Vid den tiden har 1/3 av midsommarfirandets kullmen redan passerat i DalarnaHAHAHAHAHAHAAA. Måste varit full när jag bokade min SJ-biljett. Mitt tåg till Dalarna går alltså 09.44 på midsommaraftonens arla gryning. Kaoz.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vid den tiden har 1/3 av midsommarfirandets kullmen redan passerat i DalarnaHAHAHAHAHAHAAA. Måste varit full när jag bokade min SJ-biljett. Mitt tåg till Dalarna går alltså 09.44 på midsommaraftonens arla gryning. Kaoz.
Jag måste byta ut sambon först då.. han påstår att han är "allergisk"...
Precis allt det där sa jag också, och vi vet ju alla hur det gick...Jag tror att han skulle acceptera det mesta, men inte en katt
Varit en intensiv dag fram tills för någon timme sedan. Har nu läst på lite om Carl vin Linne och ja mycket möjligt att han var rasist utan att kanske veta om det själv. Men för den sakens skull är det inte rätt att riva ner statyer. Vare sig på honom eller andra.
Att ta bort statyer förändrar inte historian. Jag tror att det är bra att vi har en blandad kompott av statyer - de vi historiskt har värdesatt. Vad händer med de statyerna i framtiden? Kanske man kan se att det var så folk såg på dessa då/nu. Betyder inte att allt de gjorde var bra och kanske en del statyer som kommer upp idag inte anses ok i framtiden.Jag håller med dig delvis. Att många gamla kungar var rasister tror jag vi kan ta helt för givet. Linné har jag lite blandade känslor om och jag skulle inte ha något emot om man tog bort honom men han är ganska oförarglig. De Geer tycker jag definitivt ska bort.
https://unt.se/ledare/slavhandeln-lyfte-sverige-3402475.aspx Uppenbarligen är inte heller statyn av honom nödvändig för att svenskar ska komma ihåg sin historia eftersom ingen visste vem den 'svenska industrialismens fader' var innan det påpekades nu, än mindre hans roll i svensk historia.
I USA är det ju också betydligt mer laddat av naturliga skäl eftersom statyerna representerar rasism och förtryck och avbildar högt uppsatta militärer som aktivt slogs för att svarta i USA skulle förbli en handelsvara och egendom. Fö behöver man definitivt inte statyer för att komma ihåg historia.
Ryssland kommer definitivt ihåg sin historia även utan statyer av Lenin et al.
Att ta bort statyer förändrar inte historian. Jag tror att det är bra att vi har en blandad kompott av statyer - de vi historiskt har värdesatt. Vad händer med de statyerna i framtiden? Kanske man kan se att det var så folk såg på dessa då/nu. Betyder inte att allt de gjorde var bra och kanske en del statyer som kommer upp idag inte anses ok i framtiden.
Man kan se de som tidsdokument.
Precis hemkommen efter spontan picknick nere vid floden tillsammans med sambon. Det har varit mestadels molnigt hela dagen men vid 17 sprack det upp, så vi styrde spontant om middagsplanerna, packade ner en flaska vin (visste väl att det fanns en anledning till att jag haft den där flaskan rosé på kylning i flera veckor utan direkt plan!) och lite gott bröd och ostar och knatade de 400 meterna bort till floden där vi fick en underbar kväll
... fram till att knotten kom fram och jagade hem oss, alltså. Sambon har redan räknat till 7 bett och jag har inte ett enda
Sitter på jobbet sedan en timme och är lagom purken. Jag glömde även göra lunchlåda i går så jag köpte en rätt att värma (helt otroligt att vissa butiker öppnar klockan 6!). Sov som en kratta i natt.
I kväll åker jag och pappa ner till sommarstället och jag behöver nog det mer än 3 miljoner just nu.
Fast panpizza kan vara god om man mixtrar lite med den och plockar på lite extra toppingJovars, sambon fick åka förbi en mack och köpa med panpizza till lunch idag...Hans lunchlåda ramla ut på golvet igår från kylskåpet...Jippie,,,