Vad gör vi? Del CXLVIII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jobbat undan lite som jag inte hunnit med under veckan när vi varit kort om folk. Om det inte var för att jag gör min sista dag på arbetsplatsen hade jag inte gjort det på en söndag, men nu är det som det är och jag vill ju hunnit med mina löpande uppgifter fram till månadsskiftet när jag lämnar.
 
Eldar i min vedspis ifall det skulle bli strömavbrott. Men jösses vad det går ved! Lite snopet 😧
Det tar ett tag att lära sig sin spis. Varje spis tenderar att vara en egen individ. Både i hur man effektivast tänder och hur man eldar. Min förra var en Norrahammar. Nu har jag en Norrahammar igen, men de två damerna är inte alls likadana :D

Om det går år mängder med ved så har du kanske för effektivt drag? Prova att stänga till-luften lite med underluckan så kanske det glöder längre?
 
Det tar ett tag att lära sig sin spis. Varje spis tenderar att vara en egen individ. Både i hur man effektivast tänder och hur man eldar. Min förra var en Norrahammar. Nu har jag en Norrahammar igen, men de två damerna är inte alls likadana :D

Om det går år mängder med ved så har du kanske för effektivt drag? Prova att stänga till-luften lite med underluckan så kanske det glöder längre?
Gran brinner skitfort. Björk är trevligt att elda med 🔥
 
Jag är också i desperat behov av klippning. Men vågar verkligen inte ge mig på det själv. Tror det behöver kapas närmare 2 dm. Kommer att ha två riktigt stora räkningar den här månaden så det får vänta.

/mvh verkligen inte fattig men för närvarande rätt pank
Jag har aldrig nånsin klippt hår, varken mitt eget eller nån annans. Men jag blev så jädra trött på coronahåret att jag tog kökssaxen och måttade typ vid hakan och klippte rätt av bara. Maken fick ta lite i nacken där jag inte nådde. Det blev långt över förväntan bra!
 
Frisörsax och kam använder jag. Absolut inte någon kökssax. Det måste vara bra grejer.

Edit: jag hade för länge sedan en tanke på att bli frisör faktiskt. Men min mamma tyckte inte att det lät som något bra jobb så gick aldrig vidare med det. Men tycker det är väldigt roligt och intressant att hålla på med hår!
 
Det tar ett tag att lära sig sin spis. Varje spis tenderar att vara en egen individ. Både i hur man effektivast tänder och hur man eldar. Min förra var en Norrahammar. Nu har jag en Norrahammar igen, men de två damerna är inte alls likadana :D

Om det går år mängder med ved så har du kanske för effektivt drag? Prova att stänga till-luften lite med underluckan så kanske det glöder längre?

Ja, jag har egentligen ingen aning om hur man eldar 😇 Spjället i underluckan är nästan helt stängt. Spjället i murstocken/skorstenen kan jag inte rubba, tyvärr. Det blåser halv storm även inne i vedspisen. Kanske därför det brinner på så.
 
Vaknade tidigt men somnade om, vaknade av att jag drömde att jag drack något konstigt och satte typ saliven i halsen O_o Väldigt obehagligt!

Nu ätit frukost :angel: och funderar på att gå ut en sväng, men det blåser satan så vet inte om det är dumt? Är dock ganska fint väder i övrigt! Tänkte inte gå i skogen direkt :D
 
Ok... det blåser ordentligt här nu, jag trodde det skulle ha mojnat vid det här laget men det tog fart igen O_o Jaja, inget som ger större skador kan falla på huset. Bara flaggstången och den kommer främst att landa på altanen och lär inte göra skada som ett träd ändå.

Faller något av kommunens träd på min lada gråter jag inte, dels är det inget värdefullt där och dels vore det inte fel med en ny lada :angel:

Edit: Gissar att grannen är extremt glad över träden vi tog ner för några år sedan :D En STOR björk gör definitivt skada! :laugh:
 
Håller med om att året varit minst sagt skit hittills. När ska det vända? Hoppas snart! Gärna omgående
Nej alltså jag har givit upp nu. Stor böla som en idiot när jag mocka. Jag orkar verkligen inte mer, varit så mycket skit så man känner att det får vara nog nu. Nog för att jag är stark och oftast reser på mig igen det flesta gånger men nu tar de i mot. Det är precis som att allt ska jäklas.
 
En stor gren har knäckts på äppelträdet men annars ser det mesta ut att ha klarat sig. Får inspektera nere vid skogen sen, det syns inte från huset. Vi byggde ett skjul till soptunnorna för några år sedan som håller dem på plats så de välter aldrig trots stormvindar :up:

Maken har jobbat natt och sa att det var ”spännande” att ta sig hem i morse :crazy: Extremt halt vid Arlanda tydligen, han kanade omkring trots dubbdäck och låg hastighet... Sen hamnade han bakom plogbilen på väg hem så han slapp all drivsnö :up:
 
Ja, jag har egentligen ingen aning om hur man eldar 😇 Spjället i underluckan är nästan helt stängt. Spjället i murstocken/skorstenen kan jag inte rubba, tyvärr. Det blåser halv storm även inne i vedspisen. Kanske därför det brinner på så.
Spjället i murstocken ska du inte röra när du eldar.
Spjället i underlckan kanske du kan stänga helt för att se om du fortfarande har drag?

Men nästa gång sotaren kommer kanske du kan rådgöra om draget.
Sotare är att rådfråga om sin spis. De kan massor!
 
Ena vägen till stallet, genom Bokskogen, är inte framkomlig. Jag kör vanligtvis andra hållet så ikväll hoppas jag att det är lugnt att ta sig dit.
Det jobbigaste idag var att ta sig från garaget till jobbet. Jag kände mig som Barnen från Frostmofjället där jag stretade fram. Kunde inte lyssna på musik för hörlurarna blåste ur öronen. Fick lägga ner telefonen också för den höll på att blåsa bort. Väl framme var jag genomsvettig.
Såg en del affärsskyltar och liknande som blåst sönder men annars såg det okej ut både hemma och här i stan.
 
Spjället i murstocken ska du inte röra när du eldar.
Spjället i underlckan kanske du kan stänga helt för att se om du fortfarande har drag?

Men nästa gång sotaren kommer kanske du kan rådgöra om draget.
Sotare är att rådfråga om sin spis. De kan massor!

Det är klart de kan det. Men jag hyr och bestämmer inte när/om sotaren ska komma. Jag visste inte att det var normalt att man fick tända eld på tändkuberna utanför spisen, jag trodde man tände eld inne i den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Hittar ingen tråd om detta innan men tänkte att det skulle kunna vara en rolig grej. Så, vad har du lärt dig idag? Stort eller litet...
Svar
3
· Visningar
292
Senast: hastflicka
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 649
Senast: Inte_Ung
·
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
21 22 23
Svar
443
· Visningar
22 242
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
634
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp