Vad gör vi? Del CXI (111)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag måste byta ut sambon först då.. han påstår att han är "allergisk"... :cautious:
Jag tror att han skulle acceptera det mesta, men inte en katt :laugh:
Precis allt det där sa jag också, och vi vet ju alla hur det gick... 🙄

Cheenster.webp
 
Precis hemkommen efter spontan picknick nere vid floden tillsammans med sambon. Det har varit mestadels molnigt hela dagen men vid 17 sprack det upp, så vi styrde spontant om middagsplanerna, packade ner en flaska vin (visste väl att det fanns en anledning till att jag haft den där flaskan rosé på kylning i flera veckor utan direkt plan!) och lite gott bröd och ostar och knatade de 400 meterna bort till floden där vi fick en underbar kväll :love:

... fram till att knotten kom fram och jagade hem oss, alltså. Sambon har redan räknat till 7 bett och jag har inte ett enda :angel:
 
Varit en intensiv dag fram tills för någon timme sedan. Har nu läst på lite om Carl vin Linne och ja mycket möjligt att han var rasist utan att kanske veta om det själv. Men för den sakens skull är det inte rätt att riva ner statyer. Vare sig på honom eller andra.

Jag håller med dig delvis. Att många gamla kungar var rasister tror jag vi kan ta helt för givet. Linné har jag lite blandade känslor om och jag skulle inte ha något emot om man tog bort honom men han är ganska oförarglig. De Geer tycker jag definitivt ska bort.

https://unt.se/ledare/slavhandeln-lyfte-sverige-3402475.aspx Uppenbarligen är inte heller statyn av honom nödvändig för att svenskar ska komma ihåg sin historia eftersom ingen visste vem den 'svenska industrialismens fader' var innan det påpekades nu, än mindre hans roll i svensk historia.

I USA är det ju också betydligt mer laddat av naturliga skäl eftersom statyerna representerar rasism och förtryck och avbildar högt uppsatta militärer som aktivt slogs för att svarta i USA skulle förbli en handelsvara och egendom. Fö behöver man definitivt inte statyer för att komma ihåg historia.

lenin.gif


Ryssland kommer definitivt ihåg sin historia även utan statyer av Lenin et al.
 
Jag håller med dig delvis. Att många gamla kungar var rasister tror jag vi kan ta helt för givet. Linné har jag lite blandade känslor om och jag skulle inte ha något emot om man tog bort honom men han är ganska oförarglig. De Geer tycker jag definitivt ska bort.

https://unt.se/ledare/slavhandeln-lyfte-sverige-3402475.aspx Uppenbarligen är inte heller statyn av honom nödvändig för att svenskar ska komma ihåg sin historia eftersom ingen visste vem den 'svenska industrialismens fader' var innan det påpekades nu, än mindre hans roll i svensk historia.

I USA är det ju också betydligt mer laddat av naturliga skäl eftersom statyerna representerar rasism och förtryck och avbildar högt uppsatta militärer som aktivt slogs för att svarta i USA skulle förbli en handelsvara och egendom. Fö behöver man definitivt inte statyer för att komma ihåg historia.

lenin.gif


Ryssland kommer definitivt ihåg sin historia även utan statyer av Lenin et al.
Att ta bort statyer förändrar inte historian. Jag tror att det är bra att vi har en blandad kompott av statyer - de vi historiskt har värdesatt. Vad händer med de statyerna i framtiden? Kanske man kan se att det var så folk såg på dessa då/nu. Betyder inte att allt de gjorde var bra och kanske en del statyer som kommer upp idag inte anses ok i framtiden.
Man kan se de som tidsdokument.
 
Att ta bort statyer förändrar inte historian. Jag tror att det är bra att vi har en blandad kompott av statyer - de vi historiskt har värdesatt. Vad händer med de statyerna i framtiden? Kanske man kan se att det var så folk såg på dessa då/nu. Betyder inte att allt de gjorde var bra och kanske en del statyer som kommer upp idag inte anses ok i framtiden.
Man kan se de som tidsdokument.

Allt de gjorde var inte bra? Vad exakt gjorde de som var bra? De slogs för slaveri. De flesta av dem ägde andra människor. Himmler tyckte om hundar men det finns inga statyer av honom eller Hitler (som var snäll mot barn) och Tyskland är medveten om sin historia utan dem. De är statyer av generaler som slogs för att personer med annorlunda pigment var lägre stående varelser som var en handelsvara. I USA ses de som en symbol för rasism och förtryck. Dessutom är ingen av dem ett tidsdokument eftersom de inte sattes upp under inbördeskriget utan på 1900-talet för att glorifiera Confederacy och slaveri.

I det här fallet skulle jag definitivt hävda att african americans har tolkningsföreträde.

Däremot tycker jag att vandaliseringen av vissa statyer i Sverige är mer upprörande isof.

https://www.svt.se/kultur/kulturnyheterna-listar-vandaliserade-statyer-vi-minns
 
Precis hemkommen efter spontan picknick nere vid floden tillsammans med sambon. Det har varit mestadels molnigt hela dagen men vid 17 sprack det upp, så vi styrde spontant om middagsplanerna, packade ner en flaska vin (visste väl att det fanns en anledning till att jag haft den där flaskan rosé på kylning i flera veckor utan direkt plan!) och lite gott bröd och ostar och knatade de 400 meterna bort till floden där vi fick en underbar kväll :love:

... fram till att knotten kom fram och jagade hem oss, alltså. Sambon har redan räknat till 7 bett och jag har inte ett enda :angel:

Ta aldrig med honom till Norrland på sommaren... han kommer att dö! :rofl:
 
Morgonfixat och släppt ut hästarna. Nu har jag ont i magen och är jättetrött, men jag tänkte jag skulle mocka och sådär innan jag beger mig hemåt. Sen måste jag handla idag eftersom det aldrig blev av igår, kommer ju vara lagom kul såhär dagen före midsommar :crazy:
 
Vakna med lite halsont...Sådär att man lixom har snarkat/andats genom munnen för blev ju täppt i näsan när jag la mig...Är väl av öppet fönster och takfläkten för fullt men går ju inte sova annars! Jaja. Slängde ihop en god smoothie innan jag följde med grannen ut på en halvtimmes promenad med unghunden vid 7 innan det skulle bli för varmt, kändes redan då att det kommer bli varmt idag! Nu lite mer frulle; kaffe och ett par knäckemackor med ägg :).
 
Sitter på jobbet sedan en timme och är lagom purken. Jag glömde även göra lunchlåda i går så jag köpte en rätt att värma (helt otroligt att vissa butiker öppnar klockan 6!). Sov som en kratta i natt.

I kväll åker jag och pappa ner till sommarstället och jag behöver nog det mer än 3 miljoner just nu.

Jovars, sambon fick åka förbi en mack och köpa med panpizza till lunch idag...Hans lunchlåda ramla ut på golvet igår från kylskåpet...Jippie,,,
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 090
Senast: Rie
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 958
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Han somnade in i förrgår bara, min älskade älskade Beauceron Reeko. Han skulle precis fylla 13, hade problem med jättesvag bakkärra...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
11 898
Senast: Kakis
·
Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 406
Senast: Iamia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp