man alltid rädd för ihopsläpp. Förra flocken innan vi bytte stall trivdes inte den ena hästen i.
Häst 1 är ranghög och häst 2 är mycket ranglåg. Häst 3 som de släpptes ihop med är också mycket ranglåg. Allt frid och fröjd. Men så igår blev det katastrof. Häst nr 4 skulle ansluta till flocken. En unghäst som stått i en flock med bara andra unghästar. Kastrerades i vinter. Det var det värsta ihopläppet jag sett i mitt liv. Det började med att den ranghöge nr1 och unghästen nr4 började kröka nacken och skrapa i backen med framhoven mot varandra. Sen markerade de med lite sparkar. Men unghästen gav sig ej och det blev ett fullskaligt krig. Reste sig mot varandra och sparkarna bara flög, tog ner varandra i backen och brottades, sparkade med bakbenen, högg varandra i frambenen. Ja det var sjukt otäckt att se. Unghästen gav sig ej. Sen när de pausade slagsmålet sprang unghästen nr4 runt och vallade de andra ranglåga, nr 2 och nr3. Särskilt nr 3 som är en äldre häst blev tokjagad. Unhästen sprang emot honom med bakåtslickade öron och huvudet ner i backen som en tjur som typ ska stångas. Gjorde detta gång på gång. Den ranghöge nr 1 har nu ställt sig på sidan av flocken medan nr 4 står med de ranglåga nr 2 och nr3. Senare under kvällen skulle jag gå för att rätta till ett täcke på min nr2. Såg då att nr1 fortfarande var utanför flocken och stod själv en bra bit bort. Har nr 4, denna unghäst tagit över flocken? Jag gick fram emot min häst nr 2 och unghästen nr4 ville inte att jag skulle få gå fram emot min häst. Han började även mot mig stoppa ner huvudet i backen , slicka öronen bakåt och skulle typ valla bort mig! Vad i hela friden gör man i detta läge? Har aldrig sett något liknande och trodde att en unghäst skulle ge sig? Vi hoppas till gud att de inte är skadade men så läskigt som det såg ut är det inte konstigt om något är sönder. Mår så dåligt över detta!
Fråga: är detta tänkt att bli permanent flock?
Annars skulle jag sära på dem och låta konstellation 1 gå tillsammans.
Alternativt om det är ston och det funkar dela upp 2 och 2 alltså 1 valack och 1 sto vardera hage.

Jag skulle vilja se igenom alla också som fler skrivit.

Lycka till
 
Markera mot unghästen när du går in, låt inte den vakta någon häst. Ta med ett långt grimskaft o veva undan den, skrik, brösta upp dig, gör dig stor. Har också varit med om hästar som gör så. Jag tror beteendet kommer ge med sig, men det kan ta tid. Stör inte hästarna under tiden, utan låt dem "flocka ihop sig". Brukar vara bättre o släppa ihop alla samtidigt, varje ny häst stressar ju "flocken". Hur många dagar har de gått ihop nu? Det kan ta en vecka eller så o låta dem bli en flock. Det är jobbigt o se nån häst stå själv men det är ju deras sätt.
Vad rekommenderar du att göra om hästen svarar med att ta fajten? Alla hästar backar inte.
 
Jag har en tysk häst som inte får gå med de andra. Hon flyger upp i en capriole och bara matar på med sparkar. Hon får gå i en hage bredvid. Erbjuder du dig att hjälpa till att stängsla så borde inte stallägaren tycka att det är så besvärligt. Inget kul med skadade hästar!
 
Jag har varken påstått att någon ska bli skadad eller att det är någons specifika ansvar. Svarade bara på hur vi gör i vårt stall. Jag upplever att många går in som en liten mus o är försiktiga och då blir de "offer" för jävulskap av unghästarna.
Unghästen kan ju ha taggarna extra utåt med iom att den precis släppts in i flocken. Kanske bättre människorna håller sig undan då tills hästarna etablerat rollerna.
 
Jag har varken påstått att någon ska bli skadad eller att det är någons specifika ansvar. Svarade bara på hur vi gör i vårt stall. Jag upplever att många går in som en liten mus o är försiktiga och då blir de "offer" för jävulskap av unghästarna.
Unghästen kan ju ha taggarna extra utåt med iom att den precis släppts in i flocken. Kanske bättre människorna håller sig undan då tills hästarna etablerat rollerna.

Det du skriver är helt orimligt. Det är helt orimligt att TS inte ska kunna gå in och ta in sina hästar och kolla så att de är oskadda efter unghästens härjningar! Det du skriver kan en unghästägare göra om hen äger alla hästar i hagen. Delar man med andra måste man ta mer hänsyn än bara till ens egen häst. Man kan inte ta för givet att alla andra är villiga att delta i uppfostringen av ens unghäst. Om man ska ha häst i kollektivstall och i hage med andra så gäller det att den är trevlig och visar människor respekt. Allt annat blir farligt och då är det bättre om man har egen gård där man sköter allt själv och skriver sina egna regler.
 
Det du skriver är helt orimligt. Det är helt orimligt att TS inte ska kunna gå in och ta in sina hästar och kolla så att de är oskadda efter unghästens härjningar! Det du skriver kan en unghästägare göra om hen äger alla hästar i hagen. Delar man med andra måste man ta mer hänsyn än bara till ens egen häst. Man kan inte ta för givet att alla andra är villiga att delta i uppfostringen av ens unghäst. Om man ska ha häst i kollektivstall och i hage med andra så gäller det att den är trevlig och visar människor respekt. Allt annat blir farligt och då är det bättre om man har egen gård där man sköter allt själv och skriver sina egna regler.
Jag har ALDRIG påstått att man inte kan gå in o ta sina hästar.
Jag säger ju precis som du att man måste ta hänsyn till fler än sin egen häst. Därför måste man även agera mot de andra hästarna när man är i hagen, om det är det du menar är "uppfostra någons annans unghäst".
 
Jag har ALDRIG påstått att man inte kan gå in o ta sina hästar.
Jag säger ju precis som du att man måste ta hänsyn till fler än sin egen häst. Därför måste man även agera mot de andra hästarna när man är i hagen, om det är det du menar är "uppfostra någons annans unghäst".

Det är precis det jag menar med att du uppmanar TS att uppfostra unghästen. Om TS vill riskera sig själv för att uppfostra någon annans häst så är det upp till TS och inget jag tycker att man ska förvänta sig av någon, kräva av någon eller ens rekommendera någon annan att göra. Speciellt inte på nätet när man förmodligen har dålig koll på alla inblandades kunskap och inte sett unghästen ifråga.

Jag tycker att ska man ha sin häst med andras hästar och andra personer ska gå in i hagen så måste man se till att ens häst uppför sig respektfullt och inte är farlig för någon. Annars får man ha den själv eller bara med ens egna hästar.

Jag var medryttare i ett stall där stallägaren ville ha hjälp att ta in hästarna på kvällen enligt schema. Trots att stallägarens egen unghäst ofta gick på bakbenen in från hagen och högg i luften efter en när man gick förbi i stallgången. Jag vägrade. Alla de andra hästarna i stallet var supersnälla och trevliga att hantera. Men den där unghästen vägrade jag hantera. Stallägaren blev inte glad kan jag säga och verkade tycka att jag skulle göra det ändå.
 
Det är precis det jag menar med att du uppmanar TS att uppfostra unghästen. Om TS vill riskera sig själv för att uppfostra någon annans häst så är det upp till TS och inget jag tycker att man ska förvänta sig av någon, kräva av någon eller ens rekommendera någon annan att göra. Speciellt inte på nätet när man förmodligen har dålig koll på alla inblandades kunskap och inte sett unghästen ifråga.

Jag tycker att ska man ha sin häst med andras hästar och andra personer ska gå in i hagen så måste man se till att ens häst uppför sig respektfullt och inte är farlig för någon. Annars får man ha den själv eller bara med ens egna hästar.

Jag var medryttare i ett stall där stallägaren ville ha hjälp att ta in hästarna på kvällen enligt schema. Trots att stallägarens egen unghäst ofta gick på bakbenen in från hagen och högg i luften efter en när man gick förbi i stallgången. Jag vägrade. Alla de andra hästarna i stallet var supersnälla och trevliga att hantera. Men den där unghästen vägrade jag hantera. Stallägaren blev inte glad kan jag säga och verkade tycka att jag skulle göra det ändå.
Men ingen människa kan ju med 100% säkerhet o garanti säga att alla hästar kommer alltid "bete sig"?
Vill man inte hantera unghästar o det finns sånna i ett stall kanske man inte ska stå i det stallet. :)
 
Jag har varken påstått att någon ska bli skadad eller att det är någons specifika ansvar. Svarade bara på hur vi gör i vårt stall. Jag upplever att många går in som en liten mus o är försiktiga och då blir de "offer" för jävulskap av unghästarna.
Unghästen kan ju ha taggarna extra utåt med iom att den precis släppts in i flocken. Kanske bättre människorna håller sig undan då tills hästarna etablerat rollerna.
Fast det måste ju finnas en plan på vad göra om hästen inte backar vid brösta upp sig, vifta med rep och skrika.
 
Jag har ALDRIG påstått att man inte kan gå in o ta sina hästar.
Jag säger ju precis som du att man måste ta hänsyn till fler än sin egen häst. Därför måste man även agera mot de andra hästarna när man är i hagen, om det är det du menar är "uppfostra någons annans unghäst".

I normalfall, med normalt tränade hästar och med unghästar som redan lärt sig hur de ska förhålla sig till människor, så ja, då kan man göra som du föreslog.

Men den här unghästen använde en signal som är oerhört stark och aggressiv när den används mot andra hästar - och han gjorde det mot en människa.

Det är en hel skog av röda flaggor. TS riskerar att starta ett hingstslagsmål om hon gör som du föreslog, och det krävs ett proffs för att klara av det (och proffsen skulle inte ta den fighten i en hage med andra hästar med bara ett rep som förstärkare).
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 498
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 140
Senast: exotic
·
Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 215
Senast: LuckyMe
·
Hästhantering Har lite av ett problem. Släppte ihop fjordstoet vi har på prov nu under veckan tillsammans med min islandsvalack. Hon gav honom ingen...
2
Svar
31
· Visningar
3 966
Senast: Pathmaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp