Skönt att det gick bra för din lilla! Det är ruskigt otäckt och kan gå SÅ fort. Jag har (sedan länge) haft en hel massa planer i huvudet vad jag ska göra om det eller det händer. När man verkligen står där blev det helt annorlunda... Man känner sig verkligen utsatt för att ens hund är mindre (mina är ju ändå jättestora i jämförelse med dina... ). Det kanske är lösningen -nästa hund kanske får bli en 80 kg nånting-stort...
Ja det går läskigt fort! Och jag är som dig, nästan som att man går runt och planerar hur man ska agera vid sådana situationer.
Och för mina hundar spelar det egentligen ingen roll om eventuellt attackerande hund väger 5 eller 50 kg för det är mina som väger ca två kg styck som säkert råkar värst ut iaf.
Hon som blev påhoppad undviker dessutom alla andra hundar, går omvägar och tittar bort, absolut inte provocerande på något sätt.
Jo jag har också tänkt tanken på en större hund, hade en staffe som jag fick ta bort för två år sedan pga ålder och jag var orolig då med för lösa framspringande hundar men då var det pga att han starkt ogillade dessa. Fördelen där var ju att han skulle ju kunna försvara sig, chihuahuorna dör ju på fläcken i princip om de blir bitna och omruskade.
Det är ett jobbigt läge men samtidigt antar jag att det är rätt bra att inte vara naiv och tro att exakt alla hundar är snälla, tråkigt bara att gå runt och oroa sig.